Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 42 4

De Binnenvaartkrant 42 4 december 2007 Wij feliciteren Vantage C.V. van harte met coaster Vantage

De Binnenvaartkrant 43 4 december 2007 Hele binnenvaart viert jubileum VeKa mee Naar schatting 1700 mensen woonden zaterdag 24 november het jubileumfeest van de VeKa Group bij. In een tijdelijke feesthal naast het kantoor aan de Werkendamse Biesboschhaven werd zowat de hele binnenvaart getrakteerd op een middag en avond vol optredens, eten en drinken, met als hoogtepunten de doop en de ‘name giving’ van de die dag opgeleverde containerfeeder Vantage. VeKa Group bestaat twintig jaar en dat werd uitgebreid gevierd. ’s Middags konden gasten en andere belangstellenden de nieuwe coaster Vantage bezichtigen. Kinderen konden zich uitleven op een springkussen, smullen van een gratis suikerspin en een ritje maken in de zweefmolen. Maar het mooist vonden ze waarschijnlijk toch de brug en de machinekamer van het imposante schip. Na de Rijnwaterdoop, verricht door Ruben Hofstra, een 15-jarige jongen die VeKa’s president-directeur Peter Versluis eerder dit jaar had leren kennen tijdens de Droomrit van Doe Een Wens Stichting Nederland (die wensen vervult van kinderen met een levensbedreigende ziekte). Ruben mocht toen in Peters snelle auto meerijden naar Bavaria City Racing in Rotterdam. Het klikte tussen de twee en daarom had Versluis Ruben gevraagd voor de hoofdrol bij de doop van de Vantage. Groei Daarna kon het feest echt beginnen. Er waren meerdere warme en koude buffetten; er was een sushibar; medewerkers van de Oesterkoning serveerden aan tafel verse oesters; en bij het stalletje van Jacobus Toet konden gasten gerookte zalm en port proeven. Er waren diverse optredens. Onder andere van Anita Meyer. De Rotterdamse burgemeester Opstelten arriveerde ’s avonds. Hij verleende de Vantage zijn definitieve naam. Peter Versluis keek in zijn toespraak vooral terug op de ontwikkelingen die de VeKa Group de laatste vijf Twintig jaar vernieuwen Peter Versluis (rechts) in gesprek met enkele van de vele gasten. (foto’s MGR) jaar heeft doorgemaakt. Sinds de opening van het kantoorgebouw Portsight aan de Biesboschhaven in 2003 is het bedrijf niet alleen enorm gegroeid; ook werden allerlei nieuwe activiteiten toegevoegd: “De overname van Bijlsma Shipyard, de succesvolle afsluiting van diverse tanker-cv’s, de aankoop van werven in Tsjechië (Nova Lodenice Melnik, red.), het opzetten van Eurotechniek in Roemenië, de aankoop van de werf in Heusden – samen met Teo van Maastricht en Gerrie van Tiem en Marcel Zweers – en de uitstap naar zand en grind, grond- en verzetwerk. Met de Vantage beleven we de uitbreiding met een zeetak, samen met participanten.” Tijdens de feestavond vestigde Versluis nog eens de aandacht op Doe Een Wens Stichting Nederland. De VeKa Group schonk een cheque van ruim 10.000 euro aan de organisatie. Piet Versluis legde twintig jaar terug met de handel in schepen de basis voor de VeKa Group. Inmiddels heeft zijn zoon Peter Versluis (34) de leiding bij het vroegere familiebedrijf – waar Piet en Peters broer Jan overigens nog steeds een belangrijke rol vervullen – dat is uitgegroeid tot een veelzijdige en internationaal actieve speler in de scheepvaart. Nationale erkenning kwam er in 2006, toen Peter Versluis door zakenmagazine Bizz werd uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar. Vooral de vernieuwing van de manier van werken werd geroemd. VeKa laat op diverse werven in het buitenland (van Tsjechië tot China) casco’s bouwen. Die worden vervolgens afgebouwd op werven in Werkendam, Lemmer en Heusden. Werven die tot de groep behoren of waar VeKa aandeelhouder van is. Het bedrijf is zowel in de binnenvaart als de zeevaart actief (ook met scheepvaart-cv’s) en heeft met De Eendracht overslag en transport – een bedrijf dat onlangs werd overgenomen – weer een nieuwe activiteit opgepakt. De toekomst ziet er zonnig uit. De orderportefeuille, zo vertelde Peter Versluis tijdens het jubileumfeest, telt tot en met 2010 zo’n 200 complete schepen (binnenvaart en zeevaart bij elkaar opgeteld). Kinderen konden zich uitleven op een springkussen, suikerspinnen eten en een ritje maken met de zweefmolen. Veel bekenden uit de scheepvaart ontmoetten elkaar in Werkendam. Zoals Tom Dorsman (links) en John Tournier. Vantage laadt in Ipswitch eerste containers Vervolg van pagina 41 Doorontwikkeld betekent op deze containerfeeder detailaanpassingen van voor- en achterschip en de holte van het ladinggedeelte is verhoogd, zodat drie lagen containers onder de luiken passen. Hierdoor is het dekhuis eveneens verhoogd waardoor er een void space onder één van de vier verdiepingen is ontstaan, wat comfort biedt voor een indrukwekkende hoeveelheid elektronische apparatuur. De Vantage is het grootste type schip dat Bijlsma Lemmer maakt en is uitgevoerd met de meest uitgebreide technische equipement tot dusver. Arend Bijlsma: ”Schepen bouwen is onze lust en ons leven. We hebben er meer dan honderd jaar geschiedenis in. Samen met VeKa vaart ons product weer over zee. We zijn daar in Lemmer blij mee; de ploegen zijn weer uitgebreid. Binnenkort functioneren we weer op volle sterkte.” De totale realisatie van de Vantage vergde ongeveer 150.000 manuren. PortConnect “Als mijn kont zes kanten had, zette ik er zes keer Werkendam op”, aldus een trotse Werkendamse scheepvaartondernemer. Ook hier verraadt de spiegel als thuishaven Werkendam en Erik van der Wiel is eveneens trots. “Een fantastisch schip, dat met medewerking van velen tot stand is gekomen en waarvoor ik samen met mijn Antoinette iedereen bedank. In het bijzonder de VeKa Group.” Zondagmiddag 25 noveber werd de acht man sterke crew voor deze eerste reis aangevuld met vader Bas van der Wiel, van wie Erik het varen heeft meegekregen. “Enorm fijn om deze eerste reis mee te maken”, aldus Bas. Het is 15.30 uur, de sleepboten maken vast om het schip op de rivier te brengen. De schroef en Wärtsiläenergiebron zijn een maatje te groot voor de Biesboschhaven. Zodra er voldoende ballast is ingenomen, gaat het richting Hoek van Holland op weg naar Ipswich om De hoofdmotor is, net als de schroef en de kopschroef, van Wärtsilä. in opdracht van PortConnect uit Zeebrugge een volle bak containers te laden voor de Belgische zeehaven.

Binnenvaartkrant