Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 58 4

De Binnenvaartkrant 58 4 december 2007 ING Bank Rotterdam wenst B.V. PT Binnenvaart een behouden vaart met het ms Kiliya Wij verzorgden de volledige betimmering en wensen schip en bemanning veel succes en een behouden vaart. Speciaal voor de binnenvaart Meer weten? ING Bank Binnenvaartcentrum Rotterdam Telefoon: 010 - 2012200 Fax: 010 - 2012226 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook B.V. PT Binnenvaart koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Wij wensen de "Kiliya" en haar bemanning een behouden vaart www.efm.nl

De Binnenvaartkrant 59 4 december 2007 De Gerlien - van Tiem neemt tweede werkhaven in gebruik Minister wenst Kiliya behouden vaart DOOR JOHAN DE WITTE Op 8 december zal de nieuwe, 6300 ton grote, Kiliya worden gedoopt door minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken. Dat gebeurt aan de kade van de nieuw in gebruik genomen werkhaven van De Gerlien - van Tiem in Druten. De festiviteiten zullen worden opgeluisterd door de aanwezigheid van overheidsvertegenwoordigers en hoofdaalmoezenier Bernard van Welzenes. Hiervoor zet de Kiliya zijn deuren al om 10.00 uur open. Om 17.00 uur begint het feest voor familie, vrienden en relaties. Het ruim van de Kiliya is ‘drie spitsen breed’, er passen op vijf lagen zo’n 502 TEU’s in. Het schip heeft drie enorme dwarsverbindingen, vier dummycontainers met een ingebouwde trapschacht, en om het een keertje te schilderen is 600 liter verf nodig. Een ruim met een vergezicht, met de uitstraling van een dok waarin aan tonnage achttien spitsen passen. Zonder equipement verplaatst het casco 1470 ton water en heeft het een holte van 5,50 meter. Er zijn drie woningen op het achterschip met zes slaapkamers. Het voorschip lijkt op een chalet en heeft vier slaapplaatsen. Om misverstanden te voorkomen: de Kiliya is een binnenschip! Het ruim is drie spitsen breed. (foto’s Johan de Witte) De Kiliya is bijna klaar. Sterk team Het casco is geleverd door Rensen Shipbuilding, in samenwerking met Oosse Maritiem, en werd gebouwd in China. De Gerlien - van Tiem, Van Tiem Elektro, Willemsen (interieur), Van der Velden (besturing) en vele onderaannemers hebben er voor de PT Binnenvaart BV een buitengewoon mooi schip van gemaakt. De koers van de PT Binnenvaart bepalen de compagnons Jan Pruyn, Bernard en William Tonissen. Een sterk team, dat in 1998 is gaan samenwerken en in 1999 opdracht gaf voor de bouw van een schip van 110 x 11,45 meter op een werf in de Oekraïne. Nadien werd die Kiliya door toevoeging van een bak als koppelverband voor DeCeTe in Duisburg ingezet in het vervoer van containers. De keuze voor afbouw door De Gerlien - van Tiem was wegens voorgaande ervaring voor hen vanzelfsprekend. De mannen zitten er kort bij huis; Nijmegen, Kranenburg en Beuningen vallen immers onder de rook van Druten. Byzantijnen Aan boord is het alom activiteit als we aan dek stappen – echt gereed is er nog weinig. Dat eeuwige gesjouw met onhandig zware wasmachines zou men eens innovatief moeten engineeren. Het zal menige rug en knie ten goede komen. Een rookpluim op het voorschip verraadt dat er iets draait. We gaan kijken. Het geluid van een Caterpillar wordt hoorbaar, schroefwater stuurboord-bakboord, de Kiliya komt in beweging. Het blijkt een 3512 van 1670 pk te zijn, gekoppeld aan een Veth-Jet-installatie met een schroef met een diameter van 1,80 meter. Een krachtbron die de Kiliya wel in het vaarwater houdt. Tijdens de vaart beschikt het schip over twee in de dubbele bodem ingebouwde hydraulische roeren van Van Wijk voor de ‘recht-zo-die-gaatkoers’. De enorme machinekamer heeft in de zij verhoogde bordessen, die de bezoeker via een tweede trap gelegenheid geven om op fundatieniveau oog in oog te staan met twee 3512-Caterpillars, versterkt door Reintjes-koppelingen en Van Voorden-schroeven. PT Binnenvaart heeft het dik voor elkaar met zijn Kiliya, een naam die is meegenomen uit de Oekraïne. Het was de naam van de werf, waar het vorige schip gebouwd is. De naam werd echter reeds genoemd in 1241, het jaar waarin de Byzantijnen daar hun eerste verdedigingsmuur bouwden. Niettemin uniek op de Rijn. “Tijdens de bouw van het casco zijn we diverse keren in China geweest”, zegt Jan Pruyn, “om nog wat bij te schaven op grond van tips en de China-bouwervaring van Alexander Durinck. We zijn nog op de Muur geweest en in Sjanghai, waar carrièredrang, ontwikkeling, schoonheid, verscheidenheid en onvermogen voortdurend op het netvlies liggen.” Je komt er ogen te kort. Dat zal ook op 8 december zo zijn, als T. van Gezellen en echtgenote (HID RWS Arnhem), T. Peters en echtgenote (Gedeputeerde van de Provincie Gelderland), burgemeester A.P.M. Aelberts en echtgenote, wethouder M.H.T. Lepoutre (Economische Zaken), de families Van Tiem, Tonissen en Pruyn in Druten acte de présence geven. Wanneer dat alles achter de rug is, gaat de Kiliya in charter varen bij MeGa Barging uit Nijmegen in de containerdiscipline. Wie leverden aan ms Kiliya Rensen Shipbuilding bv i.s.m. Oosse uitlaatgassendempers en flexibele opstelling spiegelsteunen en spiegels WindeX Engineering BV Autena Marine V.O.F. Maritiem bv Levering casco motor Van der Velden Marine Systems Airconditioninginstallatie, RVS klaproosters, ICOM communicatiesysteem voor aan dek, Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Alex Toebast Las- en Montagetechniek Stuurpaneel HP 6000, roeraandrijvingen, DWKK machinekamer- en ruimventilatoren 2 Personal Computers t.b.v. woning en Van Tiem bv Complete afbouw Machinekamerplaten voor- en 6080/75, 4 HD 220 roeren Tyco Integrated Systems BV stuurhuis, ContainerPlanner stuwprogramma, ING BANK Rotterdam Binnenvaartdesk achtermachinekamer Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Brandbeveiligingsapparatuur GPRS/UMTS/HSDPA -router met WiFi accesspoint Financiering Mostert pijpleidingen Van Wijk B.V. Smeba Brandblusmateriaal voor (draadloos) internettoegang in het Mega Barging Nijmegen Johan de Bot Machinekamerleidingen (voor) Koproer, lieren, ankers en kettingen Misti Scheepsreparatiebedrijf stuurhuis en woning, 2 “Fanless” computers 024-3726250 www.MegaBarging-NL Van Voorden Promac Radio Holland Netherlands bv Autokraan lengte 12 mtr., hydraulisch t.b.v. IOLAN 2-draad systeem, 2 volledig dimbare Bevrachting VAN VOORDEN 2 hoogrendement Nautische apparatuur uitschuifbaar tot 18 mtr., hefvermogen 2000 kg LCD –inbouwmonitoren, EPAK satelliet EFM onderlinge schepenverzekering u.a. straalbuisschroeven, 5-blads, diam. 1750 mm Orlaco Products BV Orlaco camerasysteem Bouwmeester Roeiboot type White TV-ontvangstsysteem met een vijftal Digitale Verzekering Machinefabriek - Scheepstechniek Van Tiem elektro bv Electrische installatie Zwets Werkendam BV DVB –ontvangers, Panasonic digitale Pon Power B.V. DE WAAL bv Schroefassen en de Waal seals Sygo BV Hoogtemeter en ladingmeter Zwets pompen en appendages telefooncentrale met een 18-tal 2 Caterpillar hoofdmotoren type 3512C, 1521 pk Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroef RAFA B.V. Ramen Total Lubricants Inland Marine telefoontoestellen, Telular Phonecell GSM- 1600 rpm, 1 Caterpillar motor voor installatie, type 4-K-1800 met Caterpillar Loggers Rubbertechniek bv Total smeermiddelen terminal voor spraak- en faxcommunicatie, boegschroefaandrijving, type 3512C, 1675 pk, dieselmotor, vermogen van 1675 pk, Flexibele opstelling woning Bunkerbedrijf Neptun bv HP kleurenprinter, fax, copier en scanner in één, 1800 rpm, 3 Caterpillar generatorsets, type 1800 rpm, Veth ballastpomp, type VP14 S3 Willemsen interieurbouw & Smeermiddelen, gasolie, diverse RADARpilot 720° navigatiesysteem C4.4, resp. 47, 87 en 107 kVa Rietveldhydraulics b.v. scheepsbetimmering Volledige betimmering scheepsmaterialen en Nelf verven Copula Promotion vof Parker Hannifin bv Motorbediening Complete hydrauliek tbv de stuurmachine T & R Vloeren Vloeren Technische Groothandel Peter Blom Bedlinnen, serviesgoed met logobedrukking, REINTJES Benelux bvba 2 Reintjes Blokland Non Ferro bv Luchtkoelers J. de Jong Scheepsservice & Loopplank, buitenboordtrap, container stekkers, logo brug en voorschip keerkoppelingen, type WAF 665 L reductie Kampers Scheepskonstruktie BV Installatietechniek brandblussers, reddingsboeien, zwemvesten, Copula Scheepvaart Reclame RVS 5,044:1 Stuurhuis met hefbeweging Levering en aanleg sanitaire installatie ADNR kisten, diverse scheepsbenodigdheden bevestigingen reclameborden op denneboom Machine Support B.V. Uitlijnen motoren Handelsonderneming Beerens BV GvD Tegelwerken vof Complete betegeling Jotun BV Coating casco Sun Roestvaststaal B.V. Diverse RVS werken Isolatiebedrijf Franssen B.V. Achterradarmast type Compromis, uitschuifbare Speedheat Utrecht Nelf Lakfabrieken BV Coating overig waaronder uitlaten en trappen Isolatie van de woning en de uitlaatgassystemen stuurhuistrap met verstelbare treden, Vloerverwarming in woning, keuken, Inspectie Verkeer en Waterstaat/Bureau Huchem Special Products b.v. Discom BV Uitlaatgasdempers hoofdmotor voorradarmast type Alexandra, 3 BX badkamers, slaapkamers, hal en stuurhuis Veritas Classificatie HC-Roka, HC-Shipclean, HC-Fix (desinfectant) Rubber Design BV Flexibele ophanging scheepsdeuren, heklichtbeugel type Bolero, RVS Siebers Woonstoffen Volledig stoffering de Berk Nijmegen Accountancy

Binnenvaartkrant