Views
2 years ago

2008-03

  • Text
  • Pompen
  • Januari
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 29

De Binnenvaartkrant 2 29 januari 2008 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Rens Westhuis Dirk Luijk Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. TE KOOP Ruim chalet, 3 slk, 190m2 grond op camp. Westenburg in Benschop 06-53261696 TE KOOP ms 70x8.20x3.05, 1106 t., 1980, dubb.w., 730 pk CAT 2006, gr. woning, 4 slk 06-53261696 TE KOOP Blommaert Friese luikenkap plus luikenwagen, bj 2005, ca. 60 x 8.30, zeer makkelijk te versmallen Tel. 06-53684822 MTS HOLLANDIA ZOEKT: 2 matrozen, 14/14, loon CAO Binnenvaart Tel. 06-51840631 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Eragon, 1x matroos i.b.v. SCHIP TOT CA. 49M GEZOCHT! dienstb., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah € 130 150 Ah € 155 200 Ah € 195 230 Ah € 225 Optima CCA 815 € 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Ah € 1600 590 Ah € 1750 690 Ah € 2100 790 Ah € 2300 890 Ah € 2600 1020 Ah € 2850 1120 Ah € 3100 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl GEZOCHT SCHIPPERSECHTPAAR GEZOCHT KAPITEIN EN Ibv Rijn- en radarpat. tot Basel, enkel dagvaart, intern. vaart, 4 w. varen/4 w. vrij, loon in overleg Tel. 06-53422584 / 0033-329619858 BIEDT ZICH AAN 5 jaar tankervaring op mts Greimerath, stuurman/machinist papieren, ADNR Tel. +49-1711984844 GEZOCHT MATROOS Op beunschip, liefst omg. Amsterdam, weekend vrij. Tel. 06-51596102 GEZOCHT KAPITEIN Op kvb, patent min. Mannheim, 2/2, wij bieden een goede salariëring en werksfeer Tel. 06-53895643 Duwboot (max. 1,4m diep) of werk-/kraanschip met spudpalen, i.o.v. ms Syljer 1x lichtmatr. Kempenaar, in lage prijsklasse, vaarklaar, v.v. goede techniek + vlak, grote woning en geldig SI certificaat www.mausi-ahoi.info / robert.kavsek@chello.at GEVRAAGD MATROOS Op ms Qui-Vive, loon en vrije tijd in overleg. Tel. 06-53212126 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEVRAAGD STUURMAN Weekend vrij Tel. 06-29385716 GEZOCHT KAPITEIN mts Feronia, ARA-verkeer, 2 op/2 af, €2500,- p/mnd, netto reizen, kost vrij, vaarbewijs, ADNR, Radarpatent +32-475601666 / +31-642147361 L.L. MATROOS … naar school of ziek? L.l. matroos biedt zich aan als aflosser 06-46390794 MATROOS voor mts 600t., vaarbew., Radarpat., ADNR, België, goed loon, in principe weekend vrij Tel. 0032-497588617 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Frontera 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Zijpe, 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sayonara, 1x matroos i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Conforza, 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matroos, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Roelanda, 1x matroos i.b.v. dienstb. met functie matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 FOTOJOURN. ZOEKT Bvaart schip voor repo grootland, dagblad Contact foto@kicksmeets.nl VEEL VERFWERK Wij verzorgen schilderwerken op schepen. Ook leveren we diverse merken verf met grote korting. 078-6106798 / 06-53135007 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Navigatie, 1x matroos i.b.v. dienstb. met functie matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Navigatie, 1x lichtmatr i. b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/ verlof i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Tarazed, 1x matroos i.b.v. dienstb. met functie matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 TE KOOP Ssang Yong Rexton 4x4 2.9td BTW-auto, bj ’04, 98000km, zwart metal. In perfecte staat! €24.700,- Voor meer info: msrenjo@live.nl AL 80 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 01-08-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 1.650,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 150,-- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. Dealer - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Arena Navis 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr., vaar/ verl. i.o., loon vlgns CAO Binnenvrt Tel. 015-2578294 TE KOOP Koppellieren, verhaallieren, draadankerlieren en kettingankerlieren, 2 Danforth ankers 1360 kg A. Tinnemans +316-46406536, bgg +316-54296538 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met 2,10 (buiten Ned. 3,15 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ K I C K E R S Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 9,25 14,25 3x 21,50 31,50 19,50 42,75 23,50 53,00 28,50 63,00 33,75 73,25 38,75 84,50 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 29 januari 2008 Geen antwoord van BP Londen >> Vervolg van pag. 1 Als zo’n strikte eis van BP te snel wordt ingevoerd, dan kan dat in bepaalde situaties leiden tot capaciteitsproblemen. Ik was persoonlijk ook verrast over de invloed op de markt. Je ziet nu het belang van goede statistieken. We wachten nog steeds op een goed werkend EU observatiesysteem dat ons vertelt hoeveel enkelwandige tankers er precies nog zijn in Europa. De hele markt reageert erop. Er worden alleen nog jongere tankers gevraagd door de markt. Daarmee komt er meer vraag naar dubbelwandige schepen, zelfs kleinere tankers. En dat heeft weer gevolgen voor de chemie, waar een krapte in capaciteit ontstaat. Beter zou zijn als het minder strikt, meer geleidelijk zou gaan, de invoering van die eisen. De wettelijke eisen zijn te grote stappen. We hebben de eisen van de veladers nodig om de investeringen in nieuwe, dubbelwandige tankers te kunnen rechtvaardigen. Maar liever kleinere stappen, die de markt aankan.” Investeringen Investeringen hangen nauw samen met de conjunctuur. Het gaat al niet geweldig in de tankvaart, benadrukt Gunther Jaegers. “2007 was een slecht jaar voor de binnentankvaart, met hoge waterstanden, een warme winter en een natte zomer. Je merkt dan meteen dat de investeringen in de tankvaart omlaag gaan.” BP heeft vorige week verklaard voor fob (free on board) partijen die bij BP terminals worden geladen te accepteren dat door derden gecharterde schepen ouder mogen zijn dan 35 jaar. Voor het vervoer van de eigen BP-producten blijft de maatregel gehandhaafd. Intussen zal het eerste half jaar door BP worden bekeken hoe in de toekomst wordt omgegaan met eisen aan binnenschepen. Bijvoorbeeld wordt gekeken of enkelwandige tankers die dubbelwandig zijn gemaakt door de ladingzone te vervangen, niet toch geaccepteerd kunnen worden. Het lijkt erop dat BP hiermee reageert op de reacties vanuit de markt en van enkele binnenvaartorganisaties die protesteerden tegen de maatregel, maar daar doet BP geen mededelingen over. Veruit het felst is de Belgische VBR, die vorige week zelfs met acties tegen BP dreigde. VBR en Kantoor Binnenvaart zijn al in november een juridisch onderzoek begonnen naar de wettigheid van de maatregel. Zeevaart Kantoor Binnenvaart en VBR leggen de nadruk op het verschil tussen zeevaart en binnenvaart. De maatregel is door BP genomen om wereldwijd van kracht te zijn. Daarbij gaat het vooral over zeevaarttankers. De binnenvaart is min of meer ‘meegenomen’ door BP. Kantoor Binnenvaart en VBR in een schrijven van twee weken geleden: “Wij zijn van mening dat BP hiermee volstrekt onnodig de al eerder door de sector zelf afgesproken uitfasering van enkelwandige tankers doorkruist. Certificering moet bepalend zijn. Dat garandeert beter de veiligheid en verantwoord vervoer dan een arbitraire leeftijdeis: binnenvaart is geen zeevaart. Door het besluit van BP om per 1 januari 2008 enkelwandige en dubbelwandige tankschepen ouder dan 35 jaar uit te sluiten, is de sector behoorlijk voor het blok gezet. Al in 2006 hadden de Europese brancheorganisaties ESO en EBU met de CCR afgesproken om de enkelwandige tankvaart geleidelijk uit te faseren tot 2018. BP doorkruist dit door deze maatregel eenzijdig door te voeren. Dat BP in deze een eigen beleid heeft is duidelijk, maar de uiterst ingrijpende negatieve sociaal-economische gevolgen voor een groot aantal ondernemers met enkelwandige schepen, zijn onaanvaardbaar.” Kantoor binnenvaart heeft zich tot de directie van BP in Londen gericht, maar ontving geen reacties op de verzoeken om het beleid van BP in overeenstemming te brengen met de afspraken in de Centrale Rijnvaartcommissie over uitfasering van de enkelwandige binnenvaarttankers (verplichte dubbelwandigheid voor het vervoer van stookolie in 2012, van benzine in 2015 en van gasolie in 2018). Het kantoor Binnenvaart ontving nooit een reactie. Het juridisch onderzoek van VBR en Kantoor – door Van Dijk advocaten – behelst de hardheid van de leeftijdeis en naar uitsluiting van “transporten voor derden”. Ook wordt gesproken over de mogelijkheid van ‘gunstige fiscale herinvesteringopties van enkelwanders met MKB–Nederland en met een mogelijk Europees fonds voor herinvestering en/of sanering gekoppeld aan sloop om een koude sanering van de enkelwandige schepen te voorkomen. Overeenkomst Danser en ECT: Mét elkaar praten, niet over elkaar Containerstuwadoor ECT en binnenvaartonderneming Danser Group hebben 15 januari een overeenkomst – ‘Memorandum of Understanding’ of MoU – getekend om de doorstroming van containers te bevorderen. “We willen niet over of tegen elkaar praten maar mèt elkaar”, omschrijft Ben Maelissa, managing director van de Danser Group, de strekking van de MoU. “Voor ons telt dat we pas iets voor elkaar krijgen als we elkaar vertrouwen. Je moet elkaar in vertrouwen nemen en elkaar kunnen bekritiseren. Dat betekent dat je de kaarten op tafel legt en weet dat de ander er geen misbruik van maakt. Als je dieper met elkaar praat, dan kun je de transporten vlotter laten verlopen. We hebben nu eenmaal te maken met capaciteitsproblemen van de terminals, maar er is nog ruimte. Laten we die beter benutten. Dat komt vaak neer op het vullen van gaatjes. We hebben hierdoor geen garanties gekregen dat we sneller worden geholpen. ECT geeft derden geen voorkeurbehandeling. Het gaat om een betere afstemming. Aanmelden is dan noodzakelijk per EDI (Electronic Data Interchange, elektronische berichtenuitwisseling – red.).” Dat staat ook in de Memorandum of Understanding van ECT en Danser: de intentie om de onderlinge computersystemen via EDI met elkaar te verbinden, plannings- en tracking & tracing-systemen te implementeren, proactief betrouwbare en complete voorinformatie uit te wisselen en vaste tijdvensters te organiseren voor de bij de terminals af te handelen binnenvaartschepen. Voorts wordt gesproken over het ontwikkelen van nieuwe logistieke concepten. ECT wil met meer partijen dergelijke afspraken maken. ECT en de Danser Group werken ook in het Belgische Willebroek al samen. Danser Container Line onderhoudt dagelijkse binnenvaartverbindingen tussen TCT Belgium in Willebroek aan het Schelde- Brusselkanaal en de havens van Rotterdam en Antwerpen. TCT Belgium en Danser Container Line hebben hiervoor sinds 2001 een samenwerking. TCT Belgium is eigendom van ECT (evenals TCT Venlo en DeCeTe Duisburg). Danser Group is mede-eigenaar van tien containerbinnenschepen en van twee containerterminals in Basel. “Voorkom eenheidsworst” De grotere vraag naar sleep- en duwbotenzal wel aanhouden, zei voorzitter Johan Groenewold afgelopen zaterdag bij de jaarvergadering van Rijn- en IJssel. “Er is nu de kans om de prijzen te verbeteren. Dat de boten werkzaam in de zand en grindwereld dat zelf voor elkaar kunnen boksen is erg moeilijk geworden. Daarvoor is men onvoldoende en te verspreid georganiseerd.” Groenewold wijst op de nadelen van de ook door hem altijd gepromote samenwerking tussen de organisaties. “Je naar buiten toe als eenheid profileren is een goede zaak. Toch constateer ik vervlakking van de onderwerpen. Met een stem naar buiten treden is natuurlijk toe te juichen. Maar Sleep- en duwboten zijn een andere sector dan tankvaart, zoals ook de containervaart de droge ladingvaart en de passagiersvaart. Een kleine mate van verdraagzame polarisatie voorkomt eenheidsworst.” Schipper zoekt vrouw Schippers en boeren zijn vaak met elkaar vergeleken. Niet alleen in het grapje dat boeren vaak schipperen en schippers nogal eens boeren. Het zijn allebei kleine zelfstandigen en hebben STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag volgens de grootste gemene deler beiden moeite het hoofd boven water te houden. Als een boer het goed doet (‘goed boert’ zeggen we ook wel) wordt het een grootgrondbezitter en een succesvol schipper wordt een reder, waarop het overigens dus geen boeren en schippers meer zijn. Beide beroepen kenmerken zich door vroeg je bed uit en aanpakken. Dat klinkt bitter en dat is het ook. In het geval van de boerin helemaal, omdat ze moet accepteren dat haar echtgenoot de voorkeur geeft aan de uiers van een koe in de vroege ochtend. In weerwil van het voorafgaande zijn zowel de boerderij als het schip omgeven met een onweerstaanbare romantiek. De beelden kunnen nog zo onjuist zijn – het rustieke, schilderachtige beeld van het dobberende scheepje en de vrolijke bedrijvigheid van de boerderij – de buitenstaanders blijven even hardnekkig als bereidwillig geloven in de Verkadeplaatjesromantiek. Maar van die romantiek blijft weinig heel als de vrouw eenmaal wordt geconfronteerd met de ’s avonds al vroeg in de bedstee klimmende, dodelijk vermoeide partner. Daar zit ze met haar kaarsjes. Niettemin blijkt een verdacht groot aantal dames het drukke, sieserie ‘Schipper zoekt vrouw’ lijkt trendy stadsleven te willen opofferen onvermijdelijk. En dus niet omdat hij om het leven te willen delen met de haar adres aan de wal kwijt is geraakt, aankomende grootgrondbezitters. En maar gewoon om met de vrouw van dat is nog helemaal niets vergeleken zijn dromen te gaan stappen, verliefd met het miljoenenpubliek dat zich vergaapt aan en verlekkert bij het kijken baan aan de wal te zoeken, omdat ze te worden (op haar) en vervolgens een naar deze plattelands datingshow. er niks voor voelt om mee te gaan Er zijn genoeg schippers die alleen varen. Maar goed, dat levert spannende televisie op en dat is toch waar varen. En dan bedoel ik niet hen die hun vrouw aan de kant hebben gezet om voor de kinderen te zorgen. is het een stuk beter te pruimen dan het om draait in het leven. Bovendien Gewoon vrijgezellen (of mannen die de agrarische evenknie, omdat schippers niet zo’n tenenkrommend dialect door hun vrouw aan de kant zijn gezet toen zij aan de wal ging). Een televi- spreken.

De Binnenvaartkrant