Views
2 years ago

2007-22

  • Text
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Maritime
  • Onze
  • Marine
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 23 oktober 2007 www.huizinga-snijder.nl Bekendmaking Onderhoudswerkzaamheden Kanaal Almelo de Haandrik Om onze dienstverlening aan u als recreant en beroepsschipper voor de toekomst te waarborgen, wordt brug Tonnendijk, naast de al bekende stremming van 22 oktober tot en met 24 oktober, ook gestremd op de volgende data: van 19 november tot en met 23 november en van 19 december tot en met 20 december, of zoveel korter indien mogelijk of langer indien noodzakelijk. Tevens kunt u vanwege deze onderhoudswerkzaamheden enige hinder of overlast ondervinden bij: Brug Vriezenveen op 11 december, Sluis Aadorp van 22 oktober tot en met 26 oktober en Brug Gramsbergen van 15 november tot en met 30 november, of zoveel korter indien mogelijk of langer indien noodzakelijk. Wij zullen trachten de overlast zoveel mogelijk te beperken. Voor vragen of informatie over de onderhoudswerkzaamheden kunt u contact opnemen met sluis Aadorp, VHF 22 of bellen (telefoon 0546 57 55 41). GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Unitas 1x volmatroos i.b.v. dienstboek, 2 jr vaartijd, vaar/verlof i.o., loon vlgns CAO Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Lindos 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt cursus matr. vaar/verlof i.o., loon vlgns CAO Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Unitas 1x stuurman i.b.v. dienstboek, 2 jr vaartijd, vaar/verlof i.o., loon vlgns CAO Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms No Limit 1x matroos i.b.v. dienstboek met functie matr., vaar/verl. i.o. vlgns CAO Binnenvaart Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Lindos 1x matroos i. b.v. dienstboek met functie matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Wilhelmina 1x stuurman i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vaar/verlof i.o., loon vlgns CAO Binnenvrt Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Regenboog 1x stuurman i.b.v. dienstb. Met functie stuurm., 2 jr vaartijd, vaar/verlof i.o., loon vlgns CAO Tel. 015-2578294 GEVRAAGD Schipper op mts Elto, vrije tijd en loon overeen te komen Tel. 0032-475687376 TE KOOP, EEN LUXE MOTOR, 26 x 4.30 m, gebouwd in 2005/2006 op basis van een bestaand casco. Geschikt voor zakelijk gebruik, bv voor promotionele activiteiten of om uw relaties aan boord te ontvangen. Ook zeer geschikt om aan boord te wonen. Prospectus beschikbaar, bel of mail ons voor meer informatie. SCHEPENKRING, de Haan & Broese Tel. 0517-433 332 skr.harlingen@schepenkring.nl GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Dependent 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Fiducia 1x matroos i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvaart, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Roxanna/Chistiaan 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb., volgt cursus matr. 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Normandie 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms No-Limit 1x lichtmatr. i.b.v. dienstboek vlgt cursus matr. 2 jr vaartijd, loon vlgns cao, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Addio 2x lichtmatr. i.b.v. dienstb. Vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO,, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Addio 2x matroos i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vaar/verl. i.o., loon vlgns CAO Binnenvaart Tel. 015-2578294 60+-ER VRAAGT gratis scheepje voor hobby en om te varen. Bij voorbaat dank. 06-24424894 GRATIS LCD TV? Kom naar de Holland Nautic stand tijdens Europort Maritime. Hal 5, standnummer 593.

De Binnenvaartkrant 11 23 oktober 2007 Wijnhandel met speciale binnenvaartdienst Smit & Weekhout Wijnhandel in Papendrecht, het staat er in prachtige sierlijke letters op geschreven, alsof er nog bij hoort te staan: ‘sinds 1768’. Maar dat stemt niet overeen met de werkelijkheid. ‘Sinds 2007’ zit dichter bij de waarheid. Roelof Weekhout en Maurice Smit zijn sinds september in de weer met hun wijnhandel in het nieuwe winkelcentrum De Meent in Papendrecht. Een wijnhandel met een speciale dienst voor de binnenvaart. Afgelopen vrijdag werd de zaak officieel geopend. Hun namen zullen bij velen in de binnenvaart bellen doen rinkelen. Inderdaad zijn het twee medewerkers van de Inspectie Verkeer & Waterstaat, afdeling Binnenvaart. Twee voormalige medewerkers, want ze hebben ontslag genomen en zijn samen een wijnhandel begonnen. Niet de meest voor de hand liggende overstap voor ambtenaren. Roelof Weekhout, lachend: “De enige gevaarlijke stof waar we nu nog mee te maken hebben is ethanol – en wel heel veel.” Ethanol is de alcohol in drank, dus ook in de wijnen die Smit en Weekhout verkopen. Een prachtig vormgegeven winkel met een originele uitstalling van wijnen. Opmerkelijk overzichtelijk. Dat is niet gewoon voor een slijter. “Wij laten alleen de beste zien in alle prijsklassen. Gewoon wat we zelf lekker vinden.” Duidelijk is dat Weekhout en Smit twee connaisseurs zijn. Liefhebbers van wijn. Maurice: “Dat was ook de reden dat we samen besloten dit te gaan doen.” Roelof: “Een jaar of zeven geleden wist ik het verschil niet tussen een Medoc en een Melan. Dat ben ik toen gaan uitzoeken, en twee jaar later was ik zo enthousiast bezig dat ik een cursus ging doen. Daar hoorde ik dat er een plekje was op de wijnacademie, de beroepsopleiding voor wijnhandelaren. Dus dat ben ik ook gaan doen en ik mag mezelf intussen registervinoloog noemen." Binnenvaart "Wat ik aan wijn vind? Lekker, mooi, heel divers. Zeker dat laatste is juist een uitdaging om er alles van af te weten.” Hij begon een wijnencyclopedie op internet, binnenkort geïntegreerd in de website van de winkel: Smitenweekhout.nl. Ze kozen voor Papendrecht "want daar zat nog niks". Roelof Weekhout (l) en Maurice Smit in hun nieuwe winkel. “Wijn is mooi, lekker en divers.” (foto MGR) Maurice Smit was senior inspecteur bij IVW en Roelof Weekhout senior adviseur van hoofdinspecteur Peter van Dalen. Roelof was tien jaar geleden werkzaam bij stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart. Hij is de zoon van Peter Weekhout, ooit de baas van de RVI. Komt er nu een eind aan de binnenvaartrelatie voor Roelof? Nee dus, want ze verzorgen een aparte dienst voor de binnenvaart. Schippers kunnen hun wijn bij Smit & Weekhout bestellen via de fax en dan wordt het pakket aan boord bezorgd. “We gaan ons ook presenteren bij maritieme evenementen. Maar helaas komt Europort Maritime nu een tikkeltje te vroeg voor ons. Volgende keer staan we er.” Kapitein gered Een 55-jarige kapitein uit Dordrecht is dinsdagmiddag 16 oktober uit het water gered kon zelf van boord komen. Hij werd met De boot zonk en de 55-jarige kapitein nadat zijn schip was gezonken. Rond 13.00 hulp van een opvarende van de voorste uur voer een coaster met voor en achter sleepboot en de kapitein van de coaster een sleepboot naar een werf aan de Oostdijk in Rotterdam. Op het moment dat de koelingsverschijnselen overgebracht naar uit het water gehaald. Hij is met onder- sleepboten de helling opdraaiden, kwam het Medisch Centrum Rotterdam-Zuid. De de achterste sleepboot dwars te liggen en Zeehavenpolitie stelt een nader onderzoek begon hij water te maken. in naar de exacte toedracht. Rhenus stapt in Swintrans Rhenus PartnerShip participeert per 1 januari 2008 in Swintrans Bevrachting. Het Duitse bedrijf neemt de helft van de aandelen van het Zwijndrechtse bevrachtingskantoor over. Daarover hebben beide bedrijven onlangs een akkoord bereikt. De overeenkomst RECHT VOORUIT | een bijdrage van Van Dam & Kruidenier Advocaten Foutje van de notaris, bedankt? moet nog worden goedgekeurd door de Mededingingsautoriteit. “Het doel is onze klanten ook in de toekomst passende en voldoende scheepsruimte aan te kunnen bieden”, zegt Thomas Maaßen, directeur van Rhenus PartnerShip. “Daarin gaat Swintrans met zijn 26 koppelverbanden en een capaciteit van bijna 150.000 ton een belangrijke rol vervullen.” De Swintransgroep heeft op dit moment tien koppelverbanden. Nog eens zestien zijn in aanbouw of in opdracht gegeven. Swintrans bestaat sinds september 2006. Arie Reedijk, directeur en aandeelhouder van het Zwijndrechtse bedrijf, meldt dat Swintrans zich langdurig in de markt wil manifesteren. Met de hulp van Rhenus, een toonaangevende speler in de logistiek en een jaaromzet van drie miljard euro, kan dat. “Rhenus is, met zijn omvangrijke activiteiten in het massagoed en in de containervaart, de gedroomde partner voor ons bedrijf.” Dat de positie van de notaris niet altijd even gemakkelijk is, is niet een ieder bekend. De notaris heeft een positie als onafhankelijke ambtenaar, maar wordt vaak betaald door één der partijen. Hij moet belangen van diverse partijen in het oog houden. Dat een notaris die het belang van de Belastingdienst in het oog houdt, voor zijn handelen gestraft kan worden, lezen wij een recente uitspraak van de tuchtrechter. Wat is er gebeurd? Een stichting koopt een rijksmonument. Het monumentale pand zou met overdrachtsbelasting worden bezwaard. In een leveringsakte doet de koper, de stichting, een beroep op een vrijstelling van overdrachtsbelasting. Een notaris acht dat beroep kansloos, maar passeert de akte wel. De stichting is tevreden. Zij betaalt geen cent. De kandidaat-notaris echter is bevreesd voor zijn positie. Het is bij wet geregeld dat de notaris persoonlijk aansprakelijk is voor niet afgedragen overdrachtsbelasting. Aldus wil de notaris duidelijkheid hebben over de vraag of er al dan niet naheffing zou kunnen komen en de kandidaat-notaris schrijft aan de Belastingdienst een brief met de vraag om een beoordeling van de situatie. De bestuursleden van de stichting verbleven overigens in het buitenland. Het is op zich begrijpelijk dat de notaris het niet aandurfde om het te laten aankomen op een naheffingsaanslag, die nog vijf jaar na dato zou kunnen worden opgelegd. De stichting klaagt over het handelen van de notaris. Die had niet bij de Belastingdienst aan de bel moeten trekken, aldus de stichting. De Kamer van Toezicht was dit niet met de stichting eens. Het was niet onzorgvuldig van de notaris om de Belastingdienst te waarschuwen. Anders oordeelt het hof. De notaris mocht niet zonder toestemming van de stichting de Belastingdienst wijzen op een fout. En dat is niet anders wanneer de notaris zelf aansprakelijk zal zijn wanneer de Belastingdienst alsnog de fout van de Belastingdienst recht zou zetten. Voor de stichting is het derhalve een spel zonder nieten; voor de notaris zou het in de toekomst een grote financiële strop kunnen worden. Als hij wordt aangeslagen door de Belastingdienst, moet hij maar zien waar hij verhaal haalt op de stichting. Volgens het hof had de notaris echter alle afspraken vast moeten leggen en ook het melden aan de Belastingdienst niet zonder schriftelijk vastgelegde afspraak mogen doen. De notaris had natuurlijk ook kunnen weigeren de akte te passeren, maar ook dat kan hem weer op een tuchtprocedure komen te staan. Frits Bienfait en Bram Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl). De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. Alle Scania en Sisu motoren, voor elke toepassing voldoen 100% aan de norm Professionals in TOP performance

Binnenvaartkrant