Views
3 years ago

2007-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Familie

De Binnenvaartkrant 19

De Binnenvaartkrant 19 25 september 2007 Wie leverden aan het ms Allegro Rensen Shipbuilding bv i.s.m Oosse Maritiem bv levering casco G.S.P. Projects bvba complete afbouw Bartholomeeuwsen b.v.b.a. afbouw mechanisch gedeelte, staal non-fero en leidingwerk. Met onze mobiele kraan plaatsen wij ook de onderdelen voor de andere bedrijven aan boord. De robuuste autokraan SWL 1950 kg hydraulisch uitschuifbaar tot 18 meter is eigen ontwerp. Ethias Bank financiering G.S.K. b.v.b.a. makelaar Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor, type 3512HD, 1700 pk, 1600 rpm en 2 Caterpillar dieselmotoren, type C4.4, 64 kVa Belgibo Verzekeringsmakelaars verzekering Anglo Belgian Corporation N.V. hoofdmotor, 1103 kW, 1500 pk Van Stigt motorbediening Reintjes Benelux bvba 2 Reintjes keerkoppelingen type WGF 762 / 2,418:1 Parker Hannifin bv hydrauliekpompen ICC Insulation & Carpentry Contractors bv isolatie uitlaatgassystemen AX Isolatiewerken uitvoerder Discom bv uitlaatgasdempers hoofdmotor Rubber Design bv flexibele ophanging uitlaatgasdempers Caldic Techniek bv Stamford Generatoren Van Voorden Promac 2 schroeven, diamtr. 1700 mm, 2 straalbuizen HODI Superior Scheepswerf Jac. den Breejen bv schroefasinstallatie Westfalia Separator Nederland bv schroefasafdichting Veth Motoren bv Veth-Jet boegschroefinstallaties, types 4-K- 1200 met Scania dieselmotoren, 528 pk, 1800 rpm NRF bv beunkoelers Blokland Non Ferro bv beunkoelers hulpmotor Kampers Scheepskonstruktie bv geleidekoker, stuurhuis en hydrauliek ASI Soest bv hydrauliek stuurhuis Broeckx Aluminium BVBA Rafa ramen, heklichtvleugel roeftrap, trossenbakken, aluminium geïsoleerde deksels, deuren, boortlichtbaken spiegelsteunen en belbeugel Blommaert BVBA voormast type Improval, dakradarmast type Isis, stuurhuttrap met ingebouwde LEDverlichting Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk bv spudpalen Van der Velden Marine Systems stuurpanelen HP 6000, roeraandrijving 4 DWKK 6080/75, 4 roeren Dolphins 1700/220, 2 spoilers Dolphins 1700 Radio Holland Netherlands bv 2 Furuno RHRS2005TFT rivierradars, Radio Zeeland Sigma-550 combipiloot, Radio Zeeland Sigma-120 echolood, Radio Zeeland Sigma-130 windmeter, Radio Zeeland Sigma- 700 intercom, 3 Sailor RT-2048 marifoon met eenmansbediening Tresco Engineering navichart Van Stappen & Cada nv scheepselectro electrische installatie Victron Energy bv omvormer en acculader RAFA bv ramen Loggers Rubbertechniek bv flexibele opstelling woning Hoogendoorn Maritieme betimmeringen betimmering Tegelzettersbedrijf van der Stelt bv tegelzetter Unisol isolatietechniek bv isolatie woning Speedheat vloerverwarming achterwoning en stuurhut Fa. P.A. Paans & Zn stoffering Airconomics bv gekoelde kast Algemeen Installatieburo M. J. Poleij v.o.f. sanitaire installatie Novetec bv ventilatieroosters en brandkleppen, hi-safe systems FM-200 brandblusinstallatie DMT Sales hydraulische voor- en achter ankerlieren, 3 ‘d Hone ankers, 2 lengtes ankerkettingen en staaldraad All Pumps Holland bv pompen Kalkman Scheepstechniek bv Kalkman ballastjet type 1200, 1200 ton water/uur met een 11 kW elektromotor Daalderop bv warmwaterboiler De Wit Bunkering gasolie Nelf Lakfabrieken bv coating casco en overige coating A. Nobel & Zn. Filtration & Separation bv waterzuiveringssyteem De Vree - Belgie accountancy Zintel Mobile telecommunicatie Huchem Special Products bv HC-UG 400 teflon, HC-Geleiclean nieuwe handzeep, HC- Stripe, HC-Roka en HC- Shipclean Econosto afsluiters en appendages Allegro in de opstartfase DOOR JOHAN DE WITTE Pas na 245 meter nieuwbouw langszij Kaai 138 duikt de 135 meter lange Allegro als derde lengte op. Al in de opstartfase onderscheidt het schip zich in uitvoeringsstadium van zijn soortgenoten. Een maagdelijke rookpluim aan het achterschip in combinatie met het startgeluid uit de machinekamer en de lichte trilling door de Allegro bewijzen dat de twee flexibel opgestelde 1500 ABC-diesels draaien. Op 14 september zegende pater Mackar de Allegro in, waarna het schip gedoopt werd door Brigitte Verdoodt-Jacobs – geassisteerd door zoon Jarne. “Daar loop je nou maanden op te wachten”, zegt Kris Verdoodt, van Verdotrans NV, de firma die in 2005 Rensen Shipbuilding en Oosse Maritiem opdracht gaf om in Orsova een drogeladingcasco van 135 x 11,45 meter te laten bouwen. Kris (30) en partner Brigitte Verdoodt-Jacobs: ”Je volgt het proces van opbouw, equipement, stuurhut en woning krijgen van lieverlee functie, maar wanneer de motoren starten komt er echt leven in de brouwerij.” “Een schip laten bouwen is voor ons een onvergetelijke, enerverende ervaring. Voorwaarde is een goed bestek, maar vooralsnog te weinig om het leuk te maken. Behalve een vermaarde werf als Orsova, die een strak en doorontwikkeld casco levert, vraagt het afbouwfirma’s als GSP. Hier aan kaai 138 zijn het firma’s die doen wat ze zeggen.” Van Stappen & Cada elektrotechniek installeerden de Allegro met een plcbedieningssysteem, waarmee lokaal hardwarematig alles kan worden gestart. Vanuit de door Hoogendoorn gerealiseerde kolomlessenaar met Radio Holland-apparatuur wordt touchscreen-bediening vocaal herhaald. Foute commando’s worden niet uitgevoerd of gecorrigeerd. Bartholomeeussen plaatste de technische equipement, pijpleidingen en collectoren. Tevens verzorgde de firma het ijzerwerk en leverde zij de autokraan met het Bartholomeeussen-merkteken. Van Voorden leverde schroeven, Wärtsilä afdichtingen. Van der Velden stuurt en twee Veth- Jets van 1,20 diameter manoeuvreren vanuit een fraaie Kampers-stuurhut. Scheepstimmerbedrijf Hoogendoorn, eveneens de interieurverzorger bij de vorige Allegro, “heeft er schoon werk van gemaakt”, aldus Brigitte. Elk van de drie ‘kleinmannen’ heeft een uniek uitgevoerd verblijf tot zijn beschikking. Kampers leverde het stuurhuis. (foto’s Johan de Witte) Lichtgewicht Op 18-jarige leeftijd verliet Kris de school met een A2-diploma elektro-mechanica en hij promoveerde tot matroos bij zijn ouders, die pas de oude Charis hadden gekocht (100 x 9,50 meter). In 2000 volgde de eerste nieuwbouw van 110 x 11,45 meter uit Volgograd, waar Kris en – inmiddels – Brigitte dankzij de steun van zijn ouders in participeerden. De combinatie van vijf jaar hard varen en een goede samenwerking resulteerde in 2005 tot weer een nieuwbouw. Nu gaat Kris samen met z’n gezin op het nieuwe schip varen. “Wel hoop ik dat het afstandsonderwijs vanaf vijf jaar erdoor komt, zodat we onze zoontjes, Jarne, Rowan en Simon, langer bij ons kunnen houden.” De laatste twee jaar was George Verdoodt kapitein aan wal; voor deze afbouw heeft hij echter met genoegen het ketelpak weer aangetrokken. Kris: ”Ofschoon GSP met kwaliteit werkt en een omvangrijk pakket levert voor een eerlijke prijs, zijn de expertise van een oude rot in het vak en extra handen meer dan welkom. De betimmering van Hoogendoorn en de motoren hebben we in eigen regie gehouden.” De lichtgewicht Allegro verschilt in constructie en materiaal enigszins van zijn soortgenoten. De dubbele bodemhoogte van 70 centimeter heeft drie ballastcompartimenten en is geheel geconserveerd, evenals alle droge ruimtes. Het ladinggedeelte met drie dwarsverbindingen is vrijwel geheel uit Hardox-staal vervaardigd. De gewichtsbesparing is in totaal meer dan honderd ton. Op 20 september had de Allegro zijn geladen proefvaart, in de mast hangt bij de familie Verdoodt al tien jaar de vlag van Haeger & Schmidt. ABC beproeft met één hoofdmotor de mogelijkheid om de basis van de brandstof te verbeteren door toevoeging van maximaal 20 procent water voordat de gasolie wordt ingespoten. Scheepsherstellingen / Scheepsbouw ABC doet het Aan het probleem van de schadelijke uitstoot door motoren wordt inmiddels op allerlei fronten aan een scala van toepassingen gewerkt. Het zwavelgehalte in de brandstof, fijnstof en roetfilters zijn volop in het nieuws. ABC beproeft met één hoofdmotor op de Allegro een mogelijkheid om de basis van de brandstof – met een geavanceerd apparaat – te transformeren door toevoeging van maximaal 20 procent water, alvorens de gasolie door de verstuivers wordt ingespoten. Hierdoor voldoet de motor aan de eisen van CCR fase II, de NOx-uitstoot wordt gereduceerd, de hoeveelheid fijnstof en roet vermindert, de verbranding verbetert en zuigerveren, turbo en uitlaat blijven schoon. Het is een start-stopsysteem: als de consumptieproductie van de geëmulgeerde brandstof zou uitvallen, draait de motor op gewone brandstof door. ABC maakt voor de slijtage van onderdelen de balans op na een proefperiode van twee jaar en vergelijkt de resultaten dan met de tweede motor, waarvan de tijd van inspuiting wordt verlaat en die daardoor 3 procent meer brandstof verbruikt. Hierdoor zal deze motor eveneens voldoen aan de CCR fase II norm. Resumerend: motor I heeft een injectie met een afwijkende brandstof en een aangepast systeem. Motor II draait op gebruikelijke brandstof die verlaat wordt ingespoten en daardoor een hoger verbruik heeft. Wat NOx reduceert is een bestseller. Bij ABC maken geen toeters en bellen, ze dóén het! Wij danken Verdotrans N.V. voor het vertrouwen in onze firma en wensen hen veel succes met hun ms Allegro Dok 138 UNIT 7.8.9.10 • Boterhamvaartweg 2 •-B-2030 Antwerpen Telefoon 0032 3 541.76.25 •-Fax 0032 3 541.81.02 •-GSM 0475 76.84.93 E-mail : bartholo@skynet.be

De Binnenvaartkrant 20 25 september 2007 Wij feliciteren Verdotrans N.V. van harte met het ms Allegro NAVI CHART

Binnenvaartkrant