Views
2 years ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 26 maart 2008 10 Vrijstaande WATERVILLA’S TE KOOP REEDS 60% VERKOCHT H E N D R I K - I D O - A M B A C H T Waalbandijk 187 te Nijmegen Nabij centrum en N.S. station, op 7 e verdieping gelegen fraai appartement met uitzicht over de Waal. Het complex waarvan dit 3-kamerappartement (120m 2 ) deel uit maakt is recent gebouwd en verkeert in een uitstekende staat. € 345.000,- k.k. Onze showroom is elke werkdag open van 8.30 uur tot 18.00 uur en zaterdag op afspraak. T 024 382 00 00 E info@verbeek-makelaars.nl I www.verbeek-makelaars.nl W W W . Begane grond B U R C H T O E V E R . N L • Landelijk wonen in een prachtige nieuwbouwwijk • Centraal wonen met uitstekende verbindingen met het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer • Uitgebreide recreatiemogelijkheden in de omgeving • Uitstekende en moderne voorzieningen voor onderwijs, sport, cultuur, gezondheid en winkels • Wonen in een buurt met grotendeels individueel ontworpen huizen • Gevarieerde gevels door middel van verschillende kleurschakeringen en wisselingen van kapvorm • Vele uitbreidingsmogelijkheden: o.a. uitbouw ten behoeve van slaapkamer en badkamer op de begane grond, uitbouw ten behoeve van dubbele garage etc. B U R C H T O E V E R l u x e w o n e n i n e e n m o d e r n e w i j k PRIJZEN V.A. 535.000,- V.O.N. V E R K O O P I N F O R M A T I E : Dorpsstraat 120 3342 BE Hendrik Ido Ambacht T 078-681 67 55 F 078-681 60 16 E h.i.ambacht@deltamakelaars.nl I www.deltamakelaars.nl www.huizinga-snijder.nl S c h e e p v a a r t M a k e l a a r d i j NIEUWBOUW 135 x 11,45: 2de kwartaal 2009 110 x 11.45: 2de kwartaal 2009 Duwbakken: 2de kwartaal 2009 88,50 x 11,45 x 3,70 Duwboot: 2de kwartaal 2009/19x10/ 2 x1065 CAT MOTORVRACHTSCHEPEN Nr 1071: bwj, 2007 135 x 11.45, 2 x 1065 Cat. Blommaert luiken kap. Nr 1072: bwj, 2006 110 x 11.45, 1700 pk Cat. Santina: bwj, 2000 110 x 11.45, 1521 pk Cat. Nr 1073: 105 x 10.50 x 3.20 Cat Nr 1062: bwj, 1988, 105 x 9.50 x 3.17, 2150 t, 1250 pk rev 2003. Net onderhouden. Necton: bwj, 2000, 105 x 9,40 x 3.00, 2000 t, 1600 pk Cummins, ijzeren vloer. Corbita: bwj, 1956, 100 x 9,50 x 2.83, 1843 t, 1050 Cat ’04, nette woning, veel vernieuwt. Emulator: bwj, 1980, 105 x 9.50 x 3.00, 2142 t, 940 pk Cummins Inruil mogelijk. Marielle: bwj, 1973, 85 x 9 x 2.73, 1398 t, 900 pk Deutz rev’04, woning ’98, vlak vernieuwt. Sialirno: bwj, 1959, 82 x 8.20 x 3.02, 1439 t, Cat 930 pk kop rev: 2000, ijzeren vloer. Antio: bwj, 1956, 73 x 8.20 x 2.82, 1145 t, 940 pk Boukesha ’90 1600 m3 Contessa: bwj 1954, 57 x 7.20 x 2.38, 629 t. 510 pk Volvo rev: ’03 Inruil mogelijk. Spes Mea: bwj, 1955. 58 x 6.48 x 2.47, 606t, 400 pk Volvo rev: ’05, Bowu: bwj, 1955, 55 x 6.60 x 2.72, 663 t. 400 pk Volvo rev; 2003, ijzeren vloer 1999, 1040 m3 Dit is maar een selectie van ons aanbod, bel vrijblijvend voor meer informatie. DUWBOTEN Mantra: bwj, 1943, 22.44 x 5.60 x 2.10,2 x 320 Volvo Penta 1 x rev: ’03 1 x rev ’07 nieuwe woning. Curaçao: bwj, 1931, 22.80 x 4.97 x 2.48,750 pk Mercedes. MOTORTANKSCHEPEN Pantera: bwj.1961, 90 x 9.50 x 2.77, 1600 m3, 2 x 600 CUM ‘06, Eventueel vast werk. Voyager: bwj. 1960, 80 x 8.20 x 2.51, 983 ton, Motor bwj, 2006, Zeer geschikt voor starter. Eetbare oliën tanker GEVRAAGD: Schepen van 100 / 105 x 10 / 10,5 bouwjaar ‘70/’80 Bemiddeling bij aan- en verkoop T. 0475-466 555 Maasland Scheepvaart Makelaardij BV F. 0475-466 565 Havenstraat 31 - 6051 CS MAASBRACHT M. 06-17591849 Postbus 7164 - 6050 AD MAASBRACHT E: info@maaslandscheepvaart.nl WWW.maaslandscheepvaart.nl INL/INFO: TE KOOP: CASCO / COMPL OF AFGEB OOST EUROPA / RUSLAND /ASIA. SEA-RIVER, 87x 11.40x5.40 – 2009 BUNKER TANKER 110X13.50 - 2009 TANKER 110X11.5. – 2009 BUNKER SCHIP 110X11.45X5.30 BJ. 2006 DIV., 110 MTR RUSLAND 2009 Pontons div. afm., leverbaar. Vraag vrijblijvend: Info: WWW.SHIPNED.COM shipned@shipsale.com +3178-6209565 of +316-53118767 V Scheepsbemiddeling Kanaaldijk 35, B-2900 Schoten erwin@venneman-co.com www.venneman-co.com BE 0473 271 314. Venneman & Co BVBA Mob.: 0032 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Te koop aangeboden: Motorvrachtschepen: 2.250 ton 3.250 m³. Bj.’00, 110 x 10,50 x 3,00 m. 1.521 PK Cat. luiken Blommaert, kopschroef 420 PK Van Tiem. 3 slaapk., autokraan 17 m. 1.870 ton 2.650 m³. Bj.’ 56, 100 x 9,50 x 2,83 m. 1.050 PK Cat. bj.’ 04, Friese kap, hydro. luikenwagen. 2 slaapk., grote woning, houten stuurhut, autokraan uitschuifb. 12 m., stalen buikdenning 12 mm. bj.’ 86. 1.563 ton 1.800 m³. Bj.’ 77, 84,32 x 9,57 x 2,81 m. 1.015 PK Cat. bj.’ 01, wegwaai luiken, kopschroef 320 PK DAF bj.’ 96. 2 slaapk., overzakb. stuurhut, autokraan 16 m. hydr. bj.’ 94, azobé buikdenning. 1.316 ton 1.950 m³. Bj.’ 72, 80 x 9 x 2,78 m. 1.017 PK Cummins bj.’ 06, kopschroef 320 PK DAF, 3 slaapk. Stalen zakb. stuurhut, autokraan 12 m., stalen buikdenning. 1.310 ton 1.950 m³. Bj.’ 64, 80 x 9 x 2,83 m. 900 PK Deutz bj.’ 65 rev.’ 04, kopschroef 340 PK Volvo., alu. schuifluiken. 3 slaapk., alu. stuurhut, autokraan 13,30 m., stalen buikdenning. 1.303 ton 1.500 m³. Bj.’ 61, 85 x 8,20 x 2,71 m. 800 PK Deutz Type 5615, kopschroef 320 PK DAF Van Tiem., stalen schuifluiken., 2 slaapkamers, buikdenning, beun. 1.160 ton 1.650 m³. Bj.’ 65, 80 x 8,20 x 2,71 m. 800 PK MWM turbo bj.’ 07, kopschroef 290 PK DAF, Friese kap met luikenkar. 2 slaapk., alu stuurhut, autokraan 10 tot 16 m. uitschuifb., azobé buikdenning. 1.108 ton 1.650 m³. Bj.’ 57, 80 x 8,20 x 2,53 m. 634 PK Mitsubishi bj.’ 00, kopschroef 235 PK DAF, alu. paneelluiken met kar. 3 slaapk., autokraan 9,00 m. 1.020,948 ton 1.296 m³. Bj.’ 62, 71,10 x 7,21 x 2,82 m. 220 PK GM bj.’ 96, luiken Friese kap, 2 slaapk., houten stuurhut. Autokraan 11,40 m., azobé buikdenning. 540 ton 800 m³. Bj.’ 57, 55 x 5,72 x 2,52 m. 380 PK Volvo bj.’ 95, kopschroef 158 PK DAF Kalkman bj.’ 88. Friese kapluiken met kar, 2 slaapkamers, stalen buikdenning bj.’ 00. Motortankschepen: Bj.’ 73, 110 x 10.50 x 3,20 m. 1.400 PK Deutz (bj.’ 87 rev.’ 02). Bj.’ 86, 103,02 x 12,04 x 5,25 m. 1.600 PK bj.’ 85 (Deutz – Diesel). Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nieuwbouw vrachtschepen: 110 x 11,45 x 3,65 m. 135 x 14,20 x 4,00 m. Nieuwbouw Tankschepen: 86 x 11,45 x 5,60 m. Type C JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING www.jiskootvanweel.nl NIEUWBOUW Nieuwbouw motortankschepen 110 x 11,45 m., 3100 ton, levering in 2009 110 x 13,50 m., bunkeruitvoering, levering in 2009 125 x 11,45 m., type Velocity, levering dit jaar 135 x 15,00 m., bunkeruitvoering, levering in 2009 Nieuwbouw droge ladingschepen 135 x 14,20, type Navitas, levering in 2009 135 x 11,45, type Innuendo en Narvik, levering in 2009 MAKELAARDIJ (selectie van ons bestand) mvs 110 x 11,45 m. bouwjaar 2008 mvs 110 x 11,45 m. dubbelschroefs mvs 110 x 10,50 m. bouwjaar 2002 Containerduwbakken 90 x 11,45 en 80 x 11,45 Diverse duwbakken mts Type C 110 x 11,45 m., Orsova 2004, 3.000 ton, 3.800 m3, 1.800 pk ABC, spiralen en voorwoning mvs “Vios” 110 x 11,45 x 3,59 m, bj. 2002, 3.160 ton 3.589 m3, 2x 1.197 pk MTU, Friese kap en lage kruiplijn mvs “Icaria” 110 x 10,50x 3,15 m, bj. 1989, 2508 ton 3.400 m3, 1.521 pk CAT, bj. ‘02, mooi en gunstig schip mvs “A-quadraat” 110 x 11,07 x 3,12 m., bj. ‘80/’59 2507 ton, 3.200 m3, 2 x 1000 pk Wartsila, stalen vloer mvs “Corbita” 100 x 9,50x2,83 m., bj. 1956, 1879 ton 2.650 m3, 1.050 pk CAT, bj.´04, mooi en degelijk schip mvs “Conan” 80x 8,20x2,68m 1958, 1192 ton, 800 pk Cummins, bj. 2000, woning betimm. 2000, stalen vloer mvs “Myra Rio” 60 x 6,60 x 2,47, bj. 1963, 650 ton 1.100 m3, 529 pk Scania, bj. 2004, stalen vloer, 2004 Jan Jiskoot T/F +31 10 840 76 53 +31 6 13 32 41 45 Blaak 576 jiskoot@jiskootvanweel.nl 3011 TA Rotterdam Michel van Weel Postbus 204 +31 6 28 33 83 52 3330 AE Zwijndrecht vanweel@jiskootvanweel.nl Scheepvaart Bedrijf ”Renate” B.V. Tel. 0168-465468 . Fax. 0168-465469 . Mob. 06-54206939 NIEUWBOUW BINNENVAART TANKERS: 110 x 11m45 x 5m40 Levering casco aanvang 2009 rechtstreeks van werf. Afbouwwerf volgens eigen keuze NIEUWBOUW DROGE LADING COASTER: 3000 ton, 85m x 13m70 x 5m60, diepgang 4m40, 1500 KW hoofdmotor. Levering maart 2009 ANDER DRIJVEND MATERIAAL: Ponton met ramp voor laden en lossen van roro schepen : 30m35 x 24m74 x 4m10/2m75 Afmeting ramp :19m25 (incl. flaps) / 17m45 (excl. flaps) x 9m76 (overall width). CONTACT : P. JOOS T. +32 499 731 631 peter.joos@joosmc.be • www.joosmc.be

De Binnenvaartkrant 13 26 maart 2008 Stakende ambtenaren leggen binnenvaart lam Oorlog op de Vlaamse vaarwegen DOOR SARAH DE PRETER Na de Franse en Duitse vaarwegen vielen afgelopen week ook de Vlaamse vaarwegen ten prooi aan stakingsacties. Er trok een golf van stakingen door het land, van West-Vlaanderen naar Limburg. De stakende ambtenaren eisen een loonsverhoging van 5 procent ter compensatie van de toegenomen kosten voor levensonderhoud. Ondernemersorganisatie Unizo heeft de acties scherp veroordeeld. Volgens de VBR is de binnenvaart het ‘makkelijkste’ slachtoffer. De acties begonnen op maandag in West-Vlaanderen, waar de ambtenaren de Vandammesluis blokkeerden. In Brugge werd een van de bruggen aan de Dampoort half opengedraaid, zodat schip noch auto doorgang had. Een dag later zou Oost-Vlaanderen aan de beurt zijn, maar in Evergem ging de actie al wat vroeger van start. Op dinsdagmiddag lagen er aan de sluis van Evergem al vijftig schepen te wachten en circuleerde het bericht dat de sluis de hele week dicht zou blijven. “Uitermate treurig en een hopeloze zaak”, zei Pierre Verberght, nautisch adviseur bij de VBR, die de gedupeerde schippers op dinsdag een hart onder de riem kwam steken. “We hebben contact gehad met onze advocaten, maar hier kunnen wij juridisch niets tegen doen. Het stakingsrecht is heilig. Daarbij is de binnenvaart een makkelijk slachtoffer. Ze kan zich immers niet verweren. Het is redelijk simpel om met slechts een paar mensen de hele scheepvaart lam te leggen. Heel wat anders zou het zijn als ze het verkeer op de Antwerpse ring zouden dwingen tien kilometer per uur te gaan rijden…” Pamflet In een pamflet riepen de vakbonden ACV en ACOD de ambtenaren bij Waterwegen en Zeekanaal dinsdag op het werk op woensdag stil te leggen. Daarin noemden ze het onderhandelingsdocument dat de overheid op tafel legde ronduit provocatief. “In deze omstandigheden is verder praten niet zinvol en verplicht de overheid ons om over te gaan tot harde syndicale acties.” Het vakbondsfront klaagt dat medewerkers bij Zeekanaal die getroffen worden door de automatisering of die de werkdruk niet meer aankunnen, in aanmerking komen voor herplaatsing in een andere organisatie of – als niet genoeg wordt meegewerkt – zelfs voor ontslag. Ook de plannen om de verlofdagen in functie van de ziekteafwezigheid te verminderen en de wedde bij ziekte verder te verlagen is volgens de vakbonden onaanvaardbaar. “Dat is een regelrechte oorlogsverklaring.” Ondertussen heeft Unizo de acties scherp veroordeeld omwille van de gigantische schade die ze berokkenen aan bedrijven die geen partij zijn in het conflict. Zoals particuliere binnenvaartondernemingen. Unizo noemt de geëiste loonsverhoging bovendien ongegrond. Die zou de Vlaamse belastingbetaler 60 miljoen euro kosten. Nog geen aanpassing Dender In de regio Aalst maakt een aantal bedrijven zich al jaren sterk voor aanpassingen aan de Dender, zodat deze bevaarbaar wordt voor schepen tot 1350 ton. Nu kan men er alleen met 600-tonsschepen varen. Volksvertegenwoordiger Bart van Malderen (sp.a) heeft Waterwegen en Zeekanaal gevraagd hoever de plannen inmiddels gevorderd zijn. Hij zou de verdieping van de Dender een goede zaak vinden, omdat er zo meer zwaar vrachtverkeer van de weg kan worden gehouden. Alleszins wil Van Malderen niet dat hierdoor andere infrastructuurprojecten in gevaar komen. Eén daarvan, de ontsluiting van papierbedrijf VPK in Oudegem, loopt volgens Waterwegen en Zeekanaal geen gevaar. De vaarwegbeheerder heeft inmiddels de mogelijkheden onderzocht om de Dender te verdiepen. Daaruit blijkt dat alleen afwisselende eenrichtingsvaart tussen de Nieuwe Dender en de sluis van Denderbelle in aanmerking komt. “Momenteel wordt onderzocht welke ingrepen noodzakelijk zijn”, meldt Bart van Malderen. “Na deze studie zal het nog minstens zes tot zeven jaar duren voor de werken klaar zijn.” (foto PBV) Klem op de Maas Op de Maas bij Dinant is een Nederlands binnenschip op woensdag 12 maart in de problemen geraakt. Door het hoge waterdebiet had de schipper de controle over het vaartuig verloren. Toen hij ’s ochtends vroeg de sluis van Bouvignes richting Givet verliet, kwam zijn schip dwars te liggen en brak de schroef. De scheepvaart tussen Givet en Namen moest tijdelijk worden onderbroken. Het vaartuig, dat een lading steenkolen aan boord had, werd verankerd zodat het niet kon afdrijven naar de sluis. Nadat het schip weg was gehesen en langs de oever was gelegd, werd de stremming opgeven. Enkele uren werd ook in Luik het scheepsverkeer stilgelegd, nadat daar twee schepen op elkaar waren gebotst. www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. nu 864 schepen! Nieuw toegevoegd: • Emma • Isabelle • Michealangelo • Oostenwind • Sea Alfa Brand In de Ringvaartsluis in Merelbeke heeft begin deze maand een flinke brand gewoed. Aan boord van het Renovatie Van Cauwelaertsluis start In april beginnen de werkzaamheden aan de Van Cauwelaertsluis in de Antwerpse haven. De Vlaamse overheid, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en het Autonoom Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (AGHA) hebben eerder deze maand het contract ondertekend voor de hoofdfase van de renovatie. De inmiddels tachtig jaar oude sluis krijgt nieuwe deuren en een nieuwe mechaniek om de deuren aan te sturen. Verder worden de sluiswanden aangepakt. Er komen ook twee technische gebouwtjes en nieuwe signalering voor de scheepvaart en het wegverkeer. Na de renovatie zal de sluis het toenemend aantal vrachtschepen sneller en efficiënter kunnen binnenschip Vlaanderen ontstond om nog onbekende redenen brand in de ruimte waar de boegschroef en de elektrische installaties staan. Aanvankelijk kon de brandweer maar moeilijk bij de brandhaard komen. Met de hulp van collega’s uit Gent verwerken. Daarbij zullen weersomstandigheden geen invloed meer hebben op het functioneren. Samen met de Royerssluis en de Kattendijksluis vormt de Van Cauwelaertsluis de verbinding over de Nieuwe Belgomine-kade geopend In Temse heeft de Vlaamse minister-president Kris Peeters de nieuwe loskade van Belgomine geopend. De oude loskade moest plaats maken voor de bouw van de tweede Scheldebrug. Doordat de naburige jachtclub verhuisde, kwam aan de andere kant van de brug ruimte vrij. lukte het uiteindelijk toch. Het bluswerk veroorzaakte hinder op naburige wegen. Binnenschepen werden met enige vertraging allemaal door de tweede sluis geschut. Experts zullen de oorzaak van de brand verder onderzoeken. Schelde naar de binnenterminals en de rechteroever en een betere verbinding met het Albertkanaal. In 2011 moeten de renovatiewerken klaar zijn. Het kaaiplateau is 120 meter lang en 48 meter breed. De kaaimuur is deels uitgebouwd in de Schelde. Stroomop en -afwaarts zijn twee paar meerpalen geslagen. Een vijfde van de totale investering (negen miljoen) betaalde Belgomine zelf.

De Binnenvaartkrant