Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 26 maart 2008 Revisie Pompen Justkar Sealing Company is gespecialiseerd in service, onderhoud en reparatie van pompen. Storingen ontstaan altijd op de verkeerde momenten. Onze reputatie is verworven door kwaliteit, deskundigheid, flexibele houding en klantvriendelijkheid te koppelen aan technische innovaties. • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Wij staan 24 uur per dag en 7 dagen per week paraat om onderhoud en reperatie-werkzaamheden te verrichten of storingen te verhelpen. Justkar Sealing Company heeft een team van ervaren monteurs. Naast onderhoud van de eigen merken pompen, repareren en reviseren wij ongeacht merk en type. Tel.: 078-674 31 96 Fax: 078-674 34 70 www.justkar.nl JUSTKAR SEALING COMPANY BV Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl Deze editie is in ÉÉN KEER te downloaden op www.binnenvaartkrant.nl Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 5414005 fax: +32(0)32266607 mail: gh-francois@vanstappen.be Koolteer 20 liter 30,00 Rustol 5 liter 51,21 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen 71,00 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton 17,10 13 meter - 5 ton 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W 23,23 Gedistilleerd water 5 liter 1,50 Epoxy TEER 5 liter 25,00 Poetslappen/katoen 8,95 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg 20,00 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter 1100,00 Navigatie lamp 24V-25W 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend 17,33 Palrein 10 liter 7,25 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm 1,93 Overall blauw 17,33 Autohijsbanden 4 stuks 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm 22,29 Carburator norm 49,50 marin 73,20 Terolinteer 20 liter 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm 1,50 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m 109,00 5m 127,00 Compressor 3pk, continu gebruik 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend 60,00 Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER 66,- VERFSPUIT 10 liter 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm 36 mm 40 mm VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS Scheepsstoffering OP MAAT Banken Tapijt Vinyl Gordijnen BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk 140 ton 2 pk 160 ton 3pk 125 ton 7,5 pk 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ 140 ton ........ 160 ton ........ 100 ton ........ DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB 49,95 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM 36 MM 40 MM IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar 899,- Dijkje 1, Nieuwendijk • T 0183 - 401 933 F 0183 - 403 837 • info@degostofferingen.nl www.degostofferingen.nl STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm 36 mm 40 mm EXTRA 5% KORTING GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING

De Binnenvaartkrant 27 26 maart 2008 “Een bank heeft meer aan een bedrijf met meer schippers” >> Vervolg van pag. 25 Terug naar de coöperatie. Het lijkt een groot voordeel, samenwerken. “De coöperatie heeft er alleen maar belang bij als ik zo veel mogelijk verdien. Dat is een heel ander belang dan de zandhandelaar. Als de coöperatie winst maakt, is dat voor ons. En niet voor de zandhandelaar die daarmee een duurdere auto kan kopen.” Samen laat je je niet langer chanteren? Dat gaat Kees Broere veel te ver. “Het zijn gewoon ondernemers. Ik noem dat geen chantage. Door er goed ondernemerschap tegenover te stellen, kun je een veel beter evenwicht creëren. Als je professioneel een bedrijf maakt met een grote groep schippers en je kan vervoerszekerheid bieden, denk ik dat de handel dat alleen maar toejuicht." Vervoerszekerheid "Kijk, daar zit een kleine handelaar, die levert bij twee fabrieken. Heeft één schipper voor zich varen. Is die even wat anders aan het doen, dan val ik in. Als hij echter tegen de cooperatie zegt hoeveel ton hij per jaar heeft, dan wordt dat vervoer gegarandeerd, ook als Pietje een bruiloft heeft en Gerritje motorpech. Dan valt iemand anders in. Als groep kun je iemand vervoerszekerheid bieden. Die handelaar heeft daar belang bij, en geld voor over, want we halen een grote zorg bij hem weg.” Niet iedereen voelt voor een grotere coöperatie, ook niet bij de CZB. “We draaien hartstikke goed, er werd veel voor derden aangenomen. Dat besteden we uit. Een groep met honderd schepen – ik noem maar een getal – heeft wat in de markt te zeggen. Dan kunnen ze niet om je heen. Als we als één bedrijf opereren, hebben we geen last van de NMa. Maar als we namens allemaal aparte bedrijfjes prijsafspraken gaan maken, wél. Maar zo blijven we dus allemaal tegen elkaar uitgespeeld worden.” Vandaar de problemen bij het Scheepvaartgilde, de groep van beunschippers die probeert de prijsvorming transparanter te maken. “Ook het Scheepvaartgilde kan niets. Dat is wel een coöperatie, maar ze geven adviezen aan de leden. In een goede conjunctuur gaat het goed. Als het terugzakt, gaan ze weer vechten. Met elkaar één bedrijf, ze kunnen dan zeggen welke prijs ze willen hebben. Nu lukt dat niet. Ze geven advies. De leden moeten kunnen doen met het advies wat ze willen, anders komt de NMa. Dus zodra er twee schepen over zijn, keldert de prijs weer.” Gilde Kees Broere kent beide markten, zowel van het ophoogzand als van het industriezand. “Ik heb overwogen lid te worden van het Gilde, maar de VZ&G had de oudste rechten. Toen ik voor mezelf begon, werd ik lid van de VZ&G. Het Gilde heeft verfrissend gewerkt, alleen jammer dat ze blijven steken bij een adviesorgaan. Had een bedrijf moeten worden.” Grote zandhandelaren schermen de markt af. Deelname aan de handel zelf zit er voor de schippers niet meer in. “Als we bij Van Nieuwpoort kopen, stapt die naar de ontvanger toe om het zelf te leveren. Dat ging fout bij de coöperatie. Voor ophoogzand zijn we overigens wel nog een factor van belang.” Voor het grote collectief dat hem voor ogen staat, ziet hij geen toekomst in de handel. “We willen als coöperatie vervoeren en transporten overnemen. Je wordt dan onderdeel van dat bedrijf. Daar heeft De kinderen hebben het heerlijk aan boord. Strand, zwembad, alles. (foto Kees Broere) de bank ook meer interesse in. Als ik een been breek, verdien ik niks meer. Maar de bank heeft veel meer aan een bedrijf met een aantal schippers.” Nieuwbouw is in de beunschepen niet echt zeldzaam. “Er is best veel nieuw gebouwd. Ook in kleinere tonnage. Ik zie zelfs collega’s nieuwe schepen bouwen met een zelfzuiger. Zelf blijf ik nooit langer dan vijf jaar op een schip. Dan zet ik de vervolgstap, naar een nieuw middenschip of een heel nieuw schip.” Dus dat kan nog steeds in deze markt, waarin zo zwaar onder de kostprijs wordt gevaren? “Ik vaar met mijn vrouw samen, heb zelf een technische opleiding. Ik hoef niet naar de werf, heb lasen snijdapparatuur aan boord. Als je het precies uitrekent voor willekeurig welke zelfstandige, dan klopt het financiële plaatje nooit. Ga je met ieder wissewasje naar de werf en vaar je met personeel, dan kom je niet uit met dit tarief.” HRP Thruster Systems: springplank naar een wereldbaan (foto’s Johan de Witte) DOOR JOHAN DE WITTE HRP Thrusters Systems maakt in Krimpen aan de Lek voortstuwingssystemen en besturingen voor de maritieme wereld. Waar per centimeter gemanoeuvreerd wordt, specialisme vereist is, geduwd, gesleept of gevaren wordt, is HRP de partner. Holland Roer Propeller is een ‘troef’ uit Holland, die visitekaartjes voor employés overbodig maakt. De HRP Thrusters zijn onmisbaar, hebben een kwaliteit en faam om trots op te zijn. Met filialen in Philadelphia, Singapore, Dubai, Shanghai en de thuisbasis Krimpen aan de Lek, waar ontwerp en assemblage plaatsvinden, is HRP met in totaal 200 medewerkers een flink bedrijf. Niettemin hangt er de sfeer van een klein bedrijf, een werkvloer waar je naam telt en hoofdzaken geen bijzaken zijn. HRP is tevens een erkend leerbedrijf met uitstekende opleidingsmogelijkheden. Stagiairs zijn medewerkers die er écht bij horen. Teamwork is vanzelfsprekend. Internationale service is tenslotte alleen mogelijk in collegiale samenwerking. HRP biedt volop ruimte voor vrijheid, eigen inbreng en toekomstperspectief. Door uitdaging en dynamiek op de werkvloer, is geen dag hetzelfde. Binnen de organisatie is er ruimte om te groeien en desgewenst van functie te wisselen. Nieuwsgierig? Heb je een diploma vmbo, mts, hts, en technisch universitaire opleiding of zoek je een stageof afstudeerplek? Wil je commercieel of technisch, binnen-buiten, op karwei de wereld in; er zijn mogelijkheden binnen elke discipline. Een elletje voor service uit Spanje of ook wel eens Japan en zes uur later zit je boven Amsterdam; de onderdelen komen je in reistijd achterna, die passen meestal niet in de handbagage. HRP barst uit zijn voegen en heeft je nodig! Van 7 tot 12 april is het de Week van de Scheepsbouw en ter gelegenheid hiervan zet HRP z’n de deuren open op zaterdag 12 april: de springplank naar een wereldbaan. ‘Thrustful solutions’ De thrusters die HRP al zo’n kleine dertig jaar maakt, zijn ‘azimuth propulsion units’. Het zijn units die met, elektrische c.q. hydraulische of met dieselmotoren worden aangedreven. De HRP thruster systemen worden ontwikkeld en samengesteld in Krimpen aan de Lek, gebouwd onder de paraplu van kwaliteitscontrole die de betrouwbaarheid van producten garandeert. Afhankelijk van het type worden de units onderof bovendeks geplaatst. Er is een intrekbaar type en een tunnelthruster. De Shallow Draught Thruster wordt in de binnenvaart veelal als boegbesturing gebruikt. Het type Contra- Rotating Propeller is met zijn grote stuwkracht, zeer populair bij riviercruisers. De relatief kleine schroefdiameter waarborgt de inzetbaarheid van de schepen bij lage rivierstand. Alle voortstuwingssystemen zijn 360 graden stuurbaar. De range van schroefdiameters loopt bij een Well Mounted Azimuth Propulsion Unit van 600 tot 2900 millimeter. De laatste kan een vermogen van 2400 kW aan. De HRP Remote Control is standaard en kan via interfaces worden gekoppeld aan een autopilot of is uit te breiden tot een volledig DPsysteem (DGPS positionering). Een vraag uit de branche voor specifieke toepassingen wordt door HRP gezien als uitdaging. Overal in de wereld waar wordt gebaggerd, oliewinning plaatsvindt, onderzoek nodig is, grote natte bouwprojecten zijn, kortom schepen van allerlei soorten en afmetingen, die werken of gewoon varen, daar is HRP van de partij. Het netwerk van HRP-agenturen maakt service van de technisch hoogwaardige producten mogelijk, waar ter wereld de schepen ook zijn.

Binnenvaartkrant