Views
3 years ago

2007-21

  • Text
  • Oktober
  • Jaar
  • Pompen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 9

De Binnenvaartkrant 2 9 oktober 2007 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Patricia Kleinstra Monique van Thull Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out Rens Westhuis Dirk Luijk Druk PCM Grafische Bedrijven, Rotterdam Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. TE KOOP ZONNEPANELEN 12/24 Volt. 170 Watt. € 795,- Tel. 0515-431920 www.aquasolar.nl GEVRAAGD matrozen en stuurlieden voor de duwboot Ilana, vaarsysteem 4 wkn op/ 4 wkn af, salaris CAO binnenvaart, ibv dienstboekje en ervaring. Meer info. tel: 06-22424148 TE KOOP OF TE HUUR een duwbak, 70 x 9.50, 1386 ton, 3 ruimen. Duwbak 61.50 x 7.80, 2 ruimen, 884 ton. Ponton 30 x 14.50. Tel. 06-46051433 GEVRAAGD MATROOS Ned., voor nieuw RVS-tanker ibv dienstb., ADNR, 14/14 Tel. 06-53957314 Vloerbedekking laten leggen zonder stil te leggen!! Meer dan 38 jaar ervaring en, we komen door heel Nederland Voor meer info bel of mail: info@keizer-tapijt.nl M. 06 - 284 107 44 www.keizer-tapijt.nl ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Ah € 130 150 Ah € 155 200 Ah € 195 230 Ah € 225 Optima CCA 815 € 185 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Ah € 1600 590 Ah € 1750 690 Ah € 2100 790 Ah € 2300 890 Ah € 2600 1020 Ah € 2850 1120 Ah € 3100 Prijzen exclusief trog exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl VEILING, wegens overlijden, WAVE RUNNER 48 FLY 2x IVECO 380 pk www.bootveiling.com GEZOCHT MET SPOED LL-matroos voor de Donauvaart, 3/3. CAO Tel. 0031-619410389 / 0049-1749380220 DE BRANDT NV ZOEKT 2 MATROZEN voor baggerschip en voor werkponton beide voor werken op de Schelde te België Tel. 0032-52399979 GEZOCHT SCHIPPERSECHTPAAR voor op binnenvaartschip ibv Rijnpatent en diverse papieren. Intresse bel! Tel. 06-53805554 GEZOCHT: STUURMAN/ KAPITEIN Met vaarbewijs en ADNRpatent voor mcs Cetus, Meerhout-ARA (10 op/10 af) Tel. 0032-473201536 TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. TE KOOP: Varend woonschip, exbeurtscheepje, afm. 23,55 x 4,15 x 1,20. Voorzien van c. v., aggr. 7,5 kVA, vlak grotendeels gedubbeld, moet opnieuw worden betimmerd. Inl. tel. 06-53144681 TE KOOP AANGEBODEN Zuid-Hollandse Tjalk 20 x 4.3 m., Gardner 100pk, goed verbouwd tot woon/ recreatieschip, geen dubbelingen op vlak of kimmen € 135.000 (ref. 2320) www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP AANGEBODEN Tjalk 17 x 3.6 x 1.1, bj 1900, Daf, compleet nw opgebouwd, kersen interieur, boegschr., generator, vr.pr. € 175.000 (ref 2391) www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP AANGEBODEN Klipper 23.5 x 5.6 x 1.3m., bj 1908, Daf 615, nwe techniek, boegschr., generator, 12 passagiers, prof. ingetimmerd, vr.pr. € 210.000 (ref. 2369) www.fikkers.nl 050-3111404 GEVRAAGD matrozen en stuurlieden voor de duwboot For-Ever 3, vaarsysteem 4 wkn op/ 4 wkn af, salaris CAO binnenvaart, ibv dienstboekje en ervaring. Meer info. Tel: 06-22424148 GERWIL CREWING ZOEKT i.o.v. Laborieux 1x lichtmatroos i.b.v. dienstb., vlgt cursus, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verlof i.o. Tel. 0527-690032 2 SCHIFFSFUEHRER, 1 STEUERMANN UND 1 MATROSE Suchen zusammen Arbeit auf einem Schiff, Sprache D/ NL/HU/CZ Tel. 00420-737199236/D. 0049-1726325883 TE KOOP: Luxe appartement met garage, kantoorruimte in gewilde wijk v. Capelle a/d IJssel, nabij ziekenhuis, opp. 125 m2, prijs € 285.000 k.k. extra garage € 32.000 Tel. 010-4472744 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Carla 1 x lichtmatr. i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Lumara 1x matroos i.b.v. dienstboek, 2 jaar vaartijd, vaar/verl. i.o., loon vlgns CAO. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Jori-Jan 1x matr. i.b.v. dienstboek, 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Jori-Jan 1x lichtmatr. i.b.v. dienstboek, vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Wijkerzand 1x lichtmatr. i.b.v. dienstb. Vlgt cursus matr. min. 2 jr vaartijd, vaar/verl. i.o. vlgns CAO Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Beunhaas 1x lichtmatr., i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vlgt curs. matr., vaar/verl. i.o., vlgns CAO Binnenvrt Tel. 015-2578294 GEZOCHT PER DIRECT: Stuurman met patent tot Mannheim voor mts Mistral, 14/14 of 7/7, loon n.o.t.k. Tel. 06-24960083 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Anita 1x matroos i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, vaar/verl. i.o., loon vlgns CAO Binnenvrt Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Excellent 2x lichtmatr. i.b.v. dienst., 2 jr vaartijd, vlgt curs. tot matr., loon vlgns CAO, vaar/verl. i.o. Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Alpha/Friendship 1x lichtmatr., i.b.v. dienstb., vlgt cursus matr., 2 jr vaartijd, vaar/verl. i.o., loon vlgns CAO Binnenvrt Tel. 015-2578294 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Alpha/Friendship 1x matroos, i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verlof i.o. Tel. 015 -2578294 GEVRAAGD KAPITEINS Wegens uitbreiding van onze vloot zoeken wij Kapiteins met bunkerervaring, aantrekkelijke loon voorwaarden, 1 week op/1 week af Contact 0035-226190446 AL 75 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE Type Ampère 20 uur Afmeting in mm L x B x H Nettoprijs per stuk (vanaf 01-08-2007) PZS 5400 540 650 x 420 x 450 € 1.650,- PZS 6480 630 750 x 420 x 450 € 1.850,- PZS 7560 730 860 x 420 x 450 € 2.100,- PZS 8640 830 970 x 420 x 450 € 2.300,- PZS 9720 940 1066 x 420 x 450 € 2.550,- PZS 10800 1150 1190 x 420 x 450 € 2.900,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief transport, exclusief BTW. Dealer Meerprijs kunststof container: € 150,- per stuk, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: passende type c.q. prijs op aanvraag. SEMI-TRACTIE t.b.v. verlichting: Varta type 968.01, 12 V / 230 Ah: prijs € 226,- per stuk, exclusief BTW. Prijswijzigingen voorbehouden. - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl TE KOOP Alu. ww luiken voor Kempenaar Tel. 0032-499731631 GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Roelanda 1x matr., i.b.v. dienstb., 2 jr vaartijd, loon vlgns CAO Binnenvrt, vaar/verlof i.o. Tel. 015-2578294 KICKERS GYRON CREW ZOEKT i.o.v. ms Unitas 1x volmatroos i.b.v. dienstboek, 2 jr vaartijd, vaar/verlof i.o., loon vlgns CAO Tel. 015-2578294 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x 9,00 14,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met 2,05 (buiten Ned. 3,10 ) extra administratiekosten. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.* (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen (bij Duitse rekeningen 6 weken) de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. 3x 21,00 31,00 19,00 42,00 23,00 52,00 28,00 62,00 33,00 72,00 38,00 83,00 Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 *Bent u woonachtig in het buitenland? Dan kunnen wij bedragen incasseren van Duitse en Belgische rekeningen. De Belgische mensen kunnen een formulier bij onze administratie aanvragen m.b.t. ‘Opdracht tot domiciliëring van betalingen’ dat zij ingevuld aan hun eigen bank kunnen geven/sturen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 9 oktober 2007 Oorzaak ongeluk nog onbekend Gewonden bij aanvaring >> Vervolg van voorpagina Vogelaar: “Een container kan gevaar opleveren voor de scheepvaart. Een schip kan erop vastlopen of zelfs uit z’n roer lopen. Natuurlijk loop je twaalf uur exploitatie van je schip mis als je stil moet liggen, maar het is wel te overzien. In elk geval niet vergelijkbaar met de situatie bij Keulen.” In maart lagen honderden schepen vijf dagen lang op de Rijn bij Keulen te wachten toen het containerschip Excelsior 32 containers had verloren. Onderzoek Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de aanvaring. Er vielen geen gewonden, maar beide schepen raakten wel beschadigd. De afvarende Dilsberg liep zelfs over de hele lengte beschadigingen op, de Estate II had een gat in de boeg aan bakboordzijde, boven de waterlijn. De Dilsberg had schade aan de boeiing en onder andere aan de radarmast, het dek, een bolderkast, aan de spanten, reling, de verschansing van het bovendek, aan de woning, aan een camera; het zoek- en boordlicht en de verschansing van de brug en een raamkozijn ter hoogte van machinekamer raakten ontzet. De oorzaak van het ongeluk is nog onbekend. Na de eerste verhoren van de bemanningsleden concludeerde de Waterpolitie, unit Rivieren Oost, dat er geen sprake was van alcoholgebruik of overtreding van de Vaartijdenwet. Het onderzoek is nog niet afgerond. De Waterpolitie zal nog een aantal technische onderzoeken verrichten en getuigen horen. Daarna wordt proces-verbaal opgemaakt en aan het Openbaar Ministerie overlegd. Dan wordt pas vastgesteld wie aansprakelijk kan worden gesteld voor de aanvaring. Op woensdagavond rukte de brandweer Tiel na de melding van de aanvaring uit naar de dijk bij Zennewijnen. Behalve de container zijn er vijftien vaatjes minerale olie in het water terechtgekomen. Die vormden geen gevaar voor de scheepvaart. Rijkswaterstaat heeft bij het zoeken naar de container 30 kilometer rivier over een breedte van 200 meter met sonarschepen onderzocht, alvorens de vaart werd vrijgegeven. Zondag meldde de schipper van een coaster dat iets de onderkant van zijn schip had geraakt. Naar aanleiding van die melding heeft RWS de container gevonden en geborgen. De container lag diep in de vaargeul op nog geen 300 meter van waar de aanvaring had plaatsgevonden. Bij een aanvaring tussen een draagvleugelboot en een vaartuig van de Koninklijke Marechaussee op het Noordzeekanaal bij Amsterdam zijn gisteren (maandag 8 oktober) drie mensen ernstig gewond geraakt. Vier anderen hadden lichte verwondingen. De zwaargewonden bevonden zich aan boord van de draagvleugelboot van Connexxion. Ze liepen botbreuken en rugletsel op. De aanvaring gebeurde 's ochtends rond kwart over acht. Het marechaussee-vaartuig voer door nog onbekende oorzaak tegen de achterkant van de draagvleugelboot, die 34 mensen aan boord had. Daardoor ontstond een gat en maakte de boot water. De boot van de marechaussee liep slechts lichte schade op. Ministersconferentie: snelle invoering SAV De veertiende Rijnministersconferentie wordt gehouden in Bonn op 18 oktober. Hoewel de plannen voor beheersing van hoogwater op de Rijn de aanleiding vormen, wordt vooral gesproken over de kwaliteit van het Rijnwater. Bij de conferentie zijn negen partijen aanwezig: de zes verdragspartijen bij het (herziene) Rijnverdrag 1999, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Zwitserland en de Europese Unie, en de overige drie staten in het stroomgebied van de Rijn: Liechtenstein, Oostenrijk en België/Wallonië. Er wordt gesproken over verdere beperking van lozingen van stikstof uit de landbouw en met de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) zal meer voorlichting worden georganiseerd voor de binnenvaart over de risico’s van onopzettelijk of opzettelijk verlies van verontreinigende stoffen. Tevens zal de ministersconferentie oproepen het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) uit 1996 ‘versneld’ in te voeren. Ten opzichte van de vorige conferentie in ’98 is veel bekend geworden over het effect van klimaatverandering op de hoogwaterstanden. Volgens de ministers zijn de effecten van de klimaatverandering op het gebied van water duidelijk merkbaar en met het veranderende neerslagpatroon zullen die effecten toenemen. Zalm Behalve over reductie van de uitstoot van broeikasgassen wordt gesproken over ‘adaptatiestrategieën’ voor Verwijt naar schippers bij ongeval Excelsior de waterbeheersing: aanpassing van het waterbeheer in het Rijnstroomgebied en bijvoorbeeld ruimtelijke ordening. Al in 1987 is afgesproken dat de zalm tot aan Basel moet kunnen komen. Zwitserland heeft bovenstrooms ook al vistrappen gebouwd, zodat de zalm nog verder kan. Frankrijk heeft echter veel moeite met de hoge kosten die zijn verbonden aan het realiseren van de vispasseerbaarheid en ontsluiten van paaigronden en geeft aan onzeker te zijn of de nodige maatregelen voor 2015 realiseerbaar zijn. De Nederlandse delegatie zal mogelijk worden aangesproken op de bijvangst van zalm door beroeps- en sportvissers in de Nederlandse wateren. GESPECIALISEERDE OPLEIDINGEN RIJN- EN BINNENVAART Het ongeval met de Excelsior, het schip dat 32 containers verloor op de Rijn bij Keulen, vormde het hoofdthema van de 18e Binnenschifffahrts-Gefahrgut-Tage in Koblenz eind september. Norbert Eschweiler van de Wasserschutzpolizei toonde zich zeer tevreden met de afwikkeling van dit ongeval (de Rijn was vijf dagen lang gestremd). Dat binnenvaartondernemers bij het oponthoud niet bereid waren de lading over te nemen was aanleiding voor Martin Mauermann van het Wasser- en Schifffahrtsamt in Bingen om op te merken dat het noodzakelijk is na te denken over maatregelen bij noodgevallen, waarmee schippers kunnen worden gedwongen scheepsruimte ter beschikking te stellen. Het ongeluk met de Excelsior is volgens velen vooral te wijten aan de verkeerde belading en de foute gegevens op de ladinglijst. De politie wilde daar niet op ingaan bij het congres. Eschweiler merkte wel op dat bij de controle van de ladingdocumenten er steeds weer fouten worden geconstateerd en dat de gewichtsopgave van de containers, afhankelijk van het doel waarvoor ze zijn bestemd, vaak verschillend zijn. Een uitgebreid verslag van de Gefahrgut-Tage staat in de Duitse bijlage, op pagina 36. Informatienummer: 010 - 44 86 000 www.stc-bv.nl Waarom zouden wij u vertellen over onze service... Zoete enigma’s Wat zijn we allemaal zoetsappig tegen elkaar. In Duitsland valt iedereen over elkaar heen met complimenten over hoe ze vijf dagen lang worstelden met 32 ronddrijvende containers. Vorige STEKEN ONDER WATER www.gonlag.nl | door Michel Gonlag week hadden we ons eigen Excelsiormoment nadat twee knoeperds van containerjongens die elkaar in de mist niet hadden gezien, één container verloren. Raadsel 1: hoe kunnen twee hypermoderne schepen elkaar niet zien, ook al mist het? De stuurhut is volgestouwd met zo veel instrumenten dat zelfs een blinde weet wie en wat er op een afstand van honderd meter om hem heen vaart. Maar vooruit, domme pech, iedereen zat met z’n gedachten ergens anders. Mag niet, maar kan wel gebeuren. Dan bots je en dat zal best een flinke klap zijn. Raadsel 2: hoe kan één container van boord vallen als er in dat enorme ruim amper 150 containers staan? Hadden ze die allemaal op elkaar gezet? Er ligt een container in het water, dus wordt de scheepvaart stilgelegd. Raadsel 3: waarom mogen de schepen op de Waal twaalf uur lang bijna niet bewegen omdat er een container met zoetstof op of in het water drijft? RWS kreeg complimenten van Koninklijke Schuttevaer voor de goede afhandeling. Alsof er nog niet genoeg zoetstof in de Waal was gegooid. Mammie, ik ben mijn suikerspin verloren. O jee, leg de scheepvaart stil! Zo lang mogelijk, want dan zijn we zorgvuldig. Dertig kilometer rivier werd met sonarbootjes onderzocht. Raadsel 4: alles is bekend, stroomsnelheid van de Waal, gewicht container, moment van collisie, maar zelfs in de dertig kilometer wordt de container niet gevonden. Aan het eind van de dag werd de scheepvaart weer vrijgegeven. Hoewel de container niet was gevonden, was er intussen lang genoeg gezocht om je veilig te voelen. De woordvoerder van RWS: “Als een schip de container toch raakt, dan zal de container beschadigen, het schip niet.” Nou, waarom moesten we dan twaalf uur stilliggen? Om een container met zoetstof niet te beschadigen? Waarom was het ook alweer zo belangrijk om te melden wat er in de containers zit? Omdat je dan gepast kan reageren bij calamiteiten en dus niet bij een calamiteit met een onschuldige container hoeft te doen alsof er een kernbom overboord is gevallen. Zo maak je echt niet goed dat alle bruggen op instorten staan omdat je het wegvervoergeweld hebt onderschat. Of worden we opzettelijk afgeleid van dit echte enigma? Heeft de wegvervoerlobby de container overboord gegooid?

Binnenvaartkrant