Views
2 years ago

2008-03

  • Text
  • Pompen
  • Januari
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 29 januari 2008 Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN: Rondvaartbedrijf CUNERA te Wijk bij Duurstede. Met 1 dagpassagiersschip voor 100 personen, met boekingen en eventueel vaste ligplaats. PRIJS € 100.000,-- ex BTW. Grote financieringsmogelijkheid, voor nadere INFO kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. TE KOOP GEVRAAGD: Schepen van alle tonnages en bouwjaren, zowel TANKSCHEPEN ALS DROGELADING SCHEPEN. TE KOOP WEGENS NIEUWBOUW MOTORJACHT LOTUS Afmetingen: lengte 18.50 X 4.95 mtr. Bouwjaar 1988. Motor Caterpillar 180 pk. Indeling: 2 slaapkamers, 2 badkamers en een zeer grote salon en keuken, geheel compleet inclusief complete inventaris. Zeer mooi model en geschikt voor rivieren, de Franse kanalen alsook de kustwateren. Uitstekend vaarschip, met alle beroepsnavigatiemiddelen merk Alphatron. Gehele schip in staat van nieuw. Bij voorkeur geschikt voor een liefhebber die graag vaart. Ook geschikt voor een langer verblijf aan boord. De teakhouten betimmering is van hoge kwaliteit. Nautisch en technisch naar de laatste stand uitgerust. VP 345.000,- Informatie te bevragen A. Reitsma Tel +3233154343 GSM +31653 118748 Wegens uitbreiding van onze activiteiten zoeken wij schepen van de volgende typen om in te zetten in de container, bulk of gecombineerde vaart - 86 x 9,50m. 48 / 54 TEU 1200 / 1500 ton - 86 x 9,50m. 81 / 90 TEU 1200 / 1500 ton - 110 x 11,40m. 156 / 208 TEU 2500 / 3000 ton - 135 x 11,40m. 200 / 268 TEU > 3000 ton Exploitatiewijze Werkgebied Chartering A2 en B, 5, 6 of 7 dagen per week Nederland, België en Duitsland. wij kunnen lange termijn charterovereenkomsten met een gegarandeerde huuromzet aanbieden. Voor nadere informatie kunt u in contact treden met Arjen Barto, Hetto Morin of Oscar de Lege op de volgende telefoonnummers. Pro-Log BV Ringdijk 466-e 3331 LK Zwijndrecht tel.: 078 – 619 90 10 fax.: 078 – 619 65 99 Arjen Barto : 06 – 53 11 44 20 Hetto Morin : 06 – 13 34 01 50 Oscar de Lege : 06 – 52 50 29 92 e-mail: info@pro-log.nl website: www.pro-log.nl Ruijven b.v. biedt te koop aan: Nieuwbouw Koppelverband: Midden – voorschip: Levering December 2007. 70 x 10 x 3,2 mtr. Ruijven b. v. Sigmondstraat 60 4251 ZB WERKENDAM Tel: 0183 - 507190 Email: info@ruijven.nl Web: www.ruijven.nl 105 x 10 x 3,2 mtr. Levering Februari. Compleet juni 2008 110 x 11,45 x 3,5 mtr. Levering Mei 2008. Duwbak container of droge lading 90 x 11,45 x 4,50 levering 3 e kwartaal 2008 Voor meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen op telefoonnummer: 0183-507190. H. van Gemert houdt ‘t droog met Uniek condenswerend aluminium raamprofiel en voorzien van dubbele beglazing Nijverheidsweg 37-39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 6782231 FAX: 024 - 6782239 Koude • Te leveren in alle maten en modellen brug • Raamprofielen in gemoffelde of geannodiseerde uitvoering leverbaar • RVS-Look is ook mogelijk • In klap- en vaste uitvoering leverbaar Licence number: 1013879 Onderdeel van de van Gemert Group Beraten Finanzieren Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Motorschiffe: • 2144 to., Bj. 1980, 1800 PS, 110m x 9,5m x 3m, neuer Laderaumboden, neues Getriebe • 1975 to., Bj. 1892, 800 PS, 105m x 10,60m x 2,68m • 1500 to., Bj. 1958, 1500 PS, 80m x 9,54m x 2,91m • 1272 to., Bj. 1973, 1200 PS, 80m x 9,00m x 2,70m • 500 to., Bj. 1968, 285 PS, 55m x 6,62m x 2,20m Motortanker: • 1650 to., Bj. 1989, 1000 PS, 85m x 9,6m x 3,2m, 12 Zinksilikat-Coatingtanks, 2 Ladungspumpen • 1371 to., Bj. 1962, 1000 PS, 84,86m x 9,49m x 2,67m • 1087 to., Bj. 1956, 1165 PS, 77m x 8,20m x 2,52m • 1022 to., Bj. 1956/62, 80m x 8,20m x 2,56m, Fahrgastschiffe: • 600 Personen, Bj. 1987, 69m x 8,80m x 1,61m, 2 x 720 PS • 600 Personen, Bj. 1995, 57m x 10,60m x 7,70m, 2 x 430PS • 250/300 Personen, Bj. 1998, 45m x 7,34m, 510 PS • 200 Personen, Bj. 1977/2006, 43 m x 7,40m, 2 x 285 PS • 125 Personen, Bj. 1996, 24m x 4,36m x 2,17m, 200 PS • 80 Personen, Bj. 2001, 24m x 4,36m x 2,17m, 175 PS Neubauten: • Kanalgängige Tanker Typ C, Doppelhülle, 86m x 9,60 m, 5 Tanks, Kaskos aus China, Abbau an einer Werft in NL, Lieferbar 2009 • Containerschiff, 3.250 to, 110m x 11,45m x 3,65m, Laderaumlänge; 80,50m, 208 TEU 4-lagig, CAT 3512 mit 1.835 PS, Bugstrahl 600 PS, Kasko aus China, Abbau an einer Werft in NL, Lieferbar 2009 - Finanzierungshilfe und Beschäftigung möglich - Sie wollen ein Schiffen kaufen, verkaufen, finanzieren? Bitte rufen Sie uns an! Wir sprechen niederländisch, polnisch, russisch, englisch Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Lange Str. 45 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de hamburg@dht-schiffsmakler.de haren@dht-schiffsmakler.de Te koop : Mts Chamisa D, Type N, L/B/D 125 x 11.44 x 3.60 mtr, bj 2004, 3699 Ton, Ketel, 2 x MTU 1200 PK Mcs Frisian Hopper, L/B/D 63 x 7.00 x 2.11, 848 Ton, bj 2000, 48 teu 3 lagen, 2 x Caterpillar 402 PK KvB NN, L/B/D 95.50/76.50 x 11.45 x 3.57 mtr, 2844/2426 ton, 332 teu 4 lagen, bj 2006, 2 x Caterpillar 1520 PK. KvB Ganges & Gange, L/B/D 169.17 x 11.00 x 2.80, 3420 Ton, bj 1958/1988, 2 x Caterpillar 915 PK Mds Discovery, L/B/D 105 x 11.45 x 3.58, 3025 Ton, bj 2001, 235 teu 5 lagen, 2 x Cummins 1000 PK Mvs Marge, L/B/D 73 x 8.20 x 2.62, 981 Ton, bj 1962, 2 x GM 325 PK, alu schuifluiken. Mvs Saillant, L/B/D 80.00 x 9.21 x 2.84, 1438 Ton, bj 1927, 2 x Caterpillar 600 PK, alu schuifluiken. Aanbod van diverse vracht- en tankschepen (diverse afm. 85, 105, 110, 125 en 135 meter), koppelverbanden, duwboten en duwbakken die in de stille verkoop zijn. (te bezichtigen op de website) Voor diverse relaties gevraagd : vrachtschepen en tankschepen Type N of C Nieuwbouw casco’s via Kriesels Scheepsmakelaar: Tankers, dubbelschroef, type C, 110, 125 en 135 meter Motorvrachtschepen 105, 110, 135 meter Koppelverbanden 172, 185 en 190 meter Chemicaliëntanker, type C enkelschroef, 81.30x10.20 levering half 2008, Oost Europa. Voor informatie kunt u contact opnemen met : René Kriesels, Mobiel: +31 (0)612 890610 Fax : +31 (0)10 2237890 Email: rene@krieselsscheepsmakelaar.nl Kijk op website : www.krieselsscheepsmakelaar.nl

De Binnenvaartkrant 15 29 januari 2008 “Ruimte voor groei Vlaamse binnenvaart” Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) ontvangt dit jaar 1,5 miljoen euro van de Vlaamse overheid om de binnenvaart nog sterker op de kaart te zetten. Coordinator Hilde Bollen vertelde bij de VBR-jaarvergadering vrijdagavond hoe dit budget zal worden besteed. “Onze sector heeft nog veel ruimte om verder te groeien. Volgens mij zijn we pas halfweg.” Hilde Bollen over de PBV : “We zijn het middenveld. We geven het terrein een stem richting overheid en omgekeerd. Onze acties zijn steeds ingebed binnen het overheidsbeleid.” Volgens Bollen heeft de sector de afgelopen 15 jaar een enorme sprong vooruit gemaakt. “Dat hebben jullie gedaan, niet Promotie Binnenvaart. Jullie vormen een moderne en dynamische sector met ondernemers die over managerkwaliteiten beschikken en die bovendien goed opgeleid zijn: je bent sneller airbuspiloot dan kapitein op een binnenschip.” De Vlaamse Hilde Bollen, sinds 15 jaar betrokken bij PBV. “Het zijn de binnenvaartondernemers zélf die de verandering teweeggebracht hebben.” (Foto Sarah De Preter) overheid wil de positie van de binnenvaart versterken. Als voorbeeld noemde ze het kaaimurenprogramma en het spectaculair gestegen budget voor onderhoud aan de vaarwegen. In Vlaanderen wordt de binnenvaart volgens Bollen almaar meer beschouwd als ‘het haalbare transportinitiatief’. Daar zijn ook de activiteiten van PBV niet vreemd aan. Zo wees de organisatie al in 2005 op de haalbaarheid van afvalvervoer via het water. Vorig jaar besliste de provincie Vlaams-Brabant als eerste om op die manier haar afvalstromen te gaan organiseren. Ook voor de komende jaren ziet Bollen nog veel groeipotentieel: “Het is tegenwoordig al duurzaamheid en milieubewustzijn wat de klok slaat. Daar kan de binnenvaart van profiteren. Op dit moment kiezen nog veel bedrijven voor vrachtwagentransport. Als je bedenkt dat de gemiddelde snelheid van een vrachtwagen vandaag iets meer dan 30 kilometer per uur bedraagt, komen we al aardig in de buurt…” Gouden Gids PBV gaat verder met informeren over de mogelijkheden van de binnenvaart. “Binnenvaart staat nu eenmaal niet in de gouden gids”, zei Bollen. “Daarom moeten we blijven communiceren, met als doel gedrag te veranderen en zo een modal shift te bewerkstellingen.” Daarnaast ligt de focus op de omzetting van het actieprogramma van het ‘Flanders Inland Shipping Network’, een initiatief van Vlaams minister-president Peeters. PBV neemt twee actiepunten ter harte: de toekomst van kleine schepen en de instroom en opleiding van nieuw personeel. Er is ook een programma voor eco-investeringen in de maak. Bovendien heeft het PBV het tekort aan ligplaatsen op de agenda. Bollen: “Het kan toch niet zo zijn dat je nergens kunt aanleggen als je een keertje van boord wilt?” Ook steeds meer Europese activiteiten, in samen werking met promotieverenigingen in andere landen. “Zeventig procent van alle maatregelen die u aan boord aangaan worden in Brussel beslist.” Aldus Hilde Bollen tegen de aanwezige schippers. VBR kijkt vooruit naar de ‘day after’ DOOR SARAH DE PRETER De algemene ledenvergadering van VBR heeft afgelopen vrijdag Amand Bauwens herverkozen tot voorzitter. Volgend jaar viert de vereniging haar 75-jarige bestaan. Om te voorkomen dat dit feestje een afscheid wordt, pleitte Bauwens voor een verregaande samenwerking met de andere Belgische binnenvaartorganisaties in de ‘Federatie van de Belgische Binnenvaart’. Een kans voor de ‘day after’. Karel Verberght en Amand Bauwens: ‘Tram 7’ komt snel naderbij. (foto Sarah de Preter) Het bestuur van VBR vergrijst. Bauwens en ondervoorzitter Karel Verberght naderen de zeventig. Tijd om de fakkel over te dragen. Alleen: aan wie? Steeds minder binnenschippers kunnen het bestuur van een organisatie met hun onderneming combineren. Beter voor VBR zou een fulltime dagelijks bestuur zijn. Maar zelfs voor een fulltime voorzitter is er volgens Bauwens geen financieel draagvlak. “Er zijn in België nu eenmaal te weinig particuliere binnenvaartondernemers om via het bescheiden lidgeld een dergelijke belangenbehartiging te financieren.” Bauwens pleit voor een doorstart als onderdeel van de ‘Federatie van de Belgische Binnenvaart’. Met uitzondering van het Actiecomité hebben inmiddels alle Belgische binnenvaartorganisaties zich aangemeld als lid van deze koepelorganisatie. Onderonsje Een belangrijk initiatief noemde Bauwens werkgeversorganisatie Aequitas. Deze wil een van de belangrijkste concurrentienadelen, namelijk de hoge loonkosten, aanpakken. Aequitas wil deel uit te maken van het Paritair Comité voor de Binnenvaart. Bauwens over dit comité: “Beslissingen binnen het Paritair Comité hebben er in de laatste decennia voor gezorgd dat de brutoloonkost steeds hoger ligt. CAO’s werden mede goedgekeurd door personen die alleen nog door historische lijm aan hun stoel vastgeplakt zaten en die nu nog steeds van hun mandaat een familiaal onderonsje proberen te maken.” De pijlen van VBR blijven ook gericht op BP, dat besloot voortaan geen tankschepen van ouder dan 35 jaar meer toe te laten. Bauwens: “Nooit eerder in de geschiedenis van de binnenvaart zijn door één bedrijf 400 tot 500 schepen en hun eigenaren met één pennenstreek aan de dijk gezet”. Volgens de voorzitter is VBR niet van plan om bij de pakken neer te zitten, ook al zou het volgens velen om een gelopen race gaan. “De kans op navolging door andere klanten is veel te groot en geldt niet alleen voor enkelwandige maar ook voor dubbelwandige tankers en op termijn zelfs voor de droge lading.” Inmiddels heeft BP laten weten dat het tot eind juni de tijd neemt voor verdere discussie. VBR belooft druk op de ketel te houden. “Wij hopen via massale steun het tij te keren en BP op andere gedachten te brengen, zeker waar het gaat om vervoer voor derden. We zullen alle logistieke steun geven als het spontaan tot lock-out acties in de tankvaart komt.” Bauwens riep de bedrijfstak op bij wijze van protest de vlag van VBR in de mast te hangen. Een ander punt van ergernis is de toepassing van ISPS, al ziet Bauwens mede door de houding van havenautoriteiten wel enige versoepeling op dit vlak. VBR blijft zich ook sterk maken voor de toekomst van de kleine schepen. In dat kader vroeg Bauwens de overheid niet alleen op colloquia te spreken over de hoge leeftijd van de Belgische vloot, maar om er ook daadwerkelijk wat aan te doen. Men zou een voorbeeld kunnen nemen aan Wallonië, waar binnenschippers dertig procent subsidie kunnen krijgen voor investeringen in hun schip, aldus VBR. Fusie ESO en EBU? ESO, de Europese Schippers Organisatie, op zoek naar opvolgers in het bestuur. Op de nieuwjaarsbijeenkomst gaf voorzitter Johnny Conings aan dat hij om persoonlijke redenen vervangen wil worden. “Ik heb geen tijd meer om me voor honderd procent op de ESOactiviteiten te concentreren”, aldus Conings. “Ik ben geen man van halve dingen: als ik iets doe, wil ik het voor honderd procent doen. Vandaar mijn wens om vervangen te worden.” Behalve Conings wil ook Nelie Vandersteen afscheid nemen van de organisatie. Maar heeft de ESO nog voldoende opvolgers paraat? Johnny Conings stelde de leden iets anders voor, namelijk na te denken over een fusie met EBU. De ESOvoorzitter wil daar op korte termijn een besluit over nemen. “EBU en ESO werken al enkele jaren zeer goed samen. Het zou ook beter zijn voor de sector om via één organisatie haar stem te laten horen. Binnen ESO leeft nog de angst dat door het samengaan van de organisaties een stukje eigenheid verloren gaat. Ik zie dat anders. Volgens mij kun je een sterke organisatie zijn met twee stromingen.” Op 23 februari komen de leden van ESO opnieuw bij elkaar. Dan wil Conings het debat over dit onderwerp voortzetten. Sluis Asper in juni gestremd In juni wordt de sluis in Denain (Frankrijk) volledig gestremd in verband met werkzaamheden. Daarmee samenvallend is er ook aan de sluis in Asper op de Bovenschelde vanaf woensdag 4 juni tot en met donderdag 12 juni geen verkeer mogelijk. De vaarwegbeheerder gaat tijdens de stremming groot onderhoud uitvoeren. Of dit uitloopt dan wel minder lang duurt dan voorspeld, is nu nog niet te zeggen. De planning kan ook nog worden bijgesteld. Schippers worden via een bericht aan de binnenvaart op de hoogte gehouden.

De Binnenvaartkrant