Views
1 year ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 2 26

De Binnenvaartkrant 2 26 maart 2008 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Maureen Verschoor Dirk Luijk Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MTS HOLLANDIA ZOEKT: 2 matrozen, 14/14, loon C.A.O. Binnenvaart. Tel. 06-51840631 GEVRAAGD Matroos/motordrijver/stuurman voor mps Lady Anne. Voor info bel: 06-55857983 SCHUIFLUIKEN TE KOOP GEVRAAGD voor MVS 55x6.60. Tel. 06-44189822 BORNRIF VOF VRAAGT 2 matrozen, 2 mnd op/1 mnd af. Tel. 06-53154669 GEZOCHT: (vol)matroos, int. vrt, droge lading, C.A.O., kost/reizen vrij, 14/14, bij gezin. Tel.nr 06-19410389 TE KOOP Mvs 654 ton, 57x7.28x2.50. Tel. 06-23225234 / 0049-15114248328 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah 130 150 Ah 155 200 Ah 195 230 Ah 225 Optima CCA 815 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Ah 1600 590 Ah 1750 690 Ah 2100 790 Ah 2300 890 Ah 2600 1020 Ah 2850 1120 Ah 3100 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl GEZOCHT matroos/l.l. op motorvrachtschip, circa 1000 ton, Binnenlands werk en weekenden vrij. Heb je interesse neem contact op met 06-44191545 WIJ ZIJN OP ZOEK VOOR MVS NAVEX een matroos i.b.v. dienstboekje, vaarsyst. continu, salaris vlgns C.A.O. Binnenvrt. Voor meer info: 06-22424148 GEZOCHT Schipper/aflosser/ZZP voor A1/A2 container ms, vaart zeehavens N- Duitsland, evt. stel, zondags vrij. Tel. 06-10977795 / 0049-1749380297 GEZOCHT FIETSENVERVOER Wie wil tegen vergoeding 4 fietsen meenemen van Tulcea/Constanta naar Nederland week 30. Tel. 038-4541460 WIJ ZOEKEN VOOR … de containervaart naar Duitsland een matroos of een leerling matroos, 14/14. Tel. 06-51416201 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD op m/s Estafette, matroos, in bezit van dienstboekje, vaarsysteem 8 weken op/4 weken af, loon volgens C.A.O. Binnenvaart. Tel: 06-10990812 GEVRAAGD op dslb-For-Ever 2, matroos in het bezit van dienstboekje, vaarsysteem 4 wk op/4wk af, loon volgens C.A.O. Binnenvaart. Meer info: 06-22424148 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Deo Gratias 2x lichtmatroos i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns C.A.O., vaar/verlof i.o.. Tel. 0527-690032 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. ms Sardius 1x matroos i.b.v. dienstb., 2 jr vrt, loon vlgns C.A.O., vaar/verlof i.o.. Tel. 0527-690032 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mts Willem Sr 1x lichtm. i.b.v. dienstb. met functie lichtm., 2 jr vrtijd, volgt cursus tot matr., vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sunstar 2 lichtm. i.b.v. dienstb. met functie lichtm. 2 jr vrtijd, volgt cursus matr., loon volgens C.A.O., vaar/verlof i.o.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Invontes 1 matroos i.b.v. dienstb. met functie matroos, 2 jr vrtijd, loon volgens C.A.O., vaar/ verlof i.o.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Nova Zembla 2x lichtm. i.b.v. dienstb. met functie lichtm., 2 jr vrtijd, volgt cursus matr., vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Anita 1 matroos i.b.v. dienstb. met functie matr., 2 jr vrtijd, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Beunhaas 1x lichtm. i.b.v. dienstb. met functie lichtm., 2 jr vrtijd, volgt cursus tot matr., vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sardius 1 lichtm. i.b.v. dienstb., volgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns C.A.O., vaar/ verlof i.o.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Jordy M 1 lichtmatroos i.b.v. dienstb. met functie lichtmatroos, 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GEVRAAGD BEMANNING voor duwboot. Kapitein i.b.v. ADNR & radarpapieren met erv. in duwvaart. Stuurman & matroos i.b.v. geldig dienstboekje. Inlichtingen: 06-53326791 / 0032-495222166 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sardius 1 matroos, i.b.v. dienstb. matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns C.A.O., vaar/verlof i.o.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Twister 1x lichtm. i.b.v. dienstb. met functie lichtm., 2 jr vrt, volgt cursus tot matr., vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Janna Maria 2x lichtm. i. b.v. dienstb. met functie lichtm., 2 jr vrt volgt cursus tot matr., vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Tyda-Kyra 1 matroos i.b.v. sienstb. met functie matr., 2 jr vrt, vaar/verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Tyda-Kyra 2x lichtm. i.b.v. dienstb. met functie lichtm., 2 jr vrt, volgt cursus tot matr., vaar/ verlof i.o., loon conform C.A.O.. Tel. 015-2578294 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met 2,10 (buiten Ned. 3,15 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 Nettoprijs per stuk (vanaf 01-08-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.650,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 150,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. 1x 9,25 14,25 Dealer 3x 21,50 31,50 19,50 42,75 23,50 53,00 28,50 63,00 33,75 73,25 38,75 84,50 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 26 maart 2008 Ligverbod in Zuid-Holland, tenzij… Bureau Nefkens inventariseert in opdracht van de provincie Zuid-Holland bij gemeenten, waterschappen en belangenorganisaties welke behoeften er zijn op het gebied van voorzieningen voor beroeps- en recreatievaart en ligplaatsen. Dit in het kader van een nieuw ligplaatsenbeleid van de provincie. De verandering in het ligplaatsenbeleid moet in de provincie voor de gebruikers van de vaarwegen duidelijkheid scheppen. Velen weten niet wat en waar mag of juist niet mag. Er wordt een algemeen ligplaatsverbod ingesteld en met borden wordt aangegeven waar het aanmeren wel is toegestaan. De planning is dat Gedeputeerde Staten het nieuwe ligplaatsbeleid komende zomer vaststelt. De borden worden vanaf 2009 geplaatst. Veel loswallen en ligplaatsen kunnen de doorvaart belemmeren, vindt de provincie. “Daarvoor is een goed, duidelijk en handhaafbaar ligplaatsbeleid belangrijk. Het belang van een veilige en vlotte doorvaart van het scheepvaartverkeer groeit vanwege de toename van transport.” Nog deze maand overlegt de provincie met gemeenten, waterschappen en belangenorganisaties. Gekeken wordt waar de ligplaatsen zijn en welke visie en opvattingen er leven over ligplaatsen, loswallen en natte bedrijvenbedrijventerreinen. Op basis van dit overleg komt er een 'ontwerpligplaatsenplan'. Hinderlijk Bij de beoordeling van aanvragen om ontheffing van het verbod om een vaste ligplaats in te nemen, wordt gekeken naar de gevolgen voor de veiligheid van de scheepvaart. Daarbij is bepalend of het innemen van een ligplaats hinderlijk of gevaarlijk is voor de doorgaande scheepvaart. De minimaal noodzakelijke breedte van de vaarweg hangt af van de verkeersintensiteit op de vaarweg en de grootte van de passerende schepen. Bij bochten, sluizen en bruggen is een grotere breedte nodig omdat daar manoeuvreerruimte nodig is. WATER GEEFT RUST... pon-cat.com/scheepvaart Recent oordeelde de Raad van State dat de provincie op juiste wijze uitvoering geeft aan het ligplaatsbeleid. Een aanvraag tot ontheffing van het verbod tot het innemen van een vaste ligplaats in het Merwedekanaal nabij sluis Gorinchem is op correcte gronden geweigerd. De Raad van State heeft geoordeeld dat de provincie na afweging van alle belangen de juiste beslissing heeft genomen. Op korte termijn zal de provincie ook een nota Handhaving vaststellen. Hiermee heeft de provincie meer handvatten om het ligplaatsenbeleid te handhaven. De provincie hield recent op enkele vaarwegen een stickeractie om schippers te attenderen op het afmeren op verkeerde plaatsen. Dit jaar komen er extra controles, waarbij onder meer wordt gelet op vaarsnelheden en het illegaal ligplaats nemen. Open brief aan Commissaris van de Koningin in Zeeland Met verbazing en toenemende verontwaardiging luisterde ik onlangs naar het NOS Radiojournaal, waar een vraaggesprek tussen een radiojournalist en uzelf over het Seine- Nord-project te horen was. Afgezien van uitspraken over wie het initiatief tot deze verbinding heeft genomen c.q. hoe lang er al plannen voor dit kanaal in diverse Franse regeringsdossiers zitten, was uiteraard de vraag aan de orde naar het belang van dit kanaal. U stelde dat: 1) het belang historisch was, omdat het voor het eerst in de geschiedenis was dat Parijs uit het noorden bevoorraad kon worden en het tot nu toe alleen uit het zuiden mogelijk was 2) bedrijven in uw regio (Cargill) aangaven daar groot belang bij te hebben aangezien zij veel richting Parijs vervoerden en dit nu allemaal per vrachtwagen moest 3) (op een vraag van de journalist, of Parijs nu niet over water bereikbaar was) men met een jacht een INGEZONDEN BRIEF heel eind Belgie in kon, maar dat het daarna toch echt afgelopen was. Wellicht hebt u de laatste tijd de media niet geheel gevolgd, waarin uitgebreid melding werd gemaakt – onder andere in de Volkskrant – over stakingen van sluispersoneel op onder andere het Canal du Nord, waardoor circa tien dagen geen scheepvaartverkeer mogelijk is geweest tussen het Seine-bekken en Noord-Frankrijk, België en Nederland en honderden vrachtschepen geblokkeerd waren. Maar dat kan gebeuren. Daarnaast is de opstelling van een bedrijf als Cargill – dat uiteraard altijd baat heeft bij betere, snellere en grotere verbindingen maar daarbij en passant even vergeet dat ze nu al tienduizenden, zoniet meer dan honderdduizend ton gerst en mout per jaar uit het stroomgebied van Seine en Marne naar Nederland en Belgie aanvoeren – uiteraard begrijpelijk, maar niet uw eerste verantwoordelijkheid. Als echter de oud-minister van Verkeer & Waterstaat – momenteel eerste vertegenwoordiger van H.M. de Koningin in Zeeland, de provincie waar de Schelde in zee uitmondt – verklaart dat kanaalverbindingen naar Parijs (zoals de 300-tons vaarweg via St.Quentin, gegraven onder Napoleon, en het 20e eeuwse Canal du Nord, geschikt voor eenheden tot 1.100 ton) niet bestaan en men zelfs niet met een jacht naar Parijs kan varen, dan vraag ik me toch werkelijk af hoe dat voor u aanvoelt om zo met de waarheid om te gaan. Veel mensen neem ik hun onwetendheid niet kwalijk, maar om Het kanaal tussen de Seine en de Schelde is weer een stukje dichterbij gekomen, nu bekend is geworden dat in juni de aanleg van het kanaal zal worden aanbesteed. Dat werd bekend gemaakt in Brussel op een conferentie van de Europese Federatie voor de Bouwindustrie. onwetendheid kan het met uw staat van dienst niet gaan. Jos Evens, als schipper ettelijke keren per jaar op het Canal du Nord te vinden, lid van de ASV en bestuurslid van Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid Parijs stukje dichterbij ...CONTINUÏTEIT NOG MEER! Generating Powerful Solutions PON POWER BV T +31 (0) 78 6 420 420 I www.pon-cat.com Er is vanuit Brussel een bedrag van 420 miljoen aan subsidie toegewezen aan het project. Het miljarden kostende kanaal wordt 106 kilometer lang, krijgt zeven sluizen en 59 bruggen en moet in 2014 klaar zijn. Abramovitsj Uw opvolger bezocht vorige week de verladersbeurs SITL in Parijs. Heeft u hem goed geïnstrueerd over het belang van het kanaal tussen het Seinebekken en de Schelde? Ik scheld u helemaal niet uit, een bekken is het gebied waar een rivier STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag zijn water aan onttrekt. Nee, de Schelde is een rivier. Ja, een beetje vreemd is het wel om de zuidelijke en de noordelijke tak ervan de Westerschelde en Oosterschelde te noemen. Dat is nu eenmaal zo gegroeid in die provincie. Inderdaad Zeeland. Even iets over het kanaal. Daar moeten jaarlijks miljoenen tonnen overheen. In elk geval meer dan de drie miljoen ton die nu al per schip over het Canal du Nord van Rotterdam naar Parijs en vice versa gaan. Jaha, dat het jacht van Abramovitsj niet door die sloot kan, wil niet zeggen dat een vrachtschip er niet doorheen zou kunnen. Nee, over zee gaan ook nog eens 8,3 miljoen ton heen en weer tussen Rotterdam en Parijs. Daar zou Abramovitsj ook kunnen varen, zou zomaar kunnen. Binnenkort moeten de coasters wel een stukje omvaren want er komt wat land bij in zee. Bij Rotterdam. Nieuw stuk haven, zodat we verder kunnen groeien. U wist dit alles al? Waarom zegt u dat dan niet voor de radio? Dat heeft geen nut? O, dus u heeft door het Canal du Nord te negeren een beetje een zwartwit beeld willen geven, om de publieke opinie te masseren? Zo doet u dat uw hele leven al? Om met Louis van Gaal te spreken: bent u nou zo slim of zijn de mensen zo dom? Jos en David, ik praat het niet goed, maar de CdK heeft hier wel een punt. Je kunt een kanaal niet verkopen als je uit moet leggen dat er al één ligt, maar dat het allemaal wat groter moet, in verband met de toekomst weet je wel. We kunnen anders niet doorgroeien. Drogredenen om bestwil kennen we inderdaad van het spoor maar het werkt nu eindelijk in ons voordeel. O, niet? Ach da’s waar, je wilt dat kanaal helemaal niet. Want wat goed is voor de binnenvaart, is niet altijd goed voor de schipper, hé? Zeker het kleine schip is nooit beter geworden van een grotere vaarweg. Wel als de schipper ervan een groter schip koopt natuurlijk, maar dan is het eind zoek, zeg je. Ja, je hebt gelijk, het eind is al een tijdje zoek. Wat ook de reden is om miljarden in een kanaal te pompen, het is niet de schipper. En ook niet de binnenvaart. Je zou kunnen zeggen het milieu, maar zelfs dat is helaas nog steeds vaak een drogreden. Het gaat om de economie, de welvaart. Die is gediend bij grotere vrachtschepen. Uiteindelijk kunnen dan inderdaad meer mensen grotere jachten kopen. En daar heb je dus een groter kanaal voor nodig. Voor de Roman Abramovitsjen.

De Binnenvaartkrant