Views
1 year ago

2008-02

  • Text
  • Pompen
  • Jaar
  • Schip
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Onze
  • Schepen
  • Meter

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 2 - 15 januari 2008 Van Peel kijkt vooruit De containeroverslag in Antwerpen groeide vorig jaar met 16 procent. Het Deurganckdok biedt de komende jaren voorlopig nog ruimte voor verdere groei. Maar havenschepen Marc Van Peel kijkt al vooruit. Als het aan hem ligt beslist het stadsbestuur nog dit jaar tot het graven van het nieuwe Saeftinghedok op Linkeroever. www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: 13 Widerstand gegen Ausbau Die Umweltschützer in Österreich kündigten an dass sie sich kräftig gegen den Ausbau der Donau zwischen Wien und Bratislava wehren werden. Ungarn und Österreich haben eine gemeinsame Arbeitsgruppe zur Attraktivierung der Donau schifffahrt ins Leben gerufen. Die österreichische Staats sekretärin Christa Kranzl erwartet viel davon. Zwiers zwaait af Robert Zwiers is nu ook gestopt als bestuurslid van Schuttevaer Drechtsteden. Tijdens de afgelopen jaarvergadering nam de afdeling, met veel egards afscheid van hem. Een paar jaar geleden trad hij ook al terug uit het hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer. Harrie van Eeuwijk blikt met hem terug in een ‘Ontmoeting op de brug’. Straks twee schepen tegelijk voor kade 27 35 TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Er wordt druk gewerkt aan de uitbreiding van Barge Terminal Born. Zo wordt onder andere de kade verlengd van 200 naar 330 meter. Over dik twee maanden moet het werk gedaan zijn. de kadeverlenging van zijn voltooid. Vanaf dan kan de containerterminal twee schepen van 135 meter tegelijk voor de kade hebben en ze ook gelijktijdig laden en lossen. Dan zal ook de tweede portaalkraan beter worden benut. Barge Terminal Born verwerkt nu 120.000 TEU per jaar. Het streven is dat aantal op termijn te verhogen naar 250.000 TEU. Groei is dit jaar onder andere te verwachten van Nedcar, dat komende zomer start met de productie van Mitsubishi’s Outlander. De onderdelen voor de Sports Utility Vehicle (SUV) Outlander worden vrijwel dagelijks in containers vanuit Japan naar Nederlandse zeehavens verscheept, waarvandaan ze naar Born getransporteeerd worden. Hoe dat gaat gebeuren, is nog niet uitgewerkt. BTB heeft naast de water- namelijk ook een spooraansluiting. Lees meer over de uitbreiding van Barge Terminal Born op pagina 11. (foto Jo Bindels) Tel. 0182 - 38 75 22 T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: i n f o @ b a r t h a g g r e g a t e n . n l I.: w w w . b a r t h a g g r e g a t e n . n l 24-uur s stor ingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Matthieu van Roermund en Marcel Hulsker vormen nieuwe directie Rhinecontainer naar hechtere samenwerking met het spoor Binnenvaartoperator Rhinecontainer – één van de grootste vervoerders op de Rijn – kiest met de directiewisseling per 1 april voor meer samenwerking met het spoor. “Dat is wat de klanten willen”, aldus de nieuwe directeur Matthieu van Roermund. Jos Th. Helmer stapt op 1 april over van Rhinecontainer naar het Havenbedrijf Rotterdam. Hij wordt daar account manager voor de binnenvaart. “Een commerciële functie, wel in het verlengde van wat ik nu doe, maar ook wel iets heel anders. Na veertien jaar in dezelfde positie was ik wel toe aan iets nieuws.” De directeur wordt opgevolgd door Marcel Hulsker en Matthieu van Roermund. Die laatste treedt 1 februari in dienst van Rhinecontainer. Marcel Hulsker werkt er al sinds 1992. Van Roermund is sinds mei vorig jaar voorzitter van de groep Containeroperators bij het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. Daar wordt nu een opvolger voor hem gezocht. Samen vormen Van Roermund en Hulsker straks de dagelijkse leiding van het bedrijf in Zwijndrecht. Ze rapporteren aan Wilfried Schumacher in Mannheim, managing director van Rhinecontainer en directeur van de intermodale divisie van Wincanton Group, verantwoordelijk voor de divise Container en Rail Services. Schaalvergroting Jos Helmer volgde in 1994 wijlen Willem van der Sloot op als directeur van Rhinecontainer. “Een topjaar in het vervoer met 125.000 TEU”, aldus Jos Helmer. Enkele jaren geleden was dat opgelopen tot 650.000 TEU. Nu is het teruggezakt naar 500.000 TEU, waarmee Rhinecontainer nog steeds één van de grootste containervervoerders op de Rijn is. Helmer beaamt dat deze terugval mede te wijten is aan de situatie in de zeehavens, waar de binnenvaart de laatste jaren steeds frequenter wordt geconfronteerd met lange wachttijden bij de terminals. “Het product binnenvaart lijdt onder de vermindering van de betrouwbaarheid.” Jos Helmer staat bekend om zijn eigen visie op de containervaart. Hij heeft nooit in willen zetten op de grotere Rijnschepen van het formaat Jowi en groter. “Het beste is een vloot ter beschikking te hebben van gevarieerde formaten, tussen 208 en 400 TEU laadvermogen." >> Lees verder op pagina 3 www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

De Binnenvaartkrant