Views
3 years ago

2007-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 8 9

De Binnenvaartkrant 8 9 oktober 2007 Bergsediepsluis BERGEN OP ZOOM Kanaal door Zuid-Beveland Sluis Hansweert Oosterschelde KREEKRAKSLUIZEN Schelde-Rijnkanaal Het ROC Nova College verzorgt ruim 200 middelbare beroepsopleidingen in Economie, Techniek, Zorg & Welzijn en volwassenenonderwijs. Dat doen we in de regio IJmond, Haarlem, Haarlemmermeer, Amstelveen en de Duin- en Bollenstreek. Omdat we willen dat onze cursisten slagen in hun werk en in hun leven, helpen we hen om te groeien. In hun beroep én als mens. Natuurlijk is daarvoor talent nodig. Daarom zoeken we regelmatig naar versterking van ons team. Oesterdam Functie De Maritieme Academie, locatie IJmuiden is onderdeel van het Nova College en verzorgt nautische opleidingen voor de zeevaart, binnenvaart en de havens. Daarnaast ontwikkelt en verzorgt de Maritieme Academie opleidingen en trainingen voor mensen die werken in de handelsvaart, binnenvaart, havens, zeilvaart, natte waterbouw en visserij. Je verzorgt de lessen en de practica en beoordeelt de opdrachten van de cursisten. Je ondersteunt de lesontwikkeling, controleert het lesmateriaal en evalueert de cursussen. Informatie Kijk voor meer informatie op www.novacollege.nl of neem contact op met Bianca Rietdijk, secretariaat Maritieme Academie, telefoon (0255) 54 72 03 of per e-mail brietdijk@novacollege.nl Reactie Stuur je sollicitatiebrief en cv aan: ROC Nova College, Mobiliteitsbureau, t.a.v. J. Visbeen, Postbus 2110, 2002 CC Haarlem. Per e-mail kan ook: mobiliteit@novacollege.nl Geen acquisitie n.a.v. deze advertentie Westerschelde = werkzaamheden = sluis Zandvlietsluis Berendrechtsluis Ruijven b. v. Sigmondstraat 60 4251 ZB WERKENDAM Tel: 0183 - 507190 Email: info@ruijven.nl Web: www.ruijven.nl Ruijven b.v. biedt te koop aan: Nieuwbouw Koppelverband: Midden – voorschip: Levering December 2007. 70 x 10 x 3,2 mtr. 105 x 10 x 3,2 mtr. Levering Februari. Compleet juni 2008 110 x 11,45 x 3,5 mtr. Levering Mei 2008. Duwbak container of droge lading 90 x 11,45 x 4,50 levering 3 e kwartaal 2008 HINDER SCHELDE-RIJNKANAAL TER HOOGTE VAN DE KREEKRAKSLUIZEN DONDERDAG 25 OKTOBER 09.00 UUR TOT EN MET ZONDAG 28 OKTOBER 09.00 UUR WOENSDAG 7 NOVEMBER 09.00 UUR TOT EN MET 10 NOVEMBER 09.00 UUR Rijkswaterstaat voert van 25 oktober tot en met 28 oktober en van 7 november tot en met 10 november renovatiewerkzaamheden uit aan de Kreekraksluizen. Tijdens deze periodes is één kolk gestremd. Door de tijdelijk verminderde capaciteit van de sluizen dient het scheepvaartverkeer rekening te houden met een vertraging die kan oplopen. De werkzaamheden vinden plaats om de veiligheid en doorstroming op de vaarwegen te vergroten. Bij ongunstige weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld. Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat die zorgt dat verkeer en water op de nationale netwerken kunnen stromen en die werkt aan droge voeten en voldoende en schoon water. www.rijkswaterstaat.nl NEDERLAND MOET DOOR. INFORMATIE: WWW.VANANAARBETER.NL - TELETEKST - RADIO - TELEFOON 0800-8002 (GRATIS) Voor meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen op telefoonnummer: 0183-507190. Philipp Ebert & Sohne GmbH Schiffswerft Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië, Oekraïne en China Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne Ankerlieren S.C. Tripomet SRL, Galatz Roemeni • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Helling 110 x 11.45 meter SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032-(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Gevraagd: • Assistent walkapitein Nautische en technische kennis Praktisch en theoretisch Leeftijd 25-35 j. • Dispatcher/bevrachter Kennis van Europese vaarwegen Kennis van te vervoeren producten Commercieel ingesteld Goede contactuele eigenschappen Watertransport van de Graaf en Meeusen B.V. zoekt: - Kapitein (omgeving Zeeland) - Stuurmannen Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. S.A. Meeusen Telefoon: 0180-487130 E-mail: meeusen@gmwatertransport.nl Gevraagd Stuurman met dienstboekje (NL) en matroos (NL) op mts “Majestic” 14 dgn op / 14 dgn af. Loon n.o.t.k. Tel 06-53976356/ 0049-1716065931

De Binnenvaartkrant 9 9 oktober 2007 Straks drie hoog naar Oosterhout DOOR JAN HOEK Containerschepen die op het Wilhelminakanaal de Hamersbrug bij rijksweg A59 wilden passeren, konden slechts twee lagen containers vervoeren. Op dit moment wordt in opdracht van Rijkswaterstaat de doorvaarthoogte vergroot, zodat er in het vervolg drie lagen containers onder de brug door kunnen. Het beweegbare deel van de brug wordt vervangen door een aanzienlijk slanker, vast wegdeel. De doorvaart van de brug neemt daardoor met 40 centimeter toe en dat is voldoende voor een extra laag containers. Ook Tilburg is nu met grotere schepen bereikbaar. Het meeste profijt heeft ongetwijfeld de Oosterhout Container Terminal (OCT). Dat bedrijf is sinds 2000 gevestigd op bedrijventerrein Weststad 2. Daar beschikt OCT over 125 meter kade. Dit jaar verwacht het bedrijf 80.000 TEU te halen. Omdat de Oosterhoutse containerterminal een groei kent van jaarlijks circa 20 procent, wordt de kade met 230 meter verlengd. Toch relativeert OCT-directeur John van Horne de voordelen van de hogere doorvaart. “Onder die brug kan straks met drie lagen containers gevaren worden en dat is positief nieuws – waar we overigens al zeven jaar op zitten te wachten. Het probleem is echter een brug verderop, richting Amer. Dat is een beweegbare brug, die vanuit Tilburg bediend wordt. De camera’s bij de brug werken echter niet of nauwelijks, zodat die brug niet geopend kan worden. Rijkswaterstaat O OOSSE Maritiem B.V. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW RUSLAND afm. 135x14.20x4.80m levertijd juni 2008 NIEUWBOUW CHINA afm. 135x14.20x4.80m levertijd juni 2009 NIEUWBOUW RUSLAND afm. 110x11.45x3.65m levertijd juni 2008 NIEUWBOUW RUSLAND afm. 110x11.45x3.65m ( compleet ) levertijd nov 2008 NIEUWBOUW CHINA afm. 110x11.45x3.65m levertijd juli 2008 NIEUWBOUW TANKER CHINA afm. 125x11.45x5.40m levertijd dec 2008 Koppelverband bj.2000 MDS 3850 ton, afm. 110x12.54x4.00m 2 x 1521 pk Cat, 224 teu DB 2075 ton, afm. 80x12.54x4.00m 144 teu MVS 2826 ton, bj. 1956, afm. 110x11x3.26m 2 x 918 pk Cat bj 1996, luiken ,kopschroef. MVS 1701 ton,bj 1980,afm. 86x9.50x3.03m 940 pk BAM Deutz, alu luiken, kopschroef. MVS 1054 ton, bj. 1964, afm. 73x8.20x2.72m 800 pk MWM, alu luiken, kopschroef. MTS 3000 ton, bj. 1982, afm. 110x11x3.55m 1775 pk Cat bj 2004, 4200 cub inhoud. Bij diverse schepen inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. is al een half jaar bezig het probleem op te lossen. Als die brug straks weer geopend kan worden, betekent de verhoging van de doorvaart van de Hamersbrug inderdaad een grote verbetering.” Ook de Oosterhoutse wethouder Yves de Boer is content. Hij zei in BN-De Stem er kunnen nu meer containers op de binnenvaartschepen worden gezet en dat betekent beduidend minder vrachtwagens op de weg.” Bozagro Marine Services B.V. Voor ons motorkraanschip “Marine Service 1” zijn wij op zoek naar een nette SCHIPPER De activiteiten van dit schip zijn hoofdzakelijk hijs- en reparatiewerkzaamheden bij zeeschepen in de Nederlandse en Belgische zeehavens. Wij zoeken: - in bezit van grootvaarbewijs, radarpatent en marifooncertificaat. - ervaring met kraanwerkzaamheden heeft de voorkeur. - ervaring in en bereid tot het gehele onder houd van het kraanschip. Wij bieden: - de verantwoordelijkheid over een uitstekend ingericht binnenschip met 35 tons hydraulische kraan. - goed basissalaris en betaald overwerk. - afwisselende werkzaamheden. Voor vragen en/of sollicitaties kunt u contact opnemen met: Bozagro Marine Services B.V. T.a.v. Dhr. W.H. Eerland. IJzerwerkerkade 41, Havennr. 1100 3077 MC Rotterdam Tel. 010-4834888 Fax. 010-4822325 E-mail: info@bozagro.nl www.bozagro.nl Beraten Finanzieren Verkaufen Auszug der zum VERKAUF stehenden Schiffe: Motorschiffe: • 2144 to., Baujahr 1980, Motor 1800 PS, Maße: 110 m x 9,5 m x 3 m, neuer Laderaum-boden, neues Getriebe • 1505 to,. Baujahr 1955, Motor: 2x500 PS Baujahr 1994, 2003 bzw. 2007 überholt, Maße: 85 m x 9,50 m x 2,85 m, Laderaumboden 2003 neu • 1500 to., Baujahr 1958, Motor: 1998 komplett überholt, Maße: 80 m x 9,54 m x 2,91 m • 1220 to, Baujahr 1995, Motor: 950 PS, Maße: 85,95 m x 9,50 x 2,75 m, neue Zyl.- Köpfe & Kühler 2007, Eichung auf 1600 to. möglich • 849 to., Baujahr 1956, Motor: 632 PS, Maße: 67 m x 8,2 m x 2,53 m, neuer Boden 1988 • 500 to., Baujahr 1968, Motor: 285 PS, Maße: 55,09 m x 6,62 m x 2,20 m, 2 Ladeluken Motortanker: • 2375 to., Baujahr 1984, Motor 1800 PS, Maße: 109 m x 11,4 m x 3,2 m, Doppelhülle, 8 Edelstahltanks • 1663 to., Baujahr 1989, Motor: 1000 PS, Maße: 85 m x 9,6 m x 3,2 m, 12 Zinksilikat-Coatingtanks • 1087 to., Baujahr 1956, Motor: 1165 PS, Maße: 77 m x 8,20 m x 2,52 • 1022 to., Baujahr 1956/62, Maße: 80 m x 8,20 m x 2,56 m, Motor: MWM 348, Baujahr 1994 Fahrgastschiffe: • 250/300 Personen, Maße: 45 m x 7,34 m, Baujahr 1998, Motor: 510 PS, Top-Ausstattung • 200 Personen, Maße 43 m x 7,40 m, Baujahr 1977/2006, 2 x 285 PS, Bar, Tanzdeck • 180 Personen, Maße: 26,65 m x 5,40 m, Baujahr 1995, Motor: 200 PS, SA bis 2010 • 125 Personen, Maße: 24 m x 4,36 m x 2,17m, Baujahr 1996, Motor: 200 PS, Oberdeck • 80 Personen, Maße: 24 m x 4,36 m x 2,17m, Baujahr 2001, Motor: 175 PS, 60 Plätze innen, 30 außen Neubau: • Kanalgängige Tanker Typ C, Doppelhülle, 86 m x 9,60 m, 5 Tanks, Kaskos aus China, Abbau an einer Werft in NL, Lieferbar 2009 • Kanalgängiger Tanker Typ N-geschlossen, Doppelhülle, 85 m x 9,60 m x 4,70/3, 50 m, Motor: Mitsubishi 860 PS, 6 Tanks, 2 x 350m3/h Ladungs-pumpen, Kasko aus China, Abbau an einer Werft in NL, Lieferbar 2008 • Containerschiff, 3.250 to, 110 m x 11,45 m x 3,65 m, Laderaumlänge; 80,50 m, 208 TEU 4-lagig, Motor: CAT 3512 mit 1.835 PS, Bugstrahl 600 PS, Kasko aus China, Abbau an einer Werft in NL, Lieferbar 2008 - Finanzierungshilfe und Beschäftigung möglich - Sie wollen ein Schiffen kaufen, verkaufen, finanzieren? Bitte rufen Sie uns an! Wir sprechen niederländisch, polnisch, russisch, englisch Büro Hamburg: Büro Haren: AP: Tom Thomsen AP: Martin Deymann Duvenstedter Damm 24-26 Lange Str. 45 22397 Hamburg 49733 Haren Telefon: 040 / 525 60 560 Telefon: 05932 / 735 820 www.DHT-Schiffsmakler.de ONDERSTROOM door Frank Anthonie van Alphen Daar stonden we dan, met zilveren kogels in onze kinderknuisten geklemd, als echte zeerovers. Goed vasthouden moest je die knikkers. Want een schat wilde je niet zomaar laten vallen, de grootste waren wel 1000 waard! “Ja, 1000 wát dan!?“ vroeg Maarten Spanjaard met hoge stem. Het was altijd alsof hij moest janken, met die stem. Hij klonk als een verdwaald fladderend piepertje in de diepduistere nevel van een Duits gebergte. ‘s Morgens hoorde ik dat vreemde vogelgeluid wel eens, als ik in de vakantie aan boord was, bij pa en ma. Maarten was geen echte piraat. Nou, zometeen zouden wij hem wel een reden geven om te janken, als we gingen knikkeren. Maar zover kwam het niet. Aan het gezicht van Ronnie-van-de-speelgoedwinkel kon ik zien dat achter mij een monster moest zijn opgedoken. Ik durfde niet achterom te kijken. Want de Trollenkoningin was vast weer gearriveerd, in de persoon van Janine Het spel met de knikkers (2) La Sette, de dochter van de opticien. Zij was véél ouder dan wij – wel 15 jaar – boosaardig en afkomstig van de andere kant van de wereld: de Jonker Fransstraat. Inderdaad, zij was het. Ze keek vals van hoog boven op Schateiland neer. Ze was gekomen om ons te treiteren met haar 82 kilo. Om ons tot slaaf te maken. Regelmatig werd ik door haar op straat gekwakt. Omdat ik zo’n stom schipperskind was. Met een stom bloempotkapsel. Onwaarschijnlijk snel zakte ze over mijn liggende persoon, om het laatste beetje lucht uit m´n kuikenborst te persen. Nog jaren zou ik slechte sex hebben, later. Daar lag ik dan gevloerd in de Pannekoekstraat, vlak bij de winkel van Letraset. Door Janine La Sette geplet. Ik kon de wrijfplaatjes zien, in het etalageraam: cowboys, indianen, ridders, piraten. Net toen ik duizelig begon te worden, klonk de stem van oma vanaf onze galerij. “Ga van mijn manneke af, rotjong”, riep zij op haar beste Vlaams. Janine was niet onder de indruk. Terwijl grootmama toch als de beste Belze misthoorn brullen kon. Janine was nooit onder de indruk. Janine wás indruk en verpletterde mijn frêle borst. Jane was Tarzan en Tarzan tot Jane gedwongen; ook een soort van spel met de knikkers. Later zou het bloemetjes en bijtjes gaan heten. Maar dat wist ik toen nog niet. Ik was alleen maar dodelijk bezorgd dat mijn reputatie als stadspiraat langzaam maar zeker werd platgeprakt. Ik hoorde mezelf janken als Maarten Spanjaard. (wordt vervolgd)

Binnenvaartkrant