Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 8 4

De Binnenvaartkrant 8 4 december 2007 Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië, Oekraïne en China Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Helling 110 x 11.45 meter Maaskade 105 b - 3071 NH Rottedam - telefoon 010 413 80 13 Für unser FMS “MÖWE” suchen wir ab dem kommenden Frühjahr einen erfahrenen, absolut zuverlässigen Schiffsführer (m/w) e zorgt voor een soepele doorgang van het scheepsverkeer op het traject Rotterdam/Delft/Den Haag en Leiden. Je bedient verschillende bruggen en sluizen - op afstand of ter plaatse - of werkt onder leiding van een verkeersbegeleider als operator in een van de bedieningscentrales. Je registreert het scheepsverkeer en ziet welke schepen in welk vaarwegtraject varen; informatie die je inwint met behulp van ons scheepvaartinformatievolgsysteem. De cursus Nautische functies 1 heb je succesvol afgerond. Verder heb je een vaarbewijs en een wettelijk verplicht marifoonbediencertificaat. Je kunt goed zelfstandig werken en bent nauwkeurig. Interesse? Bel dan met (070) 441 69 20 voor een uitgebreide functieomschrijving of kijk op onze site www.werkenbij.zuidholland.nl. Je kunt ook direct schrijven naar de provincie Zuid-Holland, t.a.v. mevrouw M. Martha, Postbus 907, 2300 AX Leiden. Vermeld hierbij het vacaturenummer DBI/07.022 op brief en envelop. www.werkenbij.zuidholland.nl Die neue erste Frau / Der neue erste Mann auf der „MÖWE“ sollte neben den fachspezifischen Kenntnissen (Rhein- und Radarpatent) insbesondere auch die Fähigkeit und Spaß daran haben, ein kleines, exklusiv nur für Charterfahrten eingesetztes Fahrgastschiff während der Saisonzeiten von April bis Oktober einschließlich, verantwortungsvoll zu führen und zu betreuen. Wir bieten eine ganzjährige Festanstellung bei guter, leistungsgerechter Bezahlung für eine in weitgehender Selbstverantwortung liegende, abwechslungsreiche und interessante Tätigkeit mit Freizeitausgleich im Blocksystem. Über Ihre schriftliche Bewerbung mit den üblichen Unterlagen würden wir uns freuen. Gern sprechen wir auch mit Ihnen, wenn auch Ihr(e) Lebenspartner(in) auf unserer „MÖWE“ erlebnisreiche Touren für unsere Gäste mitgestalten möchte und aus der Schifffahrt oder dem Gastgewerbe stammt. Rhenus PartnerShip GmbH & Co. KG August-Hirsch-Strasse 3 D-47119 Duisburg Telefon: 0203-8009-399 Fax: 0203-8009-230 E-Mail: Anne.Noreiks@de.rhenus.com Van Spronsen. Méér makelaar! De Schoof 8, 3341 EB Hendrik-Ido-Ambacht, T 078 681 25 66, E info@vanspronsenmakelaars.nl, vanspronsenmakelaars.nl H.I. AMBACHT Agnes Bartoutslaan 39 H.I. AMBACHT Hooftlaantje 96 ZWIJNDRECHT Mozartlaan 103 RIDDERKERK Van Leeuwenhoekstr. 50 zaterdag 8 december open-huis van 12.00 uur tot 13.00 uur. In de wijk Sandeling, vrijst. semi-bungalow met inp. garage, aan rustige verkeersluwe laan. Zeer comfortabele woning. Rondom fraai aangelegde tuin. Inhoud 540 m³. Eigen grond 613 m². Bouwjaar 1997. Beg. gr.: entree, ruime hal, garderobe, meterkast, toilet, trapopgang. L-vormige living (40 m²), opensl. deuren naar de tuin. Hoekkeuken met Siemens inb. app. Deur naar tussen hal met wasm. aansl. en opstelplaats CV (Ferroli), aansl. Garage, loopdeur naar tuin. en zonnig terras met elektrisch bedienbaar zonnescherm, Markiezen, gezellig (schaduwrijk) zitje, vijver, houten berging en vlonder aan brede singel. 1e verd: overloop, badkamer met ligbad, douche, toilet, wastafelmeubel. Ouderslaapk., kantoor/ logeerkamer I met kastenwand en kantoor/logeerkamer II. Vliering middels vlizotrap bereikbaar. Oplevering in overleg. Vraagprijs € 585.000,-- k.k. Vrijstaande villa in de wijk ‘De Volgerlanden’, luxe afwerking, biedt veel comfort: weinig onderhoud, volledig geïsoleerd, kunststof kozijnen, onderhoudsarme gevels, GIW garantie en Politiekeurmerk. Plavuizen vloer op begane grond met vloerverwarming. De oprit biedt plaats aan twee tot vier auto’s. Bouwjaar 2005. Eigen grond 407 m². Beg. grond: royaal entree-vide, toilet, meterkast, trapopgang, toegang bijkeuken, openslaande deuren naar tuingerichte woonkamer van 60 m², met gas open haard, schuurplafond. Open keuken met app. Terrasdeuren naar de tuin op zuid/oost met houten tuinhuisje en sprinklerinstallatie. Bijkeuken met aansl. wasmach./droger, aansl. waterontharder, opstelplaats Intergas c.v. ketel. 1e verd: overloop-vide, toilet, badkamer met vloerverwarming, hoekligbad, wastafel, design radiator. Logeerkamer met inbouwkastenwand. (Ouder)slaapkamer en garderobekamer. Luxe badkamer met douche, toilet, wastafel en vloerverwarming.. Zolder: vaste trap, zolderkamer met 2 dakvenster (Velux), bergruimte. Oplevering in overleg. Vraagprijs € 633.500,-- k.k. Villa met garage, rondom tuin met hele dag zon. Perfect geïsoleerd, zeer aangenaam door heteluchtverwarming. Alarminstallatie en airconditioning zijn ter overname. Direct bij winkelcentrum Oudeland, basisscholen, manege en recreatiegebied de Oude Maas. Inhoud ± 475m³. Eigen grond 383 m². Bouwjaar 1988. Beg.gr.: entree, trapopgang, vide, garderobe, mk, toilet. Woonkeuken met alle denkbare apparatuur. Bijkeuken met opstelplaats Nefit HR-ketel (Ecomline ‘99). L-vorm. woonkamer, lichte tegelvloer, open haard, kantoor-/slaap- of tv-ruimte. 1e verd: overloop, 3 slaapkamers, balkon. Badkamer met ligbad, dubbele wastafel, badkamermeubel, douche en toilet. 2e verd: grote bergzolder. Oplevering in overleg. Vraagprijs € 495.000,-- k.k. Penthouse met garage. Panoramisch uitzicht vanaf het dakterras(40m²), Het complex beschikt over een afgesloten entree met videofooninstallatie en lift. Actieve Ver. van Eig., bijdrage ± € 157,-- p.m. Bouwjaar 1992. Woonoppervlakte 140 m². Indeling: Ruime entree, garderobe, tegelvloer, toilet, bergkast met plaats C.V.-ketel Remeha 2005. Living (60 m²) met spachtelputzwanden, spuitwerkplafond, schuifpui naar dakterras op zuidwest, 2 elect. bedienbare zonneschermen en diverse screens. Half open keuken met app.. Ruime slaapkamer (voorheen 2 slaapkamers), luxe badkamer met ligbad, toilet en wastafelmeubel. Slaapkamer, 2e badkamer met douche, wastafelmeubel, designradiator en wasm.-/ drogeraansl.. Oplevering in overleg. Vraagprijs € 497.500,-- k.k. Bent u opzoek naar een royaal, goed onderhouden penthouse met vrij uitzicht, dan is dit appartement zeker een bezichtiging waard!

De Binnenvaartkrant 9 4 december 2007 ‘Iets’ in de soep De schipper en de dochter gaan er op uit want er moet nog wat voor de nieuwe keuken gekocht worden. De drie kleintjes blijven bij de schippersvrouw achter. Ze kunnen het goed met elkaar vinden dus is het een prima oplossing. En best gezellig voor een zaterdag. “Jullie mogen straks helpen met soep maken”, zegt ze tegen de meisjes. De oudste is zes en daar kan ze al heel wat mee. Maar de tweede is een ondeugende meid. Heel lief, dat wel. Maar toch eentje waar je goed op moet letten. De kleine jongen is net twee en dus nog niet geschikt voor het draaien van ballen gehakt. Hij moet maar met zijn ‘broems’ spelen. Het gehakt wordt op een diep bord gelegd en de meiden mogen het met een vork losmaken want het is nog niet helemaal ontdooid. Meteen al moet de schippersvrouw ingrijpen want er gaat gehakt naast het bord en zelfs is de grote hond al rauw gehakt op de grond aan het eten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. De meiden worden dus tot de orde geroepen. De schippersvrouw snijdt de paprika’s klein en ziet er op toe dat de gehaktballen niet al te groot gemaakt worden. Ook het jongetje gaat er zich nu mee bemoeien. Hij wringt zich tussen oma en de aanrecht en smijt ‘iets’ in de pan soep. “Oh nee”, zegt de vrouw boos terwijl ze intussen haar hersenen op volle toeren laat draaien. De aanrecht is een paar keer afgeveegd en giftige spullen heeft ze er nog nooit opgezet. Dus in principe moet het ‘iets’, wat in de soep terecht gekomen is, eetbaar zijn. Ze besluit hier verder niet over na te denken en ze krijgt daar overigens ook helemaal niet de tijd voor, want de meiden hebben er geen zin meer in waardoor het jongetje meent hun taken over te moeten nemen. Hij probeert in het gehakt te graaien en dat kan ze hem nog net op tijd beletten. Bacteriën worden wel met 100 graden gedood. Maar toch! Hij had immers net nog in de tuin met de hond gespeeld. Nu ze met zijn drieën het koken aan oma overlaten gaat dit gelukkig wat vlotter. Als de soep klaar is komen ook de schipper en zijn dochter terug. Ze prijzen de heerlijke soep en de kinderen krijgen een pluim voor het draaien van de overheerlijke gehaktballen. Hierna gaat de schipper nog een keer weg met zijn dochter en heeft oma weer het rijk alleen met de drie. Na de aanrecht voor de zoveelste keer afgeveegd te hebben gaat ze met hen naar de speeltuin. Daar hebben ze het prima naar hun zin. Weliswaar maakt de kleinste een paar keer een flinke smak, maar hij huilt niet, dus zal alles nog wel heel zijn. Omdat ze muziek horen vanuit het centrum besluit de schippersvrouw daar met de drie naar toe te gaan. Er is blijkbaar van alles voor kinderen te doen want er staan vier grote luchtkussens. Haar kleinkinderen zijn zeer ondernemingslustig, dus al snel amuseren ze zich met de vreemde kinderen. Even later zitten ze in een zeer groot luchtkussen waarin ze omhoog en omlaag gaan. De schippersvrouw probeert ze alledrie in het oog te houden. In ieder geval de allerkleinste want die vertrouwt ze totaal niet. Het lukt haar aardig tot de telefoon gaat en ze er even tussenuit moet omdat ze haar dochter anders niet verstaan kan. Als ze weer voor het luchtkussen staat ziet ze de meisjes bij elkaar zitten en haar ogen gaan op zoek naar het jongetje. Maar die is nergens meer te zien. Paniek overvalt haar en ze speurt tussen al die kinderen naar de kleine. Maar nee hoor. Nergens te vinden. Ze vraagt links en rechts, maar natuurlijk heeft niemand haar kleine jongetje zien weglopen, er lopen hier immers zoveel kinderen. Ze loopt over het plein, speurt in andere luchtkussens en rent weer terug. Gelukkig wijst een kennis haar nu op haar kleinzoon die al die tijd een beetje verstopt bovenin het grote luchtkussen zat waardoor ze hem niet zien kon. Pffff, wat is ze opgelucht. Haar hart bonst nog in haar keel en haar t-shirt is nat van het zweet. Maar gelukkig is hij weer terecht. Als de schipper en hun dochter met haar man die avond thuis zijn, eten ze allemaal nog een heerlijke kop soep. Gelukkig wordt er niemand ziek van dat ‘iets’ wat dus zomaar de soep was ingevlogen. Vermoedelijk was het gewoon een stukje paprika. En als ze allemaal hun magen gevuld hebben gaan de drie kinderen met hun ouders mee naar huis. “Ze zijn wel druk”, zegt de oma tegen haar dochter. “Ja, waar denk je dat ik ‘s avonds zo moe van ben”, zegt de dochter. “Nou, dan mag ik dat ook wel zijn”, zegt de schippersvrouw en ze denkt terug aan het schrikmoment waarin ze het knulletje kwijt was. Ze is maar wat blij dat ze die weer gezond en wel aan zijn moeder mee geven kon. VARELING door Irene Bruyninckx Mokum Mariteam wil vracht door gracht In typisch Amsterdamse stijl werd het plan voor vrachtvervoer over de Amsterdamse grachten gepresenteerd. Humoristisch en met een prominente rol voor Sinterklaas. Mokum Mariteam doorkruist de grachtengordel met diverse soorten schepen. ONDERSTROOM door Frank Antonie van Alphen Het is een professioneel samenwerkingsverband van transporteurs van goederen, afval- en reststoffen in de regio Amsterdam. Doel van de stichting is het opzetten van een milieuvriendelijk fijnmazig distributienetwerk op het water in de Amsterdamse binnenstad. Wethouder Maarten van Poelgeest van Ruimtelijke Ordening en Grondzaken, Waterbeheer en ICT zei blij te zijn met dit milieuvriendelijke vervoer in Amsterdam. “De Amsterdamse grachten zijn hét visitekaartje van de stad. Tegenwoordig lijkt het wel alsof ze er alleen zijn voor Fotografe Manon Bruininga en ik willen hierbij wederom een oproep plaatsen. Nog altijd zijn wij op zoek naar varensmensen die zich willen laten portretteren. Het liefst families van drie tot vier generaties groot. Dit voor een beeldfeuilleton in De Binnenvaartkrant, zoals u wellicht inmiddels weet. We hebben gelukkig al een aantal families bereid gevonden zich te laten fotograferen; een aantal sessies is inmiddels achter de rug en een aantal staat gepland. Maar we kunnen nog altijd aanmeldingen voor ons project gebruiken. We proberen met deze hernieuwde oproep voldoende kandidaten te vinden. Want het is nog steeds onze bedoeling de portretten niet alleen in De Binnenvaartkrant te publiceren, aan het einde van de serie in de krant ook als zelfstandig fotoboek uit te geven. En zo’n boek is een beetje dikker dan een krant, dus voor een boek hebben we wel wat meer materiaal nodig. Wij begrijpen dat het heel wat voeten in de aarde heeft om zo’n fotosessie te organiseren. Maar wellicht dat de portretten gemaakt kunnen worden tijdens een feest, een verjaardag (of andersoortige familiebijeenkomst) of rond de komende feestdagen wellicht. Bij de foto’s komen een korte tekst en uitleg van de geportretteerde mensen ter begeleiding van het portret. Daarin komen de diverse familieleden trouwens ook zelf aan het woord – met een smeuïge anekdote of een leuk (kort) verhaal. Denkt u daarbij aan het plaatje. Dit soort initiatieven toont aan dat grachten meer zijn dan een decor. In een drukke stad als Amsterdam is slim gebruik van de ruimte absoluut noodzakelijk. Goederenvervoer over de grachten scheelt niet alleen in de drukte op straat, door milieuvriendelijke boten te gebruiken scheelt het ook in de fijnstofemissie.” Zwarte Pieten toonden hoe de overslag plaatsvind. EVO heeft samen met Dutch Logistic Development onlangs een haalbaarheidsonderzoek voor het project Bargetruck gefinancierd gekregen door V&W. Bargetruck behelst kleine duwbakjes voor stadsdistributie (in Amsterdam). Mokum Mariteam kondigde bij de lancering van het project aan samen te gaan werken met Bargetruck. Mokum Mariteam kwam met een ludieke sinterklaasactie en wethouder Van Poelgeest gaf de laatste vracht aan. (foto Mokum Mariteam) Nog altijd op zoek naar families antwoorden op vragen als: Waarom bent u gaan varen? Wat zijn de verschillen met vroeger? Is het er wel leuker op geworden, met de tijdsdruk bijvoorbeeld? Heeft u op een internaat gezeten? Op een schippersschool of een ‘gewone’ school. Varen uw kinderen nog, of zijn ze gaan studeren? Hoe bevalt het leven op de vaart? Zijn er nog schippers of ex-schippers die bereid zijn zich door Manon Bruininga te laten fotograferen? Dan horen wij graag een reactie van u, ouders, grootouders met (klein)kinderen. En wellicht ook van uw kind aan huis: de matroos. Nogmaals: wij zijn er ons van bewust dat het moeite kost om dergelijke fotoshoots te organiseren. We schikken ons naar uw agenda en hopen nog altijd van ganser harte op uw medewerking te kunnen rekenen. En we willen alle families bedanken die al gefotografeerd zijn of hun medewerking hebben toegezegd. Belangstellenden kunnen zich melden bij de redactie van de Binnenvaartkrant.

Binnenvaartkrant