Views
2 years ago

2008-06

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rotterdam

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 6 - 11 maart 2008 Tandje erbij De binnenvaart kan en wil een rol van betekenis spelen in de strijd tegen de fileproblematiek en de opwarming van de aarde. Europese actieprogramma’s als Naiades en Goederenlogistiek bevestigen dat. Van de binnenvaart mag er gerust een tandje bij, zo bleek vorige week maandag op een congres van de EBU. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 3 Echte simulatie Afvalhout per schip Na zand laat bouwmaterialenbedrijf Celis & Carimat Beton nu ook afvalhout per binnenschip transporteren. De komende weken evalueert het bedrijf deze proeftransporten. Hoewel vervoer over water een mooie oplossing is om het milieu te ontzien, betreurt Celis het dat het nog steeds duurder dan het wegtransport. 13 Binnenhäfen ausbauen Der nordrhein-westfälische Verkehrminister Oliver Wittke will die Logistik in NRW vorantreiben: die 23 öffentlichen Binnenhäfen sollen weiter ausgebaut werden. Die Opposition kritisiert dass die Landesregierung ihre Verkehrsmittel vor allem in Straßenprojekte steckt: „Für das Binnenschiff hat NRW nichts übrig.“ 39 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Erik Hogkamer is instructeur op de nieuwe dp-simulator (klasse 1 en 2) van het Scheepvaart & Transport College. Afgelopen vrijdag werd die simulator in gebruik genomen in het Maritime Simulation Center op de Wilhelminapier in Rotterdam. Zelf ontving Erik samen met vier andere cursisten het certificaat voor het werken met 'dynamic positioning' (dp) uit handen van voorzitter Aart Korteland van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), die ook de officiële ingebruikname van de nieuwe simulator verrichtte door een simpele klik met de muis (inzet). De simulator is in feite een complete dp-installatie zoals die ook aan boord staat Moeilijke bemiddelingsprocedure in Duitse publieke sector verwacht “Staking treft altijd verkeerde” Door Sarah de Preter “Wie hard werkt, verdient ook veel”, leerde Jan Geluk van het ms Torenvalk van zijn moeder, maar die vlieger ging vorige week voor veel schippers niet op. Met z’n honderden lagen ze te wachten, nadat de Duitse sluismeesters het werk hadden neergelegd. Schippers, verladers en binnenvaartbonden luidden de noodklok. De inmiddels aangekondigde bemiddelingsprocedure in de Duitse publieke sector wordt naar verwachting een lastig traject. van de schepen in de offshore, baggerindustrie en ander schepen die moeten werken in de nabijheid van vaste constructies. Bijvoorbeeld booreilanden. “Hij kan gewoon op een schip worden geplaatst”, aldus Erik Hogkamer. “Er is alleen software aan gekoppeld waardoor het werken aan boord wordt gesimuleerd. Dit werk is booming. Deze is één van 46 simulators op de wereld. Vooral offshore-schepen zijn steeds vaker uitgerust met dp en dan moet je als je er op vaart ook deze cursus hebben gedaan.” Ook pijpenleggers, baggerschepen en ook al koopvaardij hebben steeds vaker dp aan boord. (foto’s MGR) De Torenvalk kwam donderdagochtend om zeven uur vast te liggen bij Heidelberg, waar de staking tot twee uur ’s middags duurde. Jan Geluk en een collega-schipper namen het kalmpjes op. “Je kunt wel op je kop gaan staan, maar dat helpt toch niet. Voor ons is dit gewoon lullig, want je hebt je berekeningen gemaakt en mag vervolgens helemaal opnieuw beginnen. Financieel gezien zijn we een dag kwijt. We proberen schadevergoeding te krijgen, maar dat is meestal een groot probleem.” Ook Gerard Kester van Kantoor Binnenvaart (KB) acht de kans klein dat de schippers hun schade kunnen verhalen. KB ontving tientallen telefoontjes van verontruste binnenvaartondernemers. “We schatten dat zo’n 200 schippers getroffen waren, al geeft niet iedereen door dat hij vastzit.” De stakingsgolf rolde afgelopen week van Noord- naar Zuid-Duitsland. In veel regio’s, bijvoorbeeld in Hessen, gingen niet alle sluizen in één keer dicht. “Bij ons mogen ambtenaren niet staken”, zegt Michael Prochnow van de waterpolitie in Hessen. “Afhankelijk van de ploegsamenstelling werd op een sluis wel of niet gestaakt. Maar voor de binnenvaart maakt het niet uit of je nou één danwel vijf sluizen dicht gooit. Het effect is hetzelfde. >> Lees verder op pagina 3 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

De Binnenvaartkrant