Views
3 years ago

2007-25

  • Text
  • Pompen
  • December
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze

De Binnenvaartkrant 10 4

De Binnenvaartkrant 10 4 december 2007 W.L.A. DE BOT & DTR. REGISTERED SHIPBROKER ® Div. Motorschepen 300 / 7000 ton ca. 250 ms in ons bestand Motortankschepen - Motorsleepboten - Motorvletten - Motorbeunschepen - Duwboten - Duwbakken Partyboten - Dekschuiten - pontons Elevatorbakken - Recreatievaartuigen etc. Zie www.debotshipbrokers.nl Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl MS NOVALIS bj 1955 - 55.80 x 6.60 m. 965 m3 - Fr. Al. Kap 480 PK CAT 2004 - boegschr. 272 PK - won. 3 slkmrs. MS PEGASOS 1495 t bj 1999 - kanaalschip - 90 TEU 1250 PK Cummins/Wärtsilä - boegschroef 470 PK MBS 947 t bj. 1960 omgebouwd 2000 - 67.53 x 8.20 x 2.72 552 cub - 2 x 380 PK 1994 - boegschroef 320 PK S.I. 2014 SLEEP/DUWBOOT SAM K bj. 1945 - 16.91 x 3.87 m. 360 PK won.vernieuwd 2001 / tegen elk aannemelijk BOD SLEEP/DUWSCHIP 1800 t - 3200 m3 - boegschroef 280 PK GM Aan en verkoop van: • Baggerschepen • Kraanschepen • Pontons • Sleepboten • Loods / crewtenders • Ankers / kettingen • DUBBELSCHROEFS DUWBOOT: afm: 10.8M x 5.08M x 1.26M 2x Iveco 110 Kw / 150 pk. Gen: 30Kva Iveco, beide nieuw. Stuurhut hydr. hefbaar. Schip wordt geleverd met nieuwe SI. • ZELFVARENDE KRAANPONTON: afm: 39.7M x 9.02M x 2.52M. DAF DKZ 1160 A 250 kW / 340 pk. Boegschroef DAF DK 1160M, 125 kW / 170 pk verbouwd tot kraanschip in 1992. Kraan: Sennebogen Green Line 850M C-serie. bj. 2005. Bereik 19 m. Verh. Cabine. Los cap. 400-500 ton p/u. • 2 x DRIJVENDE HAVENKRANEN: Op pontons afm. 26 x 11M, hefverm: 2.5 Ton op 30M, 5 Ton op 8-14M. In zeer goede staat. • ZELFVAREND KRAANSCHIP: afm: 24.22M x 8.5M x 1.2M. bj. 1965. 2 x 128 kw / 175 pk Deutz. Lister gen. 20 kw. Kraan: max 8 ton. Giek 16M. In 1998 verlengd met 10M. • SLIB ZUIGER: afm: 7.9M x 2.89M. Pomp motor DAF 611, 208Kw / 268pk. Gen.: 40kva. Bj: 1996. Bagger diepte: 8M. Zuigpijp diam: 180MM. Perspijp diam: 160MM. Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Voor meer info bel of bezoek onze website! Marine Trading & Brokerage BV Kotterstraat 2 3133 KW Vlaardingen Tel. 010-2322056 Fax. 010-2322046 Email: info@marinetrading.nl Internet: www.marinetrading.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Ter overname aangeboden Rondvaartbedrijf met grote financieringsmogelijkheid. In het midden van het land. Voor nadere INFORMATIE kunt u vrijblijvend contact opnemen met ons kantoor. TE KOOP GEVRAAGD: Schepen van alle tonnages en bouwjaren, speciaal met recent bouwjaar. M.S. afm. 80 x 8,20 mtr. voor het buitenland met interessante prijs. Kempenaar met interessante prijs. GEZOCHT Stuurman of volmatroos op ms Pelgrim, zondag wordt niet gewerkt, int. vaart Tel. 06-53508965 of 0049-1749368216 GEVRAAGD KAPITEIN Voor db Maurice met erv. in de duwvaart, i.b.v Radar en ADNR papieren Inlichtingen: 06-53326791 / 0032-495222166 GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr. 200004 TE KOOP WEGENS NIEUWBOUW MOTORJACHT LOTUS Afmetingen: lengte 18.50 X 4.95 mtr. Bouwjaar 1988. Motor Caterpillar 180 pk. Indeling: 2 slaapkamers, 2 badkamers en een zeer grote salon en keuken, geheel compleet inclusief complete inventaris. Zeer mooi model en geschikt voor rivieren, de Franse kanalen alsook de kustwateren. Uitstekend vaarschip, met alle beroepsnavigatiemiddelen merk Alphatron. Gehele schip in staat van nieuw. Bij voorkeur geschikt voor een liefhebber die graag vaart. Ook geschikt voor een langer verblijf aan boord. De teakhouten betimmering is van hoge kwaliteit. Nautisch en technisch naar de laatste stand uitgerust. VP 345.000,- Informatie te bevragen A. Reitsma Tel +3233154343 GSM +31653 118748 Danser Switzerland is, samen met Danser Containerline, onderdeel van de Danser Group met hoofdkantoor in Sliedrecht, Nederland. Eén van de hoofdactiviteiten is het aanbieden van containerlijndiensten op de Rijn, waarvoor eigen schepen worden ingezet. De groep is lid van het samenwerkingsverband Penta Containerline AG, gevestigd in Basel, Zwitserland. Op de route vanaf de zeehavens Antwerpen en Rotterdam naar Basel v.v. zijn dit de volgende koppelverbanden: Eiger - Nordwand Grindelwand - Mürren Laurent - Laurens Marla Duo - Marla De verbanden varen in een continue-dienst 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Aan boord zijn gemiddeld 5 personeelsleden verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De inzet van het nautisch personeel is in principe 1:1 (bijvoorbeeld 3 weken aan boord en vervolgens 3 weken met verlof. Wij zijn op zoek naar: Kapiteins rijnpatent zeehaven - Basel + ADNR (ervaring met containers en stuwplan 2000) Stuurlieden rijnpatent zeehaven tenminste tot Mannheim Duitse spreekvaardigheid is een ‘must’. Kennis van de franse taal is gewenst. Naast een uitstekende beloning bieden wij zeer goede arbeidsvoorwaarden (zwitserse condities) Uw sollicitatie met curriculum vitae stuurt u aan: Danser Switzerland AG Postfach 165 Schäferweg 18 CH-4019 Basel Abt. Reedereimanagement / Schiffspersonal Of per e-mail aan: koenraad.slooter@danser.ch WIJ ZIJN PER DIRECHT OP ZOEK Naar een schipper met groot vaarbewijs en ADNR-radarpatent is een pre. Het betreft een 5 daagse werkweek in de Rotterdamse haven. Info: tel. 010-4876780 of secretariaat@mhr-r.com TE KOOP Varend woonschip 22.8x4.6x0.7 m. bj. 1923 vaste ligplaats aan meander vd Maas in prachtig natuurgebied, eigen aanlegsteiger, Kromhout 116 pk. € 237.500,- (ref. 2373) www.fikkers.nl 050-3111404 www.huizinga-snijder.nl NIEUWBOUW - MAKELAARDIJ - ADVISERING NIEUWBOUW O OOSSE Maritiem B.V. TE KOOP JISKOOT & VAN WEEL SHIPPING www.jiskootvanweel.nl Nieuwbouw motortankschepen leverbaar in alle uitvoeringen uit Oost-Europa en China Nieuwbouw droge ladingschepen vele mogelijkheden MAKELAARDIJ (selectie van ons bestand) kpv “Catharina” 182 x 14,20 x 4,21 m., Rusland 2003 8.146 ton, 507 teu, 2 x 1.600 pk MTU, zelfstandige bak kpv 185 x 11,45 Caterpillar hoofdmotoren kpv “Melanie H” 170 x 11,40 m., scherpe prijs mcs 135 x 14,20 motorcontainerschip mvs 110 x 11,45 diversen van o.a. bj. 1986 en 1999 mvs “Linquenda” 80x8,05x2,52 m., bj. ‘80 / ’73 / ‘87 1120 ton, 1.500 m3, 850 pk Cummins, bj. 2004 mvs “Marina” 77 x 8,20, Pape, bj. 1957, 1055 ton, 800 pk MWM low speed, stalen vloer mvs “Nebraska” 70 x 7,25x2,60 m., bj. 1962, 903 ton 1350 m3, 660 pk CAT, bj. 2007, stalen vloer mvs “Hemafra” 56 x 7,18 x 2,09 m., bj. 1887, 505 ton 425 pk Deutz, bj. 1971, rev. 1997, goed onderhouden mbs “Onderneming” 70 x 7,45 x 3,20 m., Roemenië, bj. 2001, 941 ton, 670 m3, 640 pk Mitsubishi Te koop gevraagd: alle typen schepen van alle bouwjaren in elk mogelijke uitvoering ADVISERING Startende ondernemers: Vele mogelijkheden op gebied van financiering en werk om te starten met scheepvaartbedrijf naar keuze Jan Jiskoot mob.: +31 6 13 32 41 45 jiskoot@jiskootvanweel.nl Michel van Weel mob.: +31 6 28 33 83 52 vanweel@jiskootvanweel.nl Tel. / fax: +31 10 840 76 53 Blaak 576 Postbus 204 3011 TA Rotterdam 3330 AE Zwijndrecht Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW TURKIJE, type Narvik afm. 135x11.45x3.60m levertijd juli 2009 NIEUWBOUW ORSOVA, type Innuendo afm. 135x11.45x3.60m levertijd juni 2009 NIEUWBOUW ORSOVA, type Thalassini afm. 110x11.45x3.90m levertijd augustus 2009 NIEUWBOUW RUSLAND, type Wielingen afm. 110x11.45x3.65m levertijd november 2008 NIEUWBOUW RUSLAND, type Wielingen afm. 110x11.45x3.65m ( compleet ) levertijd nov 2008 NIEUWBOUW CHINA, type Mission afm. 135x11.45x3.60m levertijd december 2008 NIEUWBOUW CHINA, type Mondeo afm. 110x11.45x3.65m levertijd juli 2008 NIEUWBOUW TANKER CHINA, type Forens afm. 125x11.45x5.40m levertijd maart 2009 NIEUWBOUW CHINA, type New Azolla afm. 135x14.20x4.80m levertijd 2010 Koppelverband bj.2000 MDS 3850 ton, afm. 110x12.54x4.00m, 2 x 1521 pk Cat, 224 teu DB 2075 ton, afm. 80x12.54x4.00m, 144 teu MVS 3100 ton, bj. 2005 afm. 110x11.45x3.60m 1775 pk Cat, containerstuurhut, luiken en kopschroef. MVS 2800 ton, bj 2001, Orsova, afm. 110 x11.45x 3.30m 1521 pk Cat, containerstuurhut,luiken en kopschroef. MVS 2672 ton, bj. 2001, Orsova. afm. 110x11.45x3.24m 1521 pk Cat, containerstuurhut,luiken en kopschroef. MVS 2826 ton, bj. 1956, afm. 110x11x3.26m 2 x 918 pk Cat, bj 1996, luiken, kopschroef. MVS 1701 ton, bj 1980, afm. 86x9.50x3.03m 940 pk BAM Deutz alu luiken, kopschroef. MVS 1054 ton, bj. 1964, afm. 73x8.20x2.72m 800 pk MWM, alu luiken, kopschroef. MTS 3000 ton, bj. 1982, afm. 110x11.00x3.55m 1775 pk Cat, bj 2004, 4200 cub inhoud. Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig.

De Binnenvaartkrant 11 4 december 2007 VNSI en HME bundelen krachten: Scheepsbouw Nederland De VNSI (scheepsbouw- en reparatiewerven) en Holland Marine Equipment (maritieme toeleveringsindustrie) voegen hun activiteiten op het gebied van belangenbehartiging samen. Vanaf 1 januari gaan de brancheorganisaties samen verder onder de naam Scheepsbouw Nederland. Volgens VNSI-voorzitter Fred van der Wal is voor de samenvoeging gekozen vanwege de gezamenlijke invloed: “De nieuwe combinatie van werven, toeleveranciers en werkgeversorganisatie zal op daadkrachtige wijze het belang van de maritieme industrie behartigen.” HME-voorzitter Pim van Gulpen benadrukt het belang van samenwerking: “Zowel VNSI als HME zijn voorstander van ketenintegratie. Dan moet je als brancheorganisatie het goede voorbeeld geven.” De bundeling moet leiden tot een krachtiger belangenbehartiging. Daarnaast verwachten de organisaties dat de combinatie leidt tot synergie-effecten. “Hierdoor kan de serviceverlening voor de leden worden geoptimaliseerd op gebieden als arbeidsmarkt en opleidingen, arbo, milieu, regelgeving, statistiek, juridische en overheidsgerelateerde zaken”, meldt het persbericht waarin de krachtenbundeling bekend wordt gemaakt. De beide brancheorganisaties blijven bestaan, maar de activiteiten zullen worden uitgevoerd door het gezamenlijke bureau. Het voorzitterschap zal om de twee jaar rouleren. De eerste voorzitter wordt Fred van der Wal zijn. Martin Bloem (directeur HME) zal worden benoemd tot algemeen directeur van Scheepsbouw Nederland. Ruud Schouten (directeur VNSI) blijft tot zijn vervroegde pensionering actief als bestuursadviseur. Op 17 januari presenteert Scheepsbouw Nederland zich op Slot Loevestein aan relaties en pers. De nieuwe combinatie wordt in Zoetermeer gevestigd bij FME-CWM, de ondernemersorganisatie voor de technologisch-industriële sector. De VNSI heeft haar kantoor daar al. Noodstroom voor Kreekrak gevraagd Bij de Kreekraksluizen moet een noodstroomvoorziening komen, zodat de sluizen bij een stroomstoring toch kunnen blijven functioneren. Met dat doel heeft Tweede Kamerlid Kees van der Staaij vorige week een amendement ingediend om er 800.000 euro voor vrij te maken. De SGP’er wees op het belang van het Kreekraksluizencomplex, die een cruciale schakel is in het transport tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. Volgens Van der Staaij is Nederland op basis van een verdrag met België ook verplicht de route goed bevaarbaar te houden. Een noodstroomvoorziening hoort daar dan bij. De scheepsbouw heeft vanaf januari één grote belangenbehartiger. (foto MGR) RECHT VOORUIT | een bijdrage van Van Dam & Kruidenier Advocaten Is mondelinge koopovereenkomst voor woonhuis nu wel of niet bindend? Al eerder berichtten wij op deze plaats over de wijziging van de wet die maakte dat koopovereenkomsten die betrekking hebben op een “tot bewoning bestemde onroerende zaak” (dat zal dus meestal een woonhuis zijn) voortaan verplicht op schrift moeten worden gesteld, tenminste als de koper een particulier is. Is de koopovereenkomst in zo’n geval toch niet op schrift gesteld, dan bestaat hij gewoonweg niet in de ogen van de wetgever. In de praktijk leverde deze nieuwe bepaling behoorlijk wat praktische problemen op. Het kwam en komt www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. nu 823 schepen! Nieuw toegevoegd: • Jordy-M • Mejora • Novum • Progress • Sownent • Stella Maris • Vos Tracker immers zeer regelmatig voor dat partijen, al dan niet door tussenkomst van makelaars, mondeling overeenstemming bereiken over de aankoop van een woning. Vóór de wetswijziging was die overeenstemming voldoende om het bestaan van een koopovereenkomst aanwezig te achten. Dan was natuurlijk wel noodzakelijk dat de partij die zich op de koopovereenkomst wilde beroepen de overeenstemming ook kon bewijzen. Na de wetswijziging leek die mondelinge overeenstemming naar de letter van de wet niet meer voldoende. Dat werd in de praktijk als onredelijk ervaren en daarom probeerde menig verkoper of koper, die meende wel mondeling overeenstemming te hebben maar zijn koopovereenkomst nog niet op schrift had, bij de rechter alsnog zijn gelijk te halen. Hoe redelijk is het immers als partijen bij wijze van spreken de handen al hebben geschud, maar één van hen later toch op de afspraken terugkomt en zich dan beroept op het ontbreken van een schriftelijke overeenkomst? De wetgever had zich over die situatie niet uitgelaten en meende dat dit wel opgelost zou worden door de rechters. Dat gebeurde ook wel, maar op verschillende manieren: soms werd de afwezigheid van een schriftelijke koopovereenkomst doorslaggevend geacht en vond de rechter dat partijen niet gebonden waren. Maar soms ook meende de rechter dat in de omstandigheden van het geval een verplichting van partijen kon worden gezien om toch die schriftelijke overeenkomst te ondertekenen. De grote lijn leek dat er toch nog enige hoop was voor partijen die wel mondeling overeenstemming hadden maar nog geen schriftelijke koopovereenkomst, omdat rechtbanken bereid waren hun wederpartij te veroordelen mee te werken aan het opstellen van een schriftelijke overeenkomst. Inmiddels echter hebben de eerste zaken ook de hogere rechters, de gerechtshoven, bereikt. Het hof Leeuwarden oordeelde al begin dit jaar dat een partij zich ondanks mondelinge overeenstemming toch mag terugtrekken uit de verkoop als nog geen schriftelijke koopovereenkomst is opgesteld. Het hof verwijst daarvoor naar een uitspraak van de Hoge Raad, waarin deze regels heeft gegeven voor de manier waarop partijen die met elkaar in onderhandeling zijn, zich tegenover elkaar dienen op te stellen. Hoofdlijn in die uitspraak was dat partijen in beginsel altijd de mogelijkheid hebben zich terug te trekken, behoudens uitzonderlijke omstandigheden. Het hof Leeuwarden trok deze lijn door naar de schriftelijke koopovereenkomst bij particuliere woningen en oordeelde dus dat geen koopovereenkomst tot stand was gekomen en partijen ook niet gedwongen konden worden mee te werken aan het alsnog opstellen van die koopovereenkomst. Ook bij het hof Den Haag diende inmiddels een soortgelijke zaak. Bijzonderheid daar was dat koper en verkoper wel overeenstemming hadden over wat werd verkocht en voor welke prijs, maar dat de verkoper een aanvullend voorbehoud had gemaakt, namelijk dat hij elders een arbeidsovereenkomst zou kunnen krijgen. Omdat aan die laatste voorwaarde niet was voldaan, oordeelde het hof dat partijen geen overeenstemming hadden bereikt over de koop en behoefden partijen daar ook niet over door te onderhandelen. Daaruit lijkt te volgen dat wanneer wél aan die voorwaarde zou zijn voldaan, het hof Den Haag wél zou hebben beslist dat partijen een overeenkomst hadden moeten tekenen. In beide procedures is overigens geen cassatie ingesteld bij de Hoge Raad, zodat wij voorlopig nog niet weten hoe de hoogste rechter in ons land over deze problematiek denkt. Voor nu blijft het een lastige materie en wij zullen u dan ook in de toekomst van verdere ontwikkelingen op de hoogte blijven houden. Frits Bienfait en Bram Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl). De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen.

Binnenvaartkrant