Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 2 4

De Binnenvaartkrant 2 4 december 2007 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Rens Westhuis Dirk Luijk Druk PCM Grafische Bedrijven, Rotterdam Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVRAAGD 1e/2e Kapitein in bezit van: Groot vaarbewijs 2, radarpatent en ADNR. Voor meer info bel: 06-22154684 GESOCHT KAPITEIN Fur tanker 2 wk/2wk lux. Kondities Tel. 0049-1726476317, 0031- 651485535, 0032-475285395 TE KOOP Pass.schip, luxe motor, 34m/5.05m, 30 pers € 120.000,00 excl. Tel. 06-53888067 NU GOEDKOPER … dan ooit elektronisch navigeren. Alle Nederlandse binnenwateren Vloerbedekking laten leggen zonder stil te leggen!! Meer dan 38 jaar ervaring en, we komen door heel Nederland Voor meer info bel of mail: info@keizer-tapijt.nl M. 06 - 284 107 44 www.keizer-tapijt.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah € 130 150 Ah € 155 200 Ah € 195 230 Ah € 225 Optima CCA 815 € 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Ah € 1600 590 Ah € 1750 690 Ah € 2100 790 Ah € 2300 890 Ah € 2600 1020 Ah € 2850 1120 Ah € 3100 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl op 3 cd’s voor € 64,50/cd. Wij installeren gratis voor u. Navigatielaptops al v.a. € 89,50. GPS-muis € 64,50. Ook kaarten België, Duitsland en Frankrijk. Bel 0320-261501 of kijk op www.b-bit.nl/binnenvaart. htm GEZOCHT DEKSMAN (V) Partime, 1 mnd op/1 mnd af. Tel. 06-28646942 Scheepvaartbedrijf M. den Boer VEILING, Zeilboot wegens overlijden t/m 29 nov. (nwe Solé dsl ’04) www.bootveiling.com ONLINE VEILING Seal 28 AK zeilboot t/m 3 december 2007 21.30 u. www.bootveiling.com BORNRIF VOF VRAAGT 2 matrozen, 2mnd op/1 mnd af Tel. 06-53154669 GEVRAAGD KAPITEIN/ STUURMAN Voor mts Demis ibv patent en ADNR, € 3000,- p.m. wk/wk of 2 wk/2 wk Tel. 0032-4737112700 of nvcaro@telenet.be BEZATSUNG GESUCHT Für Containerschiff, Fahrgebiet Bremen, Rotterdam und Antwerpen Tel. 0049-1732726488 SCHIP TOT CA. 49M GEZOCHT! Duwboot (max. 1,4m diep) of werk-/kraanschip met spudpalen, Kempenaar, in lage prijsklasse, vaarklaar, v.v. goede techniek + vlak, grote woning en geldig SI certificaat www.mausi-ahoi.info TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. SCHIPPER GEVRAAGD a/b poedertanker “Delta” (38m spits) vaste route (B) Schans naar Tisselt, goede beloning, 5-daagse week. Tel. +32(0)-475442789 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Matthinge 1x stuurman i.b.v. dienstb., min. 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenv., vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 TE KOOP GEVRAAGD: (gebruikte)waaiers tbv K&R NA 25/NA 30, te koop: pompen typeNA 25: geheel gereviseerd + inwendig voorzien van duurzame BELZONA coating tevens te koop: laatste pomponderdelen voor NA 20! Geluk Vlissingen BV tel. 0118-470995 www.belzonageluk.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Vigilate 1x lichtmatr i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., min. 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Anita 1x matroos i.b.v. dienstb., met functie matr., 2 jaar vaartijd, vaar/verl. i.o., loon vlgns CAO Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Diomedia 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb. 2jr. vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verl i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Spauwer 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd, vlgt cursus matroos, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Jacobus 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Veronique 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus matroos, vaar/verl. i.o., loon vlgns CAO Binnenvrt Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Veronique 1x matroos i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. mts Friendship 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GEZOCHT STUURMAN Op koppelverband, loon en vrije tijd notk 06- 21220206 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Anaconda 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Olesia 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Friendship 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Twister 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 BIEDT ZICH AAN KAPITEIN Rijnpatent, radar, marifoon, als aflosser Info tel. 06-53667367 AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 01-08-2007) 1.650,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Prijs kunststof container: € 150,-- per stuk, exclusief BTW. Dealer Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Anja 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 VOLMATR. 25 JR ZOEKT Werk, 14/14, ADNR, voor 23 jan. Tel. 06-27012498 KICKERS TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 TE HUUR GEVRAAGD Loods met min. 30m. kade ruimte www.ventura-marine.eu tel. 06-54956692 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x 9,00 14,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met 2,05 (buiten Ned. 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) 3x 21,00 Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. 31,00 19,00 42,00 23,00 52,00 28,00 62,00 33,00 72,00 38,00 83,00 Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 4 december 2007 CBRB vindt verwijt IVW niet terecht Bij een herhaalde grote controleactie van de IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) werd deze zomer bij de Kreekraksluizen geconstateerd dat de containerbinnenvaart in de helft van de gevallen niet de volledige ladingpapieren bij zich heeft. Bij een soortgelijke actie scoorde de sector vorig jaar even slecht. De conclusie van IVW dat "de binnenvaart zich beter aan regels moet houden", viel niet zo goed bij het CBRB. Die organisatie stelt in een reactie al jaren erop te wijzen dat de problemen van de juiste ladingdocumenten bij de te vervoeren containers niet alleen kunnen worden opgelost door de vervoerder aan te spreken. De Inspectie zegt in een persbericht echter dat "de binnenvaart de naleving van wet- en regelgeving moet verbeteren". Het CBRB pleit voor een ketenbenadering. “Probleem is dat bij de afgifte van containers op containerterminals te vaak de juiste ladingpapieren (nog) ontbreken. Er dienen derhalve ook uitdrukkelijk eisen te worden gesteld aan de aanbieders van de lading, namelijk aan de verladers en aan de terminals. Deze problemen doen zich met name voor bij het vervoer van zeer grote hoeveelheden containers over een korte afstand, zoals op het traject Antwerpen-Rotterdam.” EDI Het CBRB verwacht veel van Electronic Data Exchange (EDI) in het kader van toekomstige securityeisen in de vervoersketen en wil “Problemen met ladingdocumenten niet opgelost door vervoerder aan te spreken” graag ‘aan deze professionaliseringsslag’ meewerken. De organisatie heeft IVW aangeboden om hen te betrekken bij het security-project. “Rapporten van de International Maritime Organisation (IMO) hebben eerder dit jaar aangetoond dat het een mondiaal probleem is bij het vervoer van containers per zeeschip. Dit rapport laat zien dat van de wereldwijd gecontroleerde containers, in totaal 34.416 stuks, er maar liefst 10.606 overtredingen zijn geconstateerd. Het betreft ook hier vooral de problemen met de documentatieverplichting. Internationale vooruitzichten laten zien dat de afhandeling van containers wereldwijd in 2012 de 741 miljoen TEU zal bereiken." Verplichtingen "Dit komt neer op een stijging van tien procent per jaar. De Nederlandse Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen voorspelt een toename van het transport van gevaarlijke stoffen over water van vijftien tot veertig procent over de komende jaren. In Nederland wordt zestig procent van alle gevaarlijke lading vervoerd per binnenschip. Dit schept verplichtingen ook en juist voor onze bedrijfstak.” Aldus het CBRB. Bij de controleactie werden 37 schepen gecontroleerd met in totaal 3.040 containers aan boord. Ook als er gevaarlijke stoffen en afval werden vervoerd, klopten de documenten niet altijd. 24 procent van de vervoerders van gevaarlijke stoffen ging in de fout en 11 procent van de vervoerders van afvalstoffen. Een vijfde van alle schippers had niet alle containers aangemeld bij het IVS90. Er werden boetes uitgedeeld en schepen vastgelegd totdat de ladingdocumenten in orde waren. De actie bij de Kreekraksluizen werd gedaan door IVW, RWS, KLPD, Zeehavenpolitie, douane en de Scheepvaartpolitie Antwerpen. Trendlijnen in laadvermogen gaan steil omhoog DOOR COR SPEK “Door het wegvallen van de oudvoor-nieuw-regeling is er geen externe rem meer op uitbreiding en vernieuwing van de vloot. Door liberalisatie van de markt lopen de trendlijnen in laadvermogen steil omhoog. Door de grote nieuwbouwgolf dreigt er overcapaciteit.” Dat zei Jarl Schoemaker van NEA, kennisinstituut voor vervoer, verkeer, logistiek en infrastructuur, afgelopen vrijdag bij de presentatie van de nieuwe Capaciteitsmonitor van de Rabobank Binnenvaartbanken. Op 30 november werden de jongste gegevens van de Capaciteitsmonitor gepresenteerd, nu gebaseerd op de boekjaren 2000-2005 van 618 schepen. Omzet, vaarkosten en nettowinst zijn de indicatoren van het cijfermateriaal, dat door Schoemaker werd gepresenteerd. De steekproef is vergroot met 166 schepen en werd daarmee betrouwbaarder. Uit de cijferreeks blijkt onder meer dat de gemiddeld tonnage per schip (1622 ton) sterk toenam. De steekproef toont geleidelijk stijgende omzetten voor een gemiddeld motorvrachtschip (1560 ton). De vaarkosten, na een daling in 2000-2003, namen sinds 2004 aanzienlijk toe. De nettobesomming (omzet minus vaarkosten) is gestegen naar gemiddeld 244.642 euro. Bijzondere weersomstandigheden en de stijging van gasolieprijzen hadden hierop hun weerslag. Door meer Tim Nagel: “De investeringsbeslissingen in de binnenvaart lijken veelal niet gebaseerd op verwachte vervoersstromen, maar op de individuele situatie en mogelijkheden van de scheepvaartondernemer.” (foto TekstAtelier) reizen en een hogere transportprestatie konden omzet en nettowinst groeien. Twee miljard euro Aansluitend gaf Tim Nagel, accountmanager Zakelijke Relaties bij Rabobank Lek- en IJssel, zijn blik op de cijfers. “Voor de toekomst zijn de vervoersverwachtingen goed, al zijn deze moeilijk te voorspellen. Voor een belangrijk deel hangt dit samen met de consumptie in de EU. Invloeden die daarop inwerken zijn onder andere inflatie, werkgelegenheid, wereldwijde wisselkoersverhoudingen en de onvoorspelbare prijzen van grondstoffen.” Over de nieuwbouwgolf en schaalvergroting zei Nagel. “Met het groter worden van de schepen neemt ook de omloopsnelheid toe. In toenemende mate wordt semicontinu en continu gevaren. Dit vergroot ook het aanbod van laadvolume." "Maken wij een grove berekening van de investeringen in de laatste jaren dan kunnen die gesteld worden op twee miljard. Er zullen niet veel sectoren zijn waar in korte tijd dergelijke investeringen worden gedaan op particulier initiatief. Dan hebben we het nog niet over de spin-off op de bedrijvigheid eromheen. Tot slot vroeg Nagel zich af of “een tijdelijk probleem, de grote vervoersvraag, niet opgelost wordt met een structureel antwoord: meer scheepscapaciteit die tientallen jaren meegaat. De investeringsbeslissingen in de binnenvaart lijken veelal niet gebaseerd op verwachte vervoersstromen, maar op de individuele situatie en mogelijkheden van de scheepvaartondernemer. Een nader onderzoek naar verwachtingen rondom vervoersstromen en de factoren die dit beïnvloeden zou daarom aan te bevelen zijn.” GESPECIALISEERDE OPLEIDINGEN RIJN- EN BINNENVAART Informatienummer: 010 - 44 86 000 www.stc-bv.nl POWER is een rekbaar begrip... Onderuitputtend Eindelijk kan niemand het meer ontkennen. De wereld staat op z’n kop. Deze regering laat zich de les lezen door georganiseerd spijbelende scholieren. Ze zijn in Den Haag de kluts kwijt. Omdat de aanleg van wegen STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag de lucht vervuilt, laten spitsstroken op zich wachten waardoor we meer in de file staan en dus flink meer vervuilen. Het niet doortrekken van de A4 in het Westland heeft de A13 elke dag compleet vastgezet. Zelden zal een milieubeweging zoveel schade aan het milieu hebben toegebracht als die in Schipluiden. Ze worden alleen overtroffen door hun Beierse vrienden, die triomfantelijk al jarenlang de stuwen in de Donau blokkeren. De hoop op gezond verstand liep de vorige week op straat. Met dit onderwijssysteem missen ze toch niks. Ergens in de toekomst mogen zij zich buigen over een proces bij Rijkswaterstaat met de onsmakelijk klinkende naam ‘onderuitputting’. Het is niet het leegzuigen van een beerput – al is enige associatie denkbaar – maar het niet uitgeven van geld. Mooi, kunnen we het aan andere dingen uitgeven. Dat is het probleem bij onderuitputting omdat het budget het jaar erop foetsie is. Mag de minister bedelen bij collega’s om het beetje budget voor de filebestrijding terug op de begroting te krijgen. Zal je zien dat de minister voor Gezinszaken een voet tussen de deur krijgt om toch de sterfhuisconstructie van lijn in kindertal en de vrolijk florerende de schippersinternaten te financieren reformatorische internaten. Nog even en het internaatspersoneel nog wat in en we houden een speciale EO-jongerendag in de binnenvaart. Zal André de schoenen te schuiven, morgen met Sinterklaas. Zo wordt de spitsstrook (Rouvoet hè, niet Van Duin) graag om zeep geholpen door die vervelende binnenvaart. TLN en EVO spelen meer zieltjes hoe meer vreugd. Hoe komen optreden. Kan hij zingen. Hoe toch al de vermoorde onschuld over minder schipperskinderen, des te hoe oneerlijk het is dat de truckjes als geringer het animo bij de overheid eerste moeten gaan rekeningrijden. om voor ze te zorgen. Volgens mij is Ze hebben de Calimerohoed overgenomen. Al wil de gezinsminister hem aantal. Al is er nog maar één kind om de zorgplicht onafhankelijk van het best ook af en toe op, met dat lastige voor te zorgen, dan heb je dat maar te internaatsdossier en die hopeloze tegenstrijdigheid tussen de neergaande met een bestuurslaag doen, al kan het internaat dan wel toe minder.

Binnenvaartkrant