Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 18 4

De Binnenvaartkrant 18 4 december 2007 Biesboschhaven Zuid 9 - 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering K-tec niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts Almira een goede en behouden vaart Adres Banneweg 6 4205 KX Gorinchem Telefoon 0183-646494 Fax 0183-646490 Internet www.deheerenkamphuis.nl E-mail info@deheerenkamphuis.nl WERKENDAM TEL.: 0183-505475 / 0653-403481 Wij wensen familie Koen een behouden vaart en veel succes met het mts Almira De Heer & Kamphuis maakt onderdeel uit van de De Heer Groep te Sliedrecht Wij wensen familie Koen veel succes met het mts Almira Wij wensen de "Almira" een goede en behouden vaart, en .... gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! Wij wensen het mts Almira en de bemanning een behouden vaart. Wij wensen mts Almira en haar bemanning een behouden vaart. TWENTESTRAAT 88, 3083 BD ROTTERDAM Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek T 010-4119595 mail@overvliet.nl F 010-4139774 www.overvliet.nl Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53

De Binnenvaartkrant 19 4 december 2007 Nieuw mts Almira introduceert nieuwe techniek voor opvang styreendampen Tankvaart weer milieuvriendelijker Aan dek van de nieuwe tanker Almira van Maurits en Karen Koen staan twee kasten, aangesloten op het leidingsysteem. Het zijn koolstoffilters, waarmee de damp uit de tanks wordt gezuiverd van styreen. De Almira is de eerste binnenvaarttanker die ermee is uitgerust. Een innovatie die zonder meer goed is voor het milieu, omdat de styreendampen niet langer de lucht in worden geblazen, maar zeker ook gezonder voor de bemanning die niet langer wordt blootgesteld aan een te hoge concentratie styreen. De Almira heeft een dubbel leidingsysteem en vaart voor Dow in een vast patroon met twee gescheiden ladingen: styreen en cumeen. Een doordachte logistiek. Het schip steekt 4,10 meter diep als het van wal steekt bij Dow in Terneuzen. In Doel bij Antwerpen wordt de cumeen gelost. Na lossing is de diepgang van de Almira geschikt voor het Albertkanaal, waar in Tessenderloo de styreen wordt gelost. “Dan zijn we op de terugweg met 6,20 meter precies hoog genoeg voor de bruggen op het kanaal”, vertelt Mauits Koen. Voor hem is het al het derde schip dat hij als volledig zelfstandige exploiteert na in 2000 de vof die hij samen had met compagnon Henk van den Ouden te hebben opgesplitst. Helemaal alleen doet hij het niet, want hij deelt alles met zijn vrouw Karen. “We hebben de taken verdeeld. Zij doet de boekhouding en ik het operationele werk. Ik probeer 14 dagen op/14 dagen af te werken, maar nu het schip nieuw is, moet ik nog wat meer aan boord zijn.” Ze wonen in Almere, Karen komt als Maurits vaart in de weekenden naar boord. Samen hebben ze een jaar geleden de nu bijna 4-jarige Lian geadopteerd. De kleine loopt Maurits en Karen Koen in de stuurhut van de Almira, met op de grote stuurstoel de kleine Lian. (foto’s MGR) kort voor de doop van het schip trots door de woning, alsof ze beseft dat papa en mama dit voor haar doen. Het prinsesje van de Almira. Almira is Arabisch voor prinses. Bij het begin van de carrière van Maurits Koen zag met zijn toenmalige compagnon het schip Princess liggen en ze hadden het samen altijd over hun prinsesje. “Daar komt dus de naam vandaan.” Milieumaatregel Afgelopen zaterdag (1 december) werd de Almira gedoopt in de Werkendamse Biesboschhaven, voor de deur bij VeKa. VeKa heeft het casco overgenomen van Rensen Shipbuilding, dat het in Orsova had laten bouwen. De vorige Almira van Maurits Koen leek sterk op de nieuwe, alleen in een wat simpeler uitvoering. Natuurlijk waren er nog niet de koolstoffilters aan dek. “Die Almira was ook dubbelwandig, met een simpel leidingsysteem. Ook 110 bij 11,45. Deze heeft een dubbelleidingsysteem, spiralen, alles er op en er aan. De filterbakinstallatie met koolstof is door Dow betaald. Daar zijn we erg blij mee. Het is een extra milieumaatregel. Voorheen moesten we elke keer schoonmaken tussendoor. Wij gaan nu dedicated voor Dow varen: cumeen en styreen. De filters zijn alleen voor de styreen. De dampen van de cureen worden teruggevoerd naar de wal. Styreen mag nog in een enkelwandig schip. De klant wil dat alleen niet meer. Ze willen geen risico’s meer.” Het schip is al aangepast voor een stikstofinstallatie. “Dat is nu nog niet nodig, maar je weet nooit wat je later nog gaat varen en dus is er ruimte in de machinekamer voor opengehouden.” Koen heeft een 5-jarig contract met Unitas. “Wij zijn het veertigste schip voor Unitas. Daar zijn ze best trots op. We hebben altijd voor de Gefo gevaren, al vanaf 1991.” Omdat er dedicated wordt gevaren, hoeven de tanks voor de styreen nooit te worden schoongemaakt. In de cumeentanks is een butterwashinstallatie aangebracht. “We hebben een strak vaarschema en geen tijd voor schoonmaakwerkzaamheden.” Kiezen voor een moderner schip betekende voor Maurits Koen meteen anticiperen op mogelijke toekomstige ontwikkelingen. Zo is de dampretourleiding al voorzien van tracing, om bevriezing te voorkomen als er benzeen wordt geladen. “Dat hebben we nu we dedicated varen niet nodig, maar de investering is te hoog als je het later moet doen.” Eigen website De directe aanleiding om naar een nieuw schip te gaan was niet modernisering, maar de gelegenheid om het ‘oude’ schip te verkopen. Het nieuwe schip is getekend op basis van ideeën van VeKa, Dow en van Maurits Koen zelf. “Ik heb de ervaringen van een vorige nieuwbouw goed kunnen gebruiken. Zo heb ik nu een extra generatorset, omdat je er altijd één moet hebben draaien, bijvoorbeeld bij olie wisselen of onderhoud.” Als voortstuwingsmotor is gekozen voor een ABC ‘op rubbers’, 1.800 pk bij 1.000 toeren. “Voor de gegevens over het schip verwijs ik naar de website www.tankvaartalmira. nl. dat is ook aardig voor het personeel, dat kan thuis laten zien wat ze aan het doen zijn.” Maurits Koen is niet al te optimistisch over de ontwikkelingen in de tankvaart. “Je kunt nu beter maar een contract hebben. Ik verwacht niet veel pieken de komende jaren. Er komt nog meer nieuwbouw bij. Zolang er geen goede sanering komt voor enkelwandige tankers, zal het zo blijven als dit jaar.” De oude Almira verkocht hij aan zijn kapitein, dus moest er nieuw personeel komen. Geen eenvoudige opgave. “Maar we zijn nu bijna compleet, met zeven mensen van wie twee Roemenen.” Wie leverden aan mts Almira Veka Shipbuilding BV Levering complete schip De Ruyter Dieseltechniek B.V. Blokland Non Ferro bv Beunkoelers SGA Sanitair & Tegel Groothandel - Bunkerstation Heijmen B.V. Fortis Bank Business Centre Drechtsteden Generatorset 525 kVA t.b.v. boegschroef- en Kampers Scheepskonstruktie BV Afbouwbegeleiding B.V. Gasolie, BP smeermiddelen en Financiering ladingpompbedrijf, Caterpillar motor C18 ACERT, Stuurhuis met hefbeweging Levering sanitair en tegels scheepsbenodigdheden United Shipping and Trucking Company N.V. Marathon 572 RSL 4030 generator, generatorset Van Wijk Stuurhuizen Roefdeuren Hoko Installatiebedrijf Plaatsing sanitair Polmai Brandbeveiliging ADNR pakket Bevrachting 148 kVA t.b.v. boordnet en Machinefabriek Voordendag van der Stelt b.v. Electric Comfort Vloerverwarming in stuurhut Nelf Lakfabrieken BV Coating casco SAA Overvliet Assurantie Makelaars noodladingpompbedrijf met John Deere 6068 Schroefas en roeren Fa. P.A. Paans & Zn Volledige stoffering Cornet Service Verzekering TF 258 motor, Marathon 431 PSL 6202 Habeco Hydrauliek Hydrauliek WindeX Engineering BV Stralen en conservering ladingtanks Anglo Belgian Corporation N.V. generator, generatorset 70 kVA t.b.v. Radio Holland Netherlands bv Airconditioning en overdrukinstallatie, Lloyd’s Register of Shipping EMEA Hoofdmotor type 6 DZC 1800 pk, 1000 rpm boordnetbedrijf met John Deere 4045 TF 158 RHRS2005RC radar, Sigma-550 combipiloot, RVS klaproosters Classificatie Rensen bv i.s.m. Oosse Maritiem bv motor, Marathon 362 CSL 1604 generator Sigma-120 echolood, Sigma-700 intercom Seafix Fire Fighting Systems Thermon Benelux B.V. Levering casco aan Veka Shipbuilding BV Maralec b.v. Marathon Generatoren en Motoren Orlaco Products BV Orlaco camerasysteem Brandbeveiligingsapparatuur Heattracing systeem REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, Marathon generatoren Periskal Group Tresco inland Ecdis viewer Dijvler Materiaal bv De Heer & Kamphuis type WGF 762 reductie 3,007:1 AMW-MARINE - H.I. AMBACHT Werkina Werkendam bv Complete elektrische Ankerlieren, ankers en kettingen Advisering en begeleiding S.I.N. Groningen Uitlijnen motoren 5-bladsschroef, 1800 mm, rechtse draairichting installatie inclusief 2-draads databesturing, Misti Scheepsreparatiebedrijf Dacom Telecommunicatie b.v. Amco Compressoren bv Compressoren met Lloyds certificaat monitoringsysteem met touch-screenbediening, Autokraan lengte 13 mtr, hydraulisch Travel Vision Q6 60 cm satellietantenne en Unisol isolatietechniek bv Damen Marine Components Sigma Radio Holland pakket, Orlaco uitschuifbaar tot 15 mtr., hefvermogen 2000 kg Telecompakket Isolatie uitlaatgassystemen Straalbuis type van de Giessen Optima camerasysteem, airco- nstallatie, TravelVision Blommaert BVBA Voormast Huchem Special Products b.v. ETAB Uitlaatgasdempers hoofdmotor Ø 1.816 mm antennesysteem, Tresco kaartplotter, Handelsonderneming Beerens BV HC-Shipclean, HC-Roca, HC-Geleiclean new Discom BV Uitlaatgasdempers hulpmotor IHC Lagersmit BV overdrukinstallatie, tankalarmering en Sierdakradarmast, stuurhuistrap (handzeep), HC-Shampoo en HC Boensop Rubber Design BV SUPREME LD schroefasafdichtingen en radarmeting Riwa Boating International HC-Stripeclean. HC-glashelder Flexibele opstelling motor witmetalen lagerbussen RAFA B.V. Ramen Bijboot type Riwa 3500 in brandvertragende MarFlex BV Kersten isolatie vof Verhaar Omega B.V. Omega boegschroef Loggers Rubbertechniek bv uitvoering 11 MDPD-80 cargo deepwellpompen, 11 Isolatie woning en vloerplaten in 31130-4k inclusief elektromotor, vermogen Flexibele opstelling woning Zwets Werkendam BV nazuigpompen voormachinekamer 367 kW, 1800 rpm voor boegschroef en De Leeuw bv, Scheepsinterieurbouw Zwets pompen en appendages, SIM Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. pompbedrijf Volledige betimmering ballastsysteem C.E. van ‘t Hof B.V. Complete machinekamerinstallatie (achter) NRF BV Beunkoelers Keuken-line Keuken BP Nederland B.V. BP smeermiddelen Klokken, niveaumeting en alarmering

Binnenvaartkrant