Views
4 years ago

2007-22

  • Text
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Maritime
  • Onze
  • Marine
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 32

De Binnenvaartkrant 32 23 oktober 2007 Het is leuk om van stapel te lopen! Proficiat met uw nieuwe ms Nova Zembla Behouden vaart! ”Wij wensen u een succesvolle toekomst” (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl Scheepmakerij 360 3331 MC Zwijndrecht email: info@riegman-klaverdijk.nl Telefoon 078 - 625 6000 Telefax 078 - 625 6009 internet: www. riegman-klaverdijk.nl ABN AMRO BINNENVAART UNIT NEDERLAND WENST M.S. NOVA ZEMBLA EEN BEHOUDEN VAART ABN AMRO Binnenvaart Unit Nederland - Locatie Rotterdam, Wilhelminaplein 7-8, telefoon 010-4962640 Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek Wij wensen ms Nova Zembla en haar bemanning een behouden vaart. Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Totaal geïnstalleerd vermogen 4.244 pk! Hoofdmotoren: 2x Caterpillar, type 3512B Boegschroeven: 2x Caterpillar, type C18 Generatorsets boordnet: 2x John Deere, type 6068TF158 Nova Zembla veel succes en veel probleemloze draaiuren dolderman bv postbus 266 3300 AG dordrecht binnenkalkhaven 17 3311 JC dordrecht telefoon 078-613 82 77 fax 078-614 48 87 www.dolderman.nl

De Binnenvaartkrant 33 23 oktober 2007 Nova Zembla: een type XXL DOOR JOHAN DE WITTE Hoogwater zet de 1300 ton gewicht aan Nova Zembla-staal langs de kaai bij Dolderman ‘op een voetstuk’. De luister van deze middeleeuwse omgeving lijkt hierdoor even weg te ebben. Aan de voet van Dordrechts beroemde Dom heeft de scheepvaart geschiedenis gemaakt. De tijd vliegt van haar grote wijzers. Nu pas wordt ze werkelijk oud en heeft ze in haar verwondering wat moeite om bij te blijven in de maritieme optiemarkt. In onze tijd is het unieke van 135 meter lang en 15 meter breed achterhaald. Uitzonderlijk aan de Nova Zembla is echter het geveegde achter- en het vlijmscherpe voorschip, wat volgens bouwtechnische wetgeving vier dummy’s van 40 voet in het ladinggedeelte noodzakelijk maakt, een 12 millimeter dikke bodem en zij, die in voor- en achterschip geheel dubbel zijn uitgevoerd. Een schip waar gang in zit, ook al ligt het stil. Het aloude kattespoor is uit de tekening van de Nova Zembla gestuft; elke 1,26 meter is er een webframe aangebracht in de totale dwarsdoorsnede, gecombineerd met langs-/dwarsverband-constructies. Containergeleiders op de den functioneren als stekkerbak, zijn handig om op te staan en de vierde laag met twistlocks vast te zetten. De twee Caterpillars hebben met hun 1380 pk elk een relatief laag vermogen voor een dergelijk type XXL. Economie en milieu varen wel bij een snelheid van 10 à 11 kilometer boven de Ruhr, wat in de regel met zo’n 70 procent vermogen haalbaar is. De Nova Zembla heeft op vier lagen een containercapaciteit van 332 TEU, is van een eigen tekening gemaakt en uitgevoerd met een ‘ladder’ aan ervaring. Moeite met make-up Nova Zembla VOF heeft voor dit casco het handelshuis Stig Sumex opdracht gegeven op een werf in het Chinese Yangzhou te bouwen. Gedurende diverse bouwfases is het casco geïnspecteerd door Lloyds Register of Shipping, de survey hield de eigenaar in eigen hand door het in de bouwperiode vier maal op grond van tekening en kwaliteit te inspecteren. Tijdens de Elf meter boven het roefdek krijgen Dordrecht en Zwijndrecht een vleugje ‘Madurodam’ te pakken. Beneden is er alom activiteit. (foto Johan de Witte) inbouw bij Dolderman houdt Addie van de Wijgaart, medefirmant en kapitein van de Nova Zembla, de vinger aan de pols. Samen met zijn broer John en op de achtergrond senior van de Wijgaart beredert hij het koppelverband Montana, de Arizona (eveneens een koppelverband) en het motorschip Nevada. John van de Wijgaart junior begeleidt en organiseert de nieuwbouw, zorgt voor medewerkers, houdt de firma draaiend en komt daarbij niet aan achteroverleunen toe. Survey en uitvoering van de tekening realiseren, vergen in China soms stalen zenuwen. “In 2002 met de eerste nieuwe”, vertelt John, “kwamen we aan de werf en zoomden we meteen in op een brug, die er in afwijking van de tekening verticaal op was gezet! Tijdens het debat dat, in slecht Engels, volgde, stelden zij voor om de rechte plaat die de brug vormde een beetje voorover te laten vallen. De rillingen lopen dan over je lijf. Uiteindelijk kregen we een nieuwe brug die goed was.” Addie: “De snelheid van het leerproces is evenals het land zelf onvoorstelbaar. Soms worden verwachtingen overtroffen; met ‘make-up’-details hebben ze moeite.” Aan boord Niettemin zit de Nova Zembla, met zijn geveegde casco en hier en daar afwijkende bouwconstructie, uitstekend in elkaar. Een trots schip, qua uitstraling in competitie met het tijdloze imago van de Dordtse Dom, een schip dat met grote kwaliteit is ingebouwd door de medewerkers van Dolderman. Elf meter boven het roefdek in een negen meter brede Kampers-stuurhut, achter een juweel van een Hoogendoorn-lessenaar met zeven ingebouwde camera’s die geen stukje dek nog onbespied laten, krijgen Dordt en Zwijndrecht een vleug ‘Madurodam’ te pakken. Beneden ons is er alom activiteit, in de ‘cargo space’ houden diverse firma’s kantoor. Hoogendoorn heeft zijn werkplaats op vak 13. Nova Zembla BV huist in een caravan met voortent op vak 5. Afgedaald naar de betrekkelijk kleine compacte, echter zeer goed te onderhouden machinekamer, waarin rond alle installaties plek voor onderhoud of reparatie is gecreëerd, is geen uitlaatdemper te vinden. Het antwoord ligt achter een aluminium afscheiding: dempers, luchtverversing, hydraulica, De Waal-roersysteem en materiaal hebben hier een eigen plek. Michel van Weel maakte de tanktabellen. Na een geplande dokbeurt bij Niehuis & Van den Berg wordt de Nova Zembla voor Alcotrans ingezet op Duisburg-Dusseldorf-Rotterdam, in een containerdiscipline. Hoog boven het water, in de wereld van een stille comfortabele stuurhut op een schitterend uitgevoerd en uitstekend manoeuvreerbaar, snellopend schip, putje nacht met bar slecht weer te existeren of teleurstelling aan een terminal en doorgaan, altijd doorgaan, is een deel van de containervaart. Geen onbekende business voor de van de Wijgaartsen! Wie leverden aan ms Nova Zembla Dolderman BV Complete afbouw, 2 hoofdmotoren CAT 3512 B, 2 boegschroefmotoren CAT C18 en 2 generatorsets John Deere 6068TF158. Complete machinekamerinstallaties verzorgd ABN AMRO Binnenvaartunit Nederland Financiering Alcotrans Container line Bevrachting Schepen Onderlinge Nederland u.a Verzekering ADS van STIGT Keerkoppeling Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen Rubber Design BV Flexibele ophanging uitlaatgasdempers, opstelling motor en woning Axces Industrial Exhaust Systems Uitlaatgasdempers hulpmotoren RuGotech Pijpleidingen B.V. Machinekamerleidingen voor- en achter machinekamer Caldic Techniek bv Stamford generatoren AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 2 5-bladsschroeven 1750 mm, links- en rechtsdraaiend, geleverd onder Lloyd’s Register Damen Marine Components 2 straalbuizen type Van de Giessen Optima 1762 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa roeren, Stuwa stuurmachine, Stuwa schroefasinstallatie en schroefasrem, Stuwa schroefasseals. Verhaar Omega B.V. OMEGA 31120-4k, 550 pk,1800 rpm, OMEGA 31130-S140-4k 550 pk, 1800 rpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers en anodes Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis Handelsonderneming Beerens BV Voorradarmast type Jura, achterradarmast type Alexandra, uitschuifbare stuurhuistrap, 3 BXscheepsdeuren, heklichtbeugel type Millenium, scharnierbare boordlichtvleugels, roeftrap, loopplank, hijsevenaar, vlaggestok, sleutelsysteem Alphatron Marine B.V. 2 JMA609 TFT rivierradars, volledige MC lijn (paneelmontage Oechies), ALphaChart overlay, AlphaCam, RVS camerasysteem TRESCO ENGINEERING TRESCO Digitale Kaarten OECHIES ELEKTROTECHNIEK Complete elektrische installatie Mastervolt BV Omvormer Cumarine Scheepsmeetsystemen Lunchtinjectie diepgangmeting, hoogtemeting STH, VM en AM RAFA B.V. Ramen Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering Versteeg Keukens & Sanitair B.V. Keukens geleverd en geïnstalleerd Klaassen Sanitair Complete sanitaire installatie en tegelwerk Hoko Installatiebedrijf Sanitair aanleg Decokay Van der Wiel Stoffering Polmai Brandbeveiliging Brandblusmateriaal en veiligheidsmiddelen Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld B.V. Ankers, kettingen, ankerlieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Daalderop BV Warmwaterboiler BP Nederland B.V. Smeerolie P. Hoenderop bv Stuurstoel Lankhorst Touwenfabriek Nylontouwen Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Technomar Engineering B.V. Tekeningen casco Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Riegman Klaverdijk Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Homa Pompen BV Pompen Schoonschip Reinigingsproducten Econosto Nederland BV Afsluiters en appendages Con-Air Airconditioning Airconditioninginstallatie Firma DOLO-REPAIR en P. Wakker Machinekamervloeren gelegd Van Wijk B.V. Autokraan 15 mtr, hefverm. 2000 kg All Pumps Holland BV Pompen

Binnenvaartkrant