Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 26 maart 2008 Bistro “THE MAYFLOWER” Bistro en Cateringservice geopend van Ma t/m Vrij Stieltjesplein 2 a 3071 JT Rotterdam Telefoon: 010-485 15 35 GROOTKEUKENAPPARATUUR VAN TOPKLASSE VOOR RIVIERCRUISESCHEPEN van Straelenlaan 14, 5224 GP ’s-Hertogenbosch Tel. 073 - 622 08 28 - Fax 073 - 622 08 18 info@ahornbv.nl www.ahornbv.nl SPEEDHEAT VLOERVERWARMING neem geen genoegen met minder: sta op Speedheat! Speedheat Ridderkerk Frans Schot Mob. 06 5320 36 01 Fazant 160, 2986 CN Ridderkerk Tel. 0180-490 436, Fax. 0180-490 437

De Binnenvaartkrant 35 26 maart 2008 Zestig jaar ‘rivercruises’ Door Leo Schuitemaker Het is zestig jaar geleden dat met de cruisevaart op de Rijn werd gestart. Het heette natuurlijk niet meteen ‘cruises’. ‘Reisje langs de Rijn’ kwam ook dichter bij de waarheid. Met dit opgebouwde motorvrachtschip, de Tijdgeest, startte Willem Feenstra in 1949 met de passagiersvaart. (Foto archief Leo Schuitemaker) In 1948 werd schipper Snitjer van het vrachtschip Ambulant gevraagd om voor de Stichting Watertransport (SWT) zijn schip tijdelijk om te bouwen tot passagiersschip, als alternatief voor de slechte vrachtenmarkt op dat ogenblik. Snitjer zag hier wel wat in en zo werd zijn schip min of meer de pionier van de hedendaagse luxe cruisevaart over de Europese rivieren en binnenwateren. Het was niet echt de start van het Reisje langs de Rijn, want vóór de Eerste Wereldoorlog was het al mogelijk om op de schepen van de Nederlandsche Stoomboot Reederij (NSR) meerdaagse tochten over de Rijn te maken. Deze schepen waren voorzien van hutten, maar de passa giers die hiervan gebruik maakten zagen dit meer als een vorm van openbaar vervoer dan als vakantiereis. De SWT had goed ingezien dat in de passagiersvaart een groeimarkt was te verwachten en we kunnen dan ook wel stellen dat in 1948 de huidige passagiersvaart voor meerdaagse tochten over de binnenwateren is gestart. Naast de SWT startte in 1949 schipper Willem Feenstra met zijn vrachtschip Tijdgeest in de passagiersvaart. Anderen volgden weldra. Sociaal toerisme Er was in die begintijd nog geen sprake van drijvende vijfsterrenhotels. Begin vijftiger jaren werden kleine vrachtschepen van rond de 200 ton primitief verbouwd. Het vrachtruim werd schoongeboend, op het achterste gedeelte werd een kleine houten opbouw geplaatst. Dit gedeelte deed dienst als salon. Het voorste deel van het ruim deed dienst als slaapzaal. Hierin werden stapelbedden geplaatst en als scheiding tussen het dames- en heren verblijf werd midscheeps over de scheerstok een dekzeil gehangen. Eind vijftiger jaren werden de De Lady Anne was het vlaggenschip van Yacht Hollidays. (foto archief Leo Schuitemaker) vrachtschepen voorzien van een grotere houten opbouw en de slaapzaal werd voorzien van aparte slaaphutten. Omdat dit meer ruimte innam dan voordien werden de schepen veelal verlengd of werden grotere schepen (tot 400 ton) gecharterd. De vrachtschepen voeren ‘s zomers met passagiers. Dit heette ‘sociaal toerisme’. ’s Winters werd met vracht gevaren. Het opbouwen van deze schepen nam echter steeds meer tijd in beslag, zodat het ’s winters niet meer de moeite was om de opbouw weg te halen. Het schip lag ‘s winters stil. In de zestiger jaren kregen de vrachtschepen een vaste opbouw en werden de passagiers alleen nog in hutten ondergebracht. In deze periode werden ook veel motorsleepboten omgebouwd tot passagiersschip en kwamen de eerste origineel gebouwde cruiseschepen in de vaart. Daarna werden de hutten allengs luxer en voorzien van een eigen douche en toilet. Er konden minder passagiers mee, maar die hadden dan wel meer leefruimte. Er was ook een verandering in het boeken van de reizen, een overgang van folderreizen naar charterreizen. Het is nu niet eens meer vreemd dat een schip vóór het in de vaart komt, voor de eerste jaren al is gecharterd door een buitenlandse reisorganisatie. Het risico voor de hoge investeringen wordt daardoor niet meer alleen door de eigenaar gedragen. De pioniers in de cruisevaart namen die risico’s wel alleen. Terug naar 1949. Hoe toepasselijk is de naam van het schip van Willem Feenstra, zo terugkijkend. Met zijn ms Tijdgeest werden in dat jaar enkele reizen door Nederland gemaakt. In 1950 werd het schip voorzien van een houten opbouw en in 1951 werd de Tijdgeest verlengd van 29,20 tot 36,19 meter. Het maximumaantal passagiers bedroeg veertig. In 1952 werd de 45 pk Kromhout gloeikopmotor vervangen door een 120 pk MAN en werden de eerste Rijnreizen gemaakt. Niet echt luxueus. De stapelbedden in het nachtverblijf waren afkomstig van voormalige troepentransportschepen. In 1953 nam Feenstra afscheid van de vaart en ging hij vanuit Rotterdam Rederij Feenstra runnen, met een groeiende vloot. In 1959 werd de Tijdgeest geheel omgebouwd tot passagiersschip. De passagiersvaart trok de aandacht en niet alleen motorvrachtschepen werden omgebouwd. Er waren voormalige marineschepen die als motorjacht op de Rijn werden ingezet, zoals Master Standfast, Typhoon, Felicity, Orca en de voormalige mijnenveger La Serenite (in 1968 verkocht aan de Zeeverkenners in Haarlem. De Volharding was voorheen een stoomboot, gebouwd in 1907 voor vervoer van passagiers en vee op de Zuiderzee en vanaf 1952 deed het Rijnreizen, nog steeds op stoom. Later werd een motor ingebouwd en in 1976 werd het een (Grieks) restaurantschip in Heidelberg. Engelsen Ook Engelsen zagen brood in meerdaagse reizen op de Rijn. Onder andere Yacht Hollidays uit Londen, met de Lady Anne als vlaggenschip in de zestiger jaren. Behalve de permanente ombouw van vrachtschepen verschenen in die tijd ook de eerste nieuwgebouwde hotelschepen op de Rijn. Het mps Schwabenland werd in 1960 voor rekening van G. Zimmermann uit Stuttgart gebouwd en ingezet op 14-daagse reizen tussen Stuttgart en Rotterdam (nu nog bekend als de Rhine Princess). Toen begon ook rederij Köln-Düsseldorfer met een hotelschip: de Europa kwam in 1960 in de vaart tussen Rotterdam en Basel (nu nog bekend als de Victoria Cruziana). >> Lees verder op pagina 39 Aangestoken door het succes in de cruisevaart liet ook de Duitse rederij Köln-Düsseldorfer een cruiseschip bouwen: de Europa. In 1960 kwam het in de vaart tussen Rotterdam en Basel. (foto archief Leo Schuitemaker)

De Binnenvaartkrant