Views
3 years ago

2007-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Familie

De Binnenvaartkrant 23

De Binnenvaartkrant 23 25 september 2007 Ultrafijne oplossingen van Weiland Filtertechnik “Filtertechniek die doet wat ze belooft” DOOR SARAH DE PRETER Steeds meer binnenschippers ontdekken het assortiment van Weiland Filtertechnik uit Waldbrunn: ultrafijne filters voor brandstof en oliën, maar ook magnetische brandstofoptimalisatie. De technieken dragen bij aan een schonere binnenvaart. En het scheelt in de portemonnee, zo blijkt. Als adviseur van het verkeersministerie in het West-Afrikaanse Ghana werd Horst Weiland jaren geleden geconfronteerd met korte standtijden van de motoren in het wegvervoer. “De levensduur van sommige motoren was catastrofaal, ze haalden niet eens de 100.000 kilometer. Toen ontdekte ik het concept van de fijne filtering, een Canadese ontwikkeling, geschikt voor het wegvervoer. Hiermee kon men de levensduur van motoren aanzienlijk verlengen.” Edelstaal Terug in Duitsland startte Weiland in 2000 met de installatie van fijne filters in de binnenvaart. Een dankbare sector: “In de binnenvaart ligt de acceptatie voor dergelijke producten veel hoger dan in het wegvervoer. De meeste schippers zijn ook eigenaar van hun schip en hechten veel belang aan goed onderhoud.” Omdat filterbehuizingen uit aluminium niet voldeden aan de classificatievoorschriften, ontwikkelde Weiland begin 2006 een filter uit edelstaal. De nadruk ligt op het ultrafijne filteren van brandstof. Met één filter kunnen zowel brandstof als ook smeerolie en hydraulische olie worden gezuiverd. De filters kunnen op alle motoren en aggregaten worden aangebracht. Inmiddels zijn veel schippers overtuigd van deze producten. Dat heeft volgens Weiland niet alleen te maken met het groeiende milieubewustzijn: “Nieuwere scheepsmotoren vereisen zeer zuivere brandstof. Maar niet alle motorproducenten De brandstoffilters (op de foto onder voor zichtbaar) aan boord van het ms Sianto. (foto’s Weiland Filtertechnik) hebben hiervoor de juiste techniek in huis. Onze filters bieden een oplossing. Ze absorberen water en gaan zuurvorming tegen. Grote vaste deeltjes in de olie die slijtage veroorzaken worden er permanent uitgefilterd. Deeltjes van minder dan 1 μm (micrometer, red.) die zich in de olie bevinden, verhogen het smeervermogen en de thermische belastbaarheid van de olie naar gelang de olie langer gebruikt wordt. Daarom is olieverversing bij motoren die technisch in orde zijn niet noodzakelijk.” In combinatie met de ultrafijne filters biedt Weiland Filtertechnik magnetische brandstofoptimalisatie aan. Door het verbeteren van de brandstof nemen verbruik en uitlaatgassen af. Verder voorkomt de techniek verbrandingsresten, zoals slibvorming in de tank. De oliefilters worden ook toegepast op andere machines. Zoals hier bij een aggregaat. MS Sianto Twee jaar geleden liet Peter Wanders een nieuwe MTU-motor plaatsen op het ms Sianto. Exact twee jaar later – na het aflopen van de garantie – koos hij voor een Weiland-gasoliefiltersysteem. “Wij gingen destijds varen met een gewoon MTU-filtersysteem, maar de filters op de motor waren te klein. Om de honderd uur kregen we alarm en moesten we de filters wisselen. We wilden een filtersysteem van een ander merk, maar MTU dreigde in dat geval de garantie in te trekken. Daarom hebben we twee jaar gewacht voor we overstapten op de techniek van Weiland. In mei bouwden we het in – inmiddels zijn we 700 uur verder. Ik heb nog niet één keer de filters vervangen. De producten zijn aantrekkelijk geprijsd en netjes afgewerkt. Weiland biedt een degelijke, eerlijke service. Men heeft de filter bij ons op een zondag ingebouwd. In twee uur tijd zat hij erin. De filtering is heel fijn, tot 0,5 μm, wat betekent dat onze brandstof gewoon schoner is.” Ook binnenvaartondernemer Timmerman van ms Anroba is overtuigd: “Ik heb filters op alle motoren en magneetjes op de verstuivers. De filters zijn ronduit fantastisch: vroeger moest ik de olie van de hoofdmotor na 1000 draaiuren verversen. Nu kom ik probleemloos aan 1700 draaiuren. Na 2000 draaiuren mét filtering is de olie nog steeds schoner dan na 1000 uren zónder filtering. Na twee keer olie verversen heb je de filters terugverdiend. Ik heb ze overal, ook op de keerkoppeling en het stuurwerk.” Stoïcijns “Wij hebben net een nieuwe Dusky gekocht”, vertelt Mark Peters. “Ook op dit schip worden de producten van Weiland ingebouwd. Wij hebben daar goede ervaringen mee: je hebt minder slijtage, een geringer smeerolieverbruik en langere standtijden.” “Bij ons ging de verversing van de smeerolie met ongeveer de helft omlaag. Dat betekent niet alleen een kostenbesparing, het is ook beter voor het milieu. Ik moet toegeven dat ik er aanvankelijk wat stoïcijns tegenover stond. In het verleden kwamen er wel vaker leveranciers met revolutionaire oplossingen, die – als puntje bij paaltje kwam – niets opleverden. Maar deze ontwikkelingen doen wat ze beloven”, stelt Peters. “Wij varen voor MSG, inmiddels hebben veel collega’s de filtersystemen van Weiland. En ik heb nog nooit iemand horen klagen. De investering heb je binnen een jaar weer terugverdiend. Ook de brandstofmagnetisering werkt goed: na twee weken varen merk je dat het roken duidelijk is afgenomen.” Sponsors gezocht voor megawandeltocht Op 6 en 7 oktober wil ik graag meelopen in a Sister’s Hope 60K. Dit is een 2- daagse, zestig kilometer lange wandeling van Amersfoort naar Amsterdam om geld in te zamelen voor meer en beter onderzoek naar borstkanker. We proberen op deze manier een grote stap te zetten naar genezing. Het probleem is dat ik alleen mee mag doen aan dit fantastische evenementen als ik MINIMAAL 1500 euro inbreng. En daar heb ik sponsors voor nodig. De tijd begint te dringen. Huizinga & Snijder, ms Securitas en ms Aleida gingen u al voor met een gulle gift. INGEZONDEN BRIEF Intussen probeer ik mij natuurlijk voor te bereiden. Zestig kilometer is geen kleinigheid (althans, niet voor mij). Het zou toch zonde zijn als ik al die blaren voor niets had opgelopen? Meer informatie over de organisatie en het doel van de wandeltocht is te vinden op de website www.asistershope. org. Eén op de negen vrouwen krijgt borstkanker. Van elke 200 borstkankerpatiënten is er één man. In de leeftijdscategorie 40-55 jaar is borstkanker bij vrouwen doodsoorzaak nummer 1. Meer dan 1,2 miljoen mensen wereldwijd krijgen dit jaar de diagnose borstkanker. 3.287 mensen krijgen die diagnose vandaag te horen. Ik voel me geroepen mijn bijdrage te leveren in de strijd tegen deze ziekte en doe dat door deel te nemen aan a Sisters Hope 60K. Wilt u mij hierbij steunen? Mocht u vragen hebben, dan kunt u mij bereiken op (0165) 88 35 44 of via e-mail: phantomship01@msn. com. U kunt ook rechtstreeks storten op rekening 2947137 ten name van Stichting a Sister’s Hope. Vermeld dan wel mijn deelnemersnummer (1196); anders komt het geld bij een andere deelnemer terecht. Om administratieve redenen moet ik het bedrag vóór 1 oktober bij elkaar hebben. Ik hoop op uw gulle steun voor de borstkankerbestrijding, wens u een goede vaart en tot spoedig ziens op het water. Elly Koster, ms Elly-Amsterdam WOONING ÓÓK SPECIALIST IN SANITAIR EN KEUKENS IN DE SCHEEPVAART Gevestigd in: Bergschenhoek Den Haag • Naaldwijk • Numansdorp Rotterdam • Vlaardingen Kijk voor adressen en openingstijden op www.wooning.org

De Binnenvaartkrant 37 25 september 2007 Wie leverden aan het ms Europa Combi International bv levering complete schip TeamCo Shipyard bv volledige afbouw ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam financiering Scheepsmakelaardij Roelofs & De Bot bv bemiddeling bij aankoop nieuwbouw Kranenburg en Vlietstra bevrachting Schepen Onderlinge Nederland u.a. verzekering Pon Power bv Caterpillar hoofdmotor type 3512HD, 1700 pk,1600 rpm, 2 Caterpillar motoren, type C4.4, van 64 kVa Reintjes Benelux bvba Reintjes keerkoppeling, type WAF 763 L reductie 5,136:1 Unisol isolatietechniek bv isolatie uitlaatgassystemen Tio b.v. Industrial Silencers uitlaatgasdempers hoofdmotor Discom bv uitlaatgassendempers hulpmotor Rubber Design bv flexibele opstelling motor Kersten isolatie vof aluminium vloerplaten voor- en achtermachinekamer RuGotech Pijpleidingen bv leidingwerk voor- en achtermachinekamer Dolderman bv 2 Generatorsets type C4.4 DIT elk 64 kVa Caldic Techniek bv Stamford generatoren Van Voorden Promac PROMAC-STUWA stuurmachine, PROMAC- STUWA Dynamic roersysteem, VAN VOORDEN schroef, VAN VOORDEN - HODI Superior straalbuis Damen Marine Components straalbuis type Van de Giessen Optima Ø 1.762 mm Scheepswerf Jac. den Breejen bv schroefasinstallatie Wärtsilä Propulsion Netherlands bv schroefasafdichting Veth Motoren bv Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1300 met Scania dieselmotor, vermogen 571 pk, 1800 rpm. NRF bv beunkoelers hoofdmotor E.B.R. bv Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw, autokraan lengte 18 meter, hefvermogen 2000 kg Handelsonderneming Beerens bv voormast type Reintrade halfdiep, achtermast type Brixon, stuurhuistrap, roeftrap, 2 Broeckx scheepsdeuren, spiegels, hijsevenaar Alphatron Marine bv nautische apparatuur Tresco Engineering AlphaChart kaartsysteem A. Rullens Installatiebedrijf bv levering en/of installatie van: complete electrische installatie, via Dacom het nautisch pakket, airco en sanitaire installatie Sygo bv scheepsladingmeter en hoogtemeter RAFA bv ramen Loggers Rubbertechniek bv flexibele opstelling woning Hoogendoorn Maritieme betimmeringen volledige betimmering Wooning Keukens & Sanitair bv keukens en sanitair Unisol isolatietechniek bv isolatie woning Speedheat Ridderkerk vloerverwarming in stuurhuis, woning, keuken, hal, slaapkamers en badkamers Dik den Hollander interieur advies en realisatie complete stoffering in voor- en achterwoning en stuurhuis Heinen & Hopman Rotterdam airconditioning en gekoelde kast Windex Engineering bv ventilatoren en RVS klaproosters Rola Brandbeveiliging bv brandblusmateriaal Dijvler Materiaal bv ankerlieren, ankers en kettingen Bunkercentrum Dongemond complete aluminium belettering inclusief logo, scheepsuitrusting en bijboot Blommaert BVBA 22 aluminium scheepsluiken type FRK 10.100/3670/2.5 Derkiena met hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 Zwets Werkendam bv Desmi K&R Pompen Total Nederland N.V. smeermiddelen Fiwado Bunkerstations gasolie, scheepsbenodigdheden, Total smeerolie, bijboot, stuurstoel, Sigma verven Jotun bv coating casco PS Marine Coatings bv coating overig Inspectie Verkeer en Waterstaat classificatie Dacom Telecommunicatie bv geleverd via A.Rullens Installatiebedrijf bv de complete Dacom nautische lijn, 2 JRC-JMA 609 radars, TravelVision Q6, Dacom camerasysteem, Telsat telefooncentrale met nummerherkenning Huchem Special Products bv HC-Shipclean, HC-Roka, HC-Geleiclean nieuw (handzeep), HC-Shipclean nieuw TeamCo werkt aan Europa “We varen hier met een mooi afgewerkt schip de haven uit.” DOOR JOHAN DE WITTE De Europa uit Zwijndrecht is standaard eigentijds en strak met mooie lijnen. Combi International uit Raamsdonksveer liet het zeer complete casco in Nanjing (China) bouwen. D. van der Werf tekent als opdrachtgever en TeamCo werkt aan het opbouwen van de Europa. TeamCo draait op volle toeren; er zit permanent groei in het medewerkersbestand. Vijf schepen tegelijk worden er aangepakt; onderaannemers en leveranciers veroorzaken soms files; de megaparkeerplaats biedt slechts achteraan nog plaats. Modernisering en uitbreiding van de werf, evenals loodsfaciliteit conform inbouwspecialisatie, hebben voortdurend aandacht gevraagd. Eind dit jaar wordt het restylen afgerond met een tweede grote kraan, waarmee aan de eigen kade 280 meter schip bediend kan worden. “Het loopt hier kolossaal goed.” De Europa is het eerste schip waarvoor Combi International de deal voor afbouw met TeamCo heeft gemaakt. De samenwerking tussen deze bedrijven maakt een contract overbodig en gezien het resultaat zal het zeker niet de laatste afbouw zijn. Van ruimte genieten “Het wonen en werken in Brabant is ons goed bevallen. We varen hier met een mooi afgewerkt schip de haven uit”, aldus Henk, Marina van der Werf en hun zoon Laurent. “In China, tijdens een werfbezoek was het meteen raak: ons casco verkocht zichzelf, we waren alle drie akkoord. Indrukwekkend land, verbijsterend wat je aan tafel voorgeschoteld krijgt – al met al een ervaring die je niet vergeet.” De Europa is uitgerust met een Van de Giessen-straalbuis. Achter de 3512 Caterpillar is een Reintjeskeerkoppeling geplaatst. Promacroeren samen met een kopschroef van Veth-Jet manoeuvreren het schip. De generatoren zijn van John Deere, via Dolderman. De elektrische 2-draadsinstallatie en het aansluiten van de apparatuur verzorgde Rullens. Voor het nautische pakket is Alphatron gekozen. De ramen zijn rondom van Rafa en de stuurhut komt van EBR – evenals de autokraan. Het door Laurent ontworpen logo siert de steven. (foto’s Johan de Witte) Logo De timmerlieden van Hoogendoorn hebben een fantastische kersenhouten lessenaar gemaakt, magnifiek gevormd. Europa’s beste plaats! Aan de vraag hebben zij voldaan: fraaie keuken, altijd weer anders; ruimtelijke slaapkamers. Overal gestuukte plafonds. Kortom: een mooie woning met een schitterende badkamer. Voor de Van der Werven een schip om trots op te zijn en een dankbaar project voor Laurent om er een pot Het stuurhuis is door EBR geleverd. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 verf op leeg te strijken, wat hij dan ook voor twee seizoenen tegelijk heeft gedaan. Laurent is eveneens de architect van het nieuwe logo dat de steven siert. Europa’s kleur en logo geven het schip zijn unieke karakter. 29 september is in Raamsdonksveer de open dag van de Europa. Op het ms Europa leverden en of installeerden wij: Complete electrische installatie, via Dacom bv Telecommunicatie het nautisch pakket, airco en sanitaire installatie. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart.

Binnenvaartkrant