Views
2 years ago

2008-03

  • Text
  • Pompen
  • Januari
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 48

De Binnenvaartkrant 48 29 januari 2008 TeamCo Shipyard kenmerk van expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard geniet faam als afbouwspecialist van casco’s voor de binnenvaart en kleine zeevaart. In Heusden beschikt TeamCo over moderne faciliteiten en een team ervaren en gemotiveerde scheepsbouwers. Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 TeamCo werkt klantgericht en koppelt topkwaliteit aan scherpe prijzen. Vanaf de eerste kennismaking tot na de oplevering staat TeamCo haar relaties met raad en daad terzijde. Voldoende reden om met TeamCo in zee te gaan. info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen tel.: +32(0)3 - 5414005 fax: +32(0)32266607 mail: gh-francois@vanstappen.be Koolteer 20 liter 30,00 Rustol 5 liter 51,21 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen 71,00 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton 17,10 13 meter - 5 ton 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W 23,23 Gedistilleerd water 5 liter 1,50 Epoxy TEER 5 liter 25,00 Poetslappen/katoen 8,95 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg 20,00 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter 1100,00 Navigatie lamp 24V-25W 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend 17,33 Palrein 10 liter 7,25 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm 1,93 Overall blauw 17,33 Autohijsbanden 4 stuks 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm 22,29 Carburator norm 49,50 marin 73,20 Terolinteer 20 liter 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm 1,50 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m 109,00 5m 127,00 Compressor 3pk, continu gebruik 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend 60,00 Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk 140 ton 2 pk 160 ton 3pk 125 ton 7,5 pk 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ 140 ton ........ 160 ton ........ 100 ton ........ DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm 36 mm 40 mm EXTRA 5% KORTING STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER 66,- VERFSPUIT 10 liter 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm 36 mm 40 mm VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM 36 MM 40 MM SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar 899,- GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok.

De Binnenvaartkrant 49 29 januari 2008 “Vrachtprijzen maar kantje boord” Panheel medio jaren zestig. Sluis Panheel heeft een mankement aan een van de deuren en is tijdelijk buiten gebruik. Vervoerders van zand en grind liggen voor de sluis. Op de voorgrond tegen de wal de Disponibel, de Geertruida Johanna en de Twee Gebroeders. Aan de andere kant van het kanaal ligt tegen de wal het ms Peter met langszij de tjalk Stijntje, buitenop de Hoop op Zegen. (foto: archief Harry de Groot) >> Vervolg van pag. 45 Nieuwe schepen Die onderhandelingen werden voorafgegaan door een gesprek met de schippers in een restaurant aan de Havenstraat in Maasbracht. “Het bod dat we eruit haalden was nooit goed voor de schippers. De vergaderingen waren lastig als je terugkwam. Net een Poolse landdag. Maar ze gingen wel akkoord met wat we bereikt hadden. Vreemd is natuurlijk wel dat ze je uitfloten als je met het onderhandelingsresultaat aankwam en vervolgens kreeg je een staande ovatie als je voorzitter wilde blijven.” De markt voor het zand- en grindvervoer veranderde snel. Er kwamen ‘nieuwe’ schepen op de markt: oude 260 tonners met sterkere motoren, vaak gekocht voor een appel en een ei. “Langzaam zijn de kleine schepen verdwenen. Nu varen er alleen nog kempenaars.” Met de – iets – hogere vrachtprijzen konden de schippers toch anders gaan leven. De kinderen moesten naar school, maar niet meer op het internaat. “We kopen een huis. Je kocht toen een huis voor 35.000 gulden. Moeke ging niet meer mee, schippers moesten alleen varen. Ik ook. Ik kocht in 1974 een huis. Eigenlijk asociaal. Je bent alleen aan boord, als er iets gebeurt…” Deelname aan de toerbeurt heeft de zand- en grindschippers op de kanalen nooit bekoord. Maar de beursschippers zelf wilden die lading er wel graag bij hebben. De zand- en grindschippers deden in 1975 bij de grote blokkade niet mee, hoewel het echt geen vetpot was. “Met Jaap Keur (tegenwoordig eigenaar van twee passagiersschepen – red.) herinner ik me dat hij als zetschipper naast me lag en dat we lege flessen weg gingen brengen om brood te kunnen kopen voor het weekend. We hadden niks. Enkele bestuursleden van de VZ&G wilden wel naar de beurs. Ik zie Jaap Keur en Toon van den Oever nog naar me toe komen met dat plan terwijl ik boven sluis 13 lag. Maar ik zei: Daar beslissen de leden over. Bij een vergadering in Maasbracht heb ik me tegen deelname aan de beurs verzet. De twee bestuursleden moesten hard lopen om buiten te komen, want de leden hadden ze opgevreten. De vrachtprijs in zand en grind dekt de wachttijd van de beurs niet. Daarna hebben we met V&W in de ene na de andere commissie zitten praten. Uiteindelijk werd de Federatie opgericht, met zeven bonden. Binnen de Federatie waren we de tegenhanger van de ASV. Stijve jongens. Je kon vergaderen wat je wilde, het ging niet vooruit en niet achteruit.” Als voorzitter maakte Joop van Meekeren nog mee dat de vereniging in Zwolle over de kop ging en een redelijk succesvolle oplegregeling in 1976 (die door staatssecretaris Van Hulten ‘om zeep werd geholpen’). “Ik ben in 1977 opgehouden met varen. De vrachtprijzen waren toen maar kantje boord. Nu maken ze twee reizen per week, en nog steeds houdt het niet over. Ik moest vernieuwen, het schip was versleten. Ik was 49, had geen opvolgers, en moest 5 ton investeren.” Van Meekeren zegde de vaart vaarwel en ging werken op de bus voor de bibliotheek. “Ik werd gebombardeerd tot erevoorzitter. Cees van Leeuwen werd voorzitter. Na tien jaar was die verdwenen. Rubens vroeg in 1987 of ik weer voorzitter wilde worden. Jasper Schipper werd vice-voorzitter. We begonnen met 350 leden, maar het kalfde af. Nu is er meer tonnage, maar telt de VZ&G nog maar 55 leden.” In de jaren negentig werd als vertegenwoordiging namens de schippers Bouwlogistiek opgericht, maar dat was geen lang leven beschoren. De druk op de scheepvaart om aan hogere eisen te voldoen, werd steeds groter. Van Meekeren vond het toen – in 1995 – tijd om VZ&G te stoppen of onder te brengen in een professionele organisatie. Dat laatste gebeurde. Met de Federatie werd ook de VZ&G onderdeel van het Centraal Bureau voor de Rijnen Binnenvaart. In 1997 was het De jaren zestig in Brabant. Lege schepen beneden Panheel gezien vanaf de Polbrug. Op de voorgrond de klipper Verandering. (foto: archief Harry de Groot) voor Van Meekeren – toen 69 – genoeg geweest. “Ik ben nog trots op die beslissing om bij het CBRB te gaan. Ik ben nu tachtig en kijk terug op een boeiend leven.”

De Binnenvaartkrant