Views
2 years ago

2008-03

  • Text
  • Pompen
  • Januari
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 50

De Binnenvaartkrant 50 29 januari 2008 Op het ms Avalon leverden wij: Stuurhuis met hefkolom en autokraan Wij wensen familie Leunis - Grinwis veel succes en een behouden vaart. KB Plus Noordeinde 176 3314 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-mail info@kb-plus.nl • administratieve dienstverlening • fiscale dienstverlening • startersbegeleiding Gefeliciteerd! De ING Bank Zwolle Binnenvaartcentrum Noord wenst het ms Avalon een behouden vaart. meer weten Friesewal 1, Zwolle Tel: 038-4292303 Fax: 038-4292310 E-mail: binnenvaartdesk.zwolle@ingbank.nl Wij wensen Familie Leunis - Grinwis veel succes en een behouden vaart Transafe Noordeinde 176 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht T 078-6824300 F 078-6824329 E info@transafe.info W www.transafe.info Marcel Kind: 06-54326502 met het ms Avalon Gespecialiseerd in veiligheidsadvies Biesboschhaven Noord 3c, 4251 NL Werkendam Tel.: +31 (0)183-507040, Fax: +31 (0)183-500637 E-mail: info@gallemakelaars.nl Web: www.gallemakeleaars.nl Wij wensen de familie Leunis - Grinwis veel succes en een behouden vaart met hun ms Avalon Beukendaal 2, 2935 SE Ouderkerk aan de IJssel Tel.: +31 (0)180-683245, Mob.: +31 (0)6-53 720533

De Binnenvaartkrant 51 29 januari 2008 Fikse schaalvergroting DOOR JAN HOEK Toen Martien en Leunis Grinwis zo’n tien jaar geleden de in 1982 gebouwde, 2.441 ton metende Altbach van 105 meter kochten, werd al door de eigenaren gesproken over een toekomstige aanschaf van een 135 meter schip. Omdat een schip met die lengte op korte termijn niet leverbaar was, werd eerst uit de vaart nog een 110 meter lang schip van 3.038 ton gekocht, dat de naam Avalon kreeg. Maar vorig jaar ging de wens van Martien en Cora alsnog in vervulling. Bij De Gerlien-Van Tiem in Druten werd turnkey het 3.964 ton metende drogelading schip besteld met een afmeting van 135 bij 11,45 meter. Met de nieuwe Avalon is er duidelijk sprake van schaalvergroting. Dat kan ook gezegd worden van scheepswerf De Gerlien-van Tiem: naast de bestaande haven van 250 bij 200 meter, vond op 8 december 2007 de officiële opening plaats van de nieuwe haven van 90 bij 200 meter. De meerpalen met een lengte van 22 meter moesten nog geslagen worden, maar de propvolle orderportefeuille maakte het noodzakelijk de nieuwe haven medio 2007 reeds in gebruik te nemen. Naast verschillende reparatiewerkzaamheden, werden in die periode maar liefst zes schepen tegelijk afgebouwd op de werf die vorig jaar veertig jaar bestond. Frans van Tiem begon in 1967 met een scheepsreparatiebedrijf aan de Strang in Beneden-Leeuwen. In 1993 verkaste Van Tiem naar Druten, nadat hij daar een haven had laten uitbaggeren. De grond waar nu de nieuwe haven ligt, was toen al in het bezit van Van Tiem. De gewenste uitbreiding ging niet bepaald van een leien dakje, want Van Tiem en zijn mensen kregen niet minder dan elf jaar lang te maken met allerlei procedures en tegenstrijdige belangen. Uiteindelijk kreeg Van Tiem groen licht en is de scheepswerf aan de Waal klaar voor de toekomst. De Avalon ligt bij De Gerlien Van Tiem, klaar voor de start. De voortstuwing gebeurt door een stevige Caterpillar. Lieneke Binnen de oude haven is naast het ponton ‘Lieneke’ een afbouwplaats gecreëerd, waar schepen met een lengte tot 135 meter met gemak kunnen afmeren. De Avalon is het tastbare bewijs dat dit probleemloos gaat. Martien en Cora hebben aan boord versterking gekregen van zoon Martien en zijn vriendin Judith. Met de nieuwe Avalon gaan ze voornamelijk van Zelzate naar Basel rolijzer vervoeren via bevrachter De Korte uit Zwijndrecht. Op de terugreis wordt via CNFR onder andere maïs, grint of containers vervoerd, ofwel hetgeen op de vrije markt wordt aangeboden. Met Blommaertluiken en een stuurhutkolom van ruim acht meter mag de Avalon beslist multifunctioneel genoemd worden. Martien jr. vertelt over de nieuwbouw: “We kregen een tip dat De Gerlien-van Tiem een in Orsova gebouwd casco beschikbaar had. We hebben contact opgenomen met Marcel Roodhart en Willem de Waardt en kwamen vervolgens in gesprek met Ron Neleman van de scheepswerf in Druten. Het uiteindelijke resultaat is geheel naar onze zin, maar het heeft allemaal wat lang geduurd. Door de drukte op de werf hebben we met het casco eerst enige tijd in de ‘wachtkamer’ gelegen. Vervolgens kom je er zelf achter dat de toeleveranciers het bijzonder druk hebben en dat het daardoor met de planning wel eens minder soepel loopt. In totaal hebben we zeven maanden aan de wal gezeten, maar gezien het feit dat het casco al aanwezig was, is er binnen een redelijke termijn toch een fraai schip aan ons overgedragen.” Compleet Het drogelading schip is door De Gerlien-van Tiem compleet aangeboden. Martien jr. vervolgt zijn verhaal : “We kregen van De Gerlienvan Tiem de mogelijkheid af te wijken van het aangeboden bestek, maar dat was zo naar onze zin dat er slechts op detail wat kleine aanpassingen zijn gedaan. De stuurhut met panoramaruiten was al besteld bij EBR, maar nog niet gebouwd. Zodoende konden wij nog wat kleine wijzigen doorgeven. We zijn bijzonder trots op de lessenaar, die door ons vieren bedacht en op papier gezet is. Willemsen stond garant voor de betimmering op de Avalon en heeft ook een prachtige halfronde lessenaar gemaakt; het geheel is geworden zoals wij het bedoeld hebben. In het bestek stonden twee Caterpillars van 1065 pk elk (bij 1600 toeren). Voorheen voeren we ook altijd met Caterpillar, daar hebben wij heel goede ervaringen mee, dus dat kwam prima uit. Het was onze eerste afbouw en we hebben in die periode wel gemerkt dat er heel wat bij komt kijken voordat je de haven uit kan varen. Het uiteindelijke resultaat is in ieder geval een schip waar we heel content mee zijn.” Wie leverden aan ms Avalon W. de Waardt Scheepsbemiddeling VWM Compressoren Handelsonderneming Beerens BV SPEEDHEAT Utrecht Vloerverwarming Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Levering casco i.s.m. Galle Roodhart Isolatiebedrijf Franssen B.V. Stuurhuistrap, sierdakradarmast, spiegels en Den Breejen Interieur Complete stoffering KB plus Accountancy Scheepsbouw Isolatie uitlaatgassystemen steunen, voormast type Reintrade halfdiep, WindeX Engineering BV Transafe Veiligheidadvies Galle Roodhart Scheepsbouw Discom BV Uitlaatsystemen boordlichtbakken, heklichtbeugel type Airconditioning en machinekamerventilatoren Dacom Telecommunicatie b.v Levering casco i.s.m. W. de Waardt Brinkmann & Niemeijer Motoren b.v. Millennium met elektrische vlaggestokhouder, Zwets Werkendam BV Geleverd via van Tiem Elektro. Travelvision Q6, Scheepsbemiddeling Generatorsets 2 BX-woningdeuren, blauwe kegels en roeftrap Desmi K&R pompen en appendages 60 cm satellietantenne.HD sat tuners. Scheepsreparatiebedrijf Caldic Techniek bv Stamford generatoren Alphatron Marine B.V Tyco Integrated Systems BV Alphatron MF line met piloot, bocht- en De Gerlien - Van Tiem bv Complete afbouw Van Voorden Promac 2 JMA 609 TFT Alphatron JRC radars, Sapphire blusgassysteem roerstandaanwijzer, echolood, intercom en ING BANK Zwolle Financiering PROMAC-STUWA stuurmachine, PROMAC- volledige MC lijn, AlphaConning Machine- en Lierenfabriek marifoons, 2 stuks JRC JMA 609 radars, Gebr. de Korte Bevrachting STUWA Dynamic roersysteem, VAN VOORDEN van tiem elektro bv Electrische installatie C. Kraaijeveld B.V. Ankers en kettingen conningsysteem, GSM telecommunicatiepakket Oranje Onderlinge Verzekering van 2 5-blads highskew scheepsschroeven diameter Sygo BV Scheepslading- en hoogtemeter Blommaert BVBA met telefooncentrale Tresco kaartsysteem met Schepen U.A Verzekering 1700 en VAN VOORDEN 2 Hodi Superior RAFA B.V. Ramen 29 aluminium scheepsluiken type FRK radarlook TFT scherm en internet HSDPA Pon Power B.V. straalbuizen, HS1700/R Loggers Rubbertechniek bv 10.100/3670/2.5 en een hydraulische netwerkrouter 2 Caterpillar hoofdmotoren, type 3508C, 1065 Machinefabriek - Scheepstechniek Flexibele opstelling woning luikenwagen type HLW 10/6000 Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf pk, 1600 rpm en 2 Caterpillar motoren, type DE WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie met Willemsen interieurbouw & DESMI K&R Pompen B.V. Pompen Van Wijk B.V. Spudpalen C18, 608 pk, 1800 rpm schroefasrem, Stuwa schroefasseals scheepsbetimmering DAB Hydrofoor Atelier van Geffen bv Belettering Rexroth bv Motorbediening Verhaar Omega B.V. Isolatie en betimmering achterwoning, Stiebel Electron Warmwaterboiler Huchem Special Products b.v ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling, 2 OMEGA boegschroeven 31120/130-4k, voorwoning en stuurhut Shell Marine Products Shell smeermiddelen HC-Glashelder sunscreen reiniger, HC-shipclean, type MM W5200, reductie 4,962:1, 24V 608 pk, 1800 rpm T & R Vloeren Sun Roestvaststaal B.V. HC-Roka, HC Geleiclean nieuw handzeep en HC- solenoid t.b.v. elektrische bediening, elastische NRF BV Beunkoelers Keukencentrum Verlinde Keuken RVS hoogglans gepolijste uitlaten, relingwerken, shipclean nieuw koppeling, schroefas gedreven ingebouwde E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en Breman Shipping Installation B.V. tv-steun en traphekwerk in stuurhut, Rietveldhydraulics b.v. Installatie complete sleepsmeerpomp konstruktiebedrijf Sanitair, UV systemen, hydrofoors en boilers synthesizermeubel en overige interieurdelen stuurinrichting en hydrauliek Machine Support B.V. Uitlijnen motoren Stuurhuis met hefkolom en autokraan GvD Tegelwerken vof Tegelzetter Nelf Lakfabrieken BV Coating overig

De Binnenvaartkrant