Views
2 years ago

2007-22

  • Text
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Maritime
  • Onze
  • Marine
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 23 oktober 2007 Wij feliciteren Scheepvaartonderneming Kornet V.O.F. van harte met ms Navigatie airconditioning RIJNAARDE GLOBAL TRADING & LOGISTICS B.V.

De Binnenvaartkrant 45 23 oktober 2007 Eerste lustrum Rederij Cascade DOOR JO BINDELS Het eerste lustrum van de Rederij Cascade betekent een mijlpaal voor familie Van de Runstraat. Met enig nadruk op ´eerste´ want de crew van de rederij heeft er nog best zin in om er in de druk bezette Midden- Limburgse passagiersmarkt nog zekere enkele lustrums aan vast te plakken. Wat gaan we doen, vroeg de familie zich af in 2002. Jacques van de Runstraat was uitgekeken op de beroepsvaart. Een passagiersrederij starten was een optie die steeds vastere vormen begon aan te nemen, vooral toen de Maastrichtse Rederij Stiphout de Mergelvallei te koop aanbood. De kiem was gelegd. Jacques en Marleen van de Runstraat kochten het schip en doopten het Cascade. De eerste opzet was gelijktijdig te starten met een lijndienst en verder de Cascade in te zetten als partyschip. Cees van Stiphout, gepokt en gemazeld in de passagiersvaart en groot geworden met lijndiensten, stond hen met raad terzijde. Daarbij hanteerde hij een ijzeren principe: lijndienst is lijndienst, en die moet je consequent uitvoeren – ook Navigatie >> Vervolg van pagina 43 Chris Kornet zegt over de afbouw: “Concordia Shipyards heeft heel veel inspanningen geleverd voor de bouw van mijn schip en afspraak is bij Chris Kornet afspraak. Ik ben zeker niet ontevreden over de kwaliteit van de afbouw, maar ik ben wat minder tevreden over de organisatie van een aantal bedrijven die bij de afbouw van dit schip betrokken waren.” De twee schepen van Rederij Cascade. (foto Jo Bindels) al vervoer je dagenlang geen sterveling. Zo bleek het ook in de praktijk. Vele malen voer de Cascade tussen Wessem, Thorn en Stevensweert zonder of met slechts een enkele passagier EBR Dat geldt niet voor EBR. “Ik doe nu voor de derde keer zaken met dat bedrijf uit Lage Zwaluwe en ik heb deze keer bij hen alles gekocht wat ze in het pakket hebben. Naast de stuurhut met panoramaruiten en een kolom van acht meter hebben ze ook de aluminium deuren voor en achter en voor de vooronderingang geleverd, afgewerkt met ronde glaslatten. Ze hebben een knap stuk werk geleverd. Verder hebben ze een EBR-Büter-kraan geleverd: een slanke kraan waarin alles netjes is weggewerkt en met een hefvermogen van 2000 kilo op 18 meter.” “Iemand die ook prima werk heeft verricht, is Dirk Blom van DBS Scheepsservice. Deze voormalige schipperszoon heeft in overleg met Instalho bij ons aan boord de aluminium beplating aangebracht. Hij is sinds februari als zelfstandig ondernemer bezig. Aan boord van de Navigatie heeft hij de aluminium vloeren in de machinekamers gelegd en met platen het gedeelte boven de tanks dichtgemaakt. Hij heeft aan boord van de Navigatie met een goede inzet en een grote flexibiliteit een goed resultaat bereikt.” aan boord. Geen gemakkelijk begin, maar de raad van Van Stiphout begon ten langen leste zijn vruchten af te werpen. Ook de vraag naar charterreizen, al of niet helemaal verzorgd, nam toe. De groei van de De EBR-Büter-kraan heeft een hefvermogen van 2000 kilo op 18 meter. (foto’s Jan Hoek) rederij was zo sterk dat de Cascade de grenzen van zijn capaciteit bereikte en daarom besloot de familie een tweede boot te kopen. Dat werd een tot passagiersschip omgebouwd vrachtschip met een capaciteit van 250 passagiers dat de naam Stadt Wessem kreeg en in mei 2005 in dienst werd gesteld. Een juiste beslissing om dit schip bij te kopen, vindt David van de Runstraat: “We hebben er geen spijt van; het is een goede en doordachte keuze geweest.” Zonnig De Midden-Limburgse markt is met vijf passagiersrederijen (Veerman, Paap van Meinecom, Corporaal, Cascade en Princess) met in totaal acht schepen meer dan goed gevuld. Inmiddels heeft zich bij deze groep een nieuwe speler gevoegd. De familie Fransbergen, sinds mei van dit jaar eigenaar van de Maastrichtse rederij Stiphout, gaat Midden-Limburg bij zijn activiteiten betrekken. Wat dat voor de andere rederijen zal betekenen, is nog ongewis. Desondanks ziet David van de Runstraat de toekomst zonnig in en hij heeft met alle medewerkers van de rederij een rotsvast vertrouwen dat de komende jaren even succesvol zijn als de afgelopen vijf jaren. “Er is volgens mij een goede toekomst voor ons in Midden-Limburg met zijn nog lang niet uitgeput toeristisch potentieel. We blijven voortdurend alert op en denken aan de mogelijkheden die op onze weg komen.” “Je moet als ondernemer niet stil staan want dat is achteruitgang en je moet voortdurend zorgvuldig je volgende stappen overdenken en inschatten wat daar de gevolgen van zijn. Moeten wij de catering zelf gaan doen? Wat is onze positie op de steeds veranderende markt en hoe passen onze twee schepen daarin? Bij elke verandering moet je nauwkeurig letten op de keuze van je schip: de grootte, het aantal passagiers en de catering.” “Voorlopig is belangrijk dat wij ons elke dag onderscheiden en dat is hard werken want je hebt een breed takenpakket zoals PR, je website (www.rederijcascade.nl) dynamisch beheren, de kwaliteit in de gaten houden en onderhoud. En dat is wat de klant niet ziet maar eigenlijk je belangrijkste taken zijn: ‘s avonds je schip helemaal schoonmaken en voorbereiden op de komst van je gasten, zodat ze de volgende dag een schip betreden dat er spic en span uitziet.’ Dorpsweg 3 3223 BH HELLEVOETSLUIS Tel. 0181-39 89 04 Fax 0181-39 83 09 GSM 0654-34 23 76 Op het ms Navigatie leverden wij: Stuurhuis met hefkolom, autokraan hydraulisch uitschuifbaar tot 18 mtr. aluminium roefdeur en deur met luik tbv voorroef. Wij wensen Scheepvaartonderneming Kornet V.O.F. veel succes en een behouden vaart. Airconditioning Op het ms Navigatie leverden wij de airconditioninginstallatie en wensen Scheepvaartonderneming Kornet V.O.F. veel succes en een behouden vaart.

Binnenvaartkrant