Views
3 years ago

2007-20

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Onze
  • Nieuwe
  • Familie

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 25 september 2007 Wij wensen mts Antonie-C en haar bemanning een behouden vaart. KB Plus Noordeinde 176 3314 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-mail info@kb-plus.nl • administratieve dienstverlening • fiscale dienstverlening • startersbegeleiding Wij leverden het stuurhuis met hefbeweging en overzakbare bovenbouw Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Antonie-C Waarvoor wij mochten leveren: slobpomp Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Wij wensen Scheepvaartonderneming Antonie-C B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Antonie-C Transafe Noordeinde 176 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht T 078-6824300 F 078-6824329 E info@transafe.info W www.transafe.info Marcel Kind: 06-54326502 Gespecialiseerd in veiligheidsadvies WERKENDAM TEL.: 0183-505475 / 0653-403481 Wij wensen Scheepvaartonderneming Antonie-C B.V. een behouden vaart met het mts Antonie-C Wij wensen Scheepvaartonderneming Antonie-C B.V. veel succes met het mts Antonie-C Keurmeesterstraat 15d 2984 BA Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering K-tec niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Wij wensen mts Antonie-C een goede en behouden vaart

De Binnenvaartkrant 49 25 september 2007 Mercurius traint op de Begej Shipyard DOOR JOHAN DE WITTE ‘Brodogradiliste’ Begej is een werf met kwaliteit om van te watertanden. Droge lading, koppelverband, 135 meter, roestvaststaal en zelfs sleepboten staan er op het menu. Dragomir Subic zwaait de scepter over deze keuken, Vladimir Cuk is een technisch specialist die de drie sterren van Begej bewaakt, Micha Vukov geeft vorm aan nieuwe en doordachte scheepsontwerpen. gastvrijheid valt op deze werf onder gecertificeerde klasse. Beleefdheden worden gewisseld zonder voorbij te gaan aan inhoudelijkheid van zaken, werk en leven. Dan is er koffie en gezien de 32 graden buiten is mineraalwater een vanzelfsprekendheid. Natuurlijk zijn de, zeg maar ‘difficulties’ van managementwisseling de directie en de mensen op de werkvloer niet in de kouwe kleren gaan zitten. Existeren als kostver- weer bovenop te komen. De moeilijkheden lagen (en liggen nog steeds) op het gebied van financien. Langzaam is er vertrouwen ontstaan tussen de nieuwe gezichten van Mercurius en de werknemers van Begej. De eerste paar maanden na de overname waren voor beide kampen een ware testcase op allerlei gebied. “De organisatiestructuur is licht gewijzigd, kleine noodzakelijke investeringen zijn uitgevoerd schepen. Het door twaalf man bezette teken- en ontwerpbureau is vol in de running met het ontwikkelen van de opnieuw in opdracht genomen scheepsmodellen. Progressie Toen Gustave Eiffel zijn toren in Parijs klaar had, bouwde hij nog vele bruggen met als handtekening bijzondere constructies en ornamenten. Eén hiervan werd een verbinding over het riviertje Begej. fel de parkeerplaats en maken zo historie tastbaar. Even verderop dwingen activiteiten alom in constructiehal 1 de gedachten aan het verleden terug naar vandaag. Er is structuur en procedure, alles heeft zijn plek of bouwstraat in diverse bouwhallen. Met een snelheid van een paar kilometer per uur snijdt een moderne plasmamachine per dag zo’n 25.000 kilo staal in model. “In nauwelijks één maand tijd ligt een schip lasklaar op stapel”, zegt Vladimir Cuk, die niet zonder trots over progressie spreekt. Wanneer zijn telefoon zich meldt met de Feyenoord-tune is het wel even lachen. Intussen beoordelen we de strakheid van een dekhuis. “Daar hoeft geen plamuur op”, zegt Hildebrandt. Hoe het met de sportinteresse en Hollands-Servisch voetbalchauvinisme staat, wordt duidelijk als Vladimir even later wijst op een mobiele kraan, die is versierd met het Feyenoord-logo. We lopen door alweer een constructiehal waar de vloer zich verschuilt onder een grote hoeveelheid secties. De roestvaststalen tanker Hollandia die op de slipway staat voor Joep Arends (via Rensen Shipbuilding), heeft klasse tot in de ballasttanks. Er wordt weer volop gebouwd op de Servische werf. (foto’s Johan de Witte) De Begej Shipyard traint, maar speelt als prof! Een blik in de smalle Begej-rivier met zijn zomers groene oppervlak van kroos, vraagt enige verbeelding voor de connectie en afstand met de Rijn. Die kan niettemin in veertien dagen worden overbrugd. Na de EU-sancties tegen Servië in 1995 startte de werf opnieuw met 110-meterschepen voor Nederlandse opdrachtgevers. In 2003 werd K. Damen Hardinxveld eigenaar, waarbij de werf tot en met dit jaar maar liefst 24 stapellopen realiseerde. Echter in 2007 gooide K. Damen de handdoek in de ring. Die werd door Mercurius uit Zwijndrecht en zijn Begej-yardteam opgepakt teneinde scheepsbouw aan de top te continueren. Een krachttoer van een startende scheepsbouwer die training vergt en waarbij maritiem Nederland de financiële match met oude favorieten op de tribune waarneemt. diener in een land van het niet Europees politiek geëngageerde Belgrado, heeft een andere impact dan in het westen. Werkgelegenheid is daarom veel méér dan werk alleen. Hernieuwde start De laatste maanden onder het management van Damen waren zwaar als gevolg van de financiële moeilijkheden. Na de overname was er voor het lokale management in nauwe samenwerking met Mercurius de nog zwaardere taak om er en er wordt nu getest met een nieuwe beloningsstructuur voor de gehele productieafdeling”, aldus Robert Zimmerman van Mercurius. “Inmiddels ontvangen we open sollicitaties van ex-werknemers en is het totale aantal medewerkers gegroeid.” Direct na de overname heeft men zich gericht op een hernieuwde start van de werf en het continueren van vier lopende orders: een havenboot voor Dubai en rvs-tankers voor respectievelijk Arends, Oudakker en Rensen. Mercurius plaatste zelf direct een order voor een tweede, volledig in Servië af te bouwen kraanschip. Sinds de vervanging van deze brug door scheepwerf Begej markeren vier ornamenten van Monsieur Eif- Amsterdam sponsort Intermodal Intermodal 2007, het internationale evenement voor intermodaal vervoer (vooral de containersector) wordt dit jaar van 4 tot en met 6 december gehouden. Haven Amsterdam is de hoofdsponsor van dit congres in de Amsterdamse RAI, waar onderwerpen als multimodaliteit, achterlandverbindingen, milieu, de containeronbalans op routes naar China en containertechnologie aan de orde komen. Daarnaast is een groot gedeelte van de RAI ingericht als beurs. Hier laten exposanten uit alle disciplines van de containersector, zoals fabrikanten, rederijen en logistieke dienstverleners, zien wat ze in huis hebben. Tevens zullen diverse havens en terminals zich presenteren. Servische gastvrijheid Scheepwerf Begej ligt in Zrenjanin, een plaats middenin de Vojvodina, de graanschuur van Servië. Vanuit Belgrado over de Donau zo’n 80 kilometer – via een vrijwel vernieuwde weg en blik op de Servische samenleving, industrie en landbouw – naar het noorden ligt de werf aan de Begej, een kleine rivier die uitmondt in de Tisa, die op zijn beurt verderop in de Donau stroomt. In het voetspoor van PS Marine Coatings, vertegenwoordigd door Bob Hildebrandt, worden we door general manager Subic ontvangen. De spreekwoordelijke Servische De ornamenten van Gustave Eiffels gesloopte brug markeren de parkeerplaats van de Begej-werf. De verdere verkoopactiviteiten stonden op een laag pitje, tot men een paar weken terug duidelijk de ommekeer in de organisatie zag en het vertrouwen in eigen kunnen opnieuw aanwezig was. Inmiddels is Mercurius bezig het orderboek van 2008 in te delen; als eerste werd eind augustus het 110 meter lange containerschip Lahringen in opdracht genomen om in het tweede kwartaal van 2008 te worden opgeleverd. Qua snelheid een unicum in de huidige nieuwbouwhausse. De focus ligt niet zozeer op seriebouw van standaardontwerpen, maar meer op individuele scheepsontwerpen, roestvaststalen tankers en op termijn volledig afgebouwde HC-Glashelder maakt naam waar Voor ramen en sunscreens van stuurhuizen heeft Huchem Special Products sinds kort een nieuw reinigingsproduct: HC-Glashelder. Deze universele snelreiniger werkt streeploos. Opsprayen en met een zachte doek nawrijven is voldoende. HC-Glashelder kan ook voor andere toepassingen worden gebruikt: voor het schoonmaken van lessenaars en tv-schermen. HC-Glashelder is een universele snelreiniger op alcoholbasis. Het door Huchem zelf ontwikkelde product is biologisch afbreekbaar en onschadelijk voor de huid. Het bedrijf uit Vlagtwedde is sinds 1987 leverancier en producent van gespecialiseerde hoogwaardige technische en niet-technische onderhoudsproducten, te verdelen in twee groepen: biologisch afbreekbare reinigingsmiddelen en multifunctionele smeermiddelen. Sinds 1989 richt Huchem zich ook nadrukkelijk op de scheepvaart. De producten zijn dan ook verkrijgbaar bij bunkerstations, scheepswinkels en watersportbedrijven.

Binnenvaartkrant