Views
2 years ago

2008-03

  • Text
  • Pompen
  • Januari
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 29 januari 2008 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Voor alle reparaties boven de waterlijn moet u bij Visscher Scheepsreparatie BV zijn! Dealer van Volvo Penta Industrieweg 51b - 3361 HJ Sliedrecht Telefoon: 0184-496363, Fax: 0184-412432, Email: info@visscherscheepsrep.nl Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 kijk eens op www.binnenvaartkrant.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 De Specialist in SCHEEPSCLEANING Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297 kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie stuurhuizen roefdeuren radarmasten SIMER SECUMAR SPECK GED. WATER 5 LTR ANTENNE ROTOR GASOLIE POMP Z.A. ZOEKLICHT HYDROFOOR SHIP SIMULATOR 2006 ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG HERCULES TOUWKERN GEODORE AUTOFOCUS KIJKER LEVIS LUX POETSLAPPEN HANDSTELBARE KIJKER NAV. LAMPEN 20L RUIMVERF ALU OF R/B 10 L POWERCLEANER 10L ROEST & KALK 10L BOENWAX 10L SUPER-X 5L TERPENTINE 10L PALREIN TRICOFLEX 1” WRIJFHOUT HOUT WASPOEDER ARIEL LEVIS LUX 4 LTR WIT SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD WRIJFHOUT TOUW 16MM CLINOMETERS-INTERCOM Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl OPENINGSTIJDEN: MA TOT VRIJ, 9 TOT 5. DAARBUITEN IN OVERLEG (KAN OOK ZATERDAG) IN OVERLEG LEVERING AAN BOORD AL ONZE PRIJZEN EX. BTW GELDIG TOT 29 FEBRUARI OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT

De Binnenvaartkrant 47 29 januari 2008 Joop van Meekeren woont in Apeldoorn. “Nog trots op aansluiting bij CBRB. (foto MGR) “Zand- en grindhandelaren vormden een kartel” De Vereniging van Zand- & Grindschippers (VZ&G) werd begin 1968 opgericht. Het begon met een tweedaagse stremming van de sluis in Panheel in oktober 1967. Een klassiek beeld: schippers kwamen samen in het café bij de sluis en de vlam sloeg in de pan. Ze pikten het niet langer. Oud-voorzitter van de Vereniging van Zand- & Grindschippers Joop van Meekeren kan smakelijk vertellen over die tijd. Hij was tot tweemaal toe een decennium voorzitter van de VZ&G en was in 1967 bovendien de eerste onderhandelaar namens de zand- en grindschippers. Toch was hij er niet bij in dat café. “Ik had daar niets te zoeken. Ik drink geen bier. Laat ze maar rommelen, die mannen.” De stremming was aangekondigd, dus veel schepen voor bijvoorbeeld Den Bosch en België voeren om via de Maas in noordelijke en zuidelijke richting. De schepen voor het Wilhelminakanaal, het Beatrixkanaal en de Zuid-Willemsvaart lagen bij de sluis. “’s Avonds lagen er 35 aan mijn kant, aan de andere kant ook. Ik lag als eerste voor de sluis. Boven de sluis Panheel bevond zich een echt schippercafé, met oud-schipper Louis Jansen als kastelein. De schippers gingen daar een biertje pakken. Ze gaan klagen als ze wat op hebben. Handelaren vormden een kartel. Het maakte niet uit voor wie je voer, je kreeg geen cent meer. Zij bepaalde hoeveel je kon krijgen, zodat hun winst hoog genoeg bleef. De schipper begonnen op te spelen. Met vier man samen kwamen ze op de schepen af: We staken: we gaan niet varen. Jan van der Sluizen, Toon van den Oever, Sjefke de Bok… Ik was het eerste schip. Toen om 4 uur de deur open ging, maakten we niet los. Ik kon geen kant uit. Niks gevaarlijker dan varen als er een actie is.” Drie handelaren in zand en grind kwamen naar het café. “Kom jongens, varen. 1 januari krijgen jullie er wel wat bij.” Maar zo gemakkelijk ging het niet. “De schippers boos op deze mannen. Het was ieder voor zich, God voor ons allen. Je moest één op kantoor komen en werd tegen elkaar uitgespeeld. Iemand brandde een gat in de jas van meneer Rabou ( Eén van de handelaren – red.). Ze vluchtten. ‘Stuur maar afvaardiging naar het kantoor in Eindhoven. Dit wordt moord en doodslag.’ Twintig schippers vertrokken naar Eindhoven. Eén van hen – Gerard de Goey – kende me goed en wist dat ik vroeger bij de marechaussee was geweest. ‘Joop, jij bent representatief, we willen je als woordvoerder. Wat in de wagen zit, is niet capabel.’ Ik dus mee, ik voer voor directeur Van de Maas van handelaar De Kempen. Daar gingen we heen. Op kantoor de schippers in een halve cirkel. Ik in het midden. Ik hield een betoog over armoede en dat we met de vrachtprijzen van dat moment niet in staat zijn fatsoenlijk te repareren. Maar er ontstond een impasse. Wij wilden niet weg, zij wilden niets geven. Ik heb toen uitgelegd dat we niet met lege handen terug konden naar de schippers in dat café. Dan worden problemen alleen maar groter. Geef ons nu 10 cent per ton erbij. Na 1 januari gaan met z’n allen om tafel voor nieuw tarief.” Aldus geschiedde. Aan die tien cent dankt de VZ&G tot op de dag van vandaag de bijnaam ‘Dubbeltjesbond’. Maar daarmee was er nog geen vereniging. Het was de 74-jarige schipper van een bunkerboot Krijn van Oost, die de mannen in het café toesprak vanaf het biljart: “Ze draaien jullie één voor één de nek om. Verenigen! Nu!” Van Meekeren: “Op een kladje werd opgeschreven wie lid wilde worden. Het was nog niks. Maar er werd wel een vereniging opgericht, met secretaris Rubens, voorzitter Van Oost en vice-voorzitter Van Meekeren. “Vergaderingen werden Babylonische toestanden, maar we gingen met de werkcommissie begin januari vergaderen met de handelaren, alle veertien in hotel Cokanje in Eindhoven.” De eerste revenuen werden binnengehaald: nog eens 15 cent per ton. Armoede Het waren toch barre tijden, dat er zoveel bij kwam kijken voor er een paar centen bij de vracht konden. Joop van Meekeren: “In jaren zestig kwam het zand- en grindvervoer op van de Limburgse grindgaten naar de betoncentrales in Brabant wegens huizenbouw. Ik voer op Brabantse kanalen. Het waren schepen van 140, 160 ton groot. Een schip van 47 meter was toen al erg groot. We lagen soms met zes schepen in de sluis. Dat vervoer kon nooit over de beurs. Dat had te maken met de aanvoer van betonverwerkende industrie en de noodzakelijke continuïteit van aanvoer, die de beursschepen niet konden garanderen. Ik begreep wel waarom de beursschippers het zand en grind erbij wilden hebben. Er was steeds minder te doen voor kleine schepen op de beurs. Het aantal reizen maal de vrachtprijs zijn je inkomsten. Dat wisten die handelaren ook wel. Zij bepaalden de hoogte van de vracht: 2,45 gulden per ton van Panheel naar Eindhoven, 45 kilometer, daar moest je het mee doen. Eén reis per week, dan was je een spekkoopman. Een groot deel van de tijd lag je met het schip bij de molens. Mijn Erjo, een tjalk uit 1884,van 165 ton – die 130 ton laadde op 1.90 meter – had een motor van 135 PK. Ik mocht niet mopperen. Er waren schepen bij met 14 PK met zijschroeven. In 1965 kocht ik het ms Mascotte uit 1898. die laadde 330 ton op 1.90 naar ‘Nieuw- Eindhoven’, het Beatrixkanaal. Ik kan sneller varen, maar je kreeg niet meer vracht. En op het kanaal kun je toch niet passeren. Nu varen ze in 7, 8 uur naar de molen vanaf Eindhoven. Wij deden daar anderhalve dag over. Ik had de Mascotte gekocht van mijn broer. Die liet een nieuw beunschip bouwen en voer daarmee van Hengelo op Duitsland. Hij was zijn tijd vooruit.” De leden van de VZ&G voeren op de Brabantse kanalen. “Dat we wat konden bereiken had te maken met de beperking van het vaargebied. Buitenschippers wilden dat ook. Bijvoorbeeld de schippers op de IJssel. Wij naar Zwolle met het bestuur.”Er ontstond daar een nieuwe bond, maar: “…er was geen houwen aan, want ze hadden geen beperkt vaargebied. Drie jaar later had ik een gesprek in Stroe met zes man van de bond van de schippers die op de Hollandsche IJssel voeren. Die besloten zich bij ons aan te sluiten, met een vertegenwoordiging in het bestuur. Ze zijn lid geworden en gebleven.” De VZ&G trad was feitelijk de bevrachter van de schippers. “Leden van de verenging kregen van ons een contract en wij onderhandelden voor ze.” >> Lees verder op pag. 49 40 JAAR VERENIGING ZAND- EN GRINDSCHIPPERS

De Binnenvaartkrant