Views
2 years ago

2007-24

  • Text
  • November
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Schip
  • Schepen
  • Onze

TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 24 - 20 november 2007 De 55 miljoen van Huizinga Het kabinet zet in op een veilige en duurzame binnenvaart, daadkrachtig werkend aan een marktaandeel groter dan 33 procent. Dat staat in de vorige week verschenen beleidsnota van staatssecretaris Huizinga. Onderdeel daarvan is dat ze 55 miljoen euro beschikbaar stelt voor verbetering www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 3 “Containerbinnenvaart stagneert” Het binnenvaartaandeel in de containerafvoer uit Rotterdam loopt terug. De containerbinnenvaart zal anders moeten worden georganiseerd, anders kunnen we de groei niet aan. Met die boodschap kwam Paul Ham, general manager business development bij ECT naar de jaarvergadering van het CBRB. Professionalisering gevraagd Dat de binnenvaart er de laatste vijftien jaar op vooruit is gegaan, is volgens de branche zelf vooral te danken aan de verbetering van de infrastructuur. Zo bleek uit een peiling van Promotie Binnenvaart Vlaanderen. Om verder te groeien heeft de sector nu behoefte aan innovatie en professionalisering. Hij vindt de kritiek van de binnenvaart op de ECT “deels terecht”. “Wij staan voor een onmogelijke opgave. Het groeide in een jaar van 64.000 TEU per week naar 80.000 per week op de Delta-terminal. Iedereen wil op tijd z’n spullen in de winkel.” De binnenvaart heeft volgens Ham een ‘kans in de keten’, maar de binnenvaart verliest terrein. “De wens is duidelijk dat de binnenvaart 45 procent van het vervoer van containers van de Maasvlakte gaat doen, maar op de Deltaterminal is het aandeel van de binnenvaart juist gedaald van 42 naar 32 procent. De toenemende congestie op de weg en de moeizame ontwikkeling van vervoer over spoor moeten de binnenvaart kansen bieden. Toch stagneert de binnenvaart.” 17 File kan Karla niet weerhouden Weiter gebündelt Die polnische Odratrans-Gruppe hat die Vertretung ihres Massengutgeschäftes auf die Odra Rhein Lloyd, die frühere Deutsche Binnenreederei, übertragen. Die Odatrans- Gruppe hatte im April die Aktienmehrheit bei der DBR übernommen. Vom Anfang an war klar dass die Kräfte weiter gebündelt werden sollen. Overleg Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat zei bij de bijeenkomst op 12 november dat de enige manier om aan een oplossing van de wachttijden bij de terminals te werken is alle partijen aan tafel te krijgen: Havenbedrijf, zeeterminals, inland terminals en binnenvaart. Het oplossen van de wachttijden is volgens de bewindsvrouwe nodig om het marktaandeel van de binnenvaart in de haven omhoog te krijgen. Opmerkelijk is wel dat ze in dat voorgenomen overleg de eigenaren van de containers buiten beschouwing liet. Matthieu van Roermund, voorzitter van de werkgroep Containervaart bij het CBRB, merkte op dat het er niet simpeler op is geworden sinds het eigendom van de containers is verschoven. Eind jaren ‘90 was de verhouding tussen carrier haulage (opdrachtgever is de zeerederij) en merchant haulage (opdrachtgever is de verlader/ontvanger) ongeveer 50/50. Nu is is 75 procent ‘merchant’. Daardoor is het aantal partijen waarmee moet worden gesproken toegenomen. 2008 Verbeteringen bij ECT worden verwacht van uitbreidingen: de Delta barge- and feederterminal en de Euromax-terminal in september 2008. Paul Ham – sprekend namens ECT-directeur Jan Westerhoud, die plotseling naar China was geroepen – toonde zich tevreden over het VITO-project om een kraan bij ECT 24 uur per dag, zeven dagen in de week bezig te houden door de schepen achter elkaar klaar te leggen. “Dat verbeterde de kadebezetting.” Hij ziet graag dat de binnenvaart ook meer gaat anticiperen op de overslag bij ECT. “Geef voorinfo en planningtools. Het is verbijsterend dat niet alle schippers daar gebruik van maken. 20 procent van de afhandeling van schepen stagneert doordat de douane ze blokkeert of omdat de laadlijst niet klopt. Zo maak je elkaar gek.” Er komt een memory of understanding (convenant) van ECT met de Rijnvaartoperators voor een haalbaarheidsstudie voor een ’24-uursbakkenconcept’. Voor die studie is wel geld nodig van de overheid. De binnenvaartoperators zullen volgens Paul Ham moeten denken aan de onderlinge uitwisseling van lading. “De oude tijden zullen niet terugkomen, de binnenvaart moet ook op dat gebied innoveren. In plaats van kleinschalig, individueel en ondoorzichtig moet de containerbinnenvaart industrieel worden: grootschalig, gedisciplineerd, transparant en geïntegreerd.” Staatssecretaris Tineke Huizinga wil de besluitvorming over de containerterminal Rotterdam ondersteunen. Dit stelt zij in de beleidsbrief voor de binnenvaart, die ze vorige week maandag presenteerde bij de CBRB-jaarvergadering. >> Lees verder op pag. 3 39 Ze was ’s ochtends uit de VS overgevlogen, had ’s middags een vergadering in Den Haag voortijdig verlaten om op tijd op Europort Maritime te arriveren, maar door een fikse file op de A13 kwam Karla Peijs donderdag 8 november alsnog te laat in de stand van de Binnenvaartkrant aan. Maar de voormalige V&W-minister kwam wél! Ze had er alles voor over om het eerste exemplaar van het boek ‘Loopplanken en Bruggen’ te ontvangen uit handen van Harrie van Eeuwijk, die als journalist verbonden is aan deze krant. Peijs, tegenwoordig Commissaris van de Koningin in Zeeland en Europees TEN-vaarwegencoördinator, is zelf een van de geïnterviewden in het boek en schreef ook het voorwoord. Het wachten leek de vele aanwezigen (onder wie veel van de andere binnenvaartprominenten die in het boek aan het woord komen) niet te deren. Shantykoor Recht Zo Die Gaat zorgde er met een extra lange toegift dan ook voor dat de stemming er in bleef zitten. Op de foto dankt Harrie van Eeuwijk (links) Karla Peijs voor haar medewerking. Zijn echtgenote Roos en aalmoezenier Bernard van Welzenes luisteren mee. (foto MGR) www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

De Binnenvaartkrant