Views
2 years ago

2007-24

  • Text
  • November
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 20 november 2007 SCHEEPSREPARATIEBEDRIJF & NIEUWBOUW ERVAAR DE KRACHT VAN VERHAAR OMEGA O MEGA Omega kanalen boegschroeven Omega tunnel boegschroeven Omega ballast pompen NIEUW Atlas Copco luchtsystemen Stikstof generatoren T HRUSTERS Verhaar Omega B.V., Postbus 119, 2340 AC Oegstgeest Tel: 071-517 26 31, fax: 071-517 19 26 E-mail: info@verhaar.com, Website: http://www.verhaar.com SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten OCEANWIDE BINNENVAART 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem LADEN, LOSSEN, LADEN, LOSSEN... NAHEFFEN? De binnenvaart heeft toekomst. Aan lading geen gebrek. Maar waar haalt u gekwalificeerd en betrouwbaar personeel vandaan? En hoe zorgt u ervoor dat u daarbij naast uw opdrachtgevers ook de fiscus te vriend houdt? Buitenlands personeel is vaak de enige optie, maar kan dat zonder risico’s? Wel als u met een betrouwbare partner in zee gaat. Oceanwide kent de risico’s en de mogelijkheden. Via onze eigen wervingskantoren in Polen bijvoorbeeld bieden wij u goed opgeleid en gemotiveerd personeel. Door onze jarenlange ervaring weten wij precies hoe u daarvan optimaal profiteert. Geen gedoe met werving of administratie, geen doorbetaling bij ziekte, geen vertraging door aflossingen en bovenal geen risico’s met de fiscus. Levering / plaatsing / reparatie Zowel beroeps- als pleziervaart Snelle levertijden! Meer weten over uw kansen op personeel zonder risico? www.oceanwidecrew.com Oceanwide is onderdeel van de Humares groep, één van de top 10 aanbieders van flexibele arbeid in Nederland. W E G U A R A N T E E O P T I M A L C R E W S E R V I C E S SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.600,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP 130,- excl 200 AMP 195,- excl 230 AMP 225,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Adverteren in de kerstspecial? Uitgave 26, 18 december a.s. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.:info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant 47 20 november 2007 Intermodaal transport is infarct nabij. Tijd om te de-containeriseren? DOOR SARAH DE PRETER Ruim 120 personen bezochten op 12 en 13 november in Antwerpen het congres Inland Terminals. Daarbij werd onder andere duidelijk dat het intermodale transport in Europa hard op weg is naar een infarct. Volgens Cees van Altena van Maersk Line is het evenwicht in de containerstromen ver te zoeken: de import van containers uit landen als China ligt veel hoger dan de export. Als gevolg hiervan krijgt het binnen-Europese transport met grote problemen te maken. Er is een overschot aan lege containers. Sommige zeeterminals weigeren deze op te slaan. De kosten voor het behandelen van lege containers in het achterland zijn hoog. Het kunnen niet alleen de rederijen zijn die daarvoor opdraaien, zei Van Altena. Hij wees ook op het groeiende capaciteitstekort in de zeehavens. Bovendien is er te weinig gekwalificeerd personeel om de containers te behandelen. Van Altena voorziet ook problemen op het spoor: “Een dedicated lijn als de Betuwelijn is mooi, maar ‘slechts’ 160 kilometer lang. Peanuts dus. We moeten in Europa veel meer van dergelijke lijnen hebben, en dan vooral naar het Oosten.” Netwerk uitbreiden Dan is er nog het probleem van de dichtslibbende wegen, mede te wijten aan het zogenoemde 8 o’clock syndroom: klanten willen over het algemeen hun goederen vroeg in de ochtend aangeleverd krijgen. Samen met het zakelijk verkeer werkt dit congestie in de hand. Wat probeert Maersk te doen om de problemen te verlichten? Het concern investeert in zeeterminals, maar ook in binnenlandse terminals. In de komende jaren wil Maersk haar netwerk van binnenlandse terminals verder uitbreiden. Er wordt vooral gekeken langs de Duitse Rijn, de regio rond Warschau en de Donauhavens. Vanuit de zaal kwam de vraag of het voor Europa geen tijd wordt om stilletjes aan te gaan de-containeriseren. Voor sommige goederenstromen is dat het geval, vond ook Van Altena. Cees van Altena: evenwicht is ver te zoeken. (foto Sarah De Preter) Binnenvaart Team mikt deze winter op Peking Voor de mountainbikers van het Herbalife Merida Binnenvaart Team is een rustige periode aangebroken. Zondag 21 oktober waren de laatste wedstrijden van dit seizoen. Al jaren wordt dit mountainbiketeam door de binnenvaart gesponsord. De ‘binnenvaart’ staat opvallend op hun shirts. Het Herbalife Merida Binnenvaart Team bestond afgelopen seizoen uit de renners Niels Wubben, Rens de Bruijn, Bas Peters, Laura Turpijn, Frank Schotman, Ruud Rentmeester en Rob Barel. Het afgelopen seizoen wisten ze hun mannetje of vrouwtje goed te staan en werden grote successen geboekt. Zo won Laura Turpijn op indrukwekkende wijze in het Zuid- Limburgse Noorbeek de nationale titel (22 juli). Daarnaast won ze onder meer de Benelux Cup. Ook in de wereldbeker wist Laura duidelijk progressie te boeken en met een 14e plaats in Canada was zij slechts twee plaatsen verwijderd van kwalificatie voor Peking. Laura sloot het jaar succesvol af door in oktober in het Zuid- Limburgse Eijsden ook de nationale titel te winnen op het onderdeel marathon, een race over 100 kilometer. “Ook bij de heren lieten wij ons duidelijk zien”, aldus Bas Vroemen, manager van het team. “Zo wist Bas Peters de Benelux Titel te winnen en finishte hij knap als derde op het Nederlands Kampioenschap. Daarnaast wist hij nog diverse overwinningen en podiumplaatsen binnen te halen. Kwalificatie voor Peking zat er helaas nog niet in, maar de komende winter zal volledig in het teken staan hiervan.” Nieuwe aanwinst Niels Wubben bleek een supertalent te zijn. Ook Frank Schotman reed een sterk seizoen: vier overwinningen, waaronder de internationale marathon in Houffalize. “Ruud Rentmeester wist de lijn van 2006 door te trekken en zich meer dan regelmatig bij de beste tien renners van de Benelux te nestelen”, vervolgt Vroemen. “Naast trainer en begeleider is Rob Barel ook nog altijd een fanatieke sporter. Hij wist dit jaar voor de derde keer op rij de nationale titel bij de masters te winnen. Naast deze titel won hij nog diverse mountainbikewedstrijden. Daarnaast kwam hij ook in zijn Herbalife Merida Binnenvaart-tenue uit in diverse runbike-runs en triathlonwedstrijden. Rob wist dit jaar Europees kampioen off-road triathlon op Ibiza te worden, Wereldkampioen Triathlon Lange Afstand in Lorient, Frankrijk en Nederlands Kampioen bij de masters op de triathlon. Ja, afgelopen seizoen was een geweldig succes.” Door allen wordt vol belangstelling uitgekeken naar 2008. “Komend jaar zal oor Bas en Laura in het teken staan van de kwalificatie voor Peking. Daarnaast zal het gehele team proberen om de prestaties nog verder te verbeteren. Maar zonder onze sponsors waren al deze prestaties niet mogelijk geweest. En onze dank hiervoor is uiteraard zeer groot.” Elke scheepsnaam heeft zijn verhaal Vier jaar heeft Karla Erfmann, samen met haar man eigenaar van het koppelverband Ivon-S, zich in scheepsnamen vastgebeten. “Elk uurtje dat ik had aan boord, heb ik eraan gewerkt”, vertelt ze. Het was een spannende ontdekkingstocht, met steeds weer een triomfantelijk 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 gevoel als de Française een betekenis boven water had weten te halen. Daarvoor gebruikte ze encyclopedieën, woordenboeken en andere naslagwerken – maar vaak kwam ze er pas achter als ze de eigenaar zelf belde en om uitleg vroeg. Zo achterhaalde ze onvermoede verhalen. Zoals bij het ms Mariëlle: “De eigenaar vertelde dat hij zijn schip had genoemd naar de dochter van de kroegbaas van een café waar hij kwam toen hij met het schip waarop hij in loondienst voer, vlak bij lag te repareren. ‘Als ik ooit een eigen schip koop, noem ik het Mariëlle’, had hij zich toen voorgenomen. Mooi hè.” De wereld in scheepsnamen is een uitgave van Vereniging De Binnenvaart. “Zonder steun van de vereniging, en van de andere sponsors, was dit boek er niet gekomen.” Het boek kost € 36,- en is te bestellen bij de vereniging. (illustratie Karla Erfmann) Speurwerk Haar speurwerk is samengebracht in De wereld in scheepsnamen, een boek dat op Europort Maritime is gepresenteerd. Het 280 pagina’s tellende boek bevat namen en hun betekenissen van vele honderden schepen en ook 160 foto’s van schepen (gemaakt door Karla zelf en haar eveneens varende zussen Madien en Rudien). Daarnaast zijn er algemene hoofdstukken over naamgeving en de keuzes die eigenaren daarbij maken. Er zijn veel aantal categorieën, vertelt Erfmann. Zoals namen van familieleden, samenstellingen van namen of letters van namen, geografische namen van plaatsen en rivieren, mythologische figuren, religieuze betekenissen en ‘mooi klinkende namen’. Ze bekeek ook welke systematiek rederijen hanteren. Zo eindigen de namen van de GEFO-tankers op ‘Schloss’ (de Duitse schepen) of ‘slot’ (de Nederlandse schepen). “De laatste jaren zie je de invloed van films en tvprogramma’s en worden ook steeds meer Engelse namen gebruikt.” Myosotis Het boek is drietalig: Nederlands, Frans en Duits (“door het schrijven van dit boek heb ik Duits geleerd”) . Zo is het voor een grotere doelgroep een handig naslagwerk. “Er zijn nogal wat Franse schippers die een Nederlands schip uit de vaart kopen, en uit bijgeloof veranderen ze de naam dan doorgaans niet. Dat zou ongeluk brengen. Terwijl Nederlanders juist wel meestal de scheepsnaam veranderen als ze een schip overnemen.” Ze is een hoop mooie namen tegengekomen. Myosotis is er daar één van. “Een prachtige naam. Het is de Latijnse en Franse naam voor het vergeet-mij-nietje. Heel filosofisch vind ik dat voor een schip: een soort boodschap voor de mensen die het schip voorbij zien varen.” 99.211 GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

De Binnenvaartkrant