Views
3 years ago

2007-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 41 9

De Binnenvaartkrant 41 9 oktober 2007 Deo Volente: drogeladingschip met pompgoten DOOR JAN HOEK Sinds 1963 vaart familie Van Zwol met schepen die de naam Deo Volente (zo God het wil) dragen. Vader van Zwol voer op een kempenaar en de familie ging in 1986 van een drogeladingschip over naar een beunschip van 86 meter. Tien jaar later werd dat schip vervangen door een nieuw 1770 ton metend beunschip. In 2006 is dat beunschip verkocht en onlangs is bij Machinefabriek Bayens in Raamsdonksveer de Deo Volente van 110 x 11,45 meter afgebouwd. Daardoor gingen de eigenaren Bert en Dinie van Zwol van een beunschip terug naar een drogeladingschip. Bert van Zwol blijft in hart en nieren echter een echte zand- en grindschipper en hij heeft in zijn drogeladingschip dan ook pompgoten aan laten brengen. Raamsdonksveer, ooit een schippersdorp van betekenis, loopt als een rode draad door de afbouw van de Deo Volente. De eigenaren van het 3225 metende schip komen uit Raamsdonksveer, zij kochten het schip turnkey bij Combi Shipping, de afbouw geschiedde bij machinefabriek Bayens en de bevrachter wordt Amer Shipping, allemaal gevestigd in het dorp aan de Donge. Mooi cadeau Bert en Dinie van Zwol vertellen over de nieuwbouw: “We zijn dit jaar allebei vijftig jaar geworden en we hebben onszelf een mooi cadeau gegeven.” En dan serieus: “We wilden graag een groter schip, dat we anders willen gaan exploiteren. We willen er namelijk een matroos bij, zodat we wat flexibeler met onze tijd om kunnen gaan. Ik zou echter niet weten waar ik met een beunschip van ruim 3200 ton zou moeten varen en zodoende zijn we uitgekomen op een drogeladingschip.” “We hebben het schip turnkey gekocht bij Combi International. We zijn uitgegaan van het type Allegonda, maar familie Buijks luistert heel goed naar wensen van de klant. Wat goed was op ons vorige schip, wilden we ook nu weer. Zo hebben wij bewust gekozen voor een Veth- Jet boegschroef: een bijzonder eenvoudige installatie, makkelijk in het onderhoud en mocht er iets aan Voor de voortstuwing kozen Bert en Dinie van Zwol weer voor een Caterpillar (1700 pk bij 1600 toeren). “Met de Caterpillar op ons vorige schip hebben we tien jaar probleemloos gevaren.” zijn, dan hoef je niet de hele boel af te breken.” “Verder is de Deo Volente het eerste door Combi International geleverde schip dat is uitgerust met spudpalen. Voor de voortstuwing zorgt een Caterpillar van 1700 pk bij 1600 toeren. De Caterpillar op ons vorige schip is heel goed bevallen en we hebben er tien jaar probleemloos mee gevaren. Het enige wat er in al die jaren en na al die uren varen aan hoefde te gebeuren, was een koppenrevisie.” Stuurmanskamer Ook deze keer kozen Bert en Dinie van Zwol voor een EBR-stuurhut. In dit geval met een kolom van 7,70 meter. “In onze ogen levert EBR de mooiste stuurhutten; de bordessen lopen schuin met de brug mee en de panoramaruiten maken de stuurhut echt speciaal. Op het achterschip hebben we er een stuurmanskamer bij laten bouwen, waar broer Pierre van Zwol gaat wonen. In onze eigen woning hebben we de keuken iets kleiner laten maken, waardoor we er voor onszelf een derde kamer bij konden laten bouwen. Het enige nadeel is eigenlijk dat we in de keuken een raam minder hebben, maar door een uitgekiende indeling beschikken zowel Pierre als wij over meer dan voldoende privacy.” Het was voor familie Van Zwol een uitgemaakte zaak dat hun nieuwe schip gekocht zou worden bij Combi International en dat Amer Shipping de bevrachter zou worden. Bert van Zwol: “Ik ken de jongens van Buijks al zo’n 35 jaar en heb met Jan nog op het St. Jozef internaat in Oud Gastel gezeten. We wilden ook per se bij Bayens afbouwen. Daar is ook ons laatste beunschip afgebouwd en het is met hen gewoon prettig werken.” “Het casco komt uit China en daar zijn we tevreden over. Ik vind zelfs dat de dennen van het Chinese casco strakker zijn dan bijvoorbeeld casco’s uit Roemenië. Rullens Installatiebedrijf uit Raamsdonksveer heeft een systeem ingebouwd waarmee het mogelijk is, als je van de ene generator naar de andere gaat, kortstondig parallel te draaien. Er “In onze ogen levert EBR de mooiste stuurhutten.” (foto’s Jan Hoek) is geen sprake van piekstroom en het houdt in dat je geen computer, pompen, wasmachine en dergelijke hoeft uit te zetten. Het is in mijn ogen een goede investering: enerzijds voor het gemak en anderzijds voor het behoud van je apparatuur.” Wennen Het beunschip is al in 2006 verkocht. Voor Bert van Zwol geen reden om tot de afbouw achter de geraniums te gaan zitten; hij heeft tot die tijd namelijk acht maanden gevaren op een veerpont over de Bergse Maas. Stilzitten is sowieso niets voor deze zand- en grindschipper, want hij zit al sinds 1989 in het bestuur van Schuttevaerafdeling De Amer, waarvan vijf jaar als secretaris. Sinds vorig jaar is Van Zwol ook bestuurslid van Vereniging Oranje. Het is de bedoeling zand, grind, slakken en klei te gaan vervoeren in de Benelux en op de Beneden-Rijn en in de weekends in principe vrij te zijn. Al moet Dinie van Zwol nog wel even wennen aan het drogeladingschip: “Er is niets mooier dan een beunschip: alles is mooi glad en je hebt brede paden om op te lopen. We zullen op ons nieuwe schip in feite opnieuw moeten leren varen.” Inbouw en Reparatie Scheepsmotoren Onderhoud en Constructie Stuurwerken en Roeren Wij verzorgden de volledige afbouw van het ms Deo Volente en wensen V.O.F. van Zwol een behouden vaart. Maasdijk 7 - 4941 GB Raamsdonksveer - Tel. (0162) 518700 - Fax (0162) 518844 Wie leverden aan het ms Deo Volente Combi International bv Levering complete schip Machinefabriek J. Bayensbv Volledige afbouw ING BANK Rotterdam Binnenvaartdesk Financiering Scheepsmakelaardij Roelofs & De Bot bv Makelaar Amer Shipping bv Bevrachting Oranje Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Verzekering Pon Power bv Caterpillar hoofdmotor type 3512(HD), 1600 pk, 1600 rpm, 2 Caterpillar motoren, type C4.4, 64 kVa Reintjes Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WAF 763 L reductie 5,136:1 EMHA Technisch Bureau bv Uitlijnen motoren Racon Gasoliefilters W. Kortman isolatie Isolatie uitlaatgassystemen, machinekameringang Discom bv Uitlaatgasdempers hoofdmotor Rubber Design bv Flexibele opstelling motor SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf bv Aluminium vloer achtermachinekamer Van Voorden Promac PROMAC-STUWA stuurmachine, PROMAC-STUWA dynamic roersysteem, VAN VOORDEN 5-bladsschroef, diameter 1850 mm, VAN VOORDEN - HODI Superior Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Stuwa schroefasinstallatie met Stuwa seals Veth Motoren bv Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1300 met Scania dieselmotor, 571 pk, 1800 rpm., 2 Veth spudpalen en spudpaallieren, Veth ballastpomp, type VP14, 9 kW Blokland Non Ferro bv Beunkoelers hoofdmotor E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw, autokraan lengte 18 meter, hefvermogen 2000 kg en alle aluminium kleppen Radio Holland Netherlands bv 2 Furuno RHRS2005RC rivierradars, 1 Furuno GP-32 GPS navigator, Radio Zeeland SIGMA-550 autopiloot, Radio Zeeland SIGMA-120 dieptemeter, Radio Zeeland SIGMA-130 windmeter, Radio Zeeland SIGMA-700 intercom, 3 Sailor RT-2048 marifoons, Orlaco Camera Systeem, Radio Zeeland BrainBox Maritieme PC, Tellular SX-5D GSM met Tiptel telefooncentrale, zelfzoekende TV-schotelantenne Orlaco Products bv Camarasysteem Periskal Group Tresco inland ecdis viewer A. Rullens Installatiebedrijf bv Levering en installatie van: complete elektrische installatie, nautisch pakket, installatie sanitair en airco. Sygo bv Scheepsladingmeter en hoogtemeter RAFA bv Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Heinen & Hopman Rotterdam Airconditioninginstallatie Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Volledige betimmering Keuken-line Keuken SGA Sanitair & Tegel Groothandel - Afbouwbegeleiding bv Levering sanitair en tegels Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Speedheat Ridderkerk Vloerverwarming voor de woning, stuurhut, hal, toilet, slaapkamers, badkamers, keuken en ramen De Statie Wonen Volledige stoffering Windex Engineering bv Airconditioninginstallatie Novetec bv Ventilatie roosters en brandkleppen Tyco Integrated Systems bv Brandbeveiligingsapparatuur Dijvler Materiaal bv Ankerlieren, ankers en kettingen Handelsonderneming Beerens bv Aluminium stuurhuistrap, sierradarmast type Reintrade halfdiep, sierradarmast type Brixon, 4 BXwoningdeuren, witgespoten heklichtbeugel, boordlichtbakken, loopplanksteunen, roeftrap, spiegels, hijsevenaar Blommaert BVBA Luiken en luikenwagen Zwets Werkendam bv Desmi K&R Pompen Total Lubricants Inland Marine Total smeerolie Bunkercentrum Dongemond Complete aluminium belettering, scheepsuitrusting, bijboot, Total smeermiddelen en gasolie Van Roosendaal Sliedrecht Stuurstoel Hempel (The Netherlands ) bv Coating Inspectie Verkeer en Waterstaat Classificatie Alfa Accountants en Adviseurs Accountancy Dekatel Telecom bv Telecommunicatie Schoonschip Reinigingsproducten

De Binnenvaartkrant 42 9 oktober 2007 Wij feliciteren V.O.F. van Zwol van harte met het ms Deo Volente

Binnenvaartkrant