Views
1 year ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 28

De Binnenvaartkrant 28 26 maart 2008 Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be VAN ANDEL HOUDT DE VAART ERIN! Heavy-duty 6 en 12 Volt accu’s voor zuinig en duurzaam gebruik! Zeer geschikt voor verlichting aan boord van schepen. Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 Heavy-duty 12 Volt 230 Ah Type 73011 Lengte 52 cm Breedte 27 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + 2 jaar garantie + Kabels + Zuurwegers + Goede service Heavy-duty 6 Volt 430 Ah Type 43012 Lengte 52 cm Breedte 29 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Uitgevoerd met speciale glaswolisolatie en dikke vlakplaten, semitractie. + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water UW ONAFHANKELIJK ADRES VOOR EEN OBJECTIEF EN DESKUNDIG FINANCIEEL ADVIES IK KOM GRAAG BIJ U AAN BOORD VOOR EEN PERSOONLIJK GESPREK PRINSES BEATRIXPLANTSOEN 6, 7941 EV MEPPEL TELEFOON 0522-260146 • FAX 0522-240430 • MOBIEL 0613738978 E-MAIL: INFO@ARENDJETTENCONSULTANCY.NL KIJK VOOR INFORMATIE OP MIJN WEBSITE WWW.ARENDJETTENCONSULTANCY.NL Telecommunicatie BV Kenwood ProTalk TK 3201 LICENTIEVRIJE PORTOFOON IN APRIL Voor € 180,00 compleet met lader en accu • Compacte Portofoon • Professioneel zendbereik • Geen vergunnig vereist • Compact, robuust en professioneel • 16 Kanalen STUURWACHTALARM Voor € 950,00 compleet met Twee censoren en een extern alarm! Wanneer veiligheid voorop staat!! Het alarm waarschuwt u als er binnen een door u in te stellen tijd geen beweging wordt waargenomen Laat u uitgebreid informeren, bezoek onze showroom of bel voor een afspraak bij u aan boord. Data met T-mobile De kenmerken van T-mobile data: • Overal toegang tot het internet en e-mail via de snelste beschikbare verbinding • Onbeperkt internetten voor een vastbedrag per maand!! ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF BTW. Kalkman Telecommunicatie Parallelweg 11• 2921 LE Krimpen a/d IJssel telefoon: 0180-515858 • fax: 0180-516633 e.mail: telecom@kalkman.nl kuipen & kolommen stuurhuizen rvs werkzaamheden alu reparatie roefdeuren radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl

De Binnenvaartkrant 29 26 maart 2008 Kapitaalsvernietiging ligt op de loer bij verladingsmeters Op 1 oktober dreigt een groot aantal verladingsmeters voor bunkerschepen in één klap waardeloos te worden. Dat komt door de invoering van de Metrologiewet, die op 1 oktober 2006 de IJkwet verving. Verladingsmeters waarvan de typeplaat/ijkplaat beschadigd is of onleesbaar of de verzegeling (waaronder de zegelkom, mét zegel) beschadigd is of ontbreekt zullen moeten worden gekeurd volgens de zwaardere eisen binnen de Metrologiewet. Daarvoor is echter vanaf 1 oktober dit jaar een kostbare overeenstemmingsbeoordeling door de fabrikant nodig en die zal dat niet snel doen als het om oude verladingsmeters gaat die toch niet meer geproduceerd worden. Op de plank Mark Oosting en Dick Buurman van ODS waarschuwen bunkerbedrijven voor de dreigende kapitaalsvernietiging. Het Barendrechtse bedrijf houdt zich al circa vijftig jaar bezig met het kalibreren en keuren van verladingsmeters en richt zich sinds eind 2006 op de bunkermarkt. ODS is Verispect-erkend, wat betekent dat door ODS gecontroleerde en gekeurde meters de eerste twee jaar door de overheid meestal alleen aan een eenvoudige inspectie worden onderworpen, waardoor stilstand van de bedrijfsvoering tot een minimum wordt beperkt. “Wij denken dat de bunkermarkt nog niet voldoende op de hoogte is van de verandering en van de gevolgen”, zegt Oosting, die manager is van de instrumentatiewerkplaats. Het probleem doet zich volgens ODS niet voor bij de verladingsmeters die momenteel in gebruik zijn; die worden geregeld gekeurd en daar zijn de verzegeling en merktekens (waaronder het nummer van de typetoelating) dus wel in orde. Buurman: “Het gaat vooral om de meters die veel bunkerbedrijven op de plank hebben liggen, als reserve of om de onderdelen ervan te gebruiken. We hebben gemerkt dat het bij sommige bedrijven om flinke aantallen gaat.” Revisie Nederland moest de IJkwet vervangen op basis van de Europese Meetinstrumenten Richtlijn (MID). Een andere verandering met de nieuwe wetgeving is dat ‘ijken’ formeel niet meer bestaat. Dat heet nu ‘keuren’ en de ijkmeester is ‘keurtechnicus’ geworden. “De veranderde termen De ijkplaat (met de zegelkom) van een flowmeter. Het nummer ‘T2797’ is het nummer van de typetoelating. (foto ODS) maakt het er niet overzichtelijker op voor klanten”, ervaart Buurman. Met vragen kunnen bunkeraars bij ODS terecht. “Voor onze eigen producten, maar ook voor die van andere merken”, zegt Oosting. “Het kan verstandig zijn een revisie of aanpassing van een bestaande verladingsmeter nog vóór 1 oktober uit te voeren. Zodat je nog niet onder de nieuwe, strengere eisen valt.” De eisen zijn bij een nieuwe overeenstemmingsbeoordeling namelijk zwaarder. Bijvoorbeeld ten aanzien van elektromagnetische interferentie (EMC). Daarbij gaat het erom dat de instrumenten een bepaalde maat van ongevoeligheid moeten hebben tegen eventuele storingen die door apparaten in de nabijheid (bijvoorbeeld een gsm) worden veroorzaakt.Andersom mag de verladingsmeter ook geen invloed hebben op zijn omgeving. Meer informatie is te vinden op de internetsite van Verispect, dat door de rijksoverheid is aangesteld voor het toezicht op de Metrologiewet: www. verispect.nl. 4-bakscontainervaart verschuift hooguit het probleem Laat ik beginnen te stellen dat ik gegarandeerd niet tegen verbeteringen ben, maar toen ik las over het plan voor 4-baksduwvaart met containers tussen ECT en de Beneden- Rijn dacht ik: “Wie komt daar nou op?” Want het lijkt me geen verbetering – hooguit het verschuiven INGEZONDEN BRIEF van het probleem. Want laten we niet te optimistisch zijn: welke terminal tot en met Keulen kan in de import en export 4000 TEU aan? Dat gaat nergens. Geen ruimte, geen tijd. En totaal geen faciliteiten. Ook niet om een 4-baksduwstel, met vier keer 110 meter, te ontvangen. Of wordt daar speciaal een terminal voor gebouwd? Het plan roept alleen maar vragen op. Wie gaat de extra kosten betalen? En wordt de binnenvaart dan niet te duur tegenover het spoor en de weg? Wie gaat die bakken op hun plek leggen? Op het ogenblik zijn er geen grote duwboten die eventueel vier hoog kunnen varen. Maar het grote probleem – en dat geldt over de hele linie – is dat de investeringen in zowel de zee- als de inlandterminals achterlopen bij de groei van het vervoer. Er kunnen gewoonweg niet genoeg kaderuimte en kranen gebouwd worden; de groei is altijd weer groter. Er zou al veel gewonnen worden als de operators beter plannen. Bijvoorbeeld van APM een schip met containers voor bepaalde Rijnstations en van ECT naar andere terminals aan de Rijn. En zo ook voor Antwerpen. Laat ze onderling ook ruimte uitwisselen, zoals dat in de zeevaart gebeurt. Ik denk dat het probleem dan al voor een deel is opgelost. Is 4-baksduwvaart wel nodig? Er zijn op het ogenblik genoeg koppelverbanden en 135-meterschepen. Daarmee moet voldoende capaciteit in grote volumes tegelijk voorhanden zijn. De bedenkers van het plan lopen vijftien jaar achter. Toen was er nog niet zo veel scheepsruimte beschikbaar. Misschien is het handig als die mensen een Rijnreisje aangeboden krijgen en een rondvaart met de Spido. Dan kunnen ze zien hoe het er nu aan toe gaat. D. Goudriaan, ms Klasarina Open dag Alphatron in Week van de Scheepsbouw Van 7 tot en met 12 april wordt de Week van de Scheepsbouw gehouden. De hele week staat in het teken van leren en carrière maken in de maritieme industrie. Als sponsor van het evenement laat Alphatron Marine zelf ook de “uitdagende toekomstmogelijkheden binnen de maritieme sector voor communicatie- en navigatieapparatuur” zien. Als afsluiting van de themaweek vindt op zaterdag 12 april van 10.00 tot 16.00 uur een open dag plaats in het hoofdkantoor van Alphatron aan de Schaardijk 23 in Rotterdam. Tijdens de open dag kunnen geïnteresseerden kennismaken met de innovatieve maritieme industrie door een kijkje te nemen in het onlangs geopende trainingscentrum van Alphatron Marine. Daar worden nationaal en internationale klanten, dealers en medewerkers opgeleid om de brug met de complexe softwaresystemen te kunnen bedienen. Bezoekers kunnen 12 april onder meer de professionele scheepssimulator aan het werk zien. Daarnaast bestaat de mogelijkheid een kijkje te nemen in de werkplaats. Daar wordt gedemonstreerd hoe de communicatie- en navigatieapparatuur in de Alphabridge geïnstalleerd wordt. De engineers van de tekenkamer laten zien waar het allemaal begint. Kijk voor meer informatie en voor het programma van de open dag op www. alphatronmarine.com. Oud-schipper Toon Arends overleden Limburgs oudste inwoner, oudschipper Toon Arends uit Maasbracht, is overleden. Hij was de op een na oudste inwoner van Nederland en met zekerheid de oudste ex-schipper in Nederland. Zijn vader en grootvader waren ook schipper. Toon werd zelf geboren op het schip Suzanne van zijn vader. Op zijn 16e monsterde hij aan op een zeilschip, al spoedig gevolgd door een sleepschip van 700 ton. Op zijn 23ee haalde hij zijn scheepspapieren, voer daarna tien jaar op een kanaalschip en kocht in 1933 een afgetuigde klipper. Omstreeks het einde van de oorlog verwierf hij een sleepbootje met de naam Willy – eerst op stoom, later gemotoriseerd. Daarmee voer hij vele jaren voor de Fa. Muller uit Dordrecht. Op zijn 68e stopte hij met varen. In 1983 betrok hij een aanleunwoning van het Dr. Engelsoord in Maasbracht. Twee weken geleden kwam hij ten val kwam. Toon Arends herstelde niet meer van dit ongeluk en overleed dinsdag 18 maart op 107- jarige leeftijd.

De Binnenvaartkrant