Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 30 4

De Binnenvaartkrant 30 4 december 2007 Wij feliciteren familie van Hemelrijk van harte met ms Santa Ponsa

De Binnenvaartkrant 31 4 december 2007 Henk Wolthuis stopt na 34 jaar in de expertise DOOR JOHAN DE WITTE Hij is van het type no nonsense. Een teamspeler die zich bij de kern houdt, niet boven of onder, maar naast elkaar. Heeft een inzet van ‘niet lullen maar poetsen’ en is bij ‘calamiteiten’ soms wat kort van stof. Na bijna 34 jaar zijn rol bij Expertise en Taxatiebureau v/h Van Pelt & Co backstage vervuld te hebben, staat Henk Wolthuis nu voor één keer in de schijnwerpers. Henk Wolthuis (geboren in 1944) hangt zijn job op 21 december aan de kapstok en trekt zijn hobby-outfit aan. Het is welletjes. Wanneer hij in zijn woonplaats Heerewaarden de klappen van een langzaamloper hoort, steekt hij nieuwsgierig zijn hoofd boven de dijk uit voor een blik op de rivier. “Dat blijft er altijd in.” Werkindeling Als jochie ging hij in Amsterdam naar school, bekwaamde zich in techniek in Groningen en leerde varen bij zijn vader en anderen. Enigszins gehandicapt doordat tijdens zijn dienstplicht een voertuig over zijn voet reed, stopte Henk al op zijn 29e met varen. Er viel met zijn beperking goed te leven, maar moeilijk te varen. Hij keek uit naar iets waarbij je zo nu en dan zitten kon. Nu zochten ze bij Van Pelt & Co een boekhouder-coördinator voor de werkindeling. Tien dagen later ruimde hij zijn bureau in op het expertisekantoor aan boord van de Bunkerrama in Rotterdam. Uitzicht op de scheepvaart, werk in zijn eigen metier, hij sprak de taal van klanten, had boeiend werk en geen dag was hetzelfde. “In het begin was de intentie om je waar te maken heel sterk: spiekbriefje mee naar huis en dat je Henk Wolthuis: “Saai was het nooit.” (foto Johan de Witte) vooral maar niets vergeten zou. Situaties als experts ergens op af sturen waar ze niet verwacht werden, of dat er juist wel op hen gewacht werd maar ze zich op een andere locatie bevonden, kon je het beste maar vermijden.” Het wende snel; het was een job op zijn lijf geschreven. Niettemin vergde bijblijven cursus na cursus. De ontwikkelingen gingen snel, van zijschroef tot hightech en de laptop van vandaag. Een expertisebureau groeit daarin mee. Brand Tijdens een reparatie van de Bunkerrama bij Schram in het dok vloog de zaak in de brand. Een debacle waarbij Henk alleen het adressenbestand en de meeste dossiers boven water hield. Het leidde tot de verhuizing naar Maaskade 169. Hier werd hij de steun en toeverlaat van binnenwaaiende experts, ‘de Haarlemmerolie van Van Pelt’. “In bezit van een fotografisch geheugen had hij altijd een antwoord als wij ergens onder een vlak of aan boord gegevens nodig hadden”, zegt John van den Elshout. “Niemand is onvervangbaar, maar we gaan onze lopende bibliotheek en collega zeker missen.” Henk: ”Een dag niet op kantoor was een blanco bladzij in mijn persoonlijke databank.” Aandelen In 1995 namen John van den Elshout en Henk Wolthuis de Van Peltaandelen van Theo de Regt over. Jan Touw was al vennoot; hij stopte in 2002. Inmiddels werkt de firma al weer jaren vanuit een fraai kantoor – waar overigens nog een plek vrij is voor een duizendpoot annex tekenaar annex constructeur – aan de Industriestraat in Hardinxveld. John (buiten) en Henk (binnen- en soms ook buitendisciplines) hebben elkaar niet alleen goed aangevuld maar ook additioneel werk opgepakt, zoals tekenwerk, stabiliteitsberekeningen, diensten voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de ontwikkeling van ombouw van enkelwandige naar dubbelwandige tankers. Een systeem waar octrooi op is verleend. Het laatste ei dat het bureau heeft gelegd, is een uniform motorkeuringsprotocol voor verzekeraars en banken. Elke keurende monteur en instantie is gehouden aan de instructies daarin. Pechdag Even terug naar 15 februari 1974: op het Hollandsch Diep zit een Franse motor vast, dwars over een kempenaar. Tegelijkertijd is er een schip zinkende bij Hansweert en ergens ook nog één met roerverlies. Een pechdag, maar saai was het nooit. Na 34 jaar bedankt Henk Wolthuis de relaties van Van Pelt & Co voor de prettige samenwerking en goede verstandhouding. Van Pelt & Co biedt hem een afscheidsreceptie aan op 21 december (van 16.00 tot 18.00 uur) in het Zwijndrechtse ARA Hotel, waar familie, vrienden en relaties welkom zijn. Dubbel feest bij Rederij Smaragd Vrijdag 23 november was het dubbel feest bij Rederij Smaragd. Het Rotterdamse bedrijf vierde zijn 10-jarig bestaan en de ingebruikname van zijn derde partyschip, de Smaragd I. 175 relaties vierden het feest met de eigenaren, familie Boere, mee. Tien jaar geleden begonnen Bauke en Hannie Boere de rederij, samen met Kees Ruytenberg en Luuk Vos. De twee compagnons, die vrijdag 23 november in het zonnetje werden gezet uit dank voor hun steun, hebben hun aandelen circa drie jaar geleden aan de familie Boere verkocht. In diezelfde periode kwam dochter Sylvia Boere in het familiebedrijf werken; zij wordt binnenkort mede-aandeelhouder. Haar broer Bennie is dat al. Sylvia en Bennie zullen de rederij de komende jaren helemaal overnemen. “Mijn vrouw en ik gaan zachtjesaan afbouwen”, aldus Bauke Boere. “Maar voorlopig blijven we wel gewoon meewerken.” Welkome aanvulling Gezien de groei van de onderneming is dat ook wel nodig. De rederij had al twee schepen: de Smaragd II en de Smaragd III. Daags voor het jubileumfeest arriveerde nummer 3, Smaragd I genoemd, in Rotterdam. Het is de voormalige Eureka IV uit Kampen. Sylvia Boere bedankt de vroegere compagnons van haar ouders, Kees Ruytenberg (links) en Luuk Vos, die drie jaar geleden terugtraden als aandeelhouder. (foto De Binnenvaartkrant) “Dat schip is een welkome aanvulling op onze vloot”, vertelt Boere senior. “Een slag groter dan de Smaragd II. Er kunnen 300 gasten zitten. Het is bovendien een modern schip. Het is pas tien jaar oud en beschikt over een buffetlift, dubbel glas en airconditioning.” Met de nieuwe aanwinst zal Rederij Smaragd ook regelmatig buiten de regio Rotterdam te zien zijn. “De eerste keer is tijdens Sylvester; dan varen we naar Düsseldorf. In de zomer gaan we weer naar Duitsland; voor Rhein in Flammen. Voor de Zonnebloem gaan we komend jaar een aantal keren naar Doesburg. Door de beperkte breedte en hoogte kunnen de andere schepen van de organisatie daar niet komen.” Aanvaring in Geulhaven In de Rotterdamse Geulhaven heeft afgelopen donderdagavond een aanvaring plaatsgevonden tussen twee binnenvaarttankers. Een met methanol geladen schip boorde zich in de romp van een schip dat eetbare olie vervoerde. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Beide tankers liepen een lek op en verloren een kleine hoeveelheid van hun lading. Dat leverde volgens de politie geen gevaar op, omdat het om kleine hoeveelheden ging. Methanol is een licht ontvlambare stof, maar door de kou en doordat het spul direct met het water in contact kwam, ontstond geen brand. Boten van het Havenbedrijf Rotterdam verleenden assistentie en pompten water uit een van de schepen. Vlak na het gebeurde deed zich nog een aanvaring voor; die was tussen twee binnenvaartschepen die assistentie wilden verlenen. De schade aan die schepen viel mee.

Binnenvaartkrant