Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 46 4

De Binnenvaartkrant 46 4 december 2007 Geleverd: Postbus 77, 8280 AB Genemuiden Sisalstraat 9, 8281 Genemuiden Tel: +31 (0)38 - 385 71 23 FaX: +31 (0)38 - 385 58 17 Mobiel: +31 (0)6 53 29 18 79 E-mail: info@snijderscheepselektro.com Internet: www.snijderscheepselektro.com Totale elektrische installaties, met Touch-screen, tweedraadssysteem, Satelietschotel en Generatoren op paralelbedrijfssysteem. ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND WENST M.T.S. PHOENIX EEN BEHOUDEN VAART ABN AMRO Binnenvaart Unit Nederland - Locatie Rotterdam, Wilhelminaplein 7-8, telefoon 010-4962640 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook familie Oldekamp koos voor de uitstekende dekking en premievoorwaarden van efm. Wij wensen de "Phoenix" en haar opvarenden een behouden vaart. www.efm.nl feliciteert familie Oldekamp met het nieuwe poedertanker Phoenix en wenst hen veel vaargenot in de door ons betimmerde woning. Velsenstraat 6, 4251 LJ Werkendam, TEL: 0183-505201, FAX: 0183-500424 Met succes opgeleverd “Phoenix” Met dank aan familie Oldekamp voor het in ons gestelde vertrouwen. Wij wensen poedertanker “Phoenix” een behouden vaart. Gespecialiseerd in compleet onderhoud en nieuwbouw van poederoverslag installaties, cementtankers, droge ladingschepen en beunschepen. Bergsedijk 2-6 4941 GA Raamsdonksveer, postbus 3 4940 AA Raamsdonksveer Telefoon: (0162) – 51 36 50 Fax:(0162) – 52 24 06

De Binnenvaartkrant 47 4 december 2007 Phoenix staat garant voor zijn werk DOOR JOHAN DE WITTE 25 jaar geleden kwam de poedertanker Egberdina voor de eerste keer aan een kolencentrale om te lossen. Het was in die tijd uniek. De Phoenix is inmiddels de zevende, door Asto uit Raamsdonksveer geïnstalleerde poedertanker van Henk Oldekamp, met volledig geautomatiseerde laad- en losequipement. Na koppelen komt er geen mens meer aan te pas. Silo’s worden beveiligd door leegvalbeveiliging, de hoeveelheid is nauwkeurig controleerbaar. Het Asto-systeem verpompt op de Phoenix zes verschillende producten en laat geen kilo achter in zijn acht verticale tanks. “De Phoenix moest een groot draagvermogen hebben, een kruiplijn van 4 meter, goede vaareigenschappen én op een schip lijken”, begon Asto-‘baas’ Sjef Peters zijn speech tijdens de vlagwisseling op 10 november in Drimmelen. “Met overleg en gebruikmakend van elkaars ideeën is de Phoenix een poedertanker die in deze vervoerssector elke vraag aan kan”, ging hij verder. “De Oldekampen hebben hun sporen verdiend in cementvervoer en zijn daarna grondleggers geworden in het transport van vliegas- en bodemassen.” Jorien Duursma, Henk Oldekamps zus, slingerde de champagnefles tegen de steven, waarmee de Phoenix zijn naam kreeg. Na ondertekening werd Henk Oldekamp eigenaar en nodigde hij het gezelschap naar restaurant ’t Voske voor de borrel en het banket. Daar kreeg Henk de scheepsbel aangeboden door De Waardt Scheepsbouw. Pionieren “25 jaar geleden met vliegas voor de wal was pionieren”, aldus Henk. “Niettemin werkte het Asto-systeem toen al naar verwachting. Je blijft altijd wel prakkiseren hoe dingen beter kunnen. Ontwikkelen is nog leuker dan varen.” Zijn vorige poedertanker, Egberdina II, heeft voor de Phoenix model gestaan. De stuurhut, radar en een aantal andere componenten zijn van het oude schip overgeplaatst, voordat de Egberdina werd gesloopt. Piet de Waardt en Sjef Peters feliciteren het echtpaar Oldekamp. De eerste reis met vliegas van Nijmegen naar de Maasvlakte zit er al op: de Phoenix functioneert. Losen laadinstallaties van poederschepen worden – in afwijking van die aan boord van vloeistoftankers – in de praktijk door de inspectie gecontroleerd. Rekenwerk De Phoenix vaart voor Binnenlloyd Maastricht, gevestigd in de Maasstad. De onderneming is een samenwerkingsverband van Peterson Havenbedrijf uit Rotterdam en Heemex. Binnenlloyd is een logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in vervoer, opslag en expeditie van poedervormige bulkgoederen. De firma beschikt over achttien schepen, die in grootte variëren van 500 tot 1400 ton. De Phoenix meet 80 x 9,50 x 2,63 en is 1098 ton groot. De Waardt Scheepsbouw liet het casco in opdracht van Scheepvaartbedrijf Oldekamp in het Poolse Nova Sol bouwen. De Phoenix is een optimaal functioneel schip. “De eisen om 1000 ton op 2,50 meter diepgang te laden en een kruiphoogte van 4 meter in combinatie met snelheid, heeft rekenwerk gekost”, aldus Piet de Waardt, die in samenwerking met Sjef Peters casco’s ontwerpt en de afbouw realiseert. Van het succesvolle Phoenix-type (met deze afmetingen) zijn er reeds negen in de vaart. Van de 110- metercasco’s – met afwijkend onderwaterschip voor de snelheid – die De Waardt eveneens in Polen laat bouwen, is de derde vrijwel klaar en voor de vierde is het staal aan de werf. (foto’s Johan de Witte) Bakkerij aan boord In de categorie poedertankers staat de Phoenix garant voor zijn werk. Een Caterpillar 3508 van 1065 pk met Masson-keerkoppeling en een Wärtsilä-schroef plus straalbuis geven snelheid aan de Phoenix. De Waal houdt met zijn afdichting het water buitenboord en Van der Velden stuurt. De boegschroef is geleverd door Oudakker uit Maasbracht. De acht tanks, in hoogte verschillend (voor de kruiplijn) zijn gemaakt door Landindustrie uit Sneek. Snijder uit Genemuiden was verantwoordelijk voor de gehele elektrische installatie. De Phoenix kan zelf laden met een capaciteit van circa 100 ton per uur en lossen met 230 ton per uur. Hiervoor is het schip ingericht met een computergestuurd systeem, ontwikkeld door Asto. De compressor komt van Eleveld uit Voorschoten. Timmerbedrijf Holster uit Werkendam realiseerde een warme woning, schitterende badkamer en een fantastische keuken, waarin de 8- jarige Roland Duursma reeds faam verwierf door het bakken van brood en appeltaart. Asto installeerde dit jaar drie nieuwbouwschepen en deed een ombouw tot poederschip. De Jaguar, een 110 meter lang drogeladingschip wordt 18 december opgeleverd. De orderportefeuille van het bedrijf bevat eveneens het installeren van een aantal duwbakjes die door de Vahali-werf in Belgrado worden gebouwd en bestemd zijn voor het vervoer van ijzergloride, in en om Parijs. Wie leverden aan poedertanker Phoenix P. de Waardt Ship Trading BV bediening en elastische koppeling Oudakker v.o.f. SPEEDHEAT Breda Nelf Lakfabrieken BV Levering casco Parker Hannifin bv Boegschroef OBS 900 Vloerverwarming Coating overig Machinefabriek en Handelsmij. Asto b.v. Hydrauliekpompen en gasoliefilters NRF BV Bunkoelers WindeX Engineering BV Hempel (The Netherlands ) B.V. Complete afbouw en poederlosinstallatie Firma Eleveld Blokland Non Ferro bv RVS roosters Stralen en conservering ABN AMRO Binnenvaartunit Nederland Compressoren Beunkoelers Veka Shipbuilding BV Inspectie Verkeer en Waterstaat Financiering Unisol isolatietechniek bv Van der Velden Marine Systems Machinekamerventilatoren Classificatie L. de Waardt Scheepsmakelaardij Isolatie uitlaatgassystemen en woning 2 roeraandrijvingen type DWK 6080/56 en 2 HD Bunkercentrum Dongemond Ernst & Young Belastingadviseurs Makelaardij Discom BV 195 profielroeren Bijboot, volledige scheepsuitrusting, Total Accountancy W.P.I. Shipbuilding Uitlaatsystemen Alphatron Marine B.V. smeerolie, gasolie en aluminium belettering Dekatel Nederland BV Levering complete schip Rubber Design BV Nautische apparatuur en camerasysteem Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Telecommunicatie Binnenlloyd Flexibele opstelling motor Snijder Scheepselektro BV Van Wijk B.V. Breman Shipping Installation B.V. Bevrachting Caldic Techniek bv Complete elektrische installatie Autokraan, 15 mtr. Hefvermogen 2000 kg, 2 UV drinkwaterzuiveringsinstallaties EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Stamford generatoren Sygo BV ankerlieren, ankers en kettingen Aquamar Waterzuivering Verzekering Wärtsilä Nederland BV Hoogte- en scheepsladingmeter Zwets Werkendam BV Waterzuiveringsinstallatie Dolderman BV Schroef en straalbuis RAFA B.V. Ramen Zwets pompen en appendages Schoonschip Hoofdmotor, motorbediening en generatorsets Machinefabriek - Scheepstechniek C. Holster Scheeps- en Daalderop BV Reinigingsproducten ADS van STIGT DE WAAL bv onderhoudstimmerwerk Warmwaterboiler Masson marine keerkoppeling type MM W4400, Stuwa schroefas met schroefasrem en Stuwa Complete betimmering inclusief keuken en Total Lubricants Inland Marine reductie 5,077:1, 24V solenoid t.b.v. electrische schroefasseals sanitair Smeerolie

Binnenvaartkrant