Views
2 years ago

2007-22

  • Text
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Maritime
  • Onze
  • Marine
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 46

De Binnenvaartkrant 46 23 oktober 2007 WYCKOMAR DRINKWATERZUIVERINGSSYSTEEM Cap. v.a. 340l/uur Sed.filter, carbonfilter en UV-lamp, doodt legionella bacterie Risico inventarisatie en beheersplan Desinfectie van drinkwaterleidingen Analyse van drinkwater (legionella) Doseerinstallaties Kalkbestrijders SEPAR Brandstofvoorfilter / waterafscheider, Cap. van 240 l/uur. Donaldson Vervangingsfilters voor o.a. Caterpillar, GM, Volvo, Cummins, DAF, Hatz. Lister, Perkins, MTU, John Deere, Wärtsilä, ABC, etc. etc. Standnummer 303 info@snijderfiltertechniek.nl www.snijderfiltertechniek.nl Randweg 4 Tel. 038-4773800 8061 RW Hasselt Fax 038-4773888 Standnummer 1407 ANKERS • KETTINGEN G.J. Wortelboer Jr. BV Quarantaineweg 5 P.O. Box 5003 3008 AA Rotterdam The Netherlands tel. +31 (0)10 429 22 22 fax +31 (0)10 429 64 59 www.wortelboer.nl info@wortelboer.nl Tot ziens op Europort Maritime, standnummer 1410 ANCHORS • CHAINS U vindt ons in HAL 4 stand 454 Aon Hudig Makelaars in Assurantiën & Risico-Adviseurs Admiraliteitskade 62, 3063 ED Rotterdam, tel: 010 448 75 94 www.aon.nl DE MARITIEME WATER SPECIALIST ! REVERSE OSMOSIS, DESINFECTIE, SERVICES, TRAINING Bezoek ons tijdens Europort Maritime Stand 915, Hal 1B Hatenboer-Water b.v. Postbus 6013 3002 AA ROTTERDAM Mercuriusweg 8 3113 AR SCHIEDAM Tel. +31 (0)10 409 12 00 Fax +31 (0)10 409 12 10 info@hatenboer-water.com www.hatenboer-water.com

De Binnenvaartkrant 47 23 oktober 2007 EUROPORT MARITIME SPECIAL Vier werkdagen Europort Maritime in Ahoy, van dinsdag 6 tot en met vrijdag 9 november. Vier topdagen, volgens de organisatie, want het zijn vier werkdagen. Dat is niet wat de binnenvaart daarvan vindt, want de zaterdag is eraf gevallen ten opzichte van eerdere afleveringen van deze spectaculair grote maritieme beurs. En de zaterdag was juist altijd een gezellige gezinsdag. Vier topdagen in Ahoy Globalisering is duidelijk zichtbaar op beurs Europort Maritime Het waren toch een beetje twee werelden die botsten. De brede, internationale aspiraties van de Europort Maritime organisatie en de gezellige zaterdag. Tientallen internationale bedrijven staan op de beurs maar hebben geen enkele belangstelling voor de zaterdag en zouden dus hun ‘tent’ sluiten. “Persoonlijk had ik het beledigend gevonden voor de binnenvaart en visserij om die dag gewoon door te gaan”, zegt manager Peter Niemantsverdriet van Ahoy in het magazine MainPort van oktober. “Terwijl veel stands dicht zouden zijn. Bovendien trokken we in 2005 op zaterdag slechts 500 nieuwe bezoekers. Dat is te weinig op een totaal van ongeveer 850 exposanten. De zaterdag was een beetje het feestje van de binnenvaart: mensen haalden de kinderen van internaat en kwamen – vaak al voor de tweede keer – naar de beurs.’’ Dat kan dus niet meer in 2007. het is een tikkeltje zakelijker geworden. Niemantsverdriet in datzelfde interview. “De internationale uitstraling is belangrijk voor de continuiteit van deze beurs. Daarnaast blijven binnenvaart en visserij belangrijke pijlers. Dit jaar willen we op donderdag een extra binnenvaart- en visserijaccent zetten. Er is bijvoorbeeld een leuk navigatiesymposium. In de Nederlandse beurswereld is donderdag traditioneel een ontmoetingsdag. Dan mag er gevierd worden op de strakke beursteugels. En een stukje gezelligheid is altijd welkom.” Internationaal Daarmee is het einde discussie. Er is gewoon geen zaterdag meer. Wat is er wel? Heel veel. Het is weer wat meer gegroeid ten opzichte van 2005. Nu staan er 900 exposanten in het zeer uitgebreide zalencomplex. Er worden ook weer records gebroken, uiteraard de al genoemde internationale paviljoenen, waaronder voor het eerst ook Spanje. Zowel Roemenië als China komen met hooggeplaatste bezoekers, die de beurs een officieel tintje zullen geven. Uit China komt Huang Pingtao, president van de Chinese Society of Congressen tijdens de Europort Maritime. (foto Ahoy) Naval Architects and Marine Engineers. Hij houdt op woensdag een lezing. De globalisering is zeker in de maritieme sector bijzonder goed merkbaar. Oost-Europa en Azië blijken volop mee te tellen in de maritieme wereld, zeker waar het scheepsbouw betreft. Het is aan de verschillende vertegenwoordigingen uit die landen te zien dat schepen daar ook compleet afgebouwd kunnen worden, en dat is toch één van de grote veranderingen op de beurs ten opzichte van de tijd dat Europort en Rotterdam Maritime (voorheen Bi+Vi ofwel Binnenvaart + Visserij) nog twee verschillende beurzen waren in respectievelijk Amsterdam en Rotterdam. Europort is dus helemaal terug in Rotterdam. Maar niet helemaal, want de naam gaat de hele wereld over. Na 9 november is het weer een exportproduct. Ahoy organiseert ook maritieme beurzen in Roemenië (Europort Romania) en Turkije (Europort Istanboel). Dan volgen waarschijnlijk China en Qatar. Congressen Er is een druk congresprogramma verbonden aan de Europort Maritime. Het Maritime Health Congress duurt zelfs twee volle dagen, en handelt over de gezondheid van personeel aan boord van zeeschepen. Het tweedaagse baggercongres behandelt specifiek economische, milieutechnische en sociale meerwaarde van grote baggerprojecten. Er wordt wereldwijd door Nederlanders veel afgebaggerd. Beroemd is de eilandenproductie bij Dubai. Daar wordt land erbij getoverd door Nederlandse baggeraars. Er zijn tevens een maritieme ontmoetingsdag, workshops en jaarvergaderingen. Complex De Europort Maritime gaat ook sterk met de tijd mee en daarom zal er ook veel aandacht zijn voor de bijzondere, hoogwaardige technieken die typisch in het Nederlandse maritieme cluster zijn terug te vinden. Daarmee vindt Europort Maritime aansluiting bij de steeds groeiende tendens van wereldwijde Drukte op de beursvloer. (foto Ahoy) oriëntatie naar de meest voordelige locaties voor bouw en afbouw van schepen. Een van die specialiteiten betreft het behandelen van complex shipbuilding projects. Dat is bijvoorbeeld het bouwen van shortsea sleepboten, patrol vessels, megayachts, baggerschepen, offshore suppliers, zwaar transportschepen en high performance binnenvaartschepen. Zo is er ook extra aandacht voor nieuwe scheepsbouwtechnieken als compositiebouw en ‘preventive maintenance’. En in breder verband richt de focus zich op de Nederlandse deskundigheid op het gebied van toeleveringsequipment, engineering, fleet management, repair en refit. Als dit de nieuwsgierigheid nog niet heeft gewekt… Deze Binnenvaartkrant staat (bijna letterlijk) bol van de informatie over de beurs en over de vaak innovatieve producten die daar te vinden zijn. De Binnenvaartkrant wenst u een paar prima dagen. Topdagen als het even kan. Presentatie boek Harrie van Eeuwijk Harrie van Eeuwijk, bekend van zijn bijdragen aan deze krant, presenteert op Europort Maritime zijn nieuwste boek: Loopplanken en Bruggen. Hij overhandigt donderdag 8 november om 18.15 uur het eerste exemplaar aan voormalig V&W-minister Karla Peijs, die tegenwoordig Commissaris van de Koningin in Zeeland en TEN-vaarwegencoördinator voor de Europese Commissie is. In het boek staan de beste interviews uit de series ‘Gesprek aan de Loopplank’ en ‘Ontmoeting op de brug’, die hij achtereenvolgens voor De Scheepvaartkrant en De Binnenvaart schreef. De boekpresentatie wordt muzikaal opgeluisterd door het schipperskoor Recht zo die gaat uit Raamsdonksveer. De presentatie is in handen van hoofdaalmoezenier Bernard van Welzenes. De overhandiging vindt plaats in de stand van de Binnenvaartkrant (1603 in de Europahal). Belangstellenden zijn vanaf 17.30 uur welkom.

De Binnenvaartkrant