Views
2 years ago

2008-03

  • Text
  • Pompen
  • Januari
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 29 januari 2008 Wij feliciteren Bek & Verburg B.V. van harte met kraanschip Invotis III Service Centrale Alblasserwaard Elektra - Montage

De Binnenvaartkrant 21 29 januari 2008 Shipyard Trico: nieuw elan in afbouwsector DOOR JOHAN DE WITTE Trico BV, ontstaan uit een impuls voor onafhankelijkheid in combinatie van opmerkelijk ondernemersschap, start op 1 juli met de afbouw van het eerste casco. Voor de nieuwe aanpak hebben al vele schepen model gestaan. De spelregels van het ‘NPC’: No Problem- Contract worden nauwlettend gehandhaafd. “Daar mogen we op afgerekend mogen”, aldus de initiatiefnemers van Shipyard Trico. Het zijn Alexander Durinck, John en Addie van de Wijgaart die zo’n 13.000 m2 terrein van de vroegere YVC Shipyard Bolnes plus opstallen hebben gehuurd. Met als doel er allround afbouwactiviteiten aan alle scheepstypen te verrichten. Dat er in de trainingsfase en installatie van de firma één en ander gecoördineerd moet worden, mag duidelijk zijn. De compagnons hebben hun vakantieplannen voorlopig uitgesteld; ze blijven op honk tot de wedstrijd loopt. “Overigens is al bepaald dat één van ons altijd present is als er gewerkt wordt.” Een crew samenstellen met medewerkers die vaktechnische binding met en kennis hebben van de branche is een opgave; en derhalve de uitdaging voor de compagnons. De invulling van de werffaciliteit vraagt tijd en aandacht, maar is in toepassing maakbaar vanuit ervaring. Op de buitenpier komen bijvoorbeeld Addie van de Wijgaart, John van de Wijgaart en Alexander Durinck (vlnr) zien kansen in de afbouw van schepen. (foto Johan de Witte) lieren om de minste beweging in de 135 meters te tackelen. De palen, haaks op de rivier, bieden plaats aan een 110 meter met een 135 langszij. Totaal is er faciliteit voor vier afbouwschepen. Het gerenoveerde, voormalige dekhuis/kantoor van Schram wordt werkplaats, kantine en opnieuw kantoor. Naar de beurs Op Construction & Shipping Industrie in Gorinchem (op 6, 7 en 8 mei) presenteert Trico zich voor het eerst aan de binnenvaart. Dat de compagnons weten ‘waar het langs gaat’ bewijzen de premières van de Alexandra (135 x 14,20 meter) in 1999 en de Zembla (135 x 17,40 meter) uit 2003, die door de beroepsgroep vanaf hun eerste kilometers waarderend zijn nagekeken. In uitvoering en design zijn het ‘modellen’ voor de huidige generatie containerschepen. De intentie van Trico is een strakke organisatie op te bouwen. Niet meer dan vier maanden inbouwtijd, alles vastleggen met het kenmerk betrouwbaar, in samenwerking met co-aannemers. Gevraagd naar het waarom van een eigen inbouwbedrijf, waarmee het adagium ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ bepaald niet in acht wordt genomen, zeggen de compagnons: ”Krapte in afbouwplaatsen, tijdverlies, onafhankelijkheid, verkoop, afbouw en oplevering binnen de ons gestelde tijd. De kurk is…ondernemen. Een toegevoegde waarde op de bestaande bedrijven is volgens onze visie en ervaring een logische stap in deze tijd.” Werk is er voldoende. In april is het kantoor in functie; vanaf 1 juli staat er ‘druk op de ketel’. Vanaf dan worden casco’s in eigen beheer aangepakt. Als eerste opdracht voor derden komt Gerard Deen tegen de wal met twee tankers. Hoeykens staat met de Metropolis reeds voor 2009 in de orderportefeuille. Trico verkoopt schepen kant-enklaar, maakt turn key waar. Zonder vier maanden bemoeienis met de in- en afbouw een vaarklaar schip: de auto parkeren en op voorwaarde dat je zelf vers brood bij je hebt, meteen wegvaren (inclusief de benodigde papieren). Dát gaan ze bij Shipyard Trico regelen. ClimaLogic is ‘luchtproof’ DOOR JOHAN DE WITTE Begin september startte ClimaLogic BV vanuit een kantoorpand, magazijn en werkplaats aan de Rivierdijk in Sliedrecht. ‘Directeur’ Peter Bathoorn is verantwoordelijk voor de administratie, verkoop en is op de werkvloer assistent van zijn eigen medewerkers. Peter Bathoorn: “Ik heb als medewerker bij Windex een dikke zes jaar met airconditioning, overdrukinstallaties, mechanische ventilatie en koel-/vriesinstallaties gewerkt. De meeste tijd met veel plezier, het was een boeiende periode. Niettemin verschoof mijn ambitie geleidelijk aan naar het zelf ondernemen.” “Werken in de maritieme branche is voor mij een vanzelfsprekendheid. Wanneer je opgroeit op schepen, laat dat je nooit meer los. Vaarwater in het vizier dwingt je altijd even te stoppen en zien wat er passeert. Dat blijft”, zegt hij, inmiddels de koffie uit het Senseoapparaat kijkend. De orderportefeuille was bij de start nog leeg. Bellen en nog eens bellen, in de auto kilometers maken en naar de klant in de zoet- en zoutwaterbusiness om te vertellen wat je kan. Het ‘A’-product is bekend en Peter Bathoorn: “Werken in de maritieme branche is voor mij een vanzelfsprekendheid.” (foto Johan de Witte) allang geen luxe meer aan boord. Kwaliteit en service moet je waar maken. Een schip als eerste klus; daarna volgde een elektrotechnisch bedrijf voor koeling van de computerkamer. Met een flexibele, individuele aanpak, op tijd zijn en doen wat je zegt, maakt ClimaLogic in de scheepsbouwsector een vliegende start. Luchtproof Peter (36) weet waar hij over praat. Hij is spontaan en ‘luchtproof’, kan moeilijk met onzekerheden omgaan – laat zo snel mogelijk weten waar je materieel en financieel aan toe bent. In 1994 achter de tekentafel begonnen bij Heinen & Hopman, startte hij Windex in 2001 samen met de huidige bedrijfsleiding. Producten van ClimaLogic zijn eveneens airco en overdrukinstallaties alsook mechanische ventilatie, koel- en vriesinstallaties. Níét-standaard vindt Peter het mooiste. Op een gegeven moment geeft alleen maar doen wat er van je verwacht wordt geen voldoening meer, terwijl uitdaging een draagvlak is voor nieuwe productontwikkelingen. “Bereid om overal voor te gaan, bij een probleem snel aan boord zijn”, zijn kenmerken van ClimaLogic. Het doel van Peter Bathoorn en collega Cor Zijderveld – die overigens werkt alsof het zijn eigen zaak is – is een leuk bedrijf opzetten, eruit springen in kwaliteit en in volume groeien met gemotiveerde mensen.

Binnenvaartkrant