Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 26 maart 2008 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.600,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP 130,- excl 200 AMP 195,- excl 230 AMP 225,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart TE KOOP GEVRAAGD: Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen DROOGLADING SCHEPEN MET AFM. 85/86 X 9,50 MTR. BJR. NA 1980. VERDER GEVRAAGD SCHEPEN VAN ALLE TONNAGES. H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782231 FAX: 024 - 6782239 Koude • Te leveren in alle maten en modellen brug • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar Licence number: 1013879 Onderdeel van de van Gemert Group TE KOOP: Alu. kinderbox, afm. L 3.5 x b 2.6 x h 1.5, in 5 min. inklapbaar, beugel met 2 schommels € 1750.-. Tel. 06-53249399 GEZOCHT MATROOS tevens horeca activiteiten met dienstboekje, dagpassagiersschip te Rotterdam. Tel. 06-55826463 per direct!!! BIEDT ZICH AAN: Loods, patent tot Mannheim, betrouwbaar en goedkoop, basiskennis Nederlandse taal. Tel. 0049-1733670725 TE KOOP in Kampen: ruim app.zicht op de ijssel met lift + parkeergarage. Interesse? Bel:06-20393747 GEZOCHT KAPITEIN Voor mts 1100 ton, i.b.v. alle papieren, 14 dgn op/14 dgn af, loon n.o.t.k., kost, reizem vrij. Tel. 06-11103070 / 0162 435775 GEZOCHT OP MVS TWILLIS Deksman/matroos om ons team te verstreken. Wij bieden een gezellige werksfeer, 3 wk op/3 wk af, vrij reizen, kost en inwoning. Tel. 06-26413972 GEZOCHT OP MS UNITED Stuurman/2e kapitein, 14/14. Voor meer info: 06-10555021 / 0049-1749414306 TE HUUR SLEEPBOOT (600 pk) voor aannemings- en baggerwerken. www.ventura-marine.eu 06-54956692 Floor en Mark van Helden GEZOCHT Stuurman/volmatroos zonder patent op ms Jacob-Hessel, bij voorkeur woonachtig in Noorden v.h. land, Zout vaart Hengelo- Duitsland. Loon volgens C.A.O.. Vrije tijd in overleg. Tel. 06-53422623 TE KOOP rondvaartboot ca. 33.50 x 5.21 x ca.1.30, zone II, 150 pers, 220 pk DAF, kopschr, radar enz.. Tel. 078-6121246 06-55195004 VOOR MVS WODAN Zijn wij op zoek naar een volmatr., i.v.m. dienstboekje, erv. op de Rijn- en Binnenvrt, vaarsysteem 4 wk op/4 wk af, salaris vlgns C.A.O.. Voor meer info: tel. 06-22424148 TE KOOP: Motorpassagierscheepje, 14.9x4x1.25, bjr 1965, S.I. tot 2009, max. 24 pers., geschikt voor bewoning. Tel. 06-21591069 www.zijlmans.nl TE KOOP Visstaartroer L140 x H 1m. met as en koker € 1500,- Teakhouten stuurhut B 3,20 x L 280 dubbelglas, vluchtluik, 2 deuren € 3500,-, 2” Kuyl en Rottinghuispomp, 380 Volt. € 500,-. Tel. 06-51433163

De Binnenvaartkrant 25 26 maart 2008 “Als schippers samen één bedrijf vormen, juicht de handel dat alleen maar toe” Kees Broere, zandschipper: “Mijn ideaal is als we met een heel grote groep schippers samen zouden werken. Dan kunnen ze niet om je heen. Iedereen fuseert maar, kruipt bij elkaar op schoot, wordt groter groter groter. Wij blijven maar individueel doorspetteren.” Met het beunschip Cornelis Sr. varen Kees Broere en zijn vrouw Lianne voor de Coöperatieve Zandschippersbond (CZB) uit Rotterdam. Geen vast werk, wel kris-kras door Nederland. Hij fotografeert graag en toont in de stuurhut prachtige foto’s op de laptop. Een klassieker waarop het schip in de mist vaart richting opkomende zon. “Daar krijg ik nog steeds kippenvel van”, aldus de schipper, die het vak niet erfde van zijn vader. “Die vond mijn plan om te gaan varen maar niets. Ik was zestien in de tijd van de Granaria-acties en moest een ander vak gaan leren. Een half jaar lang heb ik het geprobeerd als loodgieter.” Een weinig bevredigende baan en Kees Broere stapte toch maar aan boord van een binnenschip, de Amice van Jan van Dijk. Een vrachtschip dat vooral grind vervoerde vanaf de Maas. “Ik heb zeven jaar bij hem gevaren. Toen heb ik zelf een kempenaar gekocht en ben ik samen met mijn vrouw verder gegaan. We stapten toen letterlijk en “Daar krijg ik nog steeds kippenvel van.” (foto Kees Broere) figuurlijk in een huwelijksbootje. Dat was ook voor haar een heel grote stap. Als ze het van tevoren had geweten, had ze het misschien niet gedaan. Kees Broere in de stuurhut van de Cornelis Sr. “Die handelaar heeft er geld voor over, want we halen een grote zorg bij hem weg.” (foto MGR) Ze had een leidinggevende functie aan de wal in een verzorgingstehuis en had geen ervaring met varen. Als je zand laadt en op het IJsselmeer staat het water tot aan de woning, dan kan dat best beangstigend zijn. Toen we begonnen had ik geen ervaring met IJsselmeer en Westerschelde en heb ik wel rare dingen uitgehaald. Dat was voor haar natuurlijk niet makkelijk. Niet leuk voor een vrouw die voor het eerst SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. meevaart. Achteraf gezien was dat misschien niet zo’n goed idee.” “Het was erg wennen”, aldus een nuchtere Lianne. “De eerste jaren – zonder auto nog – waren wel wennen, je was afhankelijk. Maar het is goedgekomen.” Intussen is ze stuurvrouw is en gezamenlijk bemannen ze de Cornelis Sr., een beunschip met de afmetingen van een verlengde Dortmunder, zo’n 1.250 ton groot. Ze hebben drie kinderen, en de vierde is ‘onderweg’. De drie zitten op internaat De Driemaster in Krimpen aan den IJssel. “Als ze aan boord zijn, is het gewoon geweldig. We hebben een zwembad en een strand aan boord. Die momenten zijn zo verschrikkelijk leuk.” Als bestuurslid van de VZ&G – de 40-jarige Vereniging van Zand- en Grindschippers – opperde hij bij de laatste vergadering dat ze het beste manier met z’n allen een coöperatie zouden vormen. “Ik ben zelf lid van de Coöperatieve Zandschippersbond. Die halen voor mij het werk binnen. Wij deden ook de eigen handel, kochten en verkochten zand. Dat is doodgebloed – we doen het alleen nog met ophoogzand. Personeel aan de wal is duur, maar hoe groter de groep, hoe makkelijker dat dat is. Vrije ondernemer “Vaak hoor je dat ze bang zijn hun zelfstandigheid te verliezen, maar als je met z’n allen lid bent, heb je wel wat te vertellen in de markt. Ik ben veel meer vrije ondernemer dan als ik een jaarcontract teken bij een handelaar. Diverse zand- en grindschippers zitten van vader op zoon bij dezelfde opdrachtgever. Dat heeft niks meer met ondernemerschap te maken. Dan ben je gewoon helemaal afhankelijk van één handelaar. Voor ieder werk waar ik voor in aanmerking kom, word ik benaderd om een offerte te maken. Ik kijk wat ik ervoor wil hebben en heb nooit vaste tarieven. Het is nooit zeker dat je werk hebt. Als de handelaar met wie je dat contract tekent, geen werk heeft, verdien je ook niets. Ik heb in de twaalfenhalf jaar dat ik ben aangesloten, nog nooit zonder werk gezeten. Natuurlijk, als er weinig werk is, moet ik voor een mindere prijs varen. Voor ons is dat een dagelijkse afweging. Als je kiest voor een vast contract, is het een paar dagen per jaar spannend, en dan doen ze het daar het hele jaar weer voor.” Maar herkent Kees Broere zich dan wel in de problemen van de zanden grindschippers? Problemen als 25 procent onder de kostprijs vervoeren. “Dat is heel betrekkelijk. Het is nu eenmaal vraag en aanbod. Als in een straat drie bakkers zijn, kies je de beste en de goedkoopste. Maar ik kan het me wel voorstellen hoe de mensen die vast op de Brabantse kanalen varen, zich voelen. Ze varen alleen, hebben hun sociale leven daarop ingesteld. Als je ze in één keer naar Groningen of de Rijn op stuurt...dat gaat niet werken. Dat weet die handelaar ook. Die geeft genoeg zodat de schipper niet failliet gaat, maar niet te veel omdat hij dan een ander schip bouwt of iets anders gaat doen. Nu worden ze misschien een beetje wakker, omdat het kleine schip aan het verdwijnen is. Misschien hebben we ze wel wat te weinig gegeven, vragen ze zich nu af.” “Maar het speelt niet alleen op de Brabantse kanalen. Ook bijvoorbeeld naar Delft. De vrouw weet waar de kapper zit en waar de supermarkt is. Die moet dat elke week opnieuw uitvinden als je de ene week in Groningen bent, en de andere week in Noord-Holland.” Maar dat vindt Lianne wel meevallen tegenwoordig. “Met internet is dat gemakkelijk, geen probleem meer. Vroeger wel hoor. Nam je heel veel boodschappen mee. Nu met de auto is het makkelijker. Sommige laad- en losplekken zijn leuker, ook in verband met familiebezoeken. Het internaat is geen probleem. We zijn nooit langer dan twee uur rijden van de kinderen vandaan.” >> Lees verder op pagina 27

De Binnenvaartkrant