TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 5 - 26 februari 2008 Moderniseringsslag Waterwegen en Zeekanaal gaat in 2008 onverminderd verder met de ingezette moderniseringsslag. In 2007 bleek dat de inspanningen van de vaarwegbeheerder vruchten afwerpen. Vooral het kanaal Leuven-Dijle zat met een groei van ruim 20 procent in de lift. Ook op de ABC-as werd meer lading vervoerd. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 13 Zoeken naar bewijs Germain Landuyt, de inmiddels 46-jarige binnenschipper die in 2004 veroordeeld werd voor brandstichting op de tanker Korinthos, blijft volhouden dat hij onschuldig is. Onlangs is een poging om de zaak te laten herzien afgeketst, maar Landuyt zoekt verder naar sluitend bewijs. “Ik kan niet opgeven. Als ik dat doe, ga ik dood.” Op naar half miljoen teu 27 Bremen ‘boomt’ Mit 69,5 Millionen Tonnen setzten die Bremer eine neue Bestmarke beim Seegüterumschlag. Das Mengenplus berägt gut 7 Prozent. „2008 knacken wir die fünf Millionen TEU“, ist Bremens Wirtschaftssenator Ralf Nagel überzeugt. Ende diesen Jahres wird mit dem Container-terminal IV das letzte Stück der Stromkaje vollendet. 39 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Binnenlandse Container Terminals Nederland (BCTN) vierde in januari het 20- jarig bestaan met een symposium over intermodaal vervoer. Eindconclusie: intermodaal binnenvaartvervoer is dé oplossing voor een duurzame toekomst. Alle reden voor een feestje want de terminals van BCTN doen het bijzonder goed. Willem van den Heuvel – vanaf dag één directeur van BCTN – omschrijft de inland terminals van BCTN als ‘transferia’, met een knipoog naar de plannen van het Rotterdams Havenbedrijf om grote inland terminals rond Rotterdam te stichten (ook transferia geheten). “Onze terminals in Nijmegen, Wanssum, ’s-Hertogenbosch en Hengelo zorgen jaarlijks voor een volume van zo’n 400.000 TEU. Dat is 10 procent van het Nederlandse maritieme containervolume.” Het doel is om in 2010 door te groeien richting 500.000 TEU. “BCTN breidt haar terminalcapaciteit binnen drie tot vier jaar uit naar zo’n 900.000 TEU.” Er werd in 2007 in Den Bosch 120.000 TEU overgeslagen (foto), bij CTT (Hengelo) 100.000, in Nijmegen 88.000 en in Wanssum 95.000. er varen vijftien schepen voor BCTN dat honderd mensen in vaste dienst heeft. (Foto: Van der Vaart Fotoproductions) T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl ECT en binnenvaartoperators studeren samen op plan Bakkenshuttle naar Duisburg Oplossing voor de containercongestie: konvooien van op maat gemaakte duwbakken als containershuttle tussen ECT Delta terminal en DeCeTe in Duisburg. Peter Hoogwout en Jaap Kuiper lanceerden het idee. ECT en vijf grote binnenvaartoperators laten het nu onderzoeken. Die vijf operators zijn Alcotrans (Imperial), Contargo (CCS), Haeger & Schmidt, Rhinecontainer en Penta (Danser Container Lines). Peter Hoogwout is de oud-directeur van bakkenrederij Veerhaven en Jaap Kuiper is oud-directeur van stuwadoor EBS. Binnen enkele maanden wordt de uitkomst verwacht van het onderzoek naar de haalbaarheid van de Duwvaart Container Shuttle, zoals de nieuwe dienst wordt genoemd. Het principe is dat in één keer 2.000 TEU over wordt geslagen. Duizend exportcontainers uit de bakken en duizend importcontainers erin. De bakken kunnen dan zonder tussenstop naar Duisburg varen en daar zouden de containers pas verdeeld worden over de verschillende bestemmingen verder in het achterland. Deze bundeling van containerstromen is ook al gepresenteerd in het plan van het Havenbedrijf Rotterdam voor de zogenoemde transferia: grote terminals op enige afstand van Rotterdam, waardoor het wegtransport op de ring rond Rotterdam wordt ontlast. Nieuwe duwbakken Duisburg zou in het plan van Hoogwout en Kuiper zo’n transferium worden. De bakken zouden nieuw moeten worden ontworpen, want het bestaande materiaal leent zich niet zo goed voor 4-baksduwvaart met containers op de Rijn. Het zouden 110 meter lange, 4.500 tonsbakken moeten worden, waardoor hoger gestapeld kan worden dan met de huidige bakken mogelijk is. Duwboten zoals Veerhaven die gebruikt voor de duwkonvooien met erts en kolen hebben geen hefbare stuurhut, dus ook daar zou een mouw aan moeten worden gepast. “De doorstroming van binnenvaartcontainers tussen Rotterdam en het achterland vice versa kan hierdoor aanzienlijk verbeteren”, stelde ECT vorige week in een mededeling. In de geplande studie wordt gekeken naar de organisatorische, economische, technische en nautische aspecten van de plannen. >> Lees verder op pagina 3 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. 21156 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl MOTORS Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie T: 010-5912611 voorheen De Haas Diesel Motoren Dorpsstraat 67a Krimpen a/d Lek T: +31 (0)180 51 15 77 F: +31 (0)180 51 15 78 E-mail: binnenvaart@vdvelden.nl www.vdvelden.nl
De Binnenvaartkrant 52 26 februari
De Binnenvaartkrant 54 26 februari
De Binnenvaartkrant 56 26 februari
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl