Views
2 years ago

2008-03

  • Text
  • Pompen
  • Januari
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 34

De Binnenvaartkrant 34 29 januari 2008 Wij zijn de goedkoopste! FEMM SCHEEPSUITRUSTING IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 Bozagro Marine Services BV IJzerwerkerkade 41, Havennr. 1100 3077 MC Rotterdam Tel.: 010-4834888, Fax: 010-4822325 E-mail: info@bozagro.nl Ervaren in alle voorkomende scheepsreparatiewerkzaamheden, nieuwbouw en verbouwingen • Afmeermogelijkheden van 220 x 25 mtr • Gecertificeerde lassers voor alle metalen • Timmerwerkzaamheden • Levering en mogelijkheid voor plaatsing van de bekende ‘BOZAGRO’ draadlieren • Flexibele communicatie en planning • Servicewerkzaamheden door heel Europa www.bozagro.nl • machinefabriek • hydr.stuurmachines/roeren • inbouw motoren/generatoren • stuurhut hefkolommen MS. van Riemsdijkweg 45 1033 RC A'dam 020-6311234 Deze editie is in ÉÉN KEER te downloaden op www.binnenvaartkrant.nl HARDOX ® 400 is een sterke slijtplaat met unieke eigenschappen. Door het toepassen van deze HARDOX ® 400 slijtplaten kunt u 3 tot 4mm* dunner op de diktes van laadvloer en beunwanden. Deze gewichtsbesparing betekent een hoger laadvermogen. Het laadruim wordt minder gevoelig voor slijtage wat de levensduur verhoogd met een factor 2 tot 3*. Tevens wordt de kans op vervorming verminderd en het slagabsorberend vermogen is 4 maal* verhoogd. Met onze technische support optimaliseren wij u specifieke toepassing met de bijbehorende kwaliteit. Wij werken graag samen met u. De bewerkingsmethodes snijden en lassen zijn in de combinatie met standaard plaatstaal goed uitvoerbaar. Vervanging- dan wel reparatiewerkzaamheden aan laadvloer en beunwanden zijn door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie toegestaan. * t.o.v. S235JRG2, standaard plaatstaal. Om te controleren op oorsprong worden alle HARDOX ® slijtplaten af fabriek standaard met een 3.1B certificaat geleverd. SSAB Swedish Steel B.V. Office Benelux: Tel.: +31 24 6790570 Fax.: +31 24 6790577 www.ssabox.com www.hardox.com ONLY BY SSAB OXELÖSUND

De Binnenvaartkrant 35 29 januari 2008 Bibliotheek voor Varenden nog steeds erg populair Boekenwurmen op zee DOOR SARAH DE PRETER De afdeling Zeevaart van de gemeentebibliotheek in Rotterdam heeft de tevredenheid van haar klanten onderzocht. Ze krijgt het rapportcijfer 7,5 en is daar erg tevreden mee. Onderzoekster Angelique Hubens stipte ook enkele verbeterpunten aan. Omdat er steeds meer buitenlandse bemanningsleden op Nederlandse zeeschepen werken, groeit de vraag naar anderstalige literatuur. Het rapportcijfer bevestigt dat de Bibliotheek voor Varenden nog steeds zeer gewaardeerd wordt door reders en zeevarenden. Dat is goed nieuws, mede gezien het feit dat de Bibliotheek voor Varenden in 2004 werd ondergebracht bij het team Mobiele Collecties van de Rotterdamse bibliotheek. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wees destijds de Stichting Vrienden van de Bibliotheek aan om deze overheveling te begeleiden. Na vier jaar vond de stichting de tijd rijp om na te gaan of de dienstverlening binnen de nieuwe organisatiestructuur herkenbaar is gebleven. Bewegelijke wereld Angelique Hubens van onderzoeksbureau AHA Data bracht de afgelopen maanden de mening van leden en niet-leden in kaart. Eerder deed Hubens ook onderzoek naar het leesgedrag in de binnenvaart. De zeevaart is volgens de onderzoekster een ietwat lastige doelgroep. “De reders zelf maken geen gebruik van de dienstverlening en de bemanningsleden aan boord zijn vaak moeilijk te bereiken. Het is een bewegelijke wereld.” Extreme tariefsverhoging door IVW Anton Houben (links) en Harry van der Klink zijn blij met het rapportcijfer. (foto’s Sarah De Preter) Door aanschaf van het verkeerde SAP-project (automatiseringsprogramma) zijn bij de IVW grote vertragingen ontstaan in de afhandeling van het onderzoeken van schepen en het verstrekken van certificaten. Het is toch van de gekke dat de maritieme sector voor deze extra kosten moet opdraaien. Het was te voorzien, doordat er veel nieuwbouw plaats vond en veel schepen verbouwd werden, dat bij de IVW veel extra werkdruk zou ontstaan. Met een beetje vooruitziende blik en een goede reorganisatie had veel ellende voorkomen kunnen worden. Als de Inspectie zijn zaken niet op orde heeft, moet de maritieme sector hiervan niet de dupe worden. Als de IVW niet voldoende mensen in dienst heeft om aan de vraag te voldoen, kan men een inspectie door een particulier bedrijf laten uitvoeren. Dat kan ook nog kostenverlagend werken. J.J. Keller, ex sleepschip Sirius INGEZONDEN BRIEF Omwille van dat laatste is de afdeling Zeevaart van de Rotterdamse bibliotheek ook aangewezen op een goede logistiek. Ze leent boekenkisten uit aan zeeschepen die onder Nederlandse vlag varen. De uitleentermijn is onbeperkt en gedurende het jaar kunnen de kisten zo vaak geruild worden als men wenst. In de meeste gevallen verzorgt de scheepsleverancier dit ruilproces. Er kan geruild worden in de bibliotheek van Rotterdam, maar ook aan zeven Nederlandse en twaalf buitenlandse depots. Scheepsbemanningen kunnen de kisten ook onderling ruilen. Momenteel zijn er zo’n zeshonderd boekenkisten op zee met in totaal 24.000 boeken. Veertig procent van alle Nederlandse reders is lid van de Bibliotheek voor Varenden. Kapiteins-eigenaren, een groeiende groep, zijn nauwelijks lid. Buitenlandse lezers In de boekenkist zitten veertig boeken: dertig romans en tien informatieve boeken. Er worden ook tijdschriften en op aanvraag taalcursussen en anderstalige boeken meegeleverd. Het leespubliek blijkt tevreden met die inhoud, al worden de boeken meer gewaardeerd door de oudere lezers (45-plussers) dan door de jongere. Hubens ontdekte ook dat veel zeevarenden muziek-cd’s en -dvd’s als een waardevolle toevoeging zouden zien. Aan taalcursussen heeft de doelgroep minder behoefte. Wel is er veel belangstelling voor recente Nederlandse literatuur. De favoriete genres van de varende lezers zijn thrillers, oorlogsboeken en romans over de zeevaart. Ook de informatieve boeken zijn erg in trek. Opvallend is de vraag naar meer Engelstalige literatuur. Daar is een simpele verklaring voor: aan boord van Nederlandse zeeschepen werken steeds meer buitenlandse bemanningsleden. “De belangstelling onder deze groep is enorm”, bevestigde een Nederlandse kapitein die bij de presentatie van het rapport aanwezig was. “Men zit vaak jaloers te kijken naar de boeken die ik uit de kist haal. Verder zouden we ook dvd’s met Engelstalige series een leuke toevoeging vinden.” Maatwerk wenselijk Op dit moment worden de boekenkisten ongeveer één keer per tien maanden geruild. Hoewel zeevarenden vaker willen ruilen, lukt dat niet altijd in de praktijk. Hubens adviseert de bibliotheek een simpel registratiesysteem te maken, dat automatisch een melding verstuurt als een boekenkist meer dan vijf maanden aan boord van hetzelfde schip staat. In dat kader zou de bibliotheek ook kunnen nadenken over uitbreiding van het aantal buitenlandse depots. Onderzoekster Angelique Hubens presenteert haar rapport. De meest opvallende aanbeveling uit het rapport is de lezer meer te betrekken bij de inhoud van de boekenkist. Vooral buitenlanders en jongeren vinden daarin nog te weinig boeken naar hun smaak. Hubens: “Ik realiseer me dat dit moeilijk is, want de doelgroep is niet gemakkelijk te bereiken. Zo wordt ook de website van de bibliotheek nauwelijks bezocht door zeevarenden. De meeste zeeschepen hebben slechts een beperkte internettoegang, die in feite alleen maar volstaat voor het e-mailverkeer.” Juist de e-mail zou de bieb volgens Hubens kunnen inzetten om het contact met de doelgroep te vergroten. Ze stelde ook voor een nieuwsbrief voor reders te maken. Verder beklemtoonde ze de cruciale rol van de scheepsleveranciers. Die mogen gerust wat vaker beloond worden, aldus de onderzoekster. Het zou ook zinvol zijn om zeevarenden de mogelijkheid te bieden zelf lid te worden. “Daardoor kan je ook de kapiteins-eigenaren bereiken.” Nu staan vooral reders ingeschreven bij de bibliotheek. Hoewel veel reders dit lidmaatschap als nuttig ervaren, vinden anderen weer dat het niet hun taak is, maar die van de bemanningsleden. Persoonlijk contact Het rapport van Angelique Hubens sluit af met de aanbeveling “Ga zo door”. Het rapportcijfer 7,5 vindt de onderzoekster “heel netjes”. “Hieruit blijkt dat de leeskist ook in het huidige informatietijdperk een waardevolle toevoeging is aan boord.” Harry van der Klink, unitmanager bij de Centrale Bibliotheek Rotterdam, is trots op het resultaat. “In dit onderzoek zit enorm veel informatie waar we wat mee kunnen. Vooral het vergroten van het persoonlijk contact met onze leden vinden we heel belangrijk.” Daar sluit Anton Bouten, voorzitter van de Stichting Vrienden van de Bibliotheek voor Varenden, zich bij aan. “Wij zijn heel blij met het resultaat, maar er kan nog meer gebeuren.” De komende tijd gaat de afdeling Zeevaart onderzoeken welke aanbevelingen uit het rapport haalbaar zijn en hoe men deze kan omzetten.

De Binnenvaartkrant