Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 60 4

De Binnenvaartkrant 60 4 december 2007 Een behouden vaart toegewenst. De adviseur die je kent Berk Nijmegen Meer weten? Bezoek www.berk.nl of neem contact op met Marcel Huisman voor een persoonlijke kennismaking. Bel (024) 378 48 48 of mail nijmegen@berk.nl. An Independent Member of Baker Tilly International Hét adres voor elke schipper! wij verzorgden de complete afbouw van het Wij feliciteren de familie Tonissen en de familie Pruyn NEPTUN en wensen schip en bemanning een behouden vaart ms Kiliya en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart HET BETERE WERK Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 591896. Telefax: 0487 - 517088

De Binnenvaartkrant 61 4 december 2007 Nieuwenhuijsen Geertruidenberg en Nederlof Scheepsbouw: 100 jaar oud, maar bij de tijd DOOR JOHAN DE WITTE In oktober 1907 kregen de gebroeders Tak van de gemeente Geertruidenberg toestemming om aan de Donge, op de huidige locatie, een scheepswerf te vestigen. Van primitief naar hightech. Vandaag de dag mogen de werf en zijn outillage tot de modernste van ons land worden gerekend. Een reden waarom de familie Nieuwenhuijsen, Nederlof, Vutters en gepensioneerden zich vervoegden in Scheveningen, waar de ‘scheepsbouwers’ hun jubileum vierden. Zo woonden ze een wereldse Joop-van-den- Ende-voorstelling bij. De geschiedenis uit 1907 vertelt ons dat het 2276 zielen tellende Geertruidenberg 34 ambachtelijke bedrijven kende. Zoals vier sigarenfabrieken (met in totaal 57 werknemers, waaronder zeventien kinderen), één hoepelmakerij met acht werknemers en drie koperslagerijen met zes mannen en twee kinderen in dienst. De gebroeders Tak vragen in 1907 aan B en W vergunning voor het bouwen van twee bescheiden houten loodsen, met een slaapplaats! Blijkbaar wilden de gebroeders, afkomstig uit ’s Gravenmoer, een eigen plekje op de werf. Eind 1907 wordt er een sleepkaan van 1050 ton (de grootste aan de Donge) op stapel gezet. Er zijn dan zestig volwassen medewerkers en tien jongens werkzaam. In de moeilijke tijd die volgt, gaan de gebroeders Tak failliet. In 1923 vestigt Huibert Kornelis Nederlof zich vanuit Sliedrecht officieel in Geertruidenberg, als scheepbouwmeester. Zijn zonen Teunis en Meeuwis worden later eigenaar van T&M Nederlofs Reparatie Bedrijf. Het is 1939 als Teun Nederlof eigenaar-directeur wordt. Bertus Nieuwenhuijsen uit Hank wordt in 1945 aangenomen als ‘nagelhitter’. Later wordt Bertus als medevennoot en directeur in het bedrijf opgenomen. Tegenstroomse groei In de periode ‘55-‘66 kent de werf economische schommelingen, gelijk seizoenen. In 1967 richten Tem Nederlof en Bertus Nieuwenhuijsen de nieuwe N.V. Scheepswerf en Machinefabriek v/h T. Nederlof op. De mouwen worden opgestroopt, vanaf de grond wordt alles opnieuw opgebouwd. Ondanks malaise ziet de werf kans zich stilletjes aan te vernieuwen. De tegenstroomse groei komt door een juiste inschatting van de markt, een drempelloos kantoor en de aanspreekbaarheid van Tem en Bertus voor medewerkers en klanten. Voortvarend wordt de modernisering van de werf in al zijn onderdelen aangepakt, waarmee deze zich in hellingprocedure en reparatiecapaciteit onderscheidt. Bertus Nieuwenhuijsen stopt in 1995 en wordt onderscheiden met een gouden medaille in de Orde van Oranje-Nassau. Tiny Nieuwenhuijsen, al 24 jaar aan de werf verknocht, pakt de handschoen op. Samen met Tem Nederlof, die op De werf aan de Donge. zijn beurt het stokje in 2003 overdraagt aan de familie Nieuwenhuijsen, met Tiny aan het roer. In Brabantse sfeer en zonder file rijd je naar de werf toe, die beschikt over twee hellingbanen van 125 meter en drie van 135 meter lengte. In theorie trekken ze 3000 ton omhoog. De zwaarste klus tot dusver woog 2600 ton. De diepgang is minimaal twee meter permanent. Voor schroeven en reparatie is er de veertien meter brede schepenlift. Hellingtransporteurs bestuurt men radiografisch. Secties worden op de millimeter gesteld. Klasse maken, verlengingen en alle reparaties zijn routine. Ombouw van enkel- naar dubbelwandig, waarvoor octrooi is verleend, pakken ze in Geertruidenberg innovatief en professioneel aan. Indutten of achteroverleunen kan Nieuwenhuijsen Scheepsbouw zich niet permitteren. Vernieuwen en een goede naam uitdragen is precies wat veel trouwe medewerkers van de werf al jaren lukt. Reünie van Internaat St. Salvator Roermond Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 Twee oud-leerlingen van de lagere school van Internaat St. Salvator in Roermond, Jacqueline Schepers en Anneke Paulus, organiseren een reünie. De meisjesschool was verbonden aan het internaat van de Zusters Ursulinen, maar werd ook bezocht door meisjes die niet intern woonden. De leerlingen kwamen uit de binnenvaart maar ook kinderen van welgestelde industrielen gingen er naar toe. Schepers en Paulus roepen oudleerlingen die de school aan de Zwartbroekstraat tussen 1958 en 1968 bezochten, op zich aan te melden voor de reünie. Die vindt op zaterdag 5 april 2008 plaats in Roermond. Informatie is te vinden op www. schoolbank.nl. Opgeven kan bij Jacqueline Schepers via e-mail: m.schepers5@kpnplanet.nl, en telefonisch bij Anneke Paulus: (0475) 46 62 30. Rensen Shipbuilding B.V. leverde in collegiale samenwerking met Oosse Maritiem B.V. het casco van het ms Kiliya. Wij wensen ms Kiliya en haar bemanning een behouden vaart. Wij wensen B.V. PT Binnenvaart veel succes en een behouden vaart. Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 O OOSSE Maritiem B.V. Lauwers 40, 3332 TB Zwijndrecht Tel. 078-6191040, Fax 078-6193508 W.F.H. Molegraaf, Tel. 078-6399357 Gsm 0653-136771

Binnenvaartkrant