Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 12 4

De Binnenvaartkrant 12 4 december 2007 G.S.K. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32 (0) 3 541 19 61 Fax +32 (0) 3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour les clients francophone: Walter Poppe Tel +32 (0)484-21.61.81 Für die Deutschsprachige kunden: Jacob Barelds Tel +49 (0) 175-590.75.53 fax +49 (0) 5932-903.888 Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen M/s Orion - 374 ton, bj 60, 38.98 x 5.06 x 2.53, 490 m³, 240 pk, 2x slpk., 17,5 kva ‘06 M/s Por Dios - 534 ton, bj 34, 55 x 7.20 x 2.43, 860 m³, 360 pk M/s Claumar - 580 ton, bj 60, 50 x 6.60 x 2.63, 850 m³, 2x 220 pk, 3x slpk. M/s Magda - 593 ton, bj 61, 67 x 7.02 x 2.33, 1000 m³, 550 pk rev. 01, vlak van ‘97 en ‘00 M/s Bella Vista - 1000 ton, bj 61, 73 x 8.20 x 2.62, 1400 m³, 680 pk rev. ’00, 3 slpk., inr. bespreekbaar. M/s Zafferano - 1054 ton, bj 65, 73 x 8.20 x 2.62, 1600 m³, 850 pk bj 06, 3 slpk. M/s Kenavo - 1100 ton, bj 55, 80 x 8.20 x 2.53, 1500 m³, 2x 600 pk rev. 06 M/s Lamattanza - 1204 ton, bj 59, 84.89 x 8.22 x 2.62, 1850 m³, 816 pk bj 01 M/s Kety - 1206 ton, bj 57, 80 x 8.26 x 2.71, 1550 m³, 850 pk, woning ’02 M/s Eifelstols - 1254 ton, bj 64, 80 x 8.20 x 2.81, 800 pk M/s Porto Bello - 1288 ton, bj 79, 80 x 8.20 x 2.75, 1720 m³, 3 slpk., 860 pk Cat. ‘07, inr bespreekbaar M/s Mariëlle - 1398 ton, bj 73, 84.9 x 9 x 2.73, 900 pk rev. 05 M/s Dinero - 1488 ton, bj 57, 85 x 10 x 2.85, 2200 m³, 2x 644 pk bj 06 & bj 05, 3 slpk., buikdenning staal ’03, gezandstraald Nr. 6210 - 2930 ton, bj 73, 105 x 11.40 x 3.37, 3200 m³, 1200 pk rev. 03, vlak ’96, 4 slpk. M/s Avila - 3254 ton, bj 72, 110 x 11.40 x 3.77, 4000 m³, 2x 800 pk rev. 06 & rev. 03, vlak + buikdenning ’01, inr bespreekbaar. M/s Macoma - 3099 ton, bj 70, 102 x 12 x 4, 3700 m³, 2x 953 pk bj 07, buikdenning ’02, 6 slpk Nr. 6185 - 3281 ton, bj 06, 110 x 11.45 x 3.65, 3700 m³, 1775 pk bj 06, 3 slpk Nr. 6170 - 3950 ton, bj 07, 135 x 11.45 x 3.60, 4700 m³, 2x 1065 pk bj 07, loodsenkamer en 3 slpk. Te koop gevraagd: Types: Nieuwbouwprogramma: 86 x 9,50 met containermogelijkheden min. 81 teu’s, v.a. bj 1980. 100/110 x 10,50 100/110/135 x 11,45 Casco 135 x 11,45 x 4,25 Type Narvik, bouwwerf Turkije Levering: September 2008 Casco 135 x 11,45 x 4,25 Type Mission, bouwwerf China Levering: November 2008 Mogelijk “Turn Key” project i.s.m. De Maritieme Academie van het ROC Nova College verzorgt opleidingen en trainingen voor professionals in de binnenvaart, handelsvaart, havens, visserij, zeilvaart en natte waterbouw. Van volledige beroepsopleidingen tot korte veiligheidstrainingen. Maar ook afstandsonderwijs, consultancy, herintreders- en opwaarderingcursussen. En volgt u liever een verkorte mbo-opleiding, een training op maat, aan boord of een train-de-trainerprogramma? Ook dan helpen we u graag verder groeien. Een greep uit ons aanbod: ADNR, Schipper en matroos binnenvaart, Basic Training, Advanced Fire Fighting, Cultuur aan boord, ISPS, Maritieme radiocommunicatie, Radarnavigatie, Scheepsmanagement, Crisismanagement, Veiligheid aan boord en in de haven. Nu ook de ADNR herhalingscursussen! Eerstvolgende cursus 13 en 14 december Inschrijven? Kijk op www.ncot.nl, bel (0255) 54 72 17, of e-mail naar ncot.maritiem@novacollege.nl. M/s La Luna - 1977 ton, bj 70, 86 x 9.50 x 3.54, 2400 m³, 2x 635 pk bj ’00 en bj ’05, 4 slpk., vlak ‘00 M/s Maru - 2400 ton, bj 73, 95 x 9.50 x 3.60, 2500 m³, 1600 pk, 3 slpk, containerstuurhuis Nr. 6270 - 2500 ton, bj 79, 110 x 10.50 x 3.17, 1600 pk bj 07 M/s Hendrika S - 2502 ton, bj 88, 105 x 10.45 x 3.22, 3200 m³, 1500 pk rev. 04, 3 slpk. M/s Benja - 2677 ton, bj 01, 110 x 11.45 x 3.24, 3600 m³, 1521 pk, 3 slpk. Levering als casco of compleet. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. 10 Vrijstaande WATERVILLA’S TE KOOP HENDRIK-IDO-AMBACHT Wij doen net iets meer voor u. GEVRAAGD Op ms Temptation, matroos, min. 3 jr erv. op Rijn- en Binnenvaart ibv dienstboek, vaarsysteem 8 wkn op/4 wkn af, loon CAO Binnenvaart Tel. 06-54307928 TE KOOP Nieuwbouw enkelschroef container, mvs 110 x 11.45 x 3.65, levering casco vanuit Polen, febr. 2008 Tel. 024-6782233 GEVRAAGD Voor mts, 2 kapiteins zo spoedig mogelijk, patent tot Mannheim + ADNR, c-certificaat is een pré, 2 wk op/2 wk af, Ned. condities Tel. 06-51415211 of 010-4723563 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht TE KOOP Mbs Brabander, zelfzuiger 550 m3, vraagprijs 430.000 euro Tel. 06-53159749 VOOR MTS ENJOY … zijn we op zoek naar matrozen & stuurmannen, met erv. op Rijn & Binnenvaart i.b.v. dienstboekje, 4 wk op/4 wk af, salaris vlgns CAO Binnenvaart Meer info: 06-22424148 SLOWAKISCHE UND TSJECHISCHE Deckmänner, Matrosen und Steuermänner suchen arbeit. Wir haben auch Personal für Passagiersschiffe. Tel. 0042-1903453157, fax 0042-1347726334 E-mail lutain@zoznam.sk GEVRAAGD VOLMATROOS Omg. R’dam weekend vrij, liefst woonachtig rond R’dam Tel. 06-51434149 OCEANWIDE NETHERLANDS Heeft de oplossing voor uw personeelsprobleem in de Binnenvaart. Wij bieden Poolse stuurmannen, volmatrozen, matrozen en lichtmatrozen. Legale werkmethodes binnen een professionele organisatie! Voor meer informatie 0118-429516 of 06-13370771 TE KOOP: Ms 1041 ton, 80x8.20x2.49, 1000 pk Cummins Tel. 06-53676958 TE KOOP Politieboot ‘M.S.1’ 19x3.5x1.4m. bj. 1932, Kromhout 120 pk. rijke historie (‘Fanfare’ film) nieuw stuurhuis, hydraul. besturing, boegschr. elec. systeem, € 149.000,- (ref 2390) www.fikkers.nl 050-3111404 W W W . Begane grond B U R C H T O E V E R . N L • Landelijk wonen in een prachtige nieuwbouwwijk • Centraal wonen met uitstekende verbindingen met het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer • Uitgebreide recreatiemogelijkheden in de omgeving • Uitstekende en moderne voorzieningen voor onderwijs, sport, cultuur, gezondheid en winkels • Wonen in een buurt met grotendeels individueel ontworpen huizen • Gevarieerde gevels door middel van verschillende kleurschakeringen en wisselingen van kapvorm • Vele uitbreidingsmogelijkheden: o.a. uitbouw ten behoeve van slaapkamer en badkamer op de begane grond, uitbouw ten behoeve van dubbele garage etc. B U R C H T O E V E R luxe wonen in een moderne wijk PRIJZEN V.A. 535.000,- V.O.N. VERKOOPINFORMATIE: Dorpsstraat 120 3342 BE Hendrik Ido Ambacht T 078-681 67 55 F 078-681 60 16 E h.i.ambacht@deltamakelaars.nl I www.deltamakelaars.nl

De Binnenvaartkrant 13 4 december 2007 Teruglopend marktaandeel containeroverslag Rotterdam minder erg dan verwacht, maar: “Rijk en Havenbedrijf nemen al maatregelen” Havenbedrijf Rotterdam en de rijksoverheid hebben maatregelen genomen om de concurrentiepositie van Rotterdam als containerhaven te versterken. Dat schrijft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in een gisteren (maandag 3 december) verzonden brief aan de Tweede Kamer. De daling van het marktaandeel is bovendien minder groot dan het CBS eerder dit jaar aangaf. De minister reageert met de brief op een verzoek van de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat, die geschrokken was van de conclusie van het Centraal Bureau voor de Statistiek in het rapport De Nederlandse Economie 2006. Het CBS gaf daarin aan dat de Nederlandse distributiesector marktaandeel verliest in Europa. Het schreef daarin onder meer dat de overslag van containers in Rotterdam de afgelopen jaren minder toenam dan in de belangrijkste concurrerende havens. Het CBS constateerde dat in de periode 2000-2005 de groei van de totale overslag in Rotterdam duidelijk achterbleef bij die van de belangrijkste concurrenten: Hamburg en Antwerpen. In het recente CBSbericht over 2006 werd gesteld dat het Rotterdamse marktaandeel in de containeroverslag in de range Hamburg-Le Havre is teruggelopen van bijna een derde in 2000 tot ruim een kwart in 2006. Dat zou een daling zijn van circa 8 procent. Eurlings heeft exacte cijfers boven tafel gekregen en daaruit blijkt dat het Rotterdamse aandeel is gekrompen van 31,4 procent naar 26,8 procent en dat is dus ‘maar’ 4,6 procent. En de werkelijke daling is nog iets kleiner, aldus de minister: “Het CBS gaat uit van het gewicht van de lading. Het Havenbedrijf Rotterdam meet in bruto gewicht (inclusief de container zelf) en in TEU’s (aantallen gestandaardiseerde containers). Volgens een dergelijke, veel gebruikte methodiek is de teruggang in Rotterdams marktaandeel nog beperkter.” Bij het bruto gewicht gaat het om een teruggang van 4,2 procent; bij TEU’s om een marktaandeelverlies van 2,7 procent. Wel degelijk groei Eurlings geeft ook een verklaring: “Het teruglopend marktaandeel in de containersector heeft verschillende oorzaken. Allereerst is het zo dat bij een gelijke absolute groei van de overslag, de procentuele groei in een grote haven kleiner is dan in een kleinere haven. Los daarvan geeft het bedrijfsleven aan dat het verlies van aandeel in de containeroverslag vooral te maken heeft met uitbreiding van terminalcapaciteit in omringende havens (Antwerpen, Bremen/Bremerhaven, Hamburg). Daarnaast heeft met name Hamburg geprofiteerd van de ontwikkelingen in haar natuurlijke achterland, in Oost-Europa.” Hij wijst er ook op dat de overslag in Rotterdam wel degelijk groeide, en fors ook. “In de periode 2002- 2006 is de totale overslag van Rotterdam gegroeid van 329 naar 388 miljoen ton (+18%) en de containeroverslag van 6,5 miljoen TEU naar 9,7 miljoen TEU (+49%).” Transferium Maar toch moet er iets gebeuren. Daarom ook “zijn diverse maatregelen ingezet”, schrijft Eurlings. Die zijn vooral gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid en het vergroten van de capaciteit van de Rotterdamse haven. Als voorbeeld geeft hij dat Havenbedrijf Rotterdam en ECT de afhandelcapaciteit vergroten als in 2008 de Euromaxterminal in gebruik wordt genomen. Andere maatregelen die hij noemt: “Het Rijk, medeoverheden en Havenbedrijf Rotterdam spannen zich in om in 2008 daadwerkelijk te starten met de aanleg van Maasvlakte 2. Rijk en marktpartijen zetten in op efficiënter gebruik van de Betuweroute, uitbreiding van de capaciteit en betere benutting van de A15 (inclusief Dynamisch Verkeersmanagement) en modernisering van de vaarwegen” “Recentelijk heb ik met de regionale partners in het kader van het programma Randstad Urgent besloten om onderzoeken te doen naar een tweede westelijke ontsluiting van het havengebied Rotterdam en naar een containertransferium Rotterdam.” Dat laatste is het veelbesproken binnenvaarttransferium dat ten oosten van Rotterdam zou moeten komen. Twente-Mittelland-Kanaal moet op de agenda Een nieuw aan te leggen verbindingskanaal tussen de bestaande Twentekanalen en het Mittellandkanaal (TMK) is al vaker besproken. In 1995 werd de laatste aanzet gegeven, die bijna leidde tot aanleg. 1995 – In dat jaar heeft oud-CBOBvoorzitter Huib Eversdijk als CDA- Eerste Kamerlid nog een vurig pleidooi gehouden voor aanleg van een TMK. Helaas was rond die tijd de blik in Duitsland geheel op het oosten van Duitsland gericht. Hoewel de aanleg van een TMK in de jaren daarna onder handbereik is geweest, is er nooit een besluit tot aanleg gekomen. 2003/heden – Tijdens een internetdiscussie ben ik meerdere keren gewezen op het NVVP 2001-2020. In dit beleidsdocument van de regering wordt het TMK genoemd. Het blijkt echter dat dit document een dode letter is. In de nieuwere regeringsnota’s Ruimte & Mobiliteit staat het TMK niet langer. Wel bestaat er op provinciaal niveau een reservering voor een studietracé; aantakkend zuidelijk van Almelo en liggend langs het huidige Kanaal Almelo-Nordhorn. In de laatste jaren hebben we ook met de dubbelstremming op de Duitse kanalen gezien hoe waardevol dit kanaal had kunnen zijn. Dit is echter niet het grootste argument voor aanleg. Denk ook aan: 1. Bestaande en nieuw te verwachten vervoersstromen tussen ARA en Ruhrgebied, regio Berlijn en oostelijker achterland. 2. Kortere en nieuwe aansluiting verhoogt de capaciteit en bedrijfszekerheid van huidige kanalen. 3. Ontlasting Noord-Nederland/ Eemroute, en route Wesel-Datteln Kanaal/Dortmund-Ems Kanaal. 4. CO2-reductie. 5. Goed voor regio Twente. 6. Twentekanalen niet langer doodlopend en onafhankelijk van de IJssel bij calamiteiten. 7. Schaalvergroting in de binnenvaart zorgt steeds vaker voor inefficiënte indeling van schuttingen. 8. Tekort aan capaciteit in sluizen van WDK, DEK en de Eemsroute zal binnen enkele jaren nijpend worden. 9. Eemsroute naar Mittellandkanaal is ongeschikt voor grote schepen. Het budget voor de Europese grensoverschrijdende projecten is op dit moment actueel (TEN-V). Koninklijke Schuttevaer (KS) heeft niet kunnen voorkomen dat het TMK niet langer op de kaart staat in Den Haag. Het doet mij dan ook zeer dat dé twee echt grensoverschrijdende binnenvaartprojecten in Nederland niet eens overwogen worden voor TEN-V fondsen: TMK en Kreekrak naar Westerschelde via het Bathse kanaal. Ik hoop dat KS in de toekomst net zo hard gaat lobbyen voor TMK en 3e Kreekrak als ze nu al doet voor de corridors Seine-Nord en Tsjechië-Donau. Ik hoop dat de komende maand in vele KS-jaarvergaderingen het TMK niet onbesproken blijft. Iedereen die wel eens, of wellicht geregeld via het WDK, DEK en het Mittellandkanaal vaart vanuit de ARAhavens heeft belang bij de aanleg van een TMK. Laten we hopen dat een kanaal voor 110 x 12-meterschepen tussen IJssel en Mittellandkanaal snel gerealiseerd wordt. Op dit moment is de tweede sluis in Eefde actueel. Hierbij hoop ik dat de nieuwe sluis Eefde wordt Vorige maand is in Rotterdam de reconstructie van de Pistoolhaven (havennummer 6360) aan het Beerkanaal afgerond. Dat was nodig voor de nieuwe functie als ‘dienstverlenende haven’. Net als voorheen is het Loodswezen de voornaamste gebruiker. Dat bundelt zijn activiteiten in Rotterdam-Rijnmond komend voorjaar in het nieuwe regiokantoor dat daar dan wordt geopend. De herindeling van de Pistoolhaven past in het beleid van het Havenbedrijf om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de resterende ruimte in het haven- en industriegebied. De Pistoolhaven is vergroot tot een lengte van 100 meter door de aanleg van een glooiing en het gebruik van nieuwe golfbrekers. Een nieuwe steiger met vier ligplaatsen is bestemd voor het Loodswezen. Daarnaast komt een ‘multifunctionele afmeervoorziening’ voor andere nautische dienstverleners, waaronder het Havenbedrijf zelf. (foto Dick Sellenraad) aangelegd op formaat 225 x 14 meter. Dan kunnen in de toekomst ook twee 110-meterschepen tegelijk schutten in Eefde. Op termijn – met een TMK – is er wellicht ook nog een derde sluis nodig bij Eefde. Alleen met een brede steun van de varende schippers kan het landelijke bestuur van KS een vuist maken en nieuwe infrastructuur eisen van Den Haag, Brussel en Berlijn. Zoals op de Spiegeldag RWS werd gezegd: nieuwe infrastructuur is altijd 20 jaar te laat gereed voor gebruik. Laten we eens 20 jaar voorsprong nemen en TMK plus 3e Kreekraksluis nu én met prioriteit op de agenda zetten. Christian Janszn., schipper/opstapper (christian.janszn@xs4all.nl) INGEZONDEN BRIEF Meer ruimte in aangepaste ‘dienstverlenershaven’

Binnenvaartkrant