Views
1 year ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 48 4

De Binnenvaartkrant 48 4 december 2007 Wij feliciteren familie Oldekamp van harte met poedertanker Phoenix

De Binnenvaartkrant 49 4 december 2007 TecMon: respect voor klanten, toeleveranciers én medewerkers DOOR JAN HOEK Negen jaar geleden startten Leo en Monique Koopmans, samen met Cees Beerens, in Werkendam met het bedrijf TecMon. Aanvankelijk als montagebedrijf voor Beerens, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een bedrijf met in totaal twintig medewerkers, dat zich kwalitatief onderscheidt met de productie en montage van allerlei aluminiumen rvs-producten, de ontwikkeling van casco’s van aluminium boten en de complete betimmering van schepen. Goud TecMon beweegt zich in het hogere segment. “Bij ons zien we de klant niet alleen als klant, maar meer als partner. We hechten veel waarde aan onze vaste klantengroep. Onze visie is eigenlijk heel simpel: zorgen dat er aan beide kanten een winwinsituatie ontstaat. Dat heeft alles met wederzijds respect te maken”, aldus Leo Koopmans. Praten met Leo Koopmans betekent luisteren naar een bijzonder enthousiaste en bevlogen ondernemer. “Respect is er ook voor de medewerkers; zij moeten het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden. Respect hebben voor zowel de klant als de medewerkers en ook de toeleveranciers is terug te zien in rendement en resultaat. Onze portefeuille is dan ook tot ver in 2008 goed gevuld.” “Met onze medewerkers werken we aan carrièreplanning: elk half jaar hebben we een functioneringsgesprek en bespreken we wat we samen willen bereiken. We kunnen nooit achterover gaan zitten, want het kan altijd beter. Daar dienen we hard aan te werken. Goed onderling overleg en goed plannen zorgen ervoor dat we binnen ons bedrijf geen stress kennen. We bieden meer dan een doorsnee-bedrijf: de medewerkers verdienen bij TecMon een goed salaris, ze beschikken over een mooie bedrijfsauto en over een ruime, goed uitgeruste werkplaats. Die mensen zijn het goud en degenen waarmee je het moet verdienen. Machines kan iedereen kopen”, stelt Leo. Betimmering Naast rvs- en aluminiumwerk voor de scheepvaart levert TecMon onder andere ook gevelbeplating voor ziekenhuizen, scholen en woningen. Leo vervolgt zijn verhaal: “We zorgen verder voor bouwbegeleiding van woningen in het hogere segment.” “Dat geldt ook voor de betimmering van schepen. Sinds 1 oktober beschikken we met TecMon Interieur over een eigen interieurbedrijf met zes timmerlieden met jarenlange ervaring in de binnenvaartbranche. Ook hier onderscheiden we ons door het leveren van een afwerkingsniveau in het hogere De medewerkers maken het bedrijf. segment. We willen bij ieder project, woning of schip, een eigen accent achterlaten en nog meer op maat leveren. We zoeken dat in een net iets andere indeling van de woning, een exclusievere materiaalkeuze én een andere visie. Om ons te kunnen onderscheiden werken we met een binnenhuisarchitect die ons daarbij ondersteunt.” TecMon verzorgt de complete betimmering, levering van masten en divers alu/rvs-werk van het motorschip Addio (135 x 17 meter), dat bij Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie in Capelle aan den IJssel wordt afgebouwd. “Met een vernieuwde werkplaats van 1200 m2, gevuld met nieuwe machines, goed opgeleide vakmensen, elf bussen en een nieuw kantoor met ontvangstruimte, zien we de toekomst met veel werkplezier en goede zin tegemoet.” In dit jubileumjaar van het 75-jarige Rotterdamse Havenbedrijf werd medio november ook nog eens de tienmiljoenste TEU overgeslagen. De vrolijk beschilderde container was volgepakt met goederen van de organisatie Right to Play, die zich inzet voor sport en spel van kinderen in landen waar dat niet zo vanzelfsprekend is. Tienmiljoenste TEU Een leuk cadeau van het Havenbedrijf was bovendien 10.000 euro voor Right to Play. De goederen van Right to Play gaan naar projecten in Sri Lanka, Thailand, Tanzania, Mero Libanon, Indonesië, bezet Palestijns gebied, Ghana en Benin. De recordcontainer gaat ook naar één van deze landen. In 1968 werd in Rotterdam 117.000 TEU overgeslagen. In 1974 voor het eerst 1 miljoen en in 1997 meer dan 5 miljoen. Achter elkaar gezet zouden 10 miljoen TEU’s anderhalf keer de aarde omvatten. (foto Ries van Wendel De Joode) Problemen bij baggerdepot In de afgelopen maanden hebben zich tijdens de bouw van het baggerspeciedepot in het Hollandsch Diep problemen voorgedaan. Het gaat om zogeheten taludvallen, die ontstonden bij het ontgraven van de put. De oorzaak is volgens Rijkswaterstaat, dat het depot samen met de aannemerscombinatie Sassenplaat realiseert, voornamelijk van geotechnische aard. De taludvallen hebben geen invloed op de omgeving, de scheepvaart en de waterkwaliteit van het Hollandsch Diep gehad”, aldus Rijkswaterstaat. De aannemerscombinatie onderzoekt momenteel wat de precieze oorzaken zijn en welke mogelijke oplossingen er zijn. De herstelwerkzaamheden aan het talud zijn ondertussen al in gang gezet. De problemen hebben nog geen invloed op de geplande opleverdatum. Rijkswaterstaat gaat er vanuit dat de problemen tijdens de resterende werkzaamheden opgelost worden. 30 miljoen voor vlootsanering Nederlandse platvisserij Op maandag 26 november is de saneringsregeling voor de visserij geopend. Inschrijven kan tot en met 10 december. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit trekt 30 miljoen euro uit voor de sanering van de platvisserijvloot (onder andere tong en schol). Er is 1 miljoen euro voor sociaal-economische maatregelen en 29 miljoen voor de sanering van de vloot. Het ministerie verwacht dat met deze sanering ongeveer 25 viskotters uit de vaart worden genomen. De schepen worden gesloopt om te voorkomen dat ze op andere plaatsen in de wereld worden gebruikt. Minister Gerda Verburg werkt op drie manieren aan de verbetering van de sector: innovatie door bijvoorbeeld verbetering van vistuig of het stimuleren van samenwerking in de hele keten, het op peil brengen van de visstand via vangstquota en de sanering van de vloot om de rest van de vloot een betere economische positie te geven.

De Binnenvaartkrant