Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 4 4

De Binnenvaartkrant 4 4 december 2007 [ Familieberichten] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,74 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. De laatste uren voor het einde, dan wordt die grote wereld klein, is plotseling alles onbeduidend, tot aan het laatste beetje pijn. Wat wij zo indrukwekkend vonden verliest zijn glans, verliest zijn zin, maar achter de gesloten ogen, glanst een gigantisch begin. Na een gezond en blij leven is van ons geheel onverwacht heengegaan mijn moeder, schoonmoeder en onze oma Grietje de Vries – Dijkstra ~ Grietje ~ weduwe van Jan de Vries In de leeftijd van 85 jaar. Einte en Gerda Claudia en Kees Rotterdam, 22 november 2007 Correspondentieadres: E. de Vries Dr. J.M. de Uylstraat 14 4207 NK Gorinchem De begrafenis heeft reeds plaats gevonden. TE KOOP Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor een van haar duwboten: - Kapitein (omgeving Terneuzen) - Kapitein (systeemvaart) Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl Gevraagd Kapitein op kvb Estate, week/week of 14/14 i.b.v alle papieren, Loon n.o.t.k. Tel. 0651-706 823 Firma Beltra B NV zoekt : Voor onmiddellijke indienstelling schipper, tankvaartuig is pluspunt doch niet noodzakelijk. De kandidaat zal een team van 5 man vervoegen voor onze bunkerschepen Trafuco 4 & 5. Correcte Belgische beloning. Uw kandidatuur kan verstuurd worden naar : Molenberglei 6,2627 Schelle, Tel. contact : 0032 496 16 23 06 of via mail: marc.vdb@trafuco.be Gevraagd gehuwde schipper op mbs 900 ton, binnenlandse vaart Tel. 078-6812866 Gevraagd: (licht) Matroos op ms Glissando. Int. vaart. Tel. 0653-534774 of 0049-172-627 87 43 (Fam. Hoogendoorn) Gevraagd kapitein Op container koppelverband, vaargebied Antwerpen – Basel, 14 daagse rondreis, vrijetijdssysteem 14 op/14 af. Tel. 06-53461246 Goede verdiensten Werken op verzorgde schepen Vrijetijdsregeling Rederij Ringoot en zoon nv GEVRAAGD MATROOS Sollicitaties: Metropoolstraat 1 2900 Schoten BELGIE + (32) (0)3 235 75 75 rederij@ringoot.be TWEEDEHANDS LUIKENKAP Zeer degelijke alu schuifkap 12 luiken (3-hoog) voor ruimafmeting 56m x 8m30 0032/3/353.26.89 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Elmare 1x lichtmatr. i. b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Carpe Noctem 1x matroos i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 Gespecialiseerd in ballastpompen, draadloze kraanbesturingen, Orlaco camerasystemen, Intellian satellietvolgsystemen, importeur van Elca en OLP draadloze systemen. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.wbhandel.nl 10 nieuwe overalls € 99,00 Overall Tiprobatez vlamvertragend, 10 stuks € 295,00 kleur marine of oranje Prijzen excl. btw terwijn-zwolle@hetplanet.nl tel. 038 4651728 tot 22:00 www.terwijn-zwolle.nl Gevraagd per direct: Kapitein met zee patent en Stuurman met Rijnpatent en ADNR, op moderne zeetanker. Vaarsysteem 14 dgn op/14 dgn af Tel. 0032-495-500 626 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Carpe Noctem 1x stuurman i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 MATROOS GEVRAAGD op mds Carisma Tel. 06-53153374 www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 5 4 december 2007 Hoge onderscheiding voor Joep Slokkers Joep Slokkers is met pensioen. Afgelopen vrijdag gaf hij ter gelegenheid van zijn pensionering bij Interrijn een feest in het Kasteel van Rhoon. De directie van het Havenbedrijf Rotterdam kende hem een hoge onderscheiding toe. Die onderscheiding is het Boeganker. Dat is voor personen die gedurende vele jaren vanuit een leidinggevende positie een vitale bijdrage hebben geleverd aan de Rotterdamse economie. Dat deed Joep Slokkers als directeur en medeeigenaar van Interrijn, het bevrachtingskantoor dat hij tussen 1974 en nu uitbouwde tot een toonaangevend firma in de Europese binnenvaart. Joep Slokkers wordt geroemd om zijn creativiteit en ondernemerszin. Weliswaar verkocht hij de aandelen van Interrijn in 1994 aan de EWT, in 2003 kocht hij ze weer terug. Hij begon met Interrijn na de opkomst van de containerrederijen in de binnenvaart met het ro-rovervoer voor zowel zwaar materieel (onder andere voor het Amerikaanse leger in Duitsland) als voor personenauto’s. Bovendien doet de Interrijn-holding in expeditie en (Rijn)bevrachtingen. Joep Slokkers speelde een sleutelrol bij het onderbrengen van EWT bij Veerhaven in 2002. Hij blijft aan Interrijn verbonden als adviseur. Bij zijn afscheidsfeest ontving Joep Slokkers afgelopen vrijdag een Boeganker, een hoge onderscheiding van het Havenbedrijf Rotterdam. (foto Ben Wind) Plotselinge terugval in tankvaart Het leek weer enkele weken beter te gaan in de tankvaartspotmarkt, maar daar kwam afgelopen donderdag plotseling verandering in. Het ladingaanbod stagneerde. De prijzen reageerden niet onmiddellijk. Waarschijnlijk hangt de abrupte terugval in het ladingaanbod voor de tankvaart samen met de fluctuaties in de olieprijs en de onvermijdelijke speculaties die daarmee samenhangen. Maar fysieke handel is momenteel, zeker in diesel, erg lastig, doordat de wachttijden bij de terminals extreme vormen hebben aangenomen. Die ‘unconvenient truth’ voor de tankvaarders is ook de belangrijkste reden dat de afgelopen weken er weer voor redelijke tarieven kon worden gevaren. De capaciteit van de vloot is door de wachttijden bij de terminals aanzienlijk afgenomen. Er werden records gebroken met wachttijden tot vier (!) weken. Zo kan het bij dit matige ladingaanbod toch zomaar voorkomen dat voor een partij eenvoudig geen schip wordt gevonden. Die situatie doet zich om heel andere redenen ook voor in de droge lading, waar al maanden bijzonder goed kan worden verdiend. Gesproken wordt zelfs van meer dan een verdubbeling van de totale besomming voor sommige reizen. Volgens één van de bevrachters is dit mede het gevolg van het toegenomen aantal collega-bevrachters op de markt. Bovendien zou de transparantie als gevolg van internetvoorzieningen als de Vrachtindicator de markt zeer transparant hebben gemaakt. “Schippers weten nu dat ze onder een bepaalde vrachtprijs niet hoeven aan te nemen.” MARKTINZICHT Lancering ‘Cleanest Ship’ De BP-smeerolietanker Victoria zal een jaar lang ‘Cleanest Ship’ zijn. Ruud Lubbers had er zichtbaar plezier in om dit project te lanceren. De oud-premier was erbij omdat hij kwartiermaker is van het Rotterdam Climate Initiative. Het Climate Initiative komt oorspronkelijk van oud-president Bill Clinton, die de wereld over reist om steden erop te wijzen dat ze op moeten passen met de uitstoot van teveel CO2 en op het milieu in het algemeen. Het Rotterdam Climate Initiative is een het ambitieus project van haven en stad Rotterdam om in 2025 nog maar de helft van de CO2-uitstoot te realiseren van die in 1990. Het ‘Cleanest Ship’ is echter geen project van het Rotterdam Climate Initiative, maar als het navolging krijgt, zal het zeker wel een bijdrage kunnen leveren. De Victoria produceert nauwelijks nog uitstoot van schadelijke gassen. “De lucht die de motor ingaat, is vuiler dan de uitlaatgassen”, merkte één van de aanwezigen op bij de officiële ingebruikname van de Victoria op dinsdag 20 november, aan de Wilhelminakade in Rotterdam. Er is voor tonnen geïnvesteerd in het ‘Cleanest Ship’ door de installatie van een ‘adviserende tempomaat’ – waarmee de schipper voortdurend weet wat de meest efficiënte snelheid is – en een roetfilter voor de motor van het schip, met selectieve, katalytische reductie van de uitlaatgassen. Bovendien gebruikt het schip zwavelarme brandstof met een zwavelgehalte van 10 ppm (parts per million) in plaats van de huidige gebruikelijke 2.000 ppm. Overigens zal het zwavelgehalte van alle aan de binnenvaart geleverde brandstof de komende jaren afnemen, om na 2010 ook op die 10 ppm uit te komen. In het wegvervoer wordt diesel getankt van hooguit 50 ppm zwavel en dat zal de komende jaren ook verder omlaag gaan. Door het huidige lagere zwavelgehalte is het mogelijk met vrachtauto’s relatief schoner te rijden dan met een binnenschip wordt gevaren. Relatief, want door het altijd veel lagere brandstofgebruik van de binnenvaart per tonkilometer houdt de binnenvaart SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Ruud Lubbers had zichtbaar plezier op het schone schip, de twee jaar oude smeerolietanker Victoria. (foto MGR) een voorsprong in de uitstoot van bijvoorbeeld CO2. Minder gassen Met al deze toepassingen van uitontwikkelde technieken zal de Victoria veel minder schadelijke uitlaatgassen produceren. Tien procent brandstofbesparing dankzij de tempomaat bijvoorbeeld levert een navenante vermindering van de uitstoot van CO2 op. Maar de reductie van de overige gassen is veel spectaculairder: 90 procent minder stikstofoxide, 98 procent minder fijnstof en 99 procent minder zwaveloxide. Ruud Lubbers’ moeder was schippersdochter en daarover vertelde hij tijdens de ingebruikname van de schone Victoria. Hij zei tevens al zijn hele loopbaan betrokken te zijn bij verbetering van het milieu in de Rijnmond. Vice-president David Baldry van BP Shipping omschreef de start van ‘Cleanest Ship’ als een kleine stap op weg naar een effectieve vermindering van de uitstoot door de gehele transportsector. ,,Maar het lukt alleen als de hele markt meedoet en de overheid ook.” Het is de eerste keer dat het honingraatroetfilter achter een voortstuwingsmotor in de binnenvaart wordt geplaatst, vertelde Hans van Burk van leverancier SootTech. “Het is heel effectief, maar alleen als zwavelarme brandstof wordt gebruikt. De roetdeeltjes blijven tegen het filter zitten en als de druk te hoog wordt, worden ze verwijderd door een automatische, ingebouwde brander. Zo blijft het filter zelf schoon.” Het Nauticlean S-systeem werd ontwikkeld in Zwitserland door Hug Engineering. De ‘selectieve, katalytische reductie’ haalt vrijwel alle NOx uit de uitlaatgassen. Bovendien dempt het filter het geluid van de motor. De aanpassingen op de smeerolietanker Victoria maken deel uit van het pan-Europese project CREA- TING (Concepts to Reduce Environmental impact and Attain optimal Transportperformance by Inland Navigation) in samenwerking met oliemaatschappij BP. Verenigde Tankrederij (VT) verzorgt de operationele inzet van het schip. ... vandaar onze flexibiliteit!

Binnenvaartkrant