TWEEWEKELIJKS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Editie 22 - 23 oktober 2007 Andere aanpak IVW De Inspectie Verkeer en Waterstaat gaat anders werken. Dat zei inspecteur-generaal Johan de Leeuw op een congres over de vijf grootste risicogebieden in de binnenvaart. IVW gaat flexibeler en intensiever samenwerken met andere controlerende instanties. “We willen toe naar één geïntegreerd inspectieprogramma.” www.binnenvaartkrant.nl tel. 010 414 00 60 fax 010 414 02 12 Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: 17 In deze krant de Europort Maritime special 46 Lange weg Er verschijnen steeds weer nieuwe, mooie beleidsplannen over multimodaal vervoer. Hoe groot zijn het animo en de mogelijkheden van verladers om over te stappen op binnenvaart en spoor nu werkelijk? Transportdeskundigen zochten samen naar het antwoord. Conclusie: er is nog een lange weg te gaan. 13 Hansakai profitiert Das Geschäft beim Bremer Hafenumschlagbetrieb Hansakai brummt. „Da Containerstellflächen in den Terminals in Bremerhaven knapp sind, erleben Firmen wie wir seit einigen Monaten dass die Boxen so schnell wie möglich aus Bremerhaven raus gehen, nach Bremen. Hier haben wir noch Platz.” 37 TANDWIELKASTEN KEERKOPPELINGEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen T.: 078-673 3799 • F.: 078-673 2726 E.: info@barthaggregaten.nl I.: www.barthaggregaten.nl 24-uurs storingsdienst AGGREGATEN Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Afscheid van drijvende kracht achter Europort Maritime Van 6 tot 9 november is in Ahoy de beurs Europort Maritime. Een nieuwe opzet en met wel 900 stands. Peter Niemantsverdriet is vele jaren lang de drijvende kracht geweest van de maritieme beurzen in Nederland. Europort Maritime 2007 is zijn laatste kunststukje op dat gebied. Niemantsverdriet was betrokken bij de start van Europort, begon zelf met de Verplicht elektronisch melden In mei heeft de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) besloten dat de containerbinnenvaart het vervoer van gevaarlijke stoffen vanaf 1 april 2008 elektronisch moet melden bij de vaarwegbeheerders. Ook de andere scheepvaart zal op den duur over moeten stappen naar elektronisch melden. Maar er zijn twijfels over de praktische uitvoerbaarheid. Op 20 november houdt de CCR een voorlichtingsbijeenkomst voor alle betrokken partijen bij het elektronisch melden. Volgens Maira van Helvoirt, secretaris voor de Groep Containervaart bij het CBRB, zitten er nog wel wat ‘haken en ogen’ aan de regelgeving die tot elektronische melding van lading voor containerschepen verplicht. “In grote lijnen zijn wij niet tegen de verplichting tot het elektronisch melden.Er zijn echter nog wat problemen en onduidelijkheden." “Schepen komen stil te liggen” "Zo is nog steeds niet precies duidelijk voor welke schepen deze verplichting gaat gelden: voor schepen met meer dan twintig containers aan boord of ook met vijf of meer containers met gevaarlijke stoffen, zoals recent is toegevoegd. Gezien de ingangsdatum van 1 april volgend jaar vind ik de datum van 20 Binnenvaart + Visserij en tekende persoonlijk voor de terugkeer van de Europort naar Rotterdam. Hij blijft bij Ahoy betrokken, voor beurzen in het buitenland, onder andere Europort Romania in Roemenië (in het voorjaar), Europort Istanbul in Turkije, en er zijn zelfs plannen voor een beurs in China. Vanaf pagina 46 in deze krant een uitgebreide vooruitblik op Europort Maritime. (foto Ben Wind) november voor overleg tussen CCR en de branche wat laat.“ Directeur Kees de Vries van de Koninklijke Schuttevaer voorziet grote problemen als de regeling wordt doorgevoerd. “Houd me ten goede: ik ben absoluut vóór het systeem van elektronisch melden, maar het nu invoeren levert onoverkomelijke problemen op. We ontkomen niet aan de druk om elektronisch melden in te voeren voor de containervaart. Maar je kunt geen verplichting invoeren waaraan de scheepvaart niet kan voldoen. Als je die verplichting invoert, dan zul je de handhaving ervan met realisme moeten benaderen." >> Lees verder op pagina 3 Olthof houdt de vaart erin! www.olthof.eu Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. MOTORS De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831
De Binnenvaartkrant 54 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 56 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 58 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 60 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 62 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 64 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 66 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 68 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 70 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 72 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 74 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 76 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 78 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 80 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 82 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 84 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 86 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 88 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 90 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 92 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 94 23 oktober 2
De Binnenvaartkrant 96 23 oktober 2
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl