Views
3 years ago

2007-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Familie

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 25 september 2007 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. 8 November, de ‘dag van de Binnenvaart’, verschijnt dit boek. Een bundeling van vijftig afleveringen van de populaire rubriek over de binnenvaart van Harrie van Eeuwijk. ‘Ontmoetingen op de brug’ verschijnt regelmatig in DEBINNENVAARTKRANT Vèrse Hoeven uitgeverij Haydnstraat 2, 4941 AE Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 43 57 • Telefax (0162) 51 86 54 • cxa@versehoeven.com De Specialist in SCHEEPSCLEANING Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297 Nieuw ! Nieuw ! . . . Scheepsuitrusting in Wenen... SVZ Wien - Wittig GmbH Tel.: 0043(0)1 9971077 Het zal je maar gebeuren, slapeloze nachten omdat de motor averij heeft opgelopen. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Dus al is het na middernacht, bel gewoon even met 078 - 629 04 00. WITTIG GmbH Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de

De Binnenvaartkrant 43 25 september 2007 Weer bij Meerman naar de werf DOOR JOHAN DE WITTE Met duizend ‘visschersschepen’ in de Delta van Zeeland, waarin de Arne als rivier en levensader stroomde, promoveerde Arnemuiden tot één van de beroemdste Nederlandse visserijhavens. Het geluid van de hamers, dissels en de ijver op de Scheepswerf Meerman overstemden de Zeeuwse samenleving in koor met de meeuwen, voortdurend in wedijver om een prooi. We zijn terug in 1763 als Pieter Boers uit Sliedrecht vergunning van de stad Arnemuiden krijgt voor de oprichting van een scheepstimmerwerf met sleephelling achter de voormalige kolenpakhuizen. Jacobus Meerman verhuist in datzelfde jaar van Biezelinge naar Arnemuiden om bij de werf dienst te nemen. Twintig jaar later wordt hij eigenaar van de werf, waarop 200 jaar lang door de familie Meerman nieuwbouw en reparatie zouden worden bedreven. Zijn nazaten verkopen de werf in 2004, die in de loop der jaren is uitgegroeid tot drie hellingen en opstallen, voor de prijs van één euro aan de gemeente Middelburg, met als voorwaarden dat de werf wordt gerestaureerd en opnieuw in gebruik gesteld. Hoog achterwerk De werf bouwde honderden houten hoogaarsen en hengsten. De laatste liep in 1962 van de helling. Van deze historische schepen varen er nog ongeveer twintig rond in Nederland, waarvan een tiental in Zeeland. Kenmerkend voor de hoogaars waren zijn geveegde hoge kont, de sterk overhangende boeg en het spriettuig, waarbij de giek diagonaal langs het grootzeil stak en het werk aan dek niet hinderde. De afmetingen waren gerelateerd aan de bouwloods van Meerman; de langste hoogaars mat 14,50 meter. Uitzondering is de Thistle, een jacht-hoogaars van 18,02 x 6.25 meter, dat tijdens de bouw met zijn markante steven buiten de loods aan schaalvergroting appelleerde. Nochtans vond de uit eikenhout gebouwde Thistle in een vliegende storm zijn rustplaats op de bodem van het IJ. Eens kostte een stoop teer bij Meerman vijf cent. Voor nieuwe zeilen moest ongeveer 125 gulden worden neergeteld. Vijftien cent vroeg de voerman en dat viel onder de post hellingen. Aan uurloon werd een halve cent berekend; voor nog geen 1500 gulden liep er een nieuw schip van stapel. In 1959 was de vraagprijs 5900 gulden! Vanzelfsprekend waren er mallen voor de essentiële onderdelen voor de hoogaars, ofschoon de wil van eikenhout stilistisch werd gerespecteerd en er op zicht werd gebouwd. Zodat elke hoogaars met unieke signatuur de Zeeuwse stromen sierde. In slechte tijden werden de De werf in Arnemuiden is in oude glorie hersteld. (foto’s Johan de Witte) opvarigen soms met vis betaald; de koppen waren voor de zeuntjes (de jongsten aan boord) die de opgeschoten ankerketting in de vooruit als kooi gebruikten. Museumwerf Werf Meerman sloot de poort in 1986. Na de overname startte de gemeente Middelburg de ingrijpende restauratie, met behulp van Euregio Scheldemond, provincie Zeeland en Stichting Behoud Hoogaars. De wagenhellingen, scheeps- en zaagloods en het brandkot zijn zoveel mogelijk in originele staat hersteld. Sponsors en vrijwilligers hebben zich ingezet voor de inrichting: de werf beschikt nog over alle oude gereedschappen en werktuigen. Op 8 juni is de scheepswerf C.A. Meerman aan de Arne met het binnenvaren van een tiental houten hoogaarzen en hengsten feestelijk geopend. De openingshandeling gebeurde in eendrachtige samenwerking tussen de Commissaris van de Koningin in Zeeland, Karla Peijs, en wethouder Hannie Kool-Blokland van Middelburg. De stichting Historische Scheepswerf C.A. Meerman beheert de werkende museumwerf. Tevens wordt die de thuishaven van de Stichting Behoud Hoogaars, waar de vier eigen schepen (drie hoogaarsen en een hengst) onderhouden en gerestaureerd kunnen worden. Het rijksmonument is van april tot november elke woensdag en zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur te bezoeken. Groepen kunnen er op afspraak het gehele jaar terecht. Zeilen met een Zeeuwse hoogaars is ook mogelijk, meldt de stichting op haar website www.werfarnemuiden.nl: “Eenmaal aan boord van zo’n oude dame valt de tijd stil. De sfeer van weleer wordt tastbaar. Zilte atmosfeer, vermengd met de lucht van lijnolie en teer. Zeilend zwerven over de Oosterschelde en droogvallen op een plaat. Niemandsland!” Op de werf onderhoudt Stichting Behoud Hoogaars de vier eigen schepen, waaronder de YE 36 Andries Jacob. Is jongste bemanningslid onderneemster in de dop? Deze schoonheid heet Denize Aline Wanders en ze was als jongste bemanningslid van de Alexandra speciaal aangekleed voor de open dag op 14 september. De dochter van het schippersechtpaar werd gefotografeerd door haar trotse opa, Ruud van Veen, die hem vervolgens naar de krant stuurde met in de begeleidende tekst de filosofische vraag: “Wellicht zal ze ooit zelf een schip besturen?” Help de Hef! INGEZONDEN BRIEF Bezongen door burgers en varenslieden, lyrisch vernoemd in boeken en dichtbundels, dreigt Rotterdams mooiste oude dame haar 80e verjaardag in eenzaamheid te moeten vieren. De Hef, symfonie van vernuft, symbool van verbinding voor wie ‘als ketelbink aan boord vertrokken’. De Koningshavenbrug, gebouwd in 1927, is recent nog bij het Algemeen Dagblad en de VPRO verkozen tot het mooiste monument van Nederland. Zoals het er op dit moment naar uitziet, valt het verjaardagsfeestje echter in het water! Daarom heeft een aantal Rotterdammers met De Hef in hun hart in korte tijd een ‘werelds’ programma georganiseerd, waarmee de oude dame op 10 november in het verjaardagszonnetje wordt gezet. Het feestje langs de oevers van de Koningshaven wordt opgevrolijkt door onder andere de Baden Powell Band die de 80-jarige wakker schudt, waarna burgemeester Opstelten de jarige komt feliciteren; er zijn schrijvers, dichters en celebraties; een zestig man sterke harmonie van de spoorwegen speelt de sterren van de hemel; het historisch genootschap Roterodamum richt een tentoonstelling in; er is film, activiteit op water; passagiersschip Tourmalijn en andere schepen varen als acteurs door de Koningshaven en verheffen De Hef tot volle glorie. Ook deelgemeente Feijenoord, Bewoners Vereniging Noordereiland, Ondernemersvereniging Noordereiland en de Stichting Evenementen Noordereiland (SEN), zijn van de partij. Dit kost uiteraard veel geld. We komen op dit moment nog 150.000 euro te kort. Wij denken dit binnen één week op te kunnen halen en zo het feest uit te kunnen voeren. De omgeving is zeer sceptisch. “Dit lukt jullie nooit”, is het commentaar. Wedden dat dit wel lukt! Met hulp van overheid, bedrijven en fans van de ‘Oude Dame’ moet dit lukken! Een eventueel overschot zal aan KiKa (de stichting die zich inzet voor kinderen met kanker) worden overgemaakt. Gaarne uw donatie naar de Rabobank rekeningnummer 10.42.98.332 ten name van ‘SEN’. Komaan kameraden: hand in hand, doe wat is beloofd, de bal is van de stip! Ruud J. de Jong, mobiel: 0653 28 75 08 e-mail: ruudjong@tiscali.nl SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant