Views
2 years ago

2008-03

  • Text
  • Pompen
  • Januari
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 29 januari 2008 KRAMMERSLUIZEN SLEEP & DUWVAART KREEKRAKSLUIZEN B E R G E N O P Z O O M = afgesloten vaarroute = sluis = omvaarroute R O O S E N D A A L Hèt blad voor de beroeps- èn recreatievaart. Publicaties over de hedendaagse stoom- sleep- en duwvaart. Ook gegevens verkregen uit onderzoek worden gepubliceerd. VRAAG NU EEN PROEFNUMMER AAN! Verschijnt 6 x per jaar bij: STICHTING B.A.S.M. Postbus 190 - 1520 AD Wormerveer Telefoon na 18 uur: 0622 516 238 Fax: 075 - 6420536 E-mail: basminfo@sleepduwvaart.nl Website: www.sleepduwvaart.nl STREMMING KRAMMER TER HOOGTE VAN DE KRAMMERSLUIZEN MAANDAG 11 FEBRUARI 08.00 UUR T/M DONDERDAG 28 FEBRUARI 17.00 UUR Rijkswaterstaat voert van maandag 11 februari 08.00 uur tot en met donderdag 28 februari 17.00 uur werkzaamheden uit aan de Krammersluizen. In deze periode is de zuidkolk gestremd op maandag 11 februari van 08.00 uur tot 17.00 uur. De noordkolk is van dinsdag 12 februari 08.00 uur tot en met donderdag 28 februari 17.00 uur gestremd. Omdat de brug van het sluizencomplex boven de noordkolk zit, kunnen schepen die boven NAP +14,15 uitsteken niet passeren. OMVAARROUTE via het Schelde-Rijnkanaal Voor schepen die hoger zijn dan de Rijnvaarthoogte, is de omvaarroute geen oplossing. Door onvoorziene omstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld. Voor meer informatie: Krammersluizen: tel. 0167-577000, VHF kanaal 22 Verkeerspost Wemeldinge: tel. 0113-622110 Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, werkt voor u aan droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie. www.rijkswaterstaat.nl NEDERLAND MOET DOOR. Maaskade Bevrachters B.V. Maasboulevard 24-26 3331 ML Zwijndrecht www.maaskade.com Maaskade Bevrachters B.V. is een dynamisch en internationaal georiënteerd bedrijf dat gespecialiseerd is in het vervoer van ongevaarlijke vloeistoffen per binnentankschip op alle Europese binnenwateren. Ter versterking van onze bevrachtingsafdeling, zijn wij op zoek naar een: Bevrachter / Disponent Junior Bevrachter / Disponent (fulltime) De functie inhoud: - Indelen van de eigen vloot en charterschepen - Contacten onderhouden met klanten, schepen en marktpartijen - Administratieve afhandeling van de reisopdrachten De functie eisen: - MBO-opleiding en werkniveau - Affiniteit met de binnenvaart - Beheersing van de Duitse en bij voorkeur ook van de Engelse en Franse taal - Ervaring met Excel en Word - Een accurate flexibele en klantgerichte instelling - Stressbestendig INFORMATIE: WWW.VANANAARBETER.NL - TELETEKST - MARIFOON - TELEFOON 0800-8002 (GRATIS) WWW.FIKKERS.NL Hoge der A 37 Groningen Motorschip (ex-parlevinker)15x4.7x1.4m. bj.1957 Daf 615 zeer stabiel, geschikt voor Frankrijk, vaste ligplaats oude centrum Enkhuizen. tel. 050-3111404 TE KOOP ref.2386 Mts, bj 1959/1999, afm. 86 x 11.45 x3.21m., 2007 ton, dubbelwandig, 900 pk Cummins Inruil enkelwandig tankschip bespreekbaar en eventueel met vast contract leverbaar. Tel. 06-53153374 - OOST bv GEVRAAGD VOOR MVS MANTA Matroos en stuurman i.b.v. dienstboekje, erv. in Binnenvaart, Zijn wij op zoek naar vaarsyst. 4 wk op/4 wk af, salaris CAO Binnenvaart Voor meer info: 06-22424148 TE HUUR Sleepboot (600 pk) voor aanneming- en baggerwerken www.ventura-marine.eu +31(0)6-54956692 Mark en Floor van Helden GEZOCHT Stuurman/schipper i.b.v. dienstboekje/grootvaarbewijs, Binnenlandse containervaart, weekend vrij, loon n.o.t.k. Tel. 06-22566700 TE KOOP Mts Voyager, eetbare olieëntanker, dubbelwandig, 80 x 8.20 x 2.51, 983 ton, bj 1960, 816 pk MTU 2006, met langjarige bevrachtingsovereenkeenst Tel. 06-53654398 / 0049- 1718790806 / 0032-478956899 VOOR MTS VOPAK-MARCONI & MTS VOPAK-EDISON stuurmannen, matrozen, machinist en deksman i.b.v. dienstboekje en erv., vaarsyst. 8 wk op/4 wk af, salaris vlgns CAO Binnenvrt Voor meer informatie kunt u bellen naar: 06-22424148 Laan der Verenigde Naties 105 3316 AK Dordrecht Postbus 499 3300 AL Dordrecht Tel: +31-78-6314455 Fax: +31-78-6314343 e-mail: omnia@omnia-maritime.nl internet: www.omnia-maritime.nl Bevrachtingen binnenvaart Nieuwbouwprojekten Scheepsfinancieringen Duwvaart Zee/kustvaart bevrachtingen Agencies Projektladingen Op- en overslag Expeditie Wij bieden: - Een prettige werksfeer in een dynamische omgeving - Afwisselende baan met ruimte voor ontplooiing - Goede primaire en secondaire arbeidsvoorwaarden Indien u geïnteresseerd bent in bovenstaande functie, zien wij uw schriftelijke reactie voorzien van curriculum vitae gaarne tegemoet. (sollicitaties richten aan de directie) Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Wegens uitbreiding en groei van ons bedrijf zijn wij op zoek naar: Regie- Schepen Voor alle vaargebieden. Te koop: Poolse nieuwbouwcasco’s 105/110 x 11,45 x 3,25 m levering 2008/2009 Ook turnkey mogelijk.

De Binnenvaartkrant 23 29 januari 2008 Mislukte circusacts zetten Kunstmin op zijn kop DOOR COR SPEK Schouwburg Kunstmin, als vanouds het decor voor de 41e feestavond van schippersinternaat De Singel en De Meerpaal. Ter afsluiting van de jaarlijkse ouderdag spelen 120 kinderen en 70 medewerkers het stuk Circus Catastrophia. Voor regisseur Wim van Gelder valt dit jaar het doek. De musical, van oud-internaatsdirecteur Joop Kroon, werd in 1984 eerder opgevoerd. Regisseur Wim van Gelder bewerkte het verhaal zodat het vrijdag 25 januari afgestoft en fris ten tonele kon worden gebracht. August en Symen zijn twee clowns, twee sprankelende rollen van Ilona Meinen (ms Primair) en Joëlle Vissers (ms Spirit), die graag beroemd willen worden. Circus Catastrophia is dé plek dat te bereiken. De Opperstalmeester – Lorena Dijkema (ms Valinta) – ziet de potsenmakers graag komen. Het trio krijgt echter hevige tegenwerking van de kassajuffrouw, de directeur, de leeuwentemmer en de dirigent. “Het programma is vol!” menen zij. Een onbekende schim saboteert de trucs van de clowns, zodat al hun acts jammerlijk mislukken. Beide grappenmakers staan voor een raadsel: “Hoe kan dit nu?” Aangezien goede raad duur schepen beide clowns zich in en komen op een eiland terecht. Daar… woont een tovenaar. Door magische kunst komt hij erachter dat de clowns niets aan het mislukken van hun acts kunnen doen. De leeuwentemmer (Michelle Riesakker) blijkt minder mak dan iedereen dacht. Het circuspubliek ziet de clowns weer graag komen en de leeuwentemmer bekent op aandoenlijke wijze schuld. Zo komt alles weer goed. Symen (links) en August zijn in opperbeste stemming als blijkt dat de leeuwentemmer hun acts verknoeid heeft. (Foto TekstAtelier) Laatste jaar Wederom een geweldig spektakel. Ondanks dat trekt regisseur Wim van Gelder zich terug. Van Gelder: “Als regisseur is het mijn laatste jaar. Je wordt ouder. Ik ben er helemaal ingegroeid en wil anderen de kans geven het goed over te nemen. Ik heb 29 jaar meegedraaid met verschillende regisseurs. Ik blijf wel toneelmeester. Lia Lens, de regieassistent, gaat het overnemen. Het spel met de kinderen zal ik missen, maar ik blijf de technische kant voorlopig nog doen. Lia kan zich dan concentreren op het verhaal.” Het enthousiasme is er. Zoveel is duidelijk. Maar kindertallen dalen, inkomsten lopen terug. Blijft het draagvlak voor een dergelijke groots opgezette feestavond, dan toch onveranderd groot? Van Gelder: “Die discussie is meerdere keren gevoerd. Wij blijven het doen. Er moet allang geld bij, maar de kinderen vinden het leuk en als PR levert het wel op. Het wordt wel lastiger de speelrollen ingevuld te krijgen. Wij dubbelen dit jaar behoorlijk. Dat geldt ook voor de personele bezetting. Gelukkig blijven onze vaste vrijwilligers ook. Daarom gaat het allemaal gewoon door.” Lia Lens is druk met het regelen van veel. Wat is haar rol? ‘Wij hebben ene prima team. Naast Wim doe ik veel organisatorische dingen en overleggen over decors en scenes.’ Wat is het geheim van al die jaren Kunstmin? “Het enthousiasme van de kinderen”, reageert Lia beslist. “Dat steekt ons ook aan. Het kost ongelooflijk veel tijd. Wij beginnen altijd al vóór de zomervakantie. Dat geldt ook voor Capelle, die collega’s doen net zo enthousiast mee.” Oorlog dwars van de Oude Zeug DOOR JOHAN DE WITTE Waterfonteinen van 30 meter hoog en extreme rookontwikkeling op tweehonderd meter doen scheepslieden staan trillen in hun sokophouders. “Is de Landmacht nou helemaal besodemieterd om schietoefeningen zo dicht in de buurt van schepen te houden?” De bagatelliserende legerleiding: “We kennen je coördinaten”. Nauwkeurig mikken doen ze graag, de boeien Wieringervlake 19 en de WP 2 lopen gevaar. Heren van Rijkswaterstaat, hiervan appel. Zo goed als zeker liggen de inslagen dichterbij de boeien dan geoorloofd. “En dan komt de RWS er aan stuiven en sommeert dat we af moeten breken en verderop wachten met zuigen, nota bene in onze eigen vak 35, met de coördinaten X 138796.2 en Y 543532.9.” Wat gebeurt er als er een projectiel zonder te exploderen in zo’n zandput rolt en het ding komt later voor de zuigpijp. Regelmatig komt er een nafta tanker voorbij voor de bevoorrading van vliegveld De Kooy, zijn daar de coördinaten ook van bekend of wordt het schieten dan even uitgesteld? De Grinza 4 en collega’s bevoorraden Noord Holland met zand, in opdracht van De Vries en Van der Wiel. Vak 35 ligt twee kilometer dwars van de Oude Zeug. Kapitein Westermeyer, al 30 jaar in ’t vak: “Breezanddijk laat om het uur op kanaal 1 weten dat er schietoefeningen zijn. Geen punt, dat is niet voor het eerst. Op kanaal 71 nemen we contact op met de wachtpostcommandant, die laat weten dat er voor ons niks aan de hand is. De pijp www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. nu 846 schepen! Nieuw toegevoegd: • Anclajo • Carpe Noctem • Intermezzo • Marilenka • Vos Trader De belofte om korting te geven op de SAB-bijdrage als de machinekamer waterdicht wordt gemaakt, is niet nagekomen. “We zitten nog steeds te wachten op die 25 procent korting als stimulans voor waterdichte machinekamers”, aldus Johan Groenewold, voorzitter van de Vereniging van Sleep- en duwboten Rijn & IJssel, afgelopen zaterdag bij de jaarvergadering. “Weer zo’n belofte die niet is waargemaakt. Bovendien wordt het de hoogste tijd, dat de verdeelsleutel van de bijdrage aan de kosten voor het SAB drastisch wordt naar beneden en zuigen. Vijf minuten later op tweehonderd meter afstand een inslag, een enorme zuil water en rookontwikkeling. De stuurhutramen trillen.” Telefonerend met de Grinza 4 horen we de granaatexplosies tot in Zwijndrecht. “Oorlog dwars van de Oude Zeug.” Over kanaal 74 uit Kapitein Westermeyer zijn ongenoegen en krijgt als antwoord: “We hebben uw schip uitgepeild en bovendien uw kantoor van onze oefeningen in kennis gesteld. “Een boot van Rijkswaterstaat stuurt je dan weg, van de eigen zandput om verderop te wachten totdat het vuren gestaakt is. Het is van de zotte. We moeten ons er tegen wapenen, maar hoe?” Regelmatig verliezen de zuigers tijd door de schietoefeningen, die in onregelmatige uren weer moet worden ingehaald. Ze zijn niet blij daar op het IJsselmeer en hopen dat het Haagse budget in de toekomst slechts toereikend is voor losse flodders. Nu helikopterpiloten gewaarschuwd Waar blijft korting SAB-bijdrage? herzien. Zeker als straks de bijdrage wordt gekoppeld aan de brandstof. Het betalingssysteem komt steeds meer in conflict met de stelling dat de vervuiler betaalt. Ook hier loop je weer tegen de stroperigheid van de politiek en ambtelijke apparaten. De SAB is in 1993 voor drie jaar opgericht om binnen deze tijd, na internationale afstemming te worden omgebouwd naar een nationaal instituut. In dat licht gezien is stroperigheid een heel milde classificatie.” zijn met hun oefeningen uit de buurt van hoogspanningsdraden te blijven, zou het eveneens verstandig zijn voor de landmacht een andere schietschijf dan de regio van vak 35 te zoeken. Zelfs het IJsselmeerbrasempje schrikt zich letterlijk te barsten van al dat geweld. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Groenewold pleit voor een snelle invoering van autodiesel voor scheepsmotoren. “Verplichte invoering pas in 2010 duurt veel te lang. Langer uitstel stoelt alleen maar op politieke gronden. Bovendien worden er steeds meer moderne dieselmotoren ingebouwd, met de boodschap erbij, dat schade aan de brandstofsystemen veroorzaakt door gasolie niet onder de garantie valt. Opvallend is dat in de afgelopen weken het prijsverschil tussen autodiesel en gasolie nog maar 2 cent per liter is.”

De Binnenvaartkrant