Views
1 year ago

2007-23

  • Text
  • Pompen
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Onze
  • Meter

De Binnenvaartkrant 30 6

De Binnenvaartkrant 30 6 november 2007 Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering K-tec niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Wij wensen mts Novum een goede en behouden vaart WERKENDAM TEL.: 0183-505475 / 0653-403481 Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassystemen en de woning en wensen Mika B.V. een behouden vaart met het mts Novum Fascination of Power Unisol Isolatietechniek BV Ramgatsweg 11b 4941 VN Raamsdonksveer Tel: 0162 - 684869 Fax: 0162 - 511959 Wij wensen Mika B.V. en de bemanning van het mts Novum een behouden vaart. Wij wensen Mika B.V. veel succes met mts Novum Gefeliciteerd! De Scheepvaartdesk van de ING Bank Zwijndrecht wenst schip en bemanning een behouden vaart. meer weten Burg. de Bruïnelaan 140, Zwijndrecht Tel: 078-6199202 Fax: 078-6196292 MTU Detroit Benelux wenst de Mika B.V. en de bemanning van het mts “Novum” een behouden vaart toe. Wij hebben geleverd: - Hoofdmotor MTU 8V 4000 M60 850kW / 1800rpm - Keerkoppeling ZF/ Masson W4400 vertraging 5.542 : 1 - Elektronische motor- & keerkoppeling bediening MTU Detroit Diesel Benelux Op het mts Novum leverden wij: Stuurhuis met hefkolom Wij wensen Mika B.V. veel succes en een behouden vaart. Tel: 078-6395777, E-mail: info@mtudd-benelux.com

De Binnenvaartkrant 31 6 november 2007 De zesde in een serie van kleine tankers Door Jan Hoek Onlangs werd in Lemmer de zesde in een serie dubbelwandige tankers opgeleverd bij Bijlsma: de type C-tanker Novum met een tonnage van 1.540 ton op drie meter. Het schip werd overgedragen aan de compagnons Steef Bruins uit Millingen en Jan Haveman uit Kampen. Eind 2005 werd bij scheepswerf Bijlsma in Lemmer door Veka de tanker Viking Karve van de familie Haverkamp opgeleverd. Het was de eerste van een serie kleinere tankers met een afmeting van 85 x 9,60 meter. Na de Viking Karve volgden achtereenvolgens de Louis en de Emile, beide van Beltank, de Elma van familie Kieboom en de Sanne van familie Van den Ouden. En nu dus de zesde in deze serie, de Novum. Dordrecht 23 Bruins en Haveman leerden elkaar kennen op de tanker Innovation. In 1999 besloten ze de in 1972 bij werf Niestern Sander in Delfzijl gebouwde ex Dordrecht 23 van Broere te kopen. Ze gaven de enkelwandige tanker de naam Novum. “De enige reden dat we een nieuwe Novum hebben laten bouwen, is het feit dat de markt dubbelwandige tankers eist; om mee te kunnen blijven doen, hebben we deze stap genomen”, vertelt Haveman. Op de vraag waarom ze de tanker bij Veka gekocht hebben, zegt hij: “Het is een goed type schip en Veka is in het bezit van uitstekende tekeningen. Er is een bijzonder goede verhouding tonnen/kubieke meter gecreëerd, die bij ander types schepen veelal ongunstiger is. Voor Hiltrans Hamburg vervoeren we alles dat mag en vloeibaar is. De Novum beschikt over ladingverwarming zodat we eventueel ook vacuüm gasolie kunnen vervoeren. Het zijn zeer gunstige schepen voor de kanaalvaart. In de omgeving van Hamburg zijn de sluizen tien meter breed en is de breedte van ons schip van 9,60 meter het maximale dat toegestaan is. Daarnaast past een lengte van 86 meter precies in de insteekhaventjes.” Wij wensen Mika B.V. een behouden vaart met mts Novum OP ZEKER VAREN Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. • Tel. 078 - 612 25 00 W W W . O R A N J E - V E R Z E K E R I N G E N . N L Wie leverden aan mts Novum De nieuwe Novum (het lijkt een pleonasme, maar het klopt wel) voor de kant in Lemmer. Sloop Jan Haveman begon ooit als matroos bij zijn oom Tinus Haveman. “Die had destijds zijn schip in de sloop gedaan. Hij wilde toch blijven varen en was samen met Steef Bruins en ik de derde partner met de eerste Novum. Geheel volgens planning hebben we Tinus Haveman in 2003 uitgekocht. Hij werkt nog steeds aan boord van de Novum, maar nu in loondienst”, aldus Jan Haveman. Omdat de vennoten Bruins en Haveman van collega’s goede berichten kregen over de MTU motoren, schaften zij voor de Novum een MTU van 1200 pk bij 1800 toeren aan. De Novum heeft vijf tanks met een inhoud van in totaal 1800 kuub. Bijzonder enthousiast zijn Bruins en Haveman over de Kampers ladingpompen. Een proefopstelling op de testbanken bij het bedrijf in Puttershoek maakte duidelijk dat de pompen grandioos werken. De ladingpompen worden sinds kort als Kampers pompen op de markt gezet en de Novum is een van de eerste tankers waarop deze innovatieve pompen, hoewel nog met de naam Redscrew, geïnstalleerd zijn. De vijf inline pompen met een capaciteit van 100 kuub/uur elk hebben een lage inbouw met het zuigsysteem aan de zijkant in plaats van aan de bovenkant. Dit zorgt voor een hogere zuigkracht. De in eigen huis ontwikkelde ladingpompen worden op de beurs Rotterdam Maritime gepresenteerd in de Scheldehal op stand 1514 van Kampers. Orderportefeuille De Novum is afgebouwd onder projectbegeleiding van Peter Koopmans van Veka en, evenals de eerste vijf tankers van deze serie, afgebouwd bij Bijlsma in Lemmer. Afbouwmanager/bedrijfsleider bij de werf in Lemmer is Roel Bijlsma. Hij vertelt over de verdere werkzaamheden op de Friese werf: “We hebben de afbouw van 28 zeeschepen in de orderportefeuille, bestaande uit achttien 3.250 tonners, vier containerfeeders en zes 4.500 tonners. Op dit moment wordt een bulk/containerfeeder (340 TEU) afgebouwd van 100 x 16 meter. Veka begeleidt hier de afbouw van de binnenvaartschepen en daarvoor heeft het Werkendamse bedrijf er een schiereiland, dat ligt in de haven van Lemmer, bijgekocht van in totaal 4½ hectare. Voorheen was op dat eiland een asfaltcentrale gevestigd. Er komen aan de binnenhavenkant twee afbouwkades van in totaal 250 meter. Het is de bedoeling dat een en ander in de loop van volgend jaar in gebruik wordt genomen.” Na een moeilijke periode gaat het weer goed met de scheepsbouw in Lemmer en dat is vanzelfsprekend goed voor de werkgelegenheid. Bij Bijlsma in Lemmer staan op dit moment zo’n vijftig medewerkers op de loonlijst, terwijl ongeveer een zelfde aantal wordt ingehuurd. Veka Shipbuilding BV Levering casco Damen Marine Components Handelsonderneming Beerens BV Breman Shipping Installation B.V. Cornet Service BIJLSMA shipyard BV Complete afbouw Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter Aluminium stuurhuistrap, BX-scheepsdeur, davit, Levering en montage sanitaire leidingen in Stralen en coaten van de ladingtanks ING BANK Zwijndrecht Financiering 1.662 mm schotelsteun machinekamer, accommodatie en boiler Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Oeltrans Befrachtungsgesellschaft Machinefabriek Voordendag van der Stelt b.v. Habeco Hydrauliek Hydrauliek Boer Staphorst BV Sanitair (levering) Van Oosten Accountants & Belastingadviseurs G.m.b.H. Bevrachting Schroefas en roeren Radio Holland Netherlands bv Tegelzettersbedrijf van der Stelt BV Accountancy Oranje Onderlinge Verzekering van IHC Lagersmit BV SUPREME LD220 Sigma-120 echolood, Sigma-345 kompas, Sigma- Volledige betegeling Dacom Telecommunicatie b.v. Schepen U.A. Verzekering schroefasafdichting en witmetalen lagerbussen 700 intercom, Sigma 500 combipiloot, Electric Comfort Vloerverwarming in stuurhuis TravelVisionModi Q6-60 cm, complete MTU Detroit Diesel Benelux Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Periskal Ecdis viewer Fa. P.A. Paans & Zn. Volledige stoffering telefooninstallatie met nummerherkenning, HSDPA MTU 8V 4000 M60, 850 kW, 1800 rpm, Wijk B.V. Boegschroef type SD 900 A, ankers, Orlaco Products BV Camarasysteem WindeX Engineering BV Airconditioning, internet netwerk router keerkoppeling Masson ZF/Masson W4400 lieren en kettingen Periskal Group Tresco inland Ecdis viewer overdrukinstallatie en RVS klaproosters Huchem Special Products b.v. vertraging 5.542:1, elektronische motor- en De Ruyter Dieseltechniek B.V. Werkina Werkendam bv en Tyco Integrated Systems BV HC-Roka, HC-Shipclean keerkoppelingbediening Generatorset 420 kVA t.b.v. boegschroef- en Alewijnse Noord BV Levering en/of installatie in Brandbeveiligingsapparatuur Kampers Pompservice B.V. Ladingpompen EMHA Technisch Bureau BV Uitlijnen motoren ladingpompbedrijf met Cummins N14 motor en collegiale samenwerking met Alewijnse Noord van: Polmai Brandbeveiliging Brandblusmateriaal Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. Amco Compressoren bv Compressoren Marathon 433 PSL 6216 generator, generatorset complete electrische installatie inclusief 2-draads Blommaert BVBA Voormast type Arizona van ‘t Hof B.V. Tankmeting en alarmering Unisol isolatietechniek bv 111 kVA t.b.v. boordnet- en noodladingpompbedrijf databesturing, monitoringsysteem met touch- Riwa Boating International Roeiboot type Riwa ladingcomputer, gasdetectie en diepgangmeting, Isolatie uitlaatgassystemen en woning met Cummins 6BT 5.9 G6 motor en Marathon 431 screenbediening, Sigma Radio Holland pakket, 3500 in brandvertragende uitvoering K-tec niveaumeting Discom BV Uitlaatgasdempers hoofdmotor PSL 6202 generator, generatorset 63 kVA t.b.v. Orlaco camerasysteem, complete airco-installatie, Zwets Werkendam BV Heatmaster B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Kersten isolatie vof boordnetbedrijf met Cummins 4BT 3.9 G4 motor Travelvision antennesysteem, Tresco kaartplotter, Zwets pompen, appendages en SIM ballastsysteem Kalibra International B.V. Tankmeting inhoud Hoeklijn alu vloerplaten voormachinekamer en Marathon 362 PSL 1604 generator overdrukinstallatie, tankalarmering en radarmeting BP Nederland B.V. BP Smeermiddelen Thermon Benelux B.V. Heattracing Maralec b.v. Marathon Generatoren en Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Victron Energy B.V. Omvormer en acculader Bunkerstation Heijmen B.V. Motoren Maralec generatoren E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en RAFA B.V. Ramen Gasolie, BP smeerolie en scheepsmaterialen AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 5-bladsschroef, konstruktiebedrijf Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Hempel (The Netherlands ) B.V. diameter 1650 mm, Bureau Veritas certificaat Stuurhuis met hefkolom Volledige betimmering Coating casco en ladingtanks

De Binnenvaartkrant