Views
4 years ago

2007-24

  • Text
  • November
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 2 20

De Binnenvaartkrant 2 20 november 2007 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Rens Westhuis Dirk Luijk Druk PCM Grafische Bedrijven, Rotterdam Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVRAAGD 1e/2e Kapitein in bezit van: Groot vaarbewijs 2, radarpatent en ADNR. Voor meer info bel: 06-22154684 GESOCHT KAPITEIN Fur tanker 2 wk/2wk lux. Kondities Tel. 0049-1726476317, 0031- 651485535, 0032-475285395 TE KOOP: duw- sleepboot “Alpha” 720 pk Deutz, volledige SI keuring Mob. 06-53750653 AANGEBODEN 2 Tsjechische matrozen, 4 weken op/4 weken af, cao loon Tel. 06-53929738 Vloerbedekking laten leggen zonder stil te leggen!! Meer dan 38 jaar ervaring en, we komen door heel Nederland Voor meer info bel of mail: info@keizer-tapijt.nl M. 06 - 284 107 44 www.keizer-tapijt.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah € 130 150 Ah € 155 200 Ah € 195 230 Ah € 225 Optima CCA 815 € 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Ah € 1600 590 Ah € 1750 690 Ah € 2100 790 Ah € 2300 890 Ah € 2600 1020 Ah € 2850 1120 Ah € 3100 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl SCHEEPSWERF IN AMSTERDAM Zoekt all round, fulltime TECHNISCH MEDEWERKER. Afwisselende baan in jong team. Affiniteit met watersport is pre. Reageer: info@ bierenbroodspot.nl GEZOCHT DEKSMAN (V) Partime, 1 mnd op/1 mnd af. Tel. 06-28646942 Scheepvaartbedrijf M. den Boer VEILING, Zeilboot wegens overlijden t/m 29 nov. (nwe Solé dsl ’04) www.bootveiling.com ONLINE VEILING Seal 28 AK zeilboot t/m 3 december 2007 21.30 u. www.bootveiling.com BORNRIF VOF VRAAGT 2 matrozen, 2mnd op/1 mnd af Tel. 06-53154669 GEVRAAGD KAPITEIN/ STUURMAN Voor mts Demis ibv patent en ADNR, € 3000,- p.m. wk/wk of 2 wk/2 wk Tel. 0032-4737112700 of nvcaro@telenet.be BEZATSUNG GESUCHT Für Containerschiff, Fahrgebiet Bremen, Rotterdam und Antwerpen Tel. 0049-1732726488 GEZOCHT KAPITEIN op kvb Zephyr, radar, Rijnpatent min. M’heim, syst. 2/2 Tel. 06-53895643 GEZOCHT KAPITEIN op dwb Typhoon, radar, syst. 2/2 Tel. 06-53895643 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEZOCHT 2 MATROZEN Op ms Pride of Faial per eind December ‘07 Tel. 06-53667789 TE KOOP Huis in Dld ± 15 km van Maasbracht, 1962, 6 slk, € 142.000,- k.k. 0475-462579 GEZOCHT STUURMAN Op koppelverband, loon en vrije tijd notk 06- 21220206 STUURVROUW ZOEKT Een schip in de Rijnvaart voor patent te maken, liefst Nederlands schip Tel. 06-54775854 of 0049-(0)1512635296 SCHIPPER GEVRAAGD a/b poedertanker “Delta” (38m spits) vaste route (B) Schans naar Tisselt, goede beloning, 5-daagse week. Tel. +32(0)-475447289 GYRON CREW ZOEKT GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Vagari 1x lichtmatr. i.b.v. i.o.v. ms Spauwer 1x lichtmatr. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus i.b.v. dienstb. 2 jr vaartijd, vlgt matr., vaar/verl. i.o., cursus matroos, loon vlgns CAO, loon vlgns CAO vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Challenger 1x matr. i.b.v. dienstboek, 2 jr vaartijd, vaar/ verl. i.o., loon vlgns CAO Binnenvrt Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Nivoma 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jr vaart, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Sulomaro 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Matthinge 1x stuurman i.b.v. dienstb., min. 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenv., vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Vigilate 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., min. 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 WIJ HEBBEN EEN STEVIGE STALEN BMW-MOTORPALLET. Buitenmaat is 2.34mx1.00m. Handig om uw motor aan boord te tillen en te stallen. Met een gehele demontabele frame van 1.18m hoog: een passend zeil en U heeft een motorgarage! Bel/mail voor een foto. 024-3733193 of info@jensenmotorrijwielen.nl MATROOS GEVRAAGD op mds Carisma Tel. 06-53153374 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Anita 1x matroos i.b.v. dienstb., met functie matr., 2 jaar vaartijd, vaar/verl. i.o., loon vlgns CAO Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. MS Diomedia 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb. 2jr. vaartijd, vlgt cursus matr., loon vlgns CAO, vaar/verl i.o. Tel. 015-2578294 BIEDT ZICH AAN: Stuurman in bezit van GVB 1&2, radar, marifoon en ADNR basis. Kan zelfstandig varen. Liefst week/week systeem. Tel: 0629503492 GEVRAAGD Schipper op mts Elto, vrije tijd en loon overeen te komen Tel. 0032-475687376 AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère Afmeting in mm Nettoprijs per stuk 20 uur L x B x H (vanaf 01-08-2007) 1.650,- PZS 5400 540 650 x 420 x 450 PZS 6480 630 750 x 420 x 450 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Meerprijs kunststof container: € 150,-- per stuk, exclusief BTW. Dealer Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs: op aanvraag. Alle andere start- en tractiebatterijen op aanvraag. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GEVRAAGD MATROOS/ STUURMAN Per december, wk op/wk af, tankvaart ARA Tel. 06-21254814 TE HUUR Nieuwe standaard duwbak, voor korte of lange termijn Tel. 06-51855522 KICKERS OCEANWIDE NETHERLANDS Heeft de oplossing voor uw personeelsprobleem in de Binnenvaart. Wij bieden Poolse stuurmannen, volmatrozen, matrozen en lichtmatrozen. Legale werkmethodes binnen een professionele organisatie! Voor meer informatie 0118-429516 of 06-13370771 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x 9,00 14,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met 2,05 (buiten Ned. 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) 3x 21,00 Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. 31,00 19,00 42,00 23,00 52,00 28,00 62,00 33,00 72,00 38,00 83,00 Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 20 november 2007 Binnenvaart naar groter marktaandeel Het kabinet zet in op een veilige en duurzame binnenvaart, daadkrachtig werkend aan een marktaandeel groter dan 33 procent. Dat kwam staatssecretaris Tineke Huizinga van V&W vorige week maandag in Maassluis bij de CBRB-jaarvergadering vertellen. Ze presenteerde daar de beleidsbrief ‘Varen voor een vitale economie’. Ze overhandigde een exemplaar van de brief – een nota van 56 pagina’s – aan voorzitter jhr. Hubert- Jan van der Wyck van het CBRB. Die was kort daarvoor heel kritisch geweest over het beleid van het ministerie. Onder andere over de inzet van lange zware vrachtwagens (LZV’s). “Met een proef hebben we geen probleem, maar wordt er ook gekeken naar het effect op de binnenvaartterminals?” De lastenverlichting van 25 procent die het vorige kabinet had beloofd, was niet gehaald. “Ik heb goede hoop dat het dit kabinet wel lukt.” Hij maakte ook een scherpe opmerking over de verhouding tussen de miljarden die naar wegvervoer en spoor gaan terwijl de binnenvaart nog steeds kampt met zwaar achterstallig onderhoud van de vaarwegen. De staatssecretaris beaamde tijdens de persconferentie dat die verhouding scheef is, maar benadrukte dat ze er wel in geslaagd is het wegwerken van achterstallig onderhoud van de vaarwegen naar voren te halen van 2020 naar 2018. “En ik ben binnen het ministerie nog op zoek naar de middelen om die achterstand in 2016 te hebben ingelopen. Om de overlast te beperken zullen regelmatig spiegeldagen worden gehouden voor overleg tussen het ministerie en de sector.” Staatssecretaris Tineke Huizinga overhandigde een exemplaar van de beleidsbrief ‘Varen voor een vitale economie’ aan voorzitter jhr. Hubert-Jan van der Wyck van het CBRB. (foto MGR) Streefgetallen Maar met geld is niet alles op te lossen. “Daar lossen we de wachttijden voor de containerbinnenvaart in Rotterdam niet mee op.” Het CBRB had ook kritiek op de brief zelf, waarin namelijk nauwelijks streefgetallen worden genoemd, afgezien van de 33 procent, het huidige aandeel. Huizinga legde uit: “The sky is the limit. Als we streefgetallen zouden noemen, wordt dat het maximum, en dat wilden we voorkomen. Je kunt 45 procent opschrijven maar daar willen we ons niet op vastleggen. De voortgang gaan we een paar keer per jaar monitoren.” Ze kwam echter wel met enkele concrete zaken. Zo is er 55 miljoen beschikbaar voor de ontwikkeling in de binnenhavens en de toevoerwegen. “Een bedrag dat moet worden aangevuld met een zelfde investering door de regio”, aldus de staatssecretaris, die ook met die regio's in gesprek wil om de locale bestuurders ervan te overtuigen hoe belangrijk de inzet van de binnenvaart is. “Bij hen zit het niet tussen de oren, daardoor blijven vaak investeringen achterwege.” Ze verwacht dat een bijdrage van het Rijk die bestuurders tot andere gedachten kan brengen, maar wil voorkomen dat het een ‘lappendeken’ van maatregelen wordt. “Het moet allemaal goed op elkaar aansluiten.” In de beleidsbrief van de staatssecretaris wordt logischerwijs veel verwezen naar het convenant dat haar voorgangster, minister Karla Steun voor containertransferium Vervolg van pag. 1 De besluitvorming over de containerterminal Rotterdam wordt ondergebracht bij het Programma Randstad Urgent. Het gaat om een containertransferium, een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam. Een grote hub ten oosten van de zeehaven waar grote binnenschepen de containers vanaf de Maasvlakte heen brengen, zodat ze van daaraf kunnen worden gedistribueerd. In de beleidsnota staat: “Door het containertransferium in het Programma Randstad Urgent onder te brengen, wordt benadrukt dat het Rijk er alles aan gelegen is dit Rotterdamse initiatief bestuurlijk te ondersteunen en het binnenvaartbelang zeker te stellen." Het CBRB is redelijk tevreden met de voornemens van de minister. “Het bedrag van € 55 miljoen voor quick wins in de binnenhavens vinden wij een mooie start.” Maar het CBRB schrijft ook in een commentaar: “wij zijn minder tevreden met het feit dat in deze beleidsbrief geen harde streefdoelen zijn geformuleerd. Naar onze mening zijn streefdoelen een goed middel om te meten of beoogde doelstellingen zijn gerealiseerd. Wat ons betreft moet dat nog worden ingevuld.” Peijs, en de sector ruim een jaar geleden ondertekenden. Veiligheid Nieuw is dat op basis van de het afgelopen jaar gehouden kennistafels en de top 5 van risicogebieden Het is een zeldzaamheid dat de binnenvaart echt last heeft van de weersomstandigheden, maar vrijdag 9 november werd de scheepvaartverbinding met het westelijk havengedeelte volledig geblokkeerd door de combinatie van springtij en zware noordwester storm. Die storm viel wel mee achteraf maar het Noordzeewater steeg meer dan drie meter en dus gingen de stormvloedkeringen in de Nieuwe Waterweg en het Hartelkanaal voor het eerst officieel dicht. Vanuit zee bleven de Maasvlakte en de Euro- in de binnenvaart onder aanvoering van de Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW) in 2008 een comité voor de binnenvaartveiligheid wordt opgericht. Voorts staan in de beleidsbrief de SBIR-regeling (met vier projecten voor de inzet van kleine schepen), de samenwerking met decentrale overheden om ‘zwakke schakels in de keten’ te versterken, quick wins voor de verbetering van bereikbaarheid binnenhavens en het versneld invoeren van dynamisch verkeersmanagement op de vaarwegen. Tevens maakt het reductieprogramma ‘Voortvarend besparen’ deel uit van de beleidsbrief. Dit is een programma om de hele binnenvaart vijf procent minder schadelijke stoffen (fijnstof, CO 2 en stikstofoxiden) uit te laten stoten. Tenslotte is er een tijdelijke subsidieregeling voor het stimuleren van innovaties in de binnenvaart. Stilte tijdens de storm poort wel bereikbaar. Voor de kust lagen wel enkele zeeschepen te wachten maar de meeste schepen bleven in hun vertrekhaven liggen. De andere Europese havens lagen die dag immers ook ‘plat’. Binnenschepen die vast moesten maken vanwege de Hartelkering waren talrijker. Op het Hartelkanaal (foto) was het een drukte van belang. Omdat iedereen er last van had en er veel bekendheid aan was gegeven, was er wel begrip voor deze ‘blokkade’ van de vaarweg. (foto MGR) Homo ludens STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag Toen Tineke Huizinga de baas over de binnenvaart werd op het ministerie, dacht ik: dat wordt lachen. Ik ben opgegroeid met Leonhard Huizinga’s kronieken over de eeneiige tweeling Adriaan en Olivier. Voor de liefhebbers: Het was in het allerholst van de nacht. Twee volle manen stonden met verwijtende gezichten aan de hemel… Bovendien had Leonhards vader Johan Huizinga wereldwijd mensen aan het denken gezet met zijn studie ‘Homo ludens’, in goed Nederlands: de spelende mens. Een mens is geen mens als hij geen lol maakt. Daar hoef je dus geen Huizinga voor te heten en dat is maar goed ook want Tineke Heringa heeft de naam van haar man Ruurd Huizinga geleend. Een beroemd historicus, deze ludieke Johan Huizinga, en nog steeds worden er lezingen gehouden, die zijn naam dragen. De lezing die Tineke Huizinga hield, mocht er zijn. Zij kan er ook niets aan doen dat er in Nederland niet genoeg draagvlak is om de vaarwegen eens lekker aan te pakken. Het spreekt nog steeds te weinigen tot de verbeelding dat lange rijen vrachtauto’s wegsmelten als gletsjers in de broeikas. Tineke ziet zich in de media links en rechts gepasseerd door een nota bene lege Betuwelijn en de lange zware ecocombi’s met haar baas achter het stuur. Camion-Camiel heeft niet voor niets alleen de binnenvaart gedelegeerd aan dat vrouwtje uit het hoge noorden. te houden. Daar slaagt Tineke wonderwel in, waar de grenzeloos populaire Hij moet niets hebben van dat natte, kleffe gedoe met die bootjes. Weinig Karla Peijs kennelijk echt niet wist ludens aan achterstallig onderhoud. waar ze het budget moest zoeken. Het is de schuld van al die vrouwelijke Ze mag dan van zichzelf geen Huizinga voorgangsters, dus laat hij die inhaalslag ook maar bij het andere geslacht. vindingrijk en ludiek over te komen. heten, Tineke doet wel haar best om De opmerkingen van de CBRB-voorzitter over de 3-TEU-trucks negeerde de wanhopig dat steeds maar subsidie- Al lijkt het krampachtig en soms zelfs Friezin wijselijk. Ze kan daar toch niks wortels worden voorgehouden aan de mee. Ze grasduint en onderhandelt er Willy Wortels in de sector, om maar op het ministerie flink op los en balanceert handig op haar eigen draag- De paar centen voor de uitvoering van heel snel met oplossingen te komen. vlakje om de binnenvaart een elegant die ideeën zijn helaas niet zo ludiek, handje boven de bol en de kempenaar maar wel een lachertje.

Binnenvaartkrant