Views
4 years ago

2008-06

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 11 maart 2008 GERECHTSDEURWAARDERSKANTOOR BRIERS & DUJARDIN Kipdorp 42 - 2000 ANTWERPEN (België) ( 03/213.58.20 - 203/231.60.52 . s.vandam@briers-dujardin.be Op verzoek van Ace Insurance e.a., vertegenwoordigd door Meester Frans PONET (PONET & DE VLEESCHAUWER Advocaten), Van Putlei 9, 2018 Antwerpen OPENBARE VERKOPING van het binnenschip (motortankschip) “OMEGA” RECHT VAN HOGER BOD Minimum 6.200 EUR binnen 15 dagen na de toewijzing van 3 maart 2008 (laatste dag hoger bod 18 maart 2008!) Gerechtsdeurwaarder Roger DUJARDIN heeft volgens proces-verbaal van 3 maart 2008, het voormelde motortankschip “OMEGA” toegewezen voor de prijs van : 450.000,00 EUR (vierhonderd vijftigduizend Euro) Onder de opschortende voorwaarde van afwezigheid van hoger bod binnen 15 dagen na de toewijzing. • Naam van het motortankschip : “OMEGA”, ex “Suederbuettel”, ex “Samuel-B” • Type : motortankschip met stalen romp (vervoer van vloeistoffen) • Meetbrief : Brussel (B) d.d. 31/08/2004 nr. BRB37033 geldig tot 25/04/2016 • Netto tonnenmaat : 2.492,983 T. • Lengte o.a. : 109,70 m. – Breedte o.a. : 9,50 m • Bouwjaar & -werf : 1971 – Scheepswerf Lambrechts, Boom (België) • Motor : ABC – 1104 kW Artikel 1592 van het Belgisch Gerechtelijk Wetboek luidt als volgt : “Een ieder heeft gedurende vijftien dagen na de toewijzing het recht een hoger bod te doen. Het meer gebodene mag niet lager zijn dan één tiende van de hoofdprijs van de toewijzing; het mag evenwel niet lager zijn dan 250 EUR en het moet niet hoger zijn dan 6.200 EUR. Dit bedrag moet op het kantoor van de notaris [gerechtsdeurwaarder] in consignatie worden gegeven op het tijdstip van het hoger bod, dat bij deurwaardersexploot aan de notaris [gerechtsdeurwaarder] moet worden betekend; dit exploot wordt de koper aangezegd. De toewijzing ten gevolge van een hoger bod wordt gehouden door dezelfde notaris [gerechtsdeurwaarder] en op dezelfde wijze als de eerste toewijzing. Deze toewijzing, die voor een ieder openstaat, is definitief. De notaris [gerechtsdeurwaarder] kan het hoger bod weigeren van personen die hij niet kent of van wie de identiteit of de gegoedheid hem niet bewezen lijkt. Hij kan in alle gevallen van de opbieder een borg eisen. Weigert de notaris [gerechtsdeurwaarder] het hoger bod, dan maakt hij van die weigering terstond een met reden omkleed proces-verbaal op.” Het schip is na afspraak te bezichtigen op zijn huidige ligplaats op het Albertkanaal te Schoten, tussen de Hoogmolenbrug en het Kempisch Kanaal, mits toegangsbewijs te verkrijgen op het bovenvermelde Gerechtsdeurwaarderskantoor BRIERS & DUJARDIN te Antwerpen, waar tevens de memorie van verkoopsvoorwaarden en alle inlichtingen te bekomen zijn. Wij zijn een familiebedrijf, dat al meer dan 40 jaar gevestigd is in Zwartsluis. Onze werf is toonaangevend in Nederland op het gebied van scheepsnieuwbouw en scheeps-reparatie. Wij houden ons bezig met vraagstukken die ons door onze klanten worden aangereikt. Onze slogan daarbij is: hoe ingewikkelder de opdracht, hoe groter de uitdaging om de klant tevreden te stellen binnen een korte levertijd. Onze orderportefeuille is doorlopend gevuld met interessante nieuwbouw -en reparatieopdrachten. Wij beschikken over een enthousiast team van veelzijdige specialisten. Wij zijn per direct op zoek naar een Hoofd Bedrijfsvoering die meer kan en meer wil Het betreft een nieuwe fulltime functie, die is gecreëerd om delen van de functies van de huidige twee directeuren over te kunnen nemen en om daadwerkelijk de dagelijkse leiding over de werf uit te oefenen. Functie-eisen Uw sollicitatie U kunt uw sollicitatie per post of email sturen ter attentie van Martin Poppen, info@scheepswerfpoppen.nl P.H.Timmer Scheepsmakelaardij Rotterdam sinds 1973 M/s “ Vertrouwen “ Eig. Dhr. G. Korterink Mobiel 0653-14 27 01 Faxmail 0842-29 16 91 E.mail: info@phtimmer.nl Web: www.phtimmer.eu 1042 ton bouwjaar 1956, afm. 75 x 8.20 x 2.54 mtr., motor 860 pk Mitsubishi 2007, 2 ruimen, stalen vloer 1550 m3, grote luxe woning, 2 sl.kamers. Modern uitgerust schip met alle denkbare accessoires. Cert.van S.I. geldig tot 2012 meer info op www.phtimmer.eu Scheepswerf H. Poppen BV Zomerdijk 64, 8064 XG Zwartsluis, www.scheepswerfpoppen.nl Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,50 m. 135 x 13,50 x 5,20 m. 135 x 14,20 x 4,80 m. 135 x 15,00 x 5,20 m. 135 x 11,45 x 4,80 m. 125 x 11,45 x 5,20 m. 110 x 11,45 x 3,65 m. 110 x 13,50 x 5,20 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. Experience – compleet China – levering 2009 Duwbakken Diverse afmetingen. Bunkertankers Diverse afmetingen Nieuwbouw casco’s met diverse levertijden, (China, Roemenië, Polen, Rusland, Turkije) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading MCS Azolla 135x14.20x3.80, China bj. ’07, 5149 ton, 2x CAT 1700 pk, 421 Teu, boegschr. 2x 608 pk, duwcert. 10.000 ton. MCS Dortsman 135x14.20x3.18, Roemenië bj. 2002, 3996 ton, 421 Teu, 2x CAT 1380 pk.,boegschr. Veth 1080 pk. CAT, 4 woningen. Benja 110x11.45x3.24, Orsova bj. 2001, 2677 ton, 3600 m³, CAT 1521 pk, 208 Teu, Verhaar 460 pk, friesche kap Nuvolari 105 x 10.50 x 3.17, Tsjechië bj. 1995, CAT 1465 pk rev. ’06., 144 Teu, boegschr. CAT 508 pk, friesche kap, stalen vloer. Belvedere 85x8,20x2,72 bj.'62 Berlijn, 1309 ton,1900m³, 955pk Mitsubishi '06, stalen vloer en vlak '89, alu.schuifluiken. Mercator 82x9.00x2.81, bj ’54 en ’92, 1450 ton, 2200 m³, boegschr. 360 pk DAF, CAT 860 pk bj. ’06, friesche kap, ingang binnendoor. Hermina 80x9.00x2.80, bj. 1971, 1344 ton, 1450 m³, CAT 1014 pk, boegschr. 275 pk DAF, stalen vloer bj. 2004, friesche kap. Misando 85x8.20x2.71, bj. 1961, 1303 ton, 1500 m³, Deutz 800 pk, stalen vloer,boegschr. 320 pk., stalen rolluiken, kanaalgangbaar. Estafette 85x8.20x2.52, bj. 1957, 1185 ton, 1700 m³, 54 Teu, Cummins 820 pk, boegschr. 230 pk Daf, luiken, ingang binnendoor. Osires 73.04x8.25x2.82, bj. ’65, 1124 ton, Mitsubishi 862 pk bj. ’02, boegschr. 220 pk DAF rev. ’03, stalen vloer bj. ’03, luiken. Confiance 70x8.20x2.61, Langebrugge bj. 1964, 1024 ton, 1425 m³, Cat 3512 bj. ’01, houten vloer, boegschr. 220 pk, luiken, ingang bin. Por Dios 55x7.20x2.44, Bolnes bj. ‘34, 534 ton, 860 m³, Alu. luiken, CAT 360 pk., boegschr. 220 pk., stalen vloer, gunstig geprijsd. Duwbakken 90x11.40x3.16 Constanza bj. 1999, 2455 ton, 192 Teu, DAF 500 pk, boegschr. V. Wijk / kanalen, stalen vloer, aansluiting voor reefers. 80x11.40x3.60 Rusland bj. 1998, 2557 ton, 160 Teu, boegschr. Veth 350 pk Scania, uitstekend onderhouden. Tankers Imperial 125x11.45x4.05, Severnav bj. 2004, 4045 ton, 4258 m³, 2x MTU 1200 pk, boegschr. 2x Omega 265 kW. Thysstad 110x11.45x3.39, Orsova bj. 2000, 2614 ton, 3357 m³, ABC 2200 pk, boegschr. V. Tiem 750 pk. Treasury 110x9.50x3.20, dubbelwandig ‘07, 2780 m³, Mitshibischi 1278 pk bj. 2007, voldoet volledig aan de regelgeving 2007 ZIE OOK ONZE INTERNETSITE Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij Wim Driessen Twan de Goeij wimdriessen@rensenbv.nl twandegoeij@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Mob. : 06-22701700 3331 MA Zwijndrecht Tel. : 078-6191233 Mob. : 06-30179475

De Binnenvaartkrant 15 11 maart 2008 Nieuwe sluis Evergem krijgt vorm In september start de montage van de sluisdeuren in de nieuwe sluis in Evergem. Dat meldde de afdeling Bovenschelde van WenZ bij de presentatie van haar jaarplannen. Aan de sluis van Evergem werd vorig jaar het record van 16 miljoen ton geregistreerd. De bestaande sluis in Evergem, de belangrijkste voor de binnenvaart in Vlaanderen, zit aan de grenzen van haar capaciteit. In de eerste helft van 2009 moet de nieuwe sluis klaar zijn. In april wordt de eerste steen gelegd van het nieuwe bedieningsgebouw, van waaruit beide sluizen in de toekomst worden aangestuurd. Het gebouw wordt ook de centrale voor River Information Services op de vaarwegen van de afdeling Bovenschelde. Een van de kernprojecten voor de afdeling Bovenschelde in de komende jaren is de realisatie van het Vlaamse onderdeel voor de Seine- Schelde-verbinding. Vorig jaar dienden Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk samen een subsidieaanvraag in bij de Europese Commissie. Die heeft inmiddels het licht op groen gezet. Goedkeuring Daardoor kunnen de werken in Vlaanderen – hoofdzakelijk aanpassingen aan de Leie – voor 20 procent gesubsidieerd worden. Er moeten nieuwe sluizen en hogere bruggen worden gebouwd. Waterwegen en Zeekanaal hoopt dit jaar alle goedkeuringen te krijgen, zodat er volgend jaar kan gestart worden met de bouw. Er loopt ook een onderzoek naar de aftakking richting Zeebrugge, het zogenoemde Seine-West traject. Nog dit voorjaar zou het rapport hierover klaar moeten zijn. De transporten op de Bovenschelde zijn vorig jaar lichtjes gedaald naar 10,7 miljoen ton. Op het afleidingskanaal van de Leie was een stijging zichtbaar. Ook op de Leie zelf en het Kanaal Roeselare-Leie noteerde de vaarwegbeheerder meer tonnage. Er is een blijvende trend van minder doorvaarten van en naar Wallonië en Frankrijk. Omdat de schepen steeds groter worden, kan er toch meer tonnage worden vervoerd. Ontwerp nieuwe Budabrug bekend Zo komt ze eruit te zien, de nieuwe Budabrug over de Leie in Kortrijk. Waterwegen en Zeekanaal heeft onlangs het ontwerp van het Nederlandse architectenbureau Zwarts & Jansma goedgekeurd. De architecten kunnen nu aan de slag met de laatste details van hun ontwerp. De vernieuwing van de Budabrug maakt deel uit van de werkzaamheden in de Leie-doortocht in Kortrijk. De vaarweg wordt er in twee richtingen aangepast voor de scheepvaart tot 1350 ton. Dit project is op zijn beurt onderdeel van de Seine-Scheldeverbinding. De nieuwe Budabrug wordt minder steil dan aanvankelijk gepland en krijgt in gesloten toestand een vrije doorvaarthoogte van 4,87 meter. Daardoor kunnen nog veel schepen de brug passeren zonder dat deze hoeft te worden geopend. In geopende toestand bedraagt de vrije doorvaarthoogte 7,00 meter, wat containervaart met drie lagen mogelijk maakt. De start van de bouw is afhankelijk van de algemene planning van de werkzaamheden voor de Leie-doortocht. Wellicht begint men in 2010 met de bouw van de brug, zodat ze medio 2011 klaar is. Brussel bewondert ‘cleanest ship’ DOOR SARAH DE PRETER De haven van Brussel heeft onlangs kennisgemaakt met de Victoria, de milieuvriendelijke tanker van olieconcern BP. Het schip vervoert smeerolie tussen Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam, maar maakte een omweggetje naar de Heembeekkaai om er de aandacht te trekken van Brusselse en Europese politici. De Victoria vaart sinds enkele maanden rond met de allernieuwste techniek om de schadelijke bestanddelen in de uitstoot te reduceren. Een speciale katalysator filtert zo goed als alle roetdeeltjes en fijn stof weg. Dit principe komt uit de tuinbouwsector, maar werd doorontwikkeld voor de binnenvaart. Naast de katalysator heeft de Victoria nog enkele andere milieutroeven aan boord. Zo vaart het schip op zwavelarme brandstof en berekent een computer de beste snelheid om de motor zo min mogelijk te belasten. Dat resulteert wel in een gemiddeld lagere vaarsnelheid. De ombouw van de tanker ging anderhalf jaar geleden van start en heeft zo’n 200.000 euro gekost. Hij werd mogelijk in het kader van het pan-Europese project Creating. BP stelde een van haar smeerolietankers ter beschikking als demonstratieproject. De komende maanden wordt de werking van de katalysator uitgebreid onderzocht. Als de resultaten positief zijn, wil BP ook andere schepen op deze wijze laten ombouwen. De Brusselse staatssecretaris Brigitte Grouwels toont belangstelling voor de milieusvriendelijke Victoria en is vol lof over de reductie van de CO2-uitstoot, die veel lager ligt dan in het wegvervoer. “Hierdoor krijgt de binnenvaart er een troef bij. Ik hoop dat dit op grote schaal door de sector wordt overgenomen.” Grouwels gaat samen met de andere gewesten onderzoeken of subsidiëring voor een soortgelijk project haalbaar is. Eind aan wildgroei woonboten Een deel van de woonboten op de vaarwegen van Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) verkeert in een erbarmelijke toestand. De boten voldoen niet aan de wettelijke voorschiften, liggen op een foute plaats of zorgen voor overlast. Met een ‘Woonbotenplan’ gaat de vaarwegbeheerder verandering brengen in deze situatie. Samen met lokale besturen schrijft WenZ momenteel een ‘aanmeerplan’, waarin staat wat wél en niet langdurige ligplaatsen zijn. Gent, Brugge, Nieuwpoort, Kortrijk en Mechelen werken hard aan dit plan of zijn daar inmiddels mee klaar. De vaarwegbeheerder wil ook de toewijzing van ligplaatsen gaan standaardiseren. De komende maanden wordt in het hele beheergebied van WenZ overgestapt van vergunningen naar concessies. In deze concessies moeten de overeenkomsten tussen de vaarwegbeheerder en de gebruiker van een stuk wateroppervlak en eventueel een oever helder omschreven staan. Daar kunnen beide partijen volgens WenZ van profiteren. Zo zouden de eigenaren van woonboten meer rechtszekerheid krijgen. Ook de wederzijdse rechten en plichten staan hierdoor duidelijker op papier. Tegen het eind van dit jaar moeten de vergunningen overal door concessies vervangen zijn. De eerste concessies worden dit voorjaar gesloten voor boten in het Zennegat te Mechelen en de Kolenkaai te Brugge. Gedragsregels De vier Vlaamse zeehavens hebben een gedragscode ondertekend om hun promotiebeleid af te stemmen. De overheid wil dat de havens in het buitenland gezamenlijk optreden als Flanders Port Area. Als een bepaalde haven een goederenstroom niet wil of kan aantrekken, wordt van hem verwacht dat hij de klant doorverwijst naar een andere Vlaamse zeehaven. De gedragscode is vrijwillig. De Vlaamse premier Kris Peeters wil met de regels voorkomen dat de havenbesturen in het buitenland negatieve dingen over elkaar zeggen of elkaars klanten benaderen. Als de havens zich niet collegiaal gedragen, zal de Vlaamse havencommissaris Toon Colpaert als scheidsrechter optreden. Luikse haven komt weer op gang De haven van Luik heeft in 2007 recordcijfers geboekt. In totaal werd er 21,24 miljoen ton behandeld en daarmee zes procent meer dan een jaar eerder. Drie kwart van deze lading komt voor rekening van de binnenvaart. Ten opzichte van 2006 zijn de binnenvaarttransporten van en naar Luik bijna 9,5 procent toegenomen. Het wegvervoer en het spoor hebben lading verloren. Vooral bouwmaterialen, olieproducten, ertsen en brandstoffen zaten in de lift. Voor dit jaar worden nog betere resultaten verwacht, daar hoogoven 6 in Seraing binnenkort weer in bedrijf gaat. Het stilleggen van de hoogoven leidde tot een ladingverlies van 600.000 ton per jaar. Nu de activiteiten weer worden gestart, wil Luik qua grootte ook weer snel de tweede binnenhaven van Europa worden (na Duisburg). De haven van Parijs nam die plaats in 2006 over. Inmiddels hebben het Waals Gewest en Electrabel ook een akkoord bereikt over het nieuwe logistieke park Trilogiport langs het Albertkanaal. Daar ontstaat momenteel een nieuwe containerterminal. In 2010 zou Trilogiport van start moeten gaan. Het zal voor een verdere groei van de ladingstromen zorgen.

Binnenvaartkrant