Views
2 years ago

2007-26

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Pompen
  • Schepen
  • Onze
  • Wensen

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 26 - 18 december 2007 Originele werkplek Binnenvaartondernemer Pieter Romijn was met zijn ms Alm genomineerd voor de ´meest originele werkplek´. Hij won niet maar slaagde in zijn opzet de buitenwereld te laten zien dat “binnenschippers in de stuurhut de meest fantastische wekplekken hebben. En wie kan zeggen dat hij kan werken met z’n kinderen om hem heen?” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS 9 Met 4500 ton naar Zeebrugge De plannen om Zeebrugge beter vo ten zijn met de bouw van de Seinestroomversnelling. Onderzocht wor leidingskanaal van de Leie bereikba tot 4.500 ton. Bruggen zouden moe gepast voor containervaart op drie Fijne kerstdagen en welvaren in 2008 We sluiten met deze Kerstspecial van De Binnenvaartkrant een boeiend en vruchtbaar jaar af. Dat belooft veel voor de nabije toekomst. Aan de moderne vloot en de investeringsbereidheid van de ondernemers zal het niet liggen, zoals in elke nieuwe uitgave van de binnenvaart weer met trots wordt getoond. Maar voordat we beginnen aan de eerste edities van 2008 nemen we voor dit jaar afscheid met al onze lezers fijne Kerstdagen toe te wensen en een welvarende start en een goede gezondheid in 2008. Alle medewerkers van De Binnenvaartkrant 13 Tel. 0182 - 38 75 22 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Megaschepen bundelen krachten Vanaf 1 januari werken drie nieuwe megaschepen samen in het nieuwe bedrijf Megabarging. De walorganisatie wordt gevormd door het jonge bevrachtingkantoor TransBoot uit Nijmegen. Het gaat om een nieuwe vorm van een samenwerkingsverband van particulieren in de binnenvaart, waarbij de binnenvaartondernemers zelf mede-eigenaar zijn van het bedrijf dat hen indeelt in de containervaart. Dergelijke commerciële samenwerkingsverbanden zijn niet nieuw, maar dat is het wel voor schepen van deze grootte. De bij Megabarging aangesloten schepen zijn de Felicitas, de United en de Kiliya. Drie identieke schepen van 135 bij 17,30 meter, elk goed voor meer dan 500 TEU (op vijf lagen). De Felicitas is een jaar ‘oud’, de United werd onlangs in de vaart genomen en de Kiliya stond in de vorige Binnenvaartkrant als zojuist opgeleverd schip. Het idee voor deze nieuwe vorm van samenwerken ontstond uit de relatie tussen het vorig jaar oktober gestarte bevrachtingkantoor Trans- Boot en eigenaar Klaas de Jong van de Felicitas. TransBoot werd op 1 oktober 2006 opgericht door Johan de Bot en Henk Nuy. Johan de Bot was voorheen directeur bij de terminal DIT in Duisburg en daarvoor de motor achter de inland waterterminal in Den Bosch. Henk Nuy was bevrachter bij De Beijer in Kekerdom. Samen begonnen ze ‘opnieuw’. “We begonnen op 1 oktober met een telefoon, potlood en papier.” Op 1 januari 2007 was het bedrijf al uitgegroeid tot vier mensen en dit najaar waren het er zes. “Toen we begonnen kregen we zelfs meteen aanvragen voor complete lijndiensten. We zijn echter ad hoctransporten gaan verzorgen.” Intussen varen er tien schepen vast voor TransBoot; nog een aantal andere is los inzetbaar. Vervoerszekerheid En dan nu de deelname in Megabarging. “Eén schip is geen schip als je vervoerszekerheid wilt bieden”, aldus Johan de Bot. Dat geldt dus ook voor de drie megaschepen. Vanwege deze aparte klasse schepen en de risico’s die de verplichtingen jegens de eigenaren met zich meebrengen, is besloten een nieuw bedrijf op te richten. TransBoot is nu klaar voor complete lijndiensten. De Bot: “Deze schepen zijn goed voor de vaart in het ARA-gebied, zoals vletwerk in de Rotterdamse haven en de Rijn op tot Keulen. Ze kunnen met deze afmetingen in principe tot aan Straatsburg varen, maar verder naar boven is niet verstandig. Als de grote sluis uitvalt, dan ligt het schip opgesloten op de Boven-Rijn.” Het zal niet alleen draaien om containers. “Veel met bulk op en met containers af. Vaak op Antwerpen. Daar hebben ze veel exportcontainers en vrijwel geen import. Dan wordt in de opvaart veel leeg gepositioneerd. In de afvaart zijn het juist weer veel zware containers. In Rotterdam zijn import en export meer in evenwicht.” Partijen bulkgoederen (kolen en erts) worden overgenomen van onder andere rederijen en tussenpersonen. De schepen van Megabarging nemen 6.000 ton kolen of erts mee en kunnen niet zomaar overal laden en lossen langs de Rijn. De vervoersmarkt begint er al aan te wennen. “De markt groeit maar door.” Lees verder op pag. 3 www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

De Binnenvaartkrant