Views
1 year ago

2008-07

  • Text
  • Jaar
  • Schepen
  • Pompen
  • Maart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Twee

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 7 - 26 maart 2008 Nieuw ligplaatsenbeleid Zuid-Holland past zijn ligplaatsenbeleid aan: er komt een algemeen ligplaatsverbod en met borden wordt aangegeven waar het aanmeren wél is toegestaan. Bureau Nefkens inventariseert momenteel hoeveel ligplaatsen nodig zijn en welke voorzieningen er voor de beroeps- en recreatievaart bij moeten komen. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! GENERATORSETS 3 Juniol klaart megaklus Een dikke week geleden heeft de vorig jaar gekapseisde Repubblica di Genova de haven van Antwerpen verlaten, maar dat kon pas nadat het bedrijf Juniol alle bunkertanks had leeggepompt. Een megaklus voor de 23-jarige zaakvoerder van Juniol, Jacques Geense, die dan ook trots is op de geleverde prestatie. Kaum Beachtung Monatelang war auch die Binnenschifffahrt aufgefordert mitzudenken über ein Zukunftsmodell für den Güterverkehr in Deutschland. Umso empörter reagiert der BDB auf den daraus resultierenden Entwurf des Masterplans Güterverkehr und Logistik von Minister Tiefensee in dem die Binnenschifffahrt kaum Beachtung findet. Rivercruises in stroomversnelling 15 31 binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Een week vast door staking DOOR SARAH DE PRETER Honderden schippers zagen vorige week hun inkomsten kelderen door de stakingsacties van de Vlaamse ambtenaren op de sluizen. Donderdagmiddag leek de ellende voorbij, maar er volgde nog een staartje met een hoog thrillergehalte. Pas eergisteren, Paasmaandag, konden de laatste nog wachtende schippers de sluis van Evergem passeren. Ze hadden toen een week vast gelegen. De Vlaamse ambtenaren eisten een loonsverhoging van vijf procent en gingen begin vorige week over tot harde acties. Hun mikpunt: de binnenvaart, een sector in volle expansie. Begonnen in West-Vlaanderen legden de stakingen op woensdag de scheepvaart rond Antwerpen plat. In Wijnegem zou de staking pas rond tien uur ‘s ochtends beginnen, maar ze ging al rond middernacht van start. De sluis van Evergem, die aanvankelijk slechts enkele uren dicht zou blijven, was uiteindelijk bijna een hele week uit de roulatie. Er lagen meer dan honderd schepen te wachten. Bij de sluis van Oudenaarde legden twee schippers uit protest hun schip onder de ophaalbrug zodat die niet kon zakken. Radio Zandvliet zweeg voor het eerst in 47 jaar een hele dag. Woensdagmiddag spanden de ondernemersorganisatie Unizo en de In deze krant – vanaf pagina 35 – staat de Cruisespecial 2008, met daarin opgenomen de 60-jarige historie van de rivercruises op de Rijn. De markt van de steeds maar mooier gebouwde passagiersschepen op de Rijn – en op alle andere bevaarbare rivieren in Europa – blijft maar in die stroomversnelling vertoeven waarin zij is beland toen de schepen van omgebouwde vrachtschepen veranderden in drijvende hotels. Ook dit jaar komen er weer talrijke, nieuwe pronkstukken van de vloot in de vaart. Op de foto de Twin-cruiser Bellevue (van Reederei Premicon uit München) bij Koblenz, in 2006 een nieuw soort passagiersschip, bestaande uit twee scheepsdelen die strak aan elkaar gekoppeld worden, met een 25 meter lange aandrijfeenheid en een 110 meter deel voor de passagiers. Zo kan deze flexibele cruiser ondanks zijn 135 meter ook op de Moezel en de Main varen. (Foto Gerd Schuth) binnenvaartorganisatie VBR een kort geding aan om Evergem weer vrij te krijgen, maar dat mocht niet baten. De rechtbank van eerste aanleg in Gent verwierp het verzoekschrift. “Men oordeelde dat er in de sluis zélf geen blokkade was, maar vergat klaarblijkelijk ervoor en erachter te kijken”, aldus Karel Verberght van de VBR. “Het beste bewijs dat stakingsrecht heilig is in dit land.” Machtswoord Op donderdagochtend zaten Unizo en VBR aan tafel bij Kris Peeters om de situatie te bespreken. De Vlaamse minister-president liet de vakbonden daarop duidelijk verstaan dat er opvorderingen zouden volgen als er niet snel een einde kwam aan de acties. En, zo zegt Verberght, “hij feliciteerde ons met het feit dat de schippers al die tijd zo kalm waren gebleven. Terwijl we toch allemaal duizenden euro’s per dag verloren.” De VBR wees Peeters erop dat tussen de wachtende schepen ook vaartuigen met gevaarlijke stoffen lagen. Ook uitte de vereniging haar onvrede over ISPS. “Schippers kunnen op sommige locaties niet eens normaal hun schip verlaten of aan boord komen. Hoe verklaar je dan dat stakers zomaar in de bedieningsgebouwen kunnen binnendringen?” >> Lees verder op pagina 5 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl

De Binnenvaartkrant