Views
3 years ago

2007-24

  • Text
  • November
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Onze

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 20 november 2007 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Wij zijn aangesteld door het Havenbedrijf Rotterdam N.V. om de volgende schepen voor verkoop aan te bieden: VEILING: De schepen zullen worden verkocht door middel van een veiling op een “as is, where is” basis Datum: 29 november 2007 - 14.00 uur Plaats van de veiling : Cafe-Restaurant Rustburcht b.v. Strevelsweg 744/746 3083 AT Rotterdam, Nederland Veiling wordt gecontroleerd door : The Law Company ’s-Gravenweg 433, 3065 SC Rotterdam Tel.: +31(0)10 5119933 Fax: +31(0)10 5119930 Mic. Mr. S.C. Windhouwer, notaris INSPECTIE: De schepen kunnen geïnspecteerd worden Eemhavenweg 14, Havennummer 2674 Rotterdam Datum: 27 en 28 November 2007 Na afspraak met B.V. Intershitra S&P INFORMATIE: Voor verdere technische informatie, foto’s, tekeningen etc. kunt u zich wenden tot: B.V. Intershitra S&P Bijdorpplein 41 2992 LB Barendrecht Tel.: + 31 (0) 180 641630 Fax: + 31 (0) 180 620747 Email: info@intershitra.nl De Mercurius Scheepvaart Group verzorgt een aantal diensten in de binnenvaart, waaronder fi nanciële dienstverlening, projectontwikkeling, personeelsdiensten en participatie. Momenteel zoeken wij enthousiaste collega’s voor de onderstaande functies: MANAGER UITZENDBUREAU & PZ De functie bestaat uit een combinatie van personeelszaken en commerciële taken waarin u actief meewerkt aan de operationele werkzaamheden en sturing geeft aan een 2 collega’s. Het team verzorgt PZ-taken en bemiddelt tussen flexkrachten en klanten. Min. HBO-niveau en enkele jaren werkervaring, bijv. als Intercedent. Beheersing Duitse taal is een pré. FT. INTERCEDENT De functie bestaat uit een combinatie van personeelszaken, commercie en administratieve taken. U voert PZ-taken uit voor cliënten en verzorgt bemiddeling tussen kandidaten en klanten. Min. MBO-niveau en min. 2 à 3 jaar werkervaring. FT. TECHNISCH COMMERCIEEL MEDEWERKER U verzorgt de begeleiding van de aangesloten scheepvaartondernemers op het gebied van techniek, onderhoud, veiligheid en kwaliteit. Daarnaast ondersteunt u de Project Manager Nieuwbouw en het Management Team met algemene zaken. Min. MBO-niveau, startersfunctie / 2 jaar werkervaring. FT. Voor meer informatie: www.MERCURIUS-GROUP.nl Contactpersoon: de heer R.J. Zimmerman E-mail: pz@mercurius-group.nl Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht Tel. 078-6259674 Fax 078-6194866 Korte omschrijving van de schepen RPA 28 (type: patrol-/towing-/FiFi vessel) DINTELWERKEN (type: survey verssel) EUROWERKEN (type: survey vessel ) Loa 23.63m, Breadth 6.22m Draft 2.51m, Depth 2.92m Built 1960 by NV Scheepswerf v/h Hendrik, Dodewaard - The Netherlands Main engine Bolnes, type 5 KNL, 331 kW Propellor 1 x 4-bladed, diameter 1650 mm Hydraulic deckcrane Atlas (1993) Remarks: Bolnes main engine overhauled in 2003 Loa 16.12m, Breadth 4.72m Draft 1.70m, Built 1975 by De Watergeus, Dordrecht – The Netherlands Main engine 2 x DAF, type DK 1160 M, each 125 kW by 2000 rpm Aquamaster 2 x type TP 1000 Propellor 2 x 3-bladed, diameter 750 mm Hydraulic deckcrane Hiab, type 100 A, 9.5 tm Remarks: overhaul of various parts in 2003 and in 2004 overhaul of aquamasters and hydraulic installation Loa 18.86m, Breadth 4.72m Draft 0.96m, max 1.53m Height 2.16m, Built 1961 by Akerboom Scheeps- en Jachtwerf, Lisse - The Netherlands Main engine 2 x Scania Vabis Södentalje, each 121 kW by 1800 rpm Aquamasters 2x Propellors 2 x 4-bladed propellors, diameter 750 mm Remarks: normal maintenance works in 2004 incl main engine inspected and adjustments made and renewal of various parts. (Aan deze omschrijvingen kunnen geen rechten worden ontleend) Voor gedetailleerde informatie: www.intershitra.nl TE KOOP: Mbs TALING Afm. 64 x 7.30 x 2.75 Bwj. 1966 827 ton, 472 m3 Motor Mitsubishi bwj. 2004, 605 pk 3x Generatorset Boegschroef 315 pk Daf, bwj. 2007 Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt voor een van haar duwboten: - Kapitein (systeemvaart) Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl Danser Switzerland is, samen met Danser Containerline, onderdeel van de Danser Group met hoofdkantoor in Sliedrecht, Nederland. Eén van de hoofdactiviteiten is het aanbieden van containerlijndiensten op de Rijn, waarvoor eigen schepen worden ingezet. De groep is lid van het samenwerkingsverband Penta Containerline AG, gevestigd in Basel, Zwitserland. Op de route vanaf de zeehavens Antwerpen en Rotterdam naar Basel v.v. zijn dit de volgende koppelverbanden: Eiger - Nordwand Grindelwand - Mürren Laurent - Laurens Marla Duo - Marla De verbanden varen in een continue-dienst 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Aan boord zijn gemiddeld 5 personeelsleden verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De inzet van het nautisch personeel is in principe 1:1 (bijvoorbeeld 3 weken aan boord en vervolgens 3 weken met verlof. Wij zijn op zoek naar: Kapiteins rijnpatent zeehaven - Basel + ADNR (ervaring met containers en stuwplan 2000) Stuurlieden rijnpatent zeehaven tenminste tot Mannheim Duitse spreekvaardigheid is een ‘must’. Kennis van de franse taal is gewenst. Naast een uitstekende beloning bieden wij zeer goede arbeidsvoorwaarden (zwitserse condities) Uw sollicitatie met curriculum vitae stuurt u aan: Danser Switzerland AG Postfach 165 Schäferweg 18 CH-4019 Basel Abt. Reedereimanagement / Schiffspersonal Of per e-mail aan: koenraad.slooter@danser.ch www.binnenvaartkrant.nl

De Binnenvaartkrant 11 20 november 2007 VEILIG & VAST | een bijdrage van Klaas den Braven, oud-lid van de CCR-werkgroep Gevaarlijke Stoffen Nieuwe indelingscriteria voor milieugevaarlijke vloeistoffen op komst In deze bijdrage zal ik proberen u een idee te geven hoe in de toekomst de milieugevaarlijke vloeistoffen in tankschepen worden ingedeeld. In de werkgroep Gevaarlijke Stoffen van de Centrale Commissie voor de Rijnscheepvaart zijn hiervoor de indelingscriteria voor de indeling van een stof in Tabel C (de tabel waarin de stoffen en de eisen voor het vervoer in tankschepen staan vermeld) aangepast. Men gaat er vanuit dat de voorschriften voor dergelijk vervoer op 1 januari 2009 van kracht zullen worden. In 1995 zijn indelingscriteria opgesteld om de stoffen die in tankschepen vervoerd moeten worden, in te kunnen delen. Hierbij ging het in eerste instantie om de directe gevaarszetting van de stoffen als giftigheid, brandbaarheid en bijtendheid. Tevens werd gekeken naar dubbele gevaren. Bijvoorbeeld een brandbare stof die ook bijtende eigenschappen bezit of stoffen die gestabiliseerd moeten worden. Al deze stoffen kwamen in het type C-schip terecht. Voor de type N-schepen waren de eisen weliswaar minder stringent, maar daar bepaalden de brandbaarheid, de dampdruk en de bijtendheid de indeling in het type schip. Verder waren in de indelingscriteria de eisen ten aanzien van bijvoorbeeld de aanwezigheid van een pompkamer onder dek, de veiligheidsuitrusting en de eventuele extra eisen opgenomen. Maar nu de toekomst. De allereerste vragen zijn: Heeft de stof een vlampunt ≤ 100°C of een vlampunt > 60°C verwarmd tot minimaal 15 Kelvin van zijn vlampunt of bezit de stof giftige eigenschappen of bijtende eigenschappen volgens de UN-modelvoorschriften of betreft het een vloeibare stof die bij of hoger dan 100°C (UN 3257) verwarmd wordt vervoerd of bezit de stof een aquatische giftigheid van ≤ 100 mg/liter? Indien dit niet het geval is mag de stof vrij in een tankschip worden vervoerd. Indien wél positief op één van deze vragen wordt geantwoord, dan is het een gevaarlijke stof en moet er verder worden gekeken. De volgende criteria zijn: Heeft de stof een vlampunt < 23 ºC en een explosiebereik van 15% of hoger of een vlampunt < 23 ºC en bijtende eigenschappen volgens de UNmodelvoorschriften of een ontstekingstemperatuur ≤ 200 ºC of giftige eigenschappen volgens de UNmodelvoorschriften of betreft het gehalogeneerde koolwaterstoffen of stoffen,die alleen in gestabiliseerde toestand vervoerd mogen worden of betreft het benzeen of mengsels met meer dan 10% benzeen of bezit de stof een aquatische giftigheid LC/EC50 van ≤ 1 mg/liter? Indien één van deze vragen met ja beantwoord kan worden, moet de stof in een type C-schip worden vervoerd. Zoniet, dan komen de volgende vragen: Betreft het een stof met een vlampunt < 23 ºC en een acute aquatische giftigheid LC/EC50 van > 1 mg/liter en ≤ 100 mg/liter en is hij niet biologisch afbreekbaar of bezit hij een bioaccumulatiepotentieel van N2 volgens de GHS of betreft het een stof met een vlampunt < 23 ºC en betreft het een op het wateroppervlak drijvende of naar de bodem zinkende stof volgens de criteria van GESAMP of betreft het een stof met bijtende eigenschappen van de verpakkingsgroep I of II met een dampdruk bij 50°C > 12,5 kPa of betreft het bijtende stoffen die gevaarlijk met water reageren of bijtende stoffen met daarin opgeloste gassen of stoffen met CMR-eigenschappen volgens de criteria van de GHS (op de langere duur inwerking op de gezondheid)? Dan moet deze stof in een gesloten type N worden vervoerd, waarvan de ladingtankwand niet de buitenhuid is. Dus dubbelwandig. Zo niet, dan bepaalt de vraag of de stof een brandbare vloeistof met een vlampunt < 23 ºC en geen verdere gevaarlijke eigenschappen is, dat deze stof in een enkelwandig gesloten type N mag worden vervoerd. Indien dit niet het geval is, komen de volgende vragen: Indien het zure stoffen met bijtende eigenschappen van de verpakkingsgroep I of II met een dampdruk bij 50 °C ≤ 12,5 kPa of zure stoffen met bijtende eigenschappen van de verpakkingsgroep III met een dampdruk bij 50 °C > 6,0 kPa of zure stoffen met bijtende eigenschappen van de verpakkingsgroep III met corrosiewerking op staal of aluminium of zure stoffen met bijtende eigenschappen met een smeltpunt > 0 °C, die verwarmd vervoerd moeten worden betreft of bezit de stof een aquatische giftigheid LC/EC50 van > 1 mg/liter en ≤ 100 mg/liter en is die niet biologisch afbreekbaar of bezit hij een bioaccumulatiepotentieel van N2 volgens de GHS of betreft het een op het wateroppervlak drijvende of naar de bodem zinkende stof volgens de criteria van GESAMP? Dan moet deze stof in een open type N worden vervoerd waarvan de ladingtankwand niet de buitenhuid is. Dus dubbelwandig. Indien op geen enkele van de bovenstaande vragen met ja beantwoord, is dan mag de stof worden vervoerd in een enkelwandig type N open. Let op: indien het een stof is met een vlampunt ≥ 23 ºC en ≤ 100 ºC of een stof met een vlampunt > 60°C terwijl hij verwarmd wordt tot een temperatuur tot minimaal 15 Kelvin van zijn vlampunt dan moet het vervoer plaats vinden in een enkelwandig type N open met vlamkering. Indien het een stof is met bijtende of zure eigenschappen en hij is brandbaar of wordt verwarmd vervoerd, dan moet het vervoer plaatsvinden in een dubbelwandig type N open met vlamkering. Het lijkt ingewikkeld, maar indien men dit in een diagram leest, is het veel overzichtelijker. In een van de volgende afleveringen zal ik ingaan op de consequenties voor de enkelwandige schepen. En dan met name op eventuele overgangsvoorschriften. Waterspektakel Gratis boeken lenen De actie van de Bibliotheek voor Varenden tijdens Europort Maritime waarbij nieuwe leden de eerste drie maanden gratis materiaal mogen lenen, was een succes. 22 inschrijvingen registreerden de medewerkers tijdens de beurs – veel meer dan bij vorige beursedities. Daarom is besloten de actie te verlengen tot het eind van het jaar. Het abonnement kost € 16,50 per jaar. De Bibliotheek voor Varenden woont sinds een paar jaar in bij de gemeentebibliotheek Rotterdam aan de Hoogstraat. De uitleencondities zijn echter nog steeds aangepast op het varende bestaan. Zo mogen leden de boeken, cd-roms en dvd’s twee maanden lenen en kunnen ze terecht bij vijftig aangesloten bibliotheken door het hele land en de twee eigen uitleenpunten van de bieb in Terneuzen en Duisburg. Inschrijven kan bij de Bibliotheek voor Varenden in Rotterdam en via de website www.bibliotheek.rotterdam.nl (klik op ‘Informatie’, dan ‘Dienstverlening’ en vervolgens ‘Bibliotheek Rotterdam voor de Binnenvaart’.) Het 52e ‘Binnenschifffahrtstreffen’ van ondernemers met passagiersschepen op de Europese binnenwateren was in Rotterdam een groot succes. Aan boord van de raderstoomboot De Majesteit van Christine en Klemens Key werd van 8 tot en met 11 november het thema ‘Water’ uitgediept. Allen hadden van het water waarover ze doorgaans met hun schepen varen een fles meegebracht en die flessen werden zaterdagmiddag leeggegoten in de Nieuwe Maas. Dit ‘Wasserspektakel’ werd begeleid door drie boten (incidentbestrijdingsvaartuigen) van de Havendienst, die wat bluswater toevoegden aan dit spektakel (foto). Op de foto hiernaast Christine Key met de verzameling flessen water. Gelukkig werd aan boord overigens niet alleen maar water geschonken. Tijdens de dagen verzorgde het CBRB een presentatie over de wijzigingen in de regelgeving voor de passagiersvaart over de binnenwateren in Europa. (foto’s MGR) W NING ÓÓK SPECIALIST IN SANITAIR EN KEUKENS IN DE SCHEEPVAART Gevestigd in: Bergschenhoek Den Haag • Naaldwijk • Numansdorp Rotterdam • Vlaardingen Kijk voor adressen en openingstijden op www.wooning.org

Binnenvaartkrant