Views
3 years ago

2007-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Familie

De Binnenvaartkrant 44

De Binnenvaartkrant 44 25 september 2007 Úw partner in betrouwbaarheid Het DBR team wenst familie Rademaker met de mts Rojana een behouden vaart! Ondervloer blijft bereikbaar en warm 0184 - 613 200 www.dbr-bv.nl Electrische vloerverwarming! Want vloerverwarming van Speedheat is snel op temperatuur. Het is slechts 1 mm dun en daarom flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de onder-vloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan. Wij wensen de "Rojana" een goede en behouden vaart, en...gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat!! TWENTESTRAAT 88, 3083 BD ROTTERDAM Speedheat Ridderkerk wenst mts Rojana en ms Europa een goede vaart. Frans Schot Tel. 0180 490 436 Fax 0180 490 437 Mob. 06 5320 36 01 T 010-4119595 mail@overvliet.nl F 010-4139774 www.overvliet.nl Scheepsinstallaties Industriële installaties Kasten- en panelenbouw Besturingstechniek Electronica info@kuipersscheepvaartbv.nl Wij wensen Familie Rademaker veel succes en een behouden vaart met het mts Rojana Wij wensen mts Rojana een behouden vaart! eL - Tec leverde de elektrotechnische installatie Ook iets voor u? Fascination of Power Wij leverden het complete schip Valkenierstraat 41 2984 AZ Ridderkerk Tel: 0180-411709 Fax: 0180-410581 www.kuipersscheepvaartbv.nl MTU Detroit Benelux wenst de familie Rademaker en de bemanning van het mts “Rojana” een behouden vaart toe. Wij hebben geleverd: - Hoofdmotor MTU 8V 4000 M60 880kW (1197pk) / 1800rpm - Keerkoppeling ZF/ Masson W4400 vertraging 5.542 : 1 - Elektronische motor- & keerkoppeling bediening MTU Detroit Diesel Benelux Tel: 078-6395777, E-mail: info@mtudd-benelux.com

De Binnenvaartkrant 45 25 september 2007 Wie leverden aan het ms Rojana Vos Shipbilding bv nieuwe bouw, bemiddeling aan- en verkoop in de tankvaart Kuipers Scheepvaart bv levering compleet schip Machinefabriek A.A.Vink bv complete afbouw Fortis Bank Rotterdam financiering GEFO Hamburg bevrachting SAA Overvliet Assurantie Makelaars verzekering MTU Detroit Diesel Benelux hoofdmotor MTU 8V 4000 M60 880kw/ 1197pk, 1800 rpm, keerkoppeling ZF Masson W4400 vertraging 5.542 : 1, elektronische motor- en keerkoppeling bediening, via 3 DBR generatosets DBR Projects generatosets Westfalia Separator Nederland bv separator gasfilter Verhaar Omega bv compressoren Unisol isolatietechniek bv isolatie uitlaatgassystemen Discom bv uitlaatgasdempers Rubber Design bv flexibele ophanging uitlaatgassendempers en opstelling motor Cummins Holland bv generatorsets Caldic Techniek bv generatoren AMW-Marine - H. I. Ambacht schroef Damen Marine Components straalbuis Machinefabriek - Scheepstechniek De Waal bv Stuwa schroefasinstallatie en schroefasrem, Stuwa schroefasseals, Stuwa stuurmachine en Stuwa roeren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk bv autokraan 9-15 mtr. 2000 kg, ankerlieren ankers en kettingen stuurhuishefkolom stuurhuisonderkuip en boegschroef SD 1200 C van Wijk Stuurhuizen bv aluminium bovenbouw van stuurhuis Blokland Non Ferro bv beunkoelers Alphatron Marine bv radar, bochtaanwijzer, pilot, roerstandaanwijzer, echolood, 2 marifoons, tachograaf, windmeter, Alphakoers, 3 camera’s en Tresco Eng. elect. kaartsysteem Tresco Engineering AlphaChart El-Tec Elektrotechnologie complete electrische installatie Hoogendoorn Maritieme betimmeringen betimmeringen Mastervolt bv omvormer RAFA bv ramen Speedheat Ridderkerk vloerverwarming, 2 badkamers en stuurhuis Fa. P. A. Paans & Zn stoffering BP Nederland bv smeerolie ScheGro bv scheepsbenodigdheden PS Marine Coatings bv verfsysteem De Heer & Kamphuis accountancy Producten en diensten P. Spruit graveerinrichting, belettering Huchem Special Products bv HC-Roka, HC-Shipclean, HC-boensop, HC- Intactspray sunscreen, HC-geleiclean new, HC-UG 400 teflon vet Econosto Nederland bv afsluiters en appendages Kampers Pompservice bv 2 lading-en slobpompen All Pumps Holland bv pompen Aalborg Industries bv ladingverwarmingsinstallatie Kalibra International bv tankmeting Thermon Benelux bv heattracing Protego vlamkerende roosters Rojana verzilvert wens DOOR JOHAN DE WITTE De in Kozle gebouwde, type N-gesloten Rojana flirt met een Mercedes. Het fraai gelijnde, strakke casco showt een ‘netwerk’ aan berghouten, die in design de vergelijking met het automerk plausibel maakt. Achter de grille plaatste de Sliedrechtse installateur A.A. Vink uit Sliedrecht zijn handtekening. Aan de standaard wappert de vlag van GEFO op trajecten Hamburg-Lingen en -Brunsbuttel. Deze stookolietanker van 85,85 x 9,50 x 3,20 meter en 1650 ton groot was een aanbod van Kuipers Scheepvaart Ridderkerk in samenwerking met Johan Vos. Voor de equipement-invulling van de Rojana hoeft Kuipers het wiel niet uit te vinden; bijna naadloos volgen dezelfde types elkaar op en worden ze afgebouwd bij A.A. Vink. Deze Rojana is met uitzondering van details en de woningindeling een kopie van de Crooswijk. Leidingwerk Het leidingwerk is op de ouderwetse manier aangepakt. De hoofdleiding ligt niet aan dek maar in de tanks. Deze leiding komt bij een schot omhoog en gaat direct over het tankschot weer de tank in tot 1,50 meter onder dek. Dit leidingsysteem verdeelt de warmte gelijkmatig over het ladinggedeelte. De Red Screw-ladingpomp heeft Kampers geleverd. Het schip is uitgevoerd met een 1200 pk MTU-hoofdmotor. Straalbuis en schroef zijn door Wärtsilä geleverd. De pomp- en kopschroefmotoren zijn van het merk Cummins en hebben een vermogen van 410 kVA. Van Wijk Werkendam plaatste een boegschroef en Van Wijk Stuurhuizen de stuurhut. De elektrische installatie was deze keer een verantwoordelijkheid van Eltec uit Hattem. Alphatron geeft de Rojana richting. “Hoogendoorn interieurbouw heeft de woning en stuurhut aangekleed zodat we er ons in thuis voelen”, zegt Roelfina Rademaker-Glazenburg. De keuken, uitgevoerd met een rode, composiet aanrecht en zwart gelakt Adres Banneweg 6 4205 KX Gorinchem Telefoon 0183-646494 Fax 0183-646490 Internet www.deheerenkamphuis.nl E-mail info@deheerenkamphuis.nl Wij wensen familie Rademaker een behouden vaart en veel succes met het mts Rojana De Heer & Kamphuis maakt onderdeel uit van de De Heer Groep te Sliedrecht Van Wijk Stuurhuizen leverde de stuurhut. (foto’s Johan de Witte) keukenmeubel, is van Superkeukens uit Kolham-Groningen. Springplank Voor een specifiek blauw signaal en gele tankhoofden op een ongeverfd, spiegelglad geboend trunkdek - dat slechts aan de onderkant wilde roesten – moeten we terug in de tijd, naar scheepsnamen die op ‘ia’ eindigden. Als de Rojana van Jan en Roelfina Rademaker-Glazenburg met blauwe spie en gele trunks uit de nevelen van de rivier opduikt, is er even de misleiding dat de film opnieuw begint. Na 24 jaar Van Ommeren en de laatste vier jaar bij Vopak is een beetje chauvinisme vanzelfsprekend toch? Achttien jaar was Jan aan boord van de Libia, bij kapitein Herman Joosten, die werd afgelost door Daan de Haan. Een varensman, vaderlijk en met het geduld om van Jan Rademaker een aardig mens en een goede kapitein te maken. Als de Rojana eind deze maand wordt gedoopt, staat de 77-jarige De Haan aan dek. “Het is een hele stap wat hij gedaan heeft, maar ik vind het prachtig”, aldus de ‘ouwe’. Jan en zijn partner Roelfina wonen in Triborg (oostelijk Groningen), voor Hollanders aan het eind van de wereld, maar voor Groningers de springplank naar Noord-Europa. Het duurt echter niet lang meer: het huis wordt verkocht, het schip wordt de ‘woonstee’. Hoofd boven water “Het kwam allemaal door een vriend die vroeg: ‘Moet jij geen schip kopen? Je denkt, overlegd, opnieuw, weer en nog een keer, voor je zover bent. Ik heb Roelfina gebeld tijdens haar werk als schoolconciërge en zweminstructrice en heb gevraagd: ‘Wil je mee varen? Het antwoord was: ‘ja!’ Samen werken, meer bij elkaar zijn, dingen invullen voor later, dat waren wensen die we hiermee kunnen bereiken. De tweede kapitein op de Rojana is Ton Groothobbing, tevens vriend van de familie. Tankvaart is Ton niet ‘Het leidingwerk is op de ouderwetse manier aangepakt.’ vreemd: ook hij begon ooit bij Van Ommeren als maatje aan dek en in de keuken, met de vermaarde propaniaschnitzel als specialiteit. Toen hij de plannen hoorde voor de Rojana, zei hij tegen Rademaker: ”Ik kom bij jou varen.” Stuurman is Nathan Bosma uit Delfzijl, van wie de familienaam in de kustvaart een bekende klank heeft. Roelfina leert voor stuurman; zij is verantwoordelijk voor de inrichting, hoort bij de verfploeg, is kok en vliegende keep. “Er moet gewerkt worden, dat houdt het hoofd boven water”, aldus het ‘belangrijkste’ bemanningslid. Aalborg Industries De lading van de Rojana wordt verwarmd door een thermische-oliesysteem van Aalborg Industries. De basis daarvan bestaat uit een verwarmingsketel met een capaciteit van 1.500 kW, waarin de thermische olie wordt verwarmd tot 180° Celsius. Een centrifugaalpomp transporteert deze olie naar de verwarmingsspiralen onderin de ladingtanks, waar de warmte wordt afgegeven aan de lading. De doorstroming en temperatuur in dit gesloten systeem worden automatisch gecontroleerd en geregeld vanuit een schakelkast. De schakelkast is voorzien van een PLC-besturing en touchscreen-bediening. Aalborg Industries produceert al decennia de gerenommeerde Wiesloch thermische-vloeistofketels. De nieuwe generatie ketels wordt onder de naam Mission TFO verkocht. Door intensief onderzoek en ontwikkeling streeft Aalborg Industries naar de hoogst mogelijke efficiency en betrouwbaarheid van de verwarmingsinstallatie. De service vanuit Spijkenisse is elke dag de klok rond.

Binnenvaartkrant